GTR - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

GTR - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

5. 4. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Odhadnout přesné místo na začátek brzdění, podřadit pro využití brzdné síly motoru, zatáčku projet jemně s plynem a na výjezdu pozor na plynulé přidání, abyste neskončili v hodinách. O tom se vám bude zdát díky GTR.

Autor: Leon
Publikováno: 5.dubna 2005
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Je tomu pár let, co se dal dohromady tým simulátorových nadšenců, kteří se rozhodli vytvořit velmi realistický mód GT Racing 2002 (recenze) pro hru F1 2002. Své snažení dotáhli úspěšně do konce, ale pouze s tím se nespokojili. A tak ze zapálených amatérů vznikl profesionální vývojový tým SimBin Development a projekt GTR: FIA GT Racing Game (dále jen GTR). Nyní, po těch několika letech, je plnohodnotná hra hotova a v zahraničí se už prodává anglická verze (zatímco vydání v ČR distributor SeVeN M opakovaně odkládá kvůli lokalzaci - pozn.ed.). Myslíte, že se jim skutečně podařilo vytvořit jeden z nejrealističtějších simulátorů všech dob, jak deklarovali?

 Simulátor nebo arkáda?
Problém většiny dosavadních závodních her je obvykle v tom, že jsou to buď víceméně arkády (NFSU), nebo naopak mimořádně obtížné simulátory (Live for Speed). Oba styly mají potíž, že neumožňují zvolit si ten svůj vysněný poměr mezi arkádou a simulací a jsou tak určeny jen pro více či méně úzkou skupinu fanoušků. To u GTR je tomu jinak. První věcí, co po spuštění hry musíte udělat, je zvolit si mezi třemi styly simulace – Arcade, Semi-Pro a Simulation. To je však pouze prvotní hrubý výběr, protože se jedná jen o začátek. Tak třeba volba Arcade obsahuje další 4 volby simulace, ale i pak si můžete najít tu pravou obtížnost, přesně šitou na míru vašim schopnostem.

Kvality soupeřů si můžete nastavovat po procentech, stejně jako agresivitu jejich chování na trati. Kdykoliv (i během jízdy) lze vypnout či naopak zapnout pomoc při řízení, brzdění, automatické řazení a mnoho dalších věcí. Prostě tohle je první závodní hra, u které si dovolím tvrdit, že má takto podobný rozsah míry simulace.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Důležité na tom je ale hlavně to, že nastavení míry simulace je skutečně vidět. Rozdíl mezi volbou nejjednodušší arkády a plné simulace je obrovský. Šílenec, který si po prvním spuštěním hry zvolí kompletní simulaci a vyrazí rovnou do závodu, bude asi překvapen hned v první zatáčce a po neúspěšném projetí druhé či třetí by si měl pokorně přiznat, že to přehnal a že by to chtělo pořádný trénink.

Tahle hra je totiž především o dlouhém a pečlivém tréninku, o poznávání tratí, o hledání ideální stopy, místa pro brzdění, o řazení. V pozdějších fázích se pak přidává i nastavení vozu pro tu kterou trať a pověstnou třešničkou na dortu je možnost analyzovat telemetrii pomocí speciálního programu a podle toho měnit nastavení vozu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Klasická nabídka
Hra nabízí pouze klasické módy jako trénink, rychlý závod, šampionát a nezapomnělo se ani na multiplayer. Může se to zdát málo, ale abych řekl, úplně mně to stačilo. Hra je oklestěna o všelijaké pseudomódy s postupným odemykáním tratí nebo vozů. V GTR máte vše přístupné hned od začátku a je jen na vás, s čím, kde a jak začnete.

Na výběr máte z 10 většinou velmi známých okruhů – Monza, Estoril, Magny Cours, Anderstorp, Barcelona, Oschersleben, sicilská Pergusa, populární Spa-Francorchamps, Donington a pozor – Brno! Ano, brněnský okruh skutečně nechybí a protože ho docela slušně znám, mohu potvrdit, že je namodelován opravu pěkně. To platí nejspíše o všech tratích, jen bych si netroufal tvrdit, že i širší okolí vypadá tak, jak má, prostě proto, že to nevím. To je ale to, co není příliš podstatné, protože při jízdě si toho ani nevšimnete, tam se musíte soustředit na úplně jiné věci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Asi jsem se ještě nezmínil, že hra má oficiální licenci na sérii GTR, a tak není divu, že na výběr i z pestré nabídky závodních vozů. K dispozici je několik typů Ferrari i Porsche, nechybí Lamborghini, BMW, Morgan, Lotus, Corvetta ani populární Chrysler Viper. Všechny závodní vozy jsou vizuálně velmi pěkně zpracované, co je ale podstatnější – liší se jízdními vlastnostmi. Jen pro úplnost dodám, že velký vliv na jízdní vlastnosti má i počasí. Asi není třeba dodávat, že taková jízda v dešti na nejvyšší úroveň simulace není žádná sranda.

 Další přednosti hry
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hodně jsem byl zvědav na úroveň umělé inteligence virtuálních soupeřů. Ani zde jsem nebyl zklamán, už proto, že si lze nastavit jejich míru agresivity. Podle toho pak můžete očekávat jejich odpor při předjíždění nebo naopak míru agrese v případě, že by vás oni chtěli předjet. Když si k tomu připočtete již zmíněnou možnost procentuálního nastavení jejich úrovně, máte jedinečnou šanci nastavit si sobě rovného protivníka. V tom případě ale počítejte s tím, že každé předjetí vás bude stát nesmírné úsilí, maximální nasazení a dlouhou dobu na tréninku. Odměnou za to vám bude pocit, že jste si podmanili nadupaný závodní vůz a že byste se ihned mohli posadit za volant skutečného vozu.

Asi bych nosil dříví do lesa, kdybych tvrdil, že pro podobně reálné simulátory je volant zkrátka nezbytný. V GTR sice existuje možnost používat klávesnici (dokonce s možností nadefinovat míru stisku), ale pouze s volantem a pedály si užijete jízdu naplno. Můj volant fungoval okamžitě přesně jak jsem si představoval, řízení bylo jemné, ale přitom velmi přesné. Naopak na modelu poškození by se ještě dalo zapracovat, protože totálně zdemolované auto bych si přece jen představoval jinak.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jedním z dalších kladů celého projektu GTR je velká podpora hráčů ze strany vývojářů. Už teď je k dispozici mnoho speciálních nastavení aut pro jednotlivé okruhy, chystají se další okruhy, auta a já nevím co ještě. Vše by mělo být poměrně brzy a samozřejmě zadarmo ke stažení. V tomhle spatřuji také velké plus.

 Průměrná grafika
Po grafické stránce hra není určitě na špici, ale ani se nedá říci, že by vypadala špatně. Shrnul bych to asi jako dobrý průměr, ale abych řekl pravdu, vůbec mi to nevadilo. Naopak jsem si vychutnával dobrý výhled z pozice jezdce a kochal jsem se mnoha tradičními i netradičními pohledy na jízdu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Naopak jednou z nejlepších stránek hry je ta zvuková. Po mnoha a mnoha simulátorech jsem měl konečně pocit, že takhle bručí pořádný motor. Podle zvuku naprosto přesně poznáte, kdy řadit jak nahoru, tak dolů. Tohle mi chybí u mnoha jiných simulátorů, kde zvuk motoru zní spíše jak šicí stroj. Tentokrát jsem si ale ten zvuk jednoduše vychutnával.

 Ten pocit z reálné jízdy
Přemýšlím, co bych ještě ke hře dodal. Ono ani není moc co, protože GTR se řadí ke hrám, kde není moc o čem psát, prostě proto, že hra je ve svém principu strašně jednoduchá a je okleštěná o všechnu tu omáčku okolo. Hra je postavená na principu vyber si vůz, trať a začni jezdit. Zpočátku to jde velice ztuha, ale s tím, jak se do toho dostáváte, začíná být hraní neuvěřitelně návykové. A to jen proto, že všechno působí velmi realisticky, že si začínáte připadat jako skutečný závodník.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Autorům se povedlo výborně ztvárnit pocit rychlosti a zrychlení, takže když jedete 260 km/h, připadá vám to opravdu jako pořádný kalup. Navíc když vás na konci dlouhé rovinky čeká pořádná vracečka na jedničku jako třeba v Magny Cours nebo Doningtonu, máte najednou plné ruce a nohy toho, jak to rozjeté auto zastavit.

Odhadnout přesně místo na začátek brzdění, při tom využít i brzdné síly motoru, takže se řadí během chvilky 6-5-4-3-2-1, zatáčku projet jemně s plynem, abychom neztratili otáčky, na výjezdu pozor na plynulé přidání plynu, abychom naopak neskončili v hodinách, a vytáčíme motor 1-2-3-4-5, na vytočenou pětku projet táhlé esíčko, které je třeba přesně nasadit, jinak skončíme v trávě… Kdo zkusil demo, ten ví, o čem mluvím. Pocit reálné jízdy je v GTR prostě neuvěřitelný. To se podle mě za posledních let nikomu v takové míře nepodařilo.

 Závěrem...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva ... nemohu než konstatovat, že GTR je možno skutečně považovat za simulátor, který je ale díky svému rozsahu určen široké veřejnosti. Autorům se zdařilo opravdu mistrovsky přenést pocit reálné jízdy do počítačové hry, což je to, o co už se marně snažilo mnoho vyhlášených vývojářských týmů po celém světě. Inu je vidět, co dokáže opravdové nadšení pro věc. Tvůrcům hry ze SimBin tímto gratuluji i děkuji zároveň.

Každý, kdo si z Tiscali GameShopu předobjedná GTR ve verzi s českými titulky (polovina dubna), dostane k nim zdarma závodní hru Total Immersion Racing v češtině. Akční nabídka platí jen do skončení předprodeje nebo do rozebrání zásob.

Stáhněte si: Demo, Videa...

Související články: Dojmy z dema (5/2004), Novinky, Vše o Live for Speed

 
Leon
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie






 
 
Leon
Smarty.cz

Verdikt:

Jeden z nejrealističtějších závodních simulátorů všech dob, jenž nabízí neuvěřitelně reálný zážitek z jízdy. Pro ten pocit to opravdu stojí!

Nejnovější články