Autor: Jiří Sládek Publikováno: 2.června 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Kromě misí je ve hře i opravdu hodně nepovinných questů. Většina z nich je sice trochu na jedno brdo, ale hrají se dobře, a to je hlavní. Kromě klasických zabij / přines je ve Factions i docela hodně „kecacích“ úkolů. Novinkou jsou takzvané „Challenge Mission“, nepovinné mise, v nichž se parta snaží o splnění konkrétního úkolu, třeba zabití určitého počtu nepřátel či udržení pozice po určitou dobu. ![]() (Rychlé) první kroky Factions mi připadaly minimálně zpočátku o dost rychlejší. Úvodní lokaci, kterou coby jakousi obdobu „tréninkového“ Zeleného Ascalonu obstará ostrov s výcvikovým klášterem, projdete za pár hodin až den hraní, přičemž pokud budete plnit všechny questy, ocitnete se na jejím konci třeba i na patnáctém levelu a v kapse vám bude cinkat několik platiňáků. To se s novou postavou při normálním stylu hraní za pár hodin v kampani Prophecies rozhodně získat nedá... Je to dáno hlavně dost vysokými odměnami (zkušenostními i peněžními) za splněné questy. Po zkompletování ostrova se dostanete na hlavní kontinent Cantha, jehož západní břeh (kde začínáte) je pokryt obrovským městem Kaineng. Poměrně brzy se můžete prosekat do Kaineng Center, z jehož doků vás loď dopraví do Lion´s Archu a umožní tak přechod postavy mezi novým a starým světem – tedy máte-li nainstalované i původní Guild Wars. Samozřejmě, funguje to i opačně, čili pokud s postavou z první kampaně splníte kraťoučký quest v Lion´s Archu (zadá učitel skillů Firstwatch Sergio kousek od brány), otevře se vám cesta do Canthy. ![]() ![]() ![]() Novinky a inovace Už na prvním ostrově můžeme napočítat mnohé novinky, a jejich výčet se s dalšími kroky do nitra Canthy jen zvyšuje. Menších či větších změn je nepočítaně, takže to vezměme trochu telegraficky. Už při tvorbě postavy pro kampaň Factions si všimnete odlišného vzhledu postav – obličeje, vlasy, oblečení; bohužel se o nové vizuály nerozrostl repertoár tažení Prophecies (a naopak, pro Factions nemůžete použít žádný z vizuálních prvků z první hry). ![]() Dvě nová povolání (k dispozici jen pro start v nové kampani) jsou nepochybně jednou z na první pohled nejviditelnějších inovací oproti prvnímu dílu. Je fajn, že přibyly i dva nové sloty na postavy (máte-li oba díly, můžete mít tedy rozehráno až šest charakterů), a každý si tak může obě nové specializace vyzkoušet. S tím ovšem souvisí jedno malé úskalí – zvlášť v úvodních lokacích se to jen hemží vrahy a ritualisty. Což je nejen trochu nuda, ale hlavně problém při skládání party pro obtížnější mise. Je také škoda, že při nainstalování obou dílů Guild Wars se kampaň v Tyrii nijak nepřizpůsobí novým povoláním – což například znamená, že u žádného tyrijského obchodníka či řemeslníka nezískáte zbraně či brnění pro vraha a ritualistu... ![]() ![]() ![]() Tichý zabiják U vraha je asi celkem jasné, v čem vyniká – jeho specialitou jsou smrtící útoky způsobující velké poškození, hlavně skládáním skillů do drtivých komb. Většina melee skillů se dělí na „lead“ a „off-hand“, čili útok pravou a levou rukou (vrah totiž třímá dvě lehké zbraně, jako jsou dýky, sai či kama), a některé dovednosti lze použít jen v návaznosti právě na lead či off-hand attack. Pokud si tedy dobře vyberete a načasujete skilly, můžete účinně střídat silné útoky a protivníka za chvilku rozsekat na cimpr campr. Kromě toho ale tichý zabiják ovládá i posilující enchantmenty, které třeba zlepšují pohyb či obranu nebo například zajistí regeneraci zdraví. Vyvolávač duchů ![]() Ve hře najdete několik nových NPC postav, které zastávají zajímavé funkce. Quartermastery už jsme zmínili výše, ale to není vše – zajímavý je třeba Profession Changer, který za pětikilčo (což ve Factions není mnoho) změní vaše sekundární povolání. O hodně bohatší je také výběr henchmanů. Nechybí ani hodně netradiční pomocníci, jako jsou třeba dravé želvy (nebo co to proboha je), ale potkáte i známé postavy, například Devonu či Eve. Škoda jen, že AI henchmanů nezaznamenala žádný krok kupředu. Samozřejmě, že i bestiář se nám poněkud rozrostl. Kromě stvoření z orientální mytologie tu máme i městské gangy, nagy, obříky yetti a další kamarády. Opomenuta samozřejmě nezůstala ani zvířata k ochočení, takže rangeři si mohou nově pořídit třeba tygra. ![]() ![]() ![]() Novinek je ve Factions zkrátka hodně, i když hráči volají (už delší dobu) po některých dalších. Konkrétně by se jim líbila aukce (jako třeba ve WoW) a větší skladiště – storage. Je pravda, že i mě by se tato vylepšení líbila, jenže autoři mají asi dobře spočítáno, jak vybalancovat hru – aukce i větší storage by vedly k tomu, že by hráči mnohem snáze získali to, co potřebují, a brzy by ze svých avatarů měly polobohy ověšené těmi nejsilnějšími předměty. Kurzickové versus Luxoni ![]() Nový rozměr PvP Kompetitivní zápasy byly součástí prvního dílu, a ve Factions je důležitost PvP ještě prohloubena. Nejen, že získané body můžete zajímavě využít, ale hlavně – autoři vytvořili mohutnější bitvy než dříve. Můžete se pustit do tzv. Alliance Battles, a to na několika místech. Třeba přímo z Guild Hall se díky NPC můžete přenést do bitvy dvou stran, z nichž je každá tvořena třemi čtyřčlennými týmy, které se snaží co nejdříve získat 500 bodů. ![]() ![]() ![]() Body se přičítají za zabití soupeře, ale také za získání a držení některého (některých) ze sedmi speciálních míst. Ty kromě přísunu bodů zajišťují svým držitelům i další výhody, jako třeba oživování blíže frontě, bonusy k obraně, bonusy k útoku či generování NPC bojovníků a elementalistů. Jiný kompetitivní mód zase představuje dobývání, respektive bránění pevnosti se speciálním NPC. A také můžete bojovat třeba v jantarovém dole... PvP bitvy mi ve Factions připadají natolik zajímavé, že opravdu posouvají zápolení hráčů na nový level. Asijský styl ![]() Technické zpracování Podle mého subjektivního soudu nejpohádkověji vypadají úvodní lokace na ostrově s klášterem, ze kterých Asie opravdu dýchá – klasické bambusové hájky, zasněžené hory i vysoké skály v moři... a k tomu typická orientální architektura. Opravdu si tu budete připadat, jako kdybyste procházeli exteriéry z filmu Tygr a drak či podobných snímků. Zajímavá a poměrně originální jsou i území Luxonů a Kurzicků – jantarové moře a zkamenělý les – i když postrádají lehkost „zelené“ přírody. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Obecně ve všech lokacích se mi zdá, že si vývojáři dávali větší pozor na neviditelné hrany, o které se v původních Guild Wars hrdinové leckdy nepříjemně zasekli. Factions jsou poměrně bohaté na filmečky, které jsou opět vytvořeny v herním enginu. Trochu ale zamrzí fakt, že postavy – ač slušně nadabovány – stále neotvírají ústa (i když původně autoři v tomhle ohledu slibovali pokrok), což trochu zabíjí atmosféru příběhu. Zdá se mi, že hardwarové nároky jsou drobet vyšší než v případě předchozího dílu, ale to je dáno již zmíněnou detailností prostředí a více objekty v krajině. Při maximálním nastavení běhá hra úplně v pohodě třeba na 3,4 GHz / 1 GB RAM / 256 MB grafika (což bohužel není úplně průměrná sestava), na slabších počítačích je nutno snížit rozlišení či filtrování, vzdálenost vykreslování či detaily... nicméně i s nižším nastavením je stále nač koukat, zpracování je opravdu krásné. Jděte do toho! ![]() Stáhněte si: Trailery... Související články: Guild Wars recenze, Novinky, Dojmy #1&Dojmy #2 |
Jiří Sládek | |
autorovi je 29 let, věnuje se marketingovým konzultacím, mediální komunikaci, přípravě GameStaru v časopise PC World a psaní do dalších médií; preferuje RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-) |