Autor: Frix Publikováno: 2.května 2004 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Starý známý herní styl ![]() Znovu platí, že hra se dá projít velmi profesionálně a mimo cílových osob nikomu nezkřivit po celou dobu ani vlásek, nebo vše pojmout v duchu Quake. Tím ovšem hra kompletně ztrácí svoji skvělou atmosféru a smysl, doporučuji si vražedné řádění nechat až na zakončení hry. Tehdy se totiž zpřístupní všechny levely a hráč si může vybrat, jaké zbraně si vezme do akce. Opakuje se tedy honba za ratingem jako v Silent Assassin, dokážete-li projít misí bez nejmenšího rozruchu. Za to vás čeká hodnotná odměna v podobě unikátní zbraně – je libo třeba M4 s tlumičem? Arzenál s řadou vylepšení U zbraní se ještě zastavme. Bylo mi až líto, že jejich používání odporuje nátuře hry, protože IO mají skutečně dobré (rozuměj – zvrhle sadistické) nápady. Polštářem lze NPC zadusit, nebo jej použít jako primitivní tlumič. Hák na maso je skutečně lahůdkový, v nouzi se dá použít jako náhrada za škrtící strunu, avšak poněkud brutálnější. Zbytek zbraní na blízko až tak zajímavý není, akorát chloroform byl nahrazen daleko stylovější a účinnější stříkačkou s uspávadlem. ![]() ![]() ![]() Vlastencovo srdce zaplesá nad pistolí CZ2000, ačkoliv střílí dost mizerně. Labužníci si určitě zamilují pozlacené Desert Eagly, zmíněný AUG je hezkou alternativou pro klasické M4 a AK74, nechybí samozřejmě ani výběr sniperek. Škoda, že se již ve hře nevyskytuje kuše, na druhou stranu taková PGM s tlumičem také není k zahození. Z pochopitelných důvodů se nekoná dříve známé vybíraní zbraní před misí, 47 si vždy nese dvojici oblíbených .45 Silverballers a variantu s tlumičem + pomůcky na blízko. Chce to opravdu hodně přemáhání, udržet takový arzenál pod pokličkou. Drsná a cynická atmosféra Hodně toho bylo v preview a rozhovoru řečeno o drsnější, temné atmosféře, kterou měly Contracts nabídnout. Skutečně je tomu tak, hra přitvrdila hlavně v námětech misí a chvílemi se nebudete stačit divit. Například v jedné zdánlivě běžné misi, kdy jde o záchranu rukojmí a zabití jeho věznitelů, vypluje na povrch, že vězeň měl posloužit jako zvěř na honu aristokratické rodiny svých únosců. ![]() Nechybí ani charakteristický černý humor, plný cynismu, který může hráči v případě nepozornosti lehce uniknout. Kupříkladu v momentě, kdy 47 sbírá z kaluže krve useknutou ruku na důkaz smrti hledané osoby, zní z gramofonu v pozadí Beach Boys a jejich hit "Put Your Hand On My Shoulder" (polož mi ruku na rameno). Zvrhle dekadentní je party v sídle jatek, kdy hosté, oblečení výhradně do kůže a latexu, tančí v duchu filmu Blade doslova mezi kapkami krve – skoro mi až přišlo líto, že si stále 47 nemůže obléci nic ženského, latexový kočičí kostým má něco do sebe :) Jako hasič, kuchař nebo policista? Ano, převleky znovu hrají i v Contracts klíčovou roli a ani tentokrát nechybí některé opravdu vypečené kousky. Ačkoliv úžasná kreace lázeňského pacienta v pyžamu a plyšových trepkách ze dvojky zůstává nepřekonána, svého favorita si jistě každý najde – 47 se může stát členem SWAT týmu, hasičem, kuchařem, členem hongkongské triády, hotelovým uklízečem nebo i drsným bikerem s šátkem okolo hlavy. ![]() ![]() ![]() Stejně jako minule platí, že na kvalitě převleku zcela závisí úspěch v misi. Například atomového vědce v ochranném obleku těžko kdo bude v ponorce považovat za podezřelého, ale ne všechny převleky poskytnou 47 takový klid. V kuchařském určitě nebude problém proklouznout před hotelovou ochrankou, zato v kuchyni se personál navzájem zná a váš fígl odhalí okamžitě. Je třeba dávat pozor také na těla bývalých majitelů převleku - pokud někdo najde mrtvolu poslíčka, těžko se vám již povede donést smrtící zásilku na místo. Oproti dvojce je obecně výběr z převleků větší a vyplatí se experimentovat. Velké rozdíly v obtížnosti Samozřejmě hodně záleží na úrovní obtížnosti, která se vedle reakcí soupeřů odrazí také na účinnosti zbraní, výdrži 47 i NPC a pochopitelně na počtu pozic pro uložení hry. Rozdíly mezi úrovněmi obtížnosti jsou zde hodně propastné, možná ještě znatelnější než ve druhém díle. Na základní úrovni "Normal" je vyloženě jednoduché se dostat k cíli na první pokus, úroveň ostražitosti NPC je nízká a 47 vydrží neskutečné množství střel. Při hraní na tuto obtížnosti je k dispozici 7 pozic pro uložení, přičemž jejich neomezeného počtu se dá docílit použitím traineru. ![]() Umělá inteligence a jiné chyby Tvrzení autorů, že umělá inteligence nyní rozpoznává více nuancí v chování než ‚nezajímá mě‘ a ‚chci ho zabít‘ jsem celkem ochotný věřit. Stále však o AI platí, že by si zasloužila vylepšit. Dokud se snažíte o tichý průchod misí, dovedou být nepřátelé pořádně nepříjemní. Problém nastává v momentě, kdy se začne střílet – a tomu se prostě někdy vyhnout nejde. Civilisti začnou pobíhat zmateně kolem bez pudu sebezáchovy a nepřátelé, zřejmě opatření darem jasnovidnosti, neomylně běží přímo za vámi. Bez jakékoliv koordinace, snahy o vaše obklíčení nebo nedej bože nějaké komplikovanější finty. Před rokem a půl nešlo o nic vážného, dnes už díky Far Cry víme, jak také může umělá inteligence vypadat. ![]() ![]() ![]() Stejně tak po zkušenosti s Max Payne 2 ztrácí na kráse kamera, která by mohla ubrat na prkennosti. Animace postav je při chůzi bezchybná, ale jakmile se dá 47 do běhu, je zle. Jednoduše řečeno, stále jde spíše o klouzání a vůbec to nevypadá dobře. Příklad by si hra měla vzít třeba z žánrově příbuzného Splinter Cellu, kde je veškerý pohyb, včetně běhu, oku lahodící.
Geniální hudba i zvuk ![]() ![]() ![]() ![]() Atmosférická grafika Nevím jak vy, ale při pohledu na první screenshoty z ledna jsem o grafice Contracts neměl valné mínění. V pohybu naštěstí všechno vypadá o hodně lépe. Hra stále běží na enginu Glacier, který se od druhého dílu zlepšil hlavně přidáním odrazů v zrcadlech, vodě či krvi a tzv. post-processing filtrů. Ty přidávají do hry skutečně nevídané efekty pomocí motion blur, zvýrazňování barev a jejich korekce. Díky tomu vypadá počasí jako je déšť nebo sníh mnohem lépe, než dřív – zkuste srovnat zasněžený level z dvojky a level z Contracts dema, kde sněhová bouře je prostě úžasná. Znatelně se zlepšily i efekty krve, která v Contracts dokresluje hutnou atmosféru výborně. Na svém lesku bohužel ztratily tzv. ragdoll efekty, které se od dob Hitmana 2 skoro nezměnily. Oproti Havok enginu nebo "hadrovým panákům" z Far Cry působí Contracts v tomto směru viditelně zastarale. Shrnutí recenze ![]() Stáhněte si: Demo, Videa, Patch, Cheaty, TV reklamu, MP3 ukázky... Související články: Rozhovor, Preview, Novinky, Hitman 2: Silent Assassin recenze & návod, Hitman: Codename 47 recenze a návod |
Frix | |
autorovi je 18 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora) |