| Autor: Jiří Sládek Publikováno: 2.června 2006 |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Kromě misí je ve hře i opravdu hodně nepovinných questů. Většina z nich je sice trochu na jedno brdo, ale hrají se dobře, a to je hlavní. Kromě klasických zabij / přines je ve Factions i docela hodně „kecacích“ úkolů. Novinkou jsou takzvané „Challenge Mission“, nepovinné mise, v nichž se parta snaží o splnění konkrétního úkolu, třeba zabití určitého počtu nepřátel či udržení pozice po určitou dobu.
zdroj:
tisková zpráva
(Rychlé) první kroky Factions mi připadaly minimálně zpočátku o dost rychlejší. Úvodní lokaci, kterou coby jakousi obdobu „tréninkového“ Zeleného Ascalonu obstará ostrov s výcvikovým klášterem, projdete za pár hodin až den hraní, přičemž pokud budete plnit všechny questy, ocitnete se na jejím konci třeba i na patnáctém levelu a v kapse vám bude cinkat několik platiňáků. To se s novou postavou při normálním stylu hraní za pár hodin v kampani Prophecies rozhodně získat nedá... Je to dáno hlavně dost vysokými odměnami (zkušenostními i peněžními) za splněné questy. Po zkompletování ostrova se dostanete na hlavní kontinent Cantha, jehož západní břeh (kde začínáte) je pokryt obrovským městem Kaineng. Poměrně brzy se můžete prosekat do Kaineng Center, z jehož doků vás loď dopraví do Lion´s Archu a umožní tak přechod postavy mezi novým a starým světem – tedy máte-li nainstalované i původní Guild Wars. Samozřejmě, funguje to i opačně, čili pokud s postavou z první kampaně splníte kraťoučký quest v Lion´s Archu (zadá učitel skillů Firstwatch Sergio kousek od brány), otevře se vám cesta do Canthy.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Novinky a inovace Už na prvním ostrově můžeme napočítat mnohé novinky, a jejich výčet se s dalšími kroky do nitra Canthy jen zvyšuje. Menších či větších změn je nepočítaně, takže to vezměme trochu telegraficky. Už při tvorbě postavy pro kampaň Factions si všimnete odlišného vzhledu postav – obličeje, vlasy, oblečení; bohužel se o nové vizuály nerozrostl repertoár tažení Prophecies (a naopak, pro Factions nemůžete použít žádný z vizuálních prvků z první hry).
zdroj:
tisková zpráva
Za splněné úkoly už vedle peněz a zkušeností nedostáváte skilly, ale skillpointy, za které si pak sami můžete vybrat potřebnou dovednost u učitele. V některých případech dostanete také speciální předmět, který je jakousi poukázkou na nákup u quartermasterů; poukázky se liší lokaci od lokace a lze za ně pořídit třeba klíče k truhlám, identifikační a salvage kity a podobné užitečné pomůcky. Samozřejmě si užijete i spoustu nových předmětů. A to nejen co se týče věciček sebraných z mrtvých nepřátel či vzácných truhel, ale také v případě brnění; ve větších městech totiž potkáte hned několik obchodníků, kteří nabízejí vizuálně odlišné zbroje.Dvě nová povolání (k dispozici jen pro start v nové kampani) jsou nepochybně jednou z na první pohled nejviditelnějších inovací oproti prvnímu dílu. Je fajn, že přibyly i dva nové sloty na postavy (máte-li oba díly, můžete mít tedy rozehráno až šest charakterů), a každý si tak může obě nové specializace vyzkoušet. S tím ovšem souvisí jedno malé úskalí – zvlášť v úvodních lokacích se to jen hemží vrahy a ritualisty. Což je nejen trochu nuda, ale hlavně problém při skládání party pro obtížnější mise. Je také škoda, že při nainstalování obou dílů Guild Wars se kampaň v Tyrii nijak nepřizpůsobí novým povoláním – což například znamená, že u žádného tyrijského obchodníka či řemeslníka nezískáte zbraně či brnění pro vraha a ritualistu...
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Tichý zabiják U vraha je asi celkem jasné, v čem vyniká – jeho specialitou jsou smrtící útoky způsobující velké poškození, hlavně skládáním skillů do drtivých komb. Většina melee skillů se dělí na „lead“ a „off-hand“, čili útok pravou a levou rukou (vrah totiž třímá dvě lehké zbraně, jako jsou dýky, sai či kama), a některé dovednosti lze použít jen v návaznosti právě na lead či off-hand attack. Pokud si tedy dobře vyberete a načasujete skilly, můžete účinně střídat silné útoky a protivníka za chvilku rozsekat na cimpr campr. Kromě toho ale tichý zabiják ovládá i posilující enchantmenty, které třeba zlepšují pohyb či obranu nebo například zajistí regeneraci zdraví. Vyvolávač duchů
zdroj:
tisková zpráva
Ritualista je tajemná postava vládnoucí zajímavými magickými schopnostmi. Jeho hlavní specializací je vyvolávání duchů – ti dokáží po určitý čas pomáhat celé partě, a to třeba tak, že útočí na soupeře, posilují obranu spolubojovníků nebo dokonce léčí ritualistu a jeho druhy. Další kouzla se samozřejmě vztahují k různému posilování těchto duchů. Tím ovšem přehled ritualistových kouzel nekončí – v rukávu má také třeba dočasné vylepšování zbraní svých spolubojovníků. Umí ale seslat i další zaklínadla, mezi kterými jsou i přímá útočná, ale také takzvané „Item Spells“, tedy kouzla, která do ritualistových rukou vykouzlí speciální urnu s popelem, která svému tvůrci poskytuje různé bonusy nebo třeba léčení.Ve hře najdete několik nových NPC postav, které zastávají zajímavé funkce. Quartermastery už jsme zmínili výše, ale to není vše – zajímavý je třeba Profession Changer, který za pětikilčo (což ve Factions není mnoho) změní vaše sekundární povolání. O hodně bohatší je také výběr henchmanů. Nechybí ani hodně netradiční pomocníci, jako jsou třeba dravé želvy (nebo co to proboha je), ale potkáte i známé postavy, například Devonu či Eve. Škoda jen, že AI henchmanů nezaznamenala žádný krok kupředu. Samozřejmě, že i bestiář se nám poněkud rozrostl. Kromě stvoření z orientální mytologie tu máme i městské gangy, nagy, obříky yetti a další kamarády. Opomenuta samozřejmě nezůstala ani zvířata k ochočení, takže rangeři si mohou nově pořídit třeba tygra.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Novinek je ve Factions zkrátka hodně, i když hráči volají (už delší dobu) po některých dalších. Konkrétně by se jim líbila aukce (jako třeba ve WoW) a větší skladiště – storage. Je pravda, že i mě by se tato vylepšení líbila, jenže autoři mají asi dobře spočítáno, jak vybalancovat hru – aukce i větší storage by vedly k tomu, že by hráči mnohem snáze získali to, co potřebují, a brzy by ze svých avatarů měly polobohy ověšené těmi nejsilnějšími předměty. Kurzickové versus Luxoni
zdroj:
tisková zpráva
Factions znamená frakce. A o nich z velké části hra také je. Konkrétně jde o konzervativní a nábožensky založené Kurzicky, a kočovné a divoké Luxony. I na vás, respektive na vaší gildě je, abyste se na jednu stranu přidali. Naštěstí se můžete pohybovat ve městech obou frakcí a dokonce můžete i pro oba tábory plnit questy, ovšem samozřejmě se vyplatí kopat pořádně jen za jeden tým. Frakční body (Faction points) lze získat v PvP bojích i plněním questů, a jejich použití je dvojí. Můžete je utratit sami individuálně – lze je vyměnit za speciální surovinu na brnění té které frakce. A nebo převést na účet gildy, respektive aliance (sdružení spřátelených gild, mj. se společným chatovacím kanálem a možností vzájemné návštěvy Guild haly); několik aliancí s nejvyšším počtem bodů může kontrolovat města se vstupy do elitních misí. Nový rozměr PvP Kompetitivní zápasy byly součástí prvního dílu, a ve Factions je důležitost PvP ještě prohloubena. Nejen, že získané body můžete zajímavě využít, ale hlavně – autoři vytvořili mohutnější bitvy než dříve. Můžete se pustit do tzv. Alliance Battles, a to na několika místech. Třeba přímo z Guild Hall se díky NPC můžete přenést do bitvy dvou stran, z nichž je každá tvořena třemi čtyřčlennými týmy, které se snaží co nejdříve získat 500 bodů.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Body se přičítají za zabití soupeře, ale také za získání a držení některého (některých) ze sedmi speciálních míst. Ty kromě přísunu bodů zajišťují svým držitelům i další výhody, jako třeba oživování blíže frontě, bonusy k obraně, bonusy k útoku či generování NPC bojovníků a elementalistů. Jiný kompetitivní mód zase představuje dobývání, respektive bránění pevnosti se speciálním NPC. A také můžete bojovat třeba v jantarovém dole... PvP bitvy mi ve Factions připadají natolik zajímavé, že opravdu posouvají zápolení hráčů na nový level. Asijský styl
zdroj:
tisková zpráva
Již původní Guild Wars vynikaly krásným fantasy zpracováním, a lehké prvky asijského vlivu se v aktuálním pokračování samozřejmě ještě prohloubily, což je vzhledem k zasazení nové kampaně do orientálního prostředí vcelku pochopitelné. Krajina mi zvláště v některých lokacích připadá o něco bohatší a detailnější. Subjektivně jako jednu z graficky trochu slabších částí hodnotím městské slumy, které jsou jednak výrazně pojaty (i když vcelku logicky) jako koridory, což je trochu nuda, a navíc jsou oproti ostatnímu prostředí hodně fádní. Na druhou stranu je potěšitelné a realisticky vypadající, že lokace v Kaineng City (a mám teď na mysli „bojové“ lokace) jsou poměrně hodně zalidněny civilisty, mezi kterými jsou i obchodníci, řemeslníci, zadavatelé questů a sběratelé trofejí. Technické zpracování Podle mého subjektivního soudu nejpohádkověji vypadají úvodní lokace na ostrově s klášterem, ze kterých Asie opravdu dýchá – klasické bambusové hájky, zasněžené hory i vysoké skály v moři... a k tomu typická orientální architektura. Opravdu si tu budete připadat, jako kdybyste procházeli exteriéry z filmu Tygr a drak či podobných snímků. Zajímavá a poměrně originální jsou i území Luxonů a Kurzicků – jantarové moře a zkamenělý les – i když postrádají lehkost „zelené“ přírody.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Obecně ve všech lokacích se mi zdá, že si vývojáři dávali větší pozor na neviditelné hrany, o které se v původních Guild Wars hrdinové leckdy nepříjemně zasekli. Factions jsou poměrně bohaté na filmečky, které jsou opět vytvořeny v herním enginu. Trochu ale zamrzí fakt, že postavy – ač slušně nadabovány – stále neotvírají ústa (i když původně autoři v tomhle ohledu slibovali pokrok), což trochu zabíjí atmosféru příběhu. Zdá se mi, že hardwarové nároky jsou drobet vyšší než v případě předchozího dílu, ale to je dáno již zmíněnou detailností prostředí a více objekty v krajině. Při maximálním nastavení běhá hra úplně v pohodě třeba na 3,4 GHz / 1 GB RAM / 256 MB grafika (což bohužel není úplně průměrná sestava), na slabších počítačích je nutno snížit rozlišení či filtrování, vzdálenost vykreslování či detaily... nicméně i s nižším nastavením je stále nač koukat, zpracování je opravdu krásné. Jděte do toho!
zdroj:
tisková zpráva
Recenze určitě nemohla (a ani si to nekladla za cíl) zachytit všechny detaily tak rozsáhlé hry, jako Factions – a konec konců jakékoliv MMORPG – jsou. Jedno je ale jisté: pokračování úspěšného MMORPG se opravdu povedlo. Samozřejmě se najdou i drobné mušky: kratší PvE příběh, neanimované obličeje v cut-scénách, trochu odbyté zpracování městských slumů. Nicméně vzhledem k tomu, že vás Guild Wars: Factions při absenci poplatků stojí stejně (respektive i méně), než leckterý offline titul, který máte dohraný za pět nebo deset hodin, je to naprosto jasná volba nejen pro zaryté fanoušky MMORPG. A pokud zainvestujete do nákupu obou dílů, získáte dva propojené, ale značně odlišné světy a nepřeberné možnosti, jak si užít večery, které z nějakého nepochopitelného důvodu netrávíte ve společnosti kamarádů a půllitrů v restauračním zařízení. Guild Wars jsou prostě super. Stáhněte si: Trailery... Související články: Guild Wars recenze, Novinky, Dojmy #1&Dojmy #2 |
| Jiří Sládek | |
| autorovi je 29 let, věnuje se marketingovým konzultacím, mediální komunikaci, přípravě GameStaru v časopise PC World a psaní do dalších médií; preferuje RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-) |