Autor: Leon Publikováno: 5.dubna 2005 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Tahle hra je totiž především o dlouhém a pečlivém tréninku, o poznávání tratí, o hledání ideální stopy, místa pro brzdění, o řazení. V pozdějších fázích se pak přidává i nastavení vozu pro tu kterou trať a pověstnou třešničkou na dortu je možnost analyzovat telemetrii pomocí speciálního programu a podle toho měnit nastavení vozu. ![]() Klasická nabídka Hra nabízí pouze klasické módy jako trénink, rychlý závod, šampionát a nezapomnělo se ani na multiplayer. Může se to zdát málo, ale abych řekl, úplně mně to stačilo. Hra je oklestěna o všelijaké pseudomódy s postupným odemykáním tratí nebo vozů. V GTR máte vše přístupné hned od začátku a je jen na vás, s čím, kde a jak začnete. Na výběr máte z 10 většinou velmi známých okruhů – Monza, Estoril, Magny Cours, Anderstorp, Barcelona, Oschersleben, sicilská Pergusa, populární Spa-Francorchamps, Donington a pozor – Brno! Ano, brněnský okruh skutečně nechybí a protože ho docela slušně znám, mohu potvrdit, že je namodelován opravu pěkně. To platí nejspíše o všech tratích, jen bych si netroufal tvrdit, že i širší okolí vypadá tak, jak má, prostě proto, že to nevím. To je ale to, co není příliš podstatné, protože při jízdě si toho ani nevšimnete, tam se musíte soustředit na úplně jiné věci. ![]() ![]() ![]() Asi jsem se ještě nezmínil, že hra má oficiální licenci na sérii GTR, a tak není divu, že na výběr i z pestré nabídky závodních vozů. K dispozici je několik typů Ferrari i Porsche, nechybí Lamborghini, BMW, Morgan, Lotus, Corvetta ani populární Chrysler Viper. Všechny závodní vozy jsou vizuálně velmi pěkně zpracované, co je ale podstatnější – liší se jízdními vlastnostmi. Jen pro úplnost dodám, že velký vliv na jízdní vlastnosti má i počasí. Asi není třeba dodávat, že taková jízda v dešti na nejvyšší úroveň simulace není žádná sranda. Další přednosti hry ![]() Asi bych nosil dříví do lesa, kdybych tvrdil, že pro podobně reálné simulátory je volant zkrátka nezbytný. V GTR sice existuje možnost používat klávesnici (dokonce s možností nadefinovat míru stisku), ale pouze s volantem a pedály si užijete jízdu naplno. Můj volant fungoval okamžitě přesně jak jsem si představoval, řízení bylo jemné, ale přitom velmi přesné. Naopak na modelu poškození by se ještě dalo zapracovat, protože totálně zdemolované auto bych si přece jen představoval jinak. ![]() ![]() ![]() Jedním z dalších kladů celého projektu GTR je velká podpora hráčů ze strany vývojářů. Už teď je k dispozici mnoho speciálních nastavení aut pro jednotlivé okruhy, chystají se další okruhy, auta a já nevím co ještě. Vše by mělo být poměrně brzy a samozřejmě zadarmo ke stažení. V tomhle spatřuji také velké plus. Průměrná grafika Po grafické stránce hra není určitě na špici, ale ani se nedá říci, že by vypadala špatně. Shrnul bych to asi jako dobrý průměr, ale abych řekl pravdu, vůbec mi to nevadilo. Naopak jsem si vychutnával dobrý výhled z pozice jezdce a kochal jsem se mnoha tradičními i netradičními pohledy na jízdu. ![]() Ten pocit z reálné jízdy Přemýšlím, co bych ještě ke hře dodal. Ono ani není moc co, protože GTR se řadí ke hrám, kde není moc o čem psát, prostě proto, že hra je ve svém principu strašně jednoduchá a je okleštěná o všechnu tu omáčku okolo. Hra je postavená na principu vyber si vůz, trať a začni jezdit. Zpočátku to jde velice ztuha, ale s tím, jak se do toho dostáváte, začíná být hraní neuvěřitelně návykové. A to jen proto, že všechno působí velmi realisticky, že si začínáte připadat jako skutečný závodník. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Autorům se povedlo výborně ztvárnit pocit rychlosti a zrychlení, takže když jedete 260 km/h, připadá vám to opravdu jako pořádný kalup. Navíc když vás na konci dlouhé rovinky čeká pořádná vracečka na jedničku jako třeba v Magny Cours nebo Doningtonu, máte najednou plné ruce a nohy toho, jak to rozjeté auto zastavit. Odhadnout přesně místo na začátek brzdění, při tom využít i brzdné síly motoru, takže se řadí během chvilky 6-5-4-3-2-1, zatáčku projet jemně s plynem, abychom neztratili otáčky, na výjezdu pozor na plynulé přidání plynu, abychom naopak neskončili v hodinách, a vytáčíme motor 1-2-3-4-5, na vytočenou pětku projet táhlé esíčko, které je třeba přesně nasadit, jinak skončíme v trávě… Kdo zkusil demo, ten ví, o čem mluvím. Pocit reálné jízdy je v GTR prostě neuvěřitelný. To se podle mě za posledních let nikomu v takové míře nepodařilo. Závěrem... ![]() Každý, kdo si z Tiscali GameShopu předobjedná GTR ve verzi s českými titulky (polovina dubna), dostane k nim zdarma závodní hru Total Immersion Racing v češtině. Akční nabídka platí jen do skončení předprodeje nebo do rozebrání zásob. Stáhněte si: Demo, Videa... Související články: Dojmy z dema (5/2004), Novinky, Vše o Live for Speed |
Leon | |
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie |