Guilty Gear X - recenze
9/10

Guilty Gear X - recenze

17. 1. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

S bojovkami typu Street Fighter byla na PC vždy potíž a v plné míře se jim mohli odávat pouze majitelé konzolí. Ale to je minulost, protože přichází velké překvapení v podobě hry Guilty Gear X.

Autor: ACE
Publikováno: 17.ledna 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva S bojovkami typu Street Fighter to byla na PC vždy potíž. Pár vlaštovek v minulosti bylo - například port vynikajícího Body Blows z Amigy od Teamu 17, velmi úspěšnou a takříkajíc kultovní sérii Mortal Kombat nebo velmi zdařilý shareware One Must Fall 2097 od Epic Megagames, ale ta hlavní evoluce tohoto žánru probíhala na herních konzolích a coin-op automatech.

S příchodem 3D akcelerátorů mohl někdo dojít k závěru, že klasické 2D bojovky jsou mrtvé - série her Virtua Fighter, Tekken nebo Dead or Alive skutečně nasazují pomyslnou laťku realističnosti opravdu vysoko a přinášejí hráči dojem skutečného boje se skutečnými postavami. Nicméně přesunutím těchto ‘reálných’ bojovek do 3D prostoru se uvolnilo místo pro komixové mlátičky, s naprosto detailní grafikou a spoustou bojovníků. Mekkou tohoto stylu je pravděpodobně japonská konzole NeoGeo, na jejímž hardware běží naprosto nesestřelitelné kreslené špičky jako série Street Fighter Alpha, King of Fighters, Fatal Fury a další. Vzhledem k nerozšířenosti těchto automatů na našem území je však problém dostat se k reálnému hardware s těmito hrami a tak je jedinou šancí, jak si tyto hry zahrát, nějaký emulátor.

Nicméně na tyto problémy můžete rychle zapomenout, protože pro PC je nyní k dispozici Guilty Gear X a s klidným svědomím mohu prohlásit, že se jedná o jednu z nejlepších 2D bojovek na světě, která vás vtáhne do svého světa jednoduchým ovládáním a rychlou akcí a dá opravdu zabrat vaší klávesnici nebo padu.

Žijeme v rychlé době
Guilty Gear X je opravdu rychlá hra. Pokud je poslední bojovkou, kterou jste hráli, Street Fighter II, asi budete potřebovat několik okamžiků, abyste zjistili, co se vůbec děje. K dispozici máte 4 základní tlačítka pro údery - úder rukou, nohou a dvě síly úderu vaší zbraní. Tyto základní údery jsou pochopitelně rozšířené o různé speciální chvaty a kouzla, jejichž seznam je pochopitelně kdykoliv ve hře k dispozici.

Jednotlivé údery na sebe mohou plynule navazovat a vytvářet komba, která jsou standardní součástí všech her tohoto typu. Postupem času tak přicházíte na stále účinnější série úderů a stává se z vás lepší bojovník - na opačnou stranu ale i když hrajete hru poprvé, nejste zcela ztraceni a už od prvních okamžiků se vám některá komba a speciální údery daří vyvolat - nejsou to žádné lamače prstů.

Speciální údery
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Některé obzvlášť destruktivní specialitky však nelze použít hned na začátku boje, protože jsou závislé na hodnotě ‘Tension’, která vám roste s každým vaším úderem (dokonce také s vaším postupem směrem k soupeři), a která má podobu standardního ‘teploměru’. Pokud dosáhnete alespoň 50% hodnoty, můžete vyvolat opravdu silné speciální údery, jejichž síla a destruktivnost pochopitelně závisí na každé postavě, a které jsou vždy doprovázeny efektivním zatměním celé obrazovky, známým například ze série Street Fighter Alpha.

Pokud hodnota ‘Tension’ dosáhne 100%, naskýtá se vám možnost použít nejdestruktivnější pohyb ze všech - Instant Kill. Jeho jméno mluví za vše - ať má váš soupeř sebevíc energie, toto kouzlo/úder prostě nepřežije. Instant Killy jsou u některých postav doprovázeny různými grafickými specialitami, takže tak trochu připomínají Fatality z Mortal Kombatu.

Postavy, prostředí a tak vůbec
Celkem máte na výběr z šestnácti postav, přičemž od začátku hry jich je k dispozici 14, dvě z nich si musíte postupem času vybojovat. Postavy jsou natolik různorodé, že si mezi nimi musí vybrat snad každý. Máte rádi silné údery? Pak je tu pro vás Potemkin, genetický mutant obřího vzrůstu, tak trochu připomínající slavného Hulka. Nebo snad preferujete rychlé údery? Tak si vyberte třeba Jam, křehkou brunetku v šatičkách, perfektně ovládající čínský box. Toužíte po útocích chladnou ocelí? OK, pak je jasnou volbou blonďatý sympaťák s dlouhým mečem, navíc ovládající energii blesků. Nebo radši něco nekonvenčního? To se vám bude líbit May, malá námořnice bojující kotvou, velikou jak ona sama.

Jak vidíte, je opravdu z čeho vybírat. Každá postava má naprosto specifický styl boje, zcela jiné údery a taktiky. Spousta z nich je vybavena nějakou pomocnou zbraní, čímž hra rozhodně získává na zajímavosti a o žádném pohybu se nedá říci, že by byl laciný nebo okoukaný. Všechny postavy jsou kreslené v manga stylu a jejich pohyb je rozfázován do velkého množství políček, takže animace působí plynulým dojmem a jeden pohyb plynule přechází v druhý.

Manga styl grafiky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ohromnou výhodou oproti všem klasikám systému NeoGeo je rozlišení. To je sice na současnou dobu na poměry PC celkem podprůměrné - 640x480, ale díky detailně nakresleným sprajtům Vám to ani nepřijde. Navíc jsou údery doplněny pěkně vystínovanými indikátory úderů, rozmazanými čepelemi zbraní a dalšími elementy, které dokreslují atmosféru už tak rychlých bojů a dodávají hře nádech přesně odpovídající manga stylu, známému z akčních anime filmů a seriálů.

Boje se odehrávají na nádherně prokreslených pozadích, kterých však mohlo být trochu víc - u některých postav se opakují. S nimi také souvisí další výtka - oproti například již zmiňovanému King of Fighters by pozadí mohla být trochu lépe animovaná, nebo by se mohla lehce měnit po několika kolech - bohužel tomu tak není. To je ovšem pouze drobnost, způsobená mou rozmazleností, které si většina z vás ani nevšimne.

Po zvukové stránce není Guilty Gear X co vytknout. Efekty přesně sedí do stylu, vytvořeného grafikou, postavy mají občasné komentáře ve své rodné japonštině a hudba se nebojí mixovat různé styly - jednou zní drsné techno beaty a v dalším kole se už oddáváte zvuku elektrických kytar.

A naprogramované to je jak?
Na celém Guilty Gear X je nádherně vidět, že se jedná o konverzi z PS2/Dreamcastu. Celá hra je totiž zpracována způsobem, jako byste pustili nějaký ten emulátor - v configu si nadefinujete 4 základní tlačítka a tlačítko Start, stejně jako na ovladači konzole. V hlavním menu hry pak používáte dvě tlačítka pro pohyb vpřed a dvě pro pohyb vzad, což zarytému PCčkářovi přijde zpočátku nelogické, kdo však jednou držel v ruce pad od konzole, hned si uvědomí, která bije.

V tomto ražení se nese i systém ukládání, který je zorganizován na paměťové bloky. Vrcholem všeho je klávesa Escape - ta hru jednoduše bez jakéhokoliv dialogu ukončí (tato praktika připomíná emulátor asi ze všeho nejvíc :)

Herní módy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud se probojujete přes všechna tato úskalí, můžete si v hlavní nabídce vybrat hned z několika režimů. Nejčastěji se budete nacházet v módu Arcade - hra jednoho hráče proti počítači. Ta je i na nastavení ‘Easy’ celkem obtížná, rozhodně se nejedná o hru, kterou byste dohráli na jedno posezení. A až ji pokoříte i na nejtěžší obtížnost, je tu další výzva - mód Survival. V něm se musíte probojovat co největším počtem bojovníků na jednu energii - k té dostanete po vyhrané bitvě pouze malý přídavek.

Na základě vámi použitých speciálních pohybů a komb se pak zvyšuje Survivor Level - měří se čas mezi těmito jednotlivými levely a nejvýše dosažená úroveň. Dalšími možnostmi pak jsou hra dvou hráčů a speciální tréninkový režim, ve kterém se vám na monitoru zobrazuje pořadí stisknutých kláves, což vám umožňuje zapamatovat si právě použitá komba. Poslední volbou v menu je položka Recording, pomocí které můžete zaznamenávat a přehrávat záznamy vašich soubojů.

Stáhněte si: Demo (35 MB)

ACE

Guilty Gear X je ohromným překvapením, nad kterým zaplesá srdce každého příznivce bojovek a manga grafiky. Vynikající odreagování na krátké chvilky kolem oběda, ale také výzva na spousty hodin ničení vaší klávesnice. Je to prostě hra, která vás do sebe vtáhne, umožní vám vypnout mozek a pustit se do akce.