Autor: Korgull Publikováno: 24.června 2003 |
![]() ![]() ![]() Lokalizace Jak je uvedeno výše, k dostání je v našich končinách česká verze Ghost Master. Lokalizace spočívá v překladu úplně všech textů, které je možné ve hře najít. Znění je zachováno původní, takže pokud jde o zadávání jednotlivých misí, anglicky mluvící hlas je doprovázen titulky, u kterých se ale nemusíte bát, že byste je nestíhali číst. Překlad jako takový je velice kvalitní, alespoň mě za celou dobu hraní nepřišel na oči ani jediný překlep nebo jakýkoliv nesmysl. ![]() Začátek hry Po spuštění hry vás přivítá velice pěkný a celkem dlouhý filmeček, ale mě se bohužel lehce trhal nejen obraz, ale i zvuk, což pochopitelně dojem trochu kazilo. V hlavním menu hry možná některé z vás zaujme, že zde není položka multiplayeru, ale hra tím pádem rozhodně není o to méně zábavná. Podle mých informací již tvůrci připravují nějaké datadisky, které toto už tak dost pestré dílo ještě více oživí. Co v úvodním menu ale určitě najdete, jsou různá nastavení, kde si můžete přizpůsobit všechno možné, abyste se při hraní cítili dobře. Tzn. jak záležitosti týkající se přímo hraní (nápověda, pohyb a otáčení myši, titulky, apod.), tak samozřejmě i vše, co se týká grafiky (rozlišení, kvalita textur, gamma korekce, apod.), zvuku nebo ovládacích prvků, a také již zmíněné zapnutí či vypnutí tutoriálu. ![]() ![]() ![]() Spuštěním nové hry se dostanete na duchařský stůl, okolo kterého právě probíhá seance, jejíž účastníci po vás chtějí vaše jméno. Až jim ho pomocí kurzoru a do kruhu rozložených písmen sdělíte, s hrůzou se rozprchnou a vaše první mise může začít. Pokud máte volbu tutoriálu zapnutou, dozvíte se během svých prvních krůčků z pozice posmrtného úředníka ve světě smrtelníků vesměs vše důležité proto, abyste misi zdárně dokončili a osvojili si základy pro mise další. Především jde o celkový pohyb na mapě, jednotlivé prvky interface, konkrétní ovládání strašidel a další záležitosti týkající se smrtelníků. ![]() Divadelní představení o třech aktech Ghost Master je tvořen třemi kapitolami neboli akty - podobně jako u divadelní hry. Když tak nad tím přemýšlím, tak i výběr jednotlivých misí/map vypadá tak trochu jako divadelní kulisy. Pokud si ale myslíte, že hned od začátku si budete moci vybrat ze všech misí, mýlíte se. Až jak se vám bude dařit splnit některé z těch přístupných, se vám budou postupně otevírat vrátka k dalším. Je třeba upozornit, že mise jsou velmi různorodé, jejich cíle se liší a jejich obtížnost se stupňuje. Celkem je misí čtrnáct a většinou nezaberou více než hodinu času. K těm, které jste však již zdárně ukončili, se budete moci ještě vrátit prostřednictvím Brány času. Každý akt vám navíc přidá několik nových strašidel. ![]() ![]() ![]() Na úplném začátku budete mít k dispozici pouze pár strašidel. Pokud si nejste jisti, která z nich jsou vhodná pro danou misi, můžete si sestavu nechat doporučit. Tato sestava nemusí být úplně ideální, ale v každém případě je schopná cílů dosáhnout. Kdybyste snad měli později pocit, že s jinými bytostmi byste dané úkoly zvládli lépe, nic vám nebude bránit v návratu již zmíněnou Bránou času. V každé misi se seznámíte s dalšími soukmenovci, kteří však budou zprvu nějak spoutáni s některým z objektů na mapě a aby se stali členy vašeho týmu, budou muset být osvobozeni. Nejdříve si však musíte vyslechnout jejich příběh, který v sobě skrývá i řešení jejich problému. Jejich schopnosti vám v každé misi mohou také posloužit, avšak pokud budou stále pod kletbou, bude omezen jejich pohyb a tím pádem i možnost plnohodnotného uplatnění. ![]() Jak se to hraje? V této hře jde tedy především o strategii a taktiku, ale naleznete zde i prvky RPG. Každé ze strašidel, která jsou ve vašem seznamu možných spolupracovníků, má svou hlavu a ne vždy je zcela ochočené. Existuje několik stupňů ochočenosti a strašidla a je proto na vás, abyste si je pořádně zkrotili. Čím častěji své svěřence využíváte, tím více se ve svých schopnostech zdokonalují a jsou přístupni vašim příkazům (omezení jejich aktivity pouze na vybrané osoby, použití konkrétní schopnosti nebo naopak nepoužití, apod., včetně kombinací). Jejich činnost však vyžaduje, ale zároveň i produkuje (pokud je správně aplikována) drahocennou plazmovou energii. Té bude přibývat tím více, čím více budou smrtelníci ječet, řvát, pištět, šílet. ![]() ![]() ![]() Pokud se vám energie začne nepříjemně nedostávat, může to pro vás znamenat zkázu, proto je třeba neustále sledovat její hladinu a zvažovat použití schopností svých strašidel. Překročení limitu je oznámeno sirénou. Čím úspěšnější při svém snažení budete, tím více také při vyhodnocování výsledků získáte "zlaté plazmy", kterou pak můžete uplatnit při nákup nových schopností nebo rozšíření možností svých podřízených. Mj. i proto se vyplatí vracet se do již vyřízených map, jednak tam můžete svá strašidýlka (nejen ta, která jste tam předtím použili) trénovat a zároveň získávat další zlatou plazmu. Kromě toho se vám tam třeba podaří osvobodit kolegu, který tam ještě zůstal od minule. Prostě možností je mnoho. Pozor na lovce duchů ![]() Těm smrtelníkům, kteří ve vás nevěří, je nutné nejdříve dokázat, že existujete a nějakým způsobem vyburcovat jejich pověrčivost. Se strachem to pak už půjde samo. Navíc, odolnost každého ze smrtelníků je jiná. Na jedny stačí udělat za rohem "bu bu bu" a když to s nimi okamžitě nesekne, tak prostě prchnou z mapy a už je nikdy neuvidíte. To je často žádoucí, ale někdy to může být zrovna člověk, kterého nutně potřebujete na mapě za nějakým účelem zachovat. Některé lidičky se vám ale dříve než vyděsit podaří dovést k šílenství. I to se počítá a šílený jedinec je považován za zneškodněného. V boji proti smrtelníkům vám pomůže i fakt, že většina z nich trpí ať už vědomou nebo podvědomou fobií. Jakou, to se vám podaří zjistit až v průběhu strašení nebo díky schopnostem některých vašich svěřenců. Vše, co potřebujete o lidech vědět, včetně jejich stručné charakteristiky a do jaké míry jsou vyděšeni, věří v nadpřirozeno nebo jsou šílení, je vám přístupné prostřednictvím astrálních záznamů. ![]() ![]() ![]() Schopnosti a repertoár strašidel Už několikrát zde byla řeč o schopnostech, kterými strašidla disponují, ale zatím nic konkrétního. Na výběr máte z mnoha různých druhů strašidel a tedy i schopností. Každého svého ducha přitom můžete na mapu umístit pouze, pokud tam existuje pro něj vhodné pouto, ke kterému byste ho navázali. V některých případech to mohou být jednotlivé objekty - např. přístroje či zdroje elektrické energie; něco, co má vztah k vodě (dřezy); vzduchu (vzduchové přístroje), v nemocnici, ventilace; zemi (květináče); emocím (obrazy); vraždám či násilí (elektrické křeslo) apod. V jiných jsou to zase celé místnosti, venkovní prostor, dítě či stav jako je spánek, atd. Ke každému poutu lze přivázat jen jedno strašidlo. ![]() Zpracování Tím se pomalu dostáváme ke grafické stránce titulu. Ani v tomto ohledu vás Ghost Master nezklame. Jak jednotlivé postavy smrtelníků, tak vaši duchové, jejich projevy i samotné prostředí jsou velice detailně propracované. Také animace jsou velmi pěkné a najdete jich ve hře mnoho. Často například človíčky uvidíte používat nejrůznější přístroje, rozmlouvat s jinými a živě přitom gestikulovat, zajít na toaletu, spláchnout po sobě a umýt si ruce. V zrcadle nad umyvadlem pak uvidíte skutečný odraz všeho, co se v místnosti nachází, pokud v něm tedy není ukryto zrovna nějaké to vaše strašidlo a nedrtí ubohého smrtelníka nějakým příšerným výjevem. To se pak oběť může i zhroutit na podlahu a upadnout do bezvědomí. ![]() ![]() ![]() Právě 3D provedení s možností přibližování a lecjakého natáčení je v této hře velkou výhodou a přínosem. Dokonce se můžete přepínat přímo do různých pohledů všech postav. Můžete tak vidět svět očima vyděšeného smrtelníka a slyšet jeho rozrušený dech, jako by jste to byli vy sami. Stejně tak se na ně můžete podívat tak, jako byste byli filmaři, pěkně zblízka a různých úhlů, aby bylo divákům patrné, co právě prožívají. ![]() Hudební doprovod je vkusný a dokonale podbarvuje atmosféru hry. Se zvuky si tvůrci také vyhráli, ale nemůžu se zbavit dojmu, že v betaverzi byly některé podle mého názoru lepší než ty, jaké jsou ke slyšení nyní v té plné verzi. Na celkovém dojmu to však nic nemění. Postavičky lidí spolu sice rozmlouvají a často něco vykřikují, ale nejde o nic srozumitelného, nýbrž o tzv. "simlish" - napodobení skutečné řeči. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Hardwarové požadavky Minimální systémové požadavky uvedené na krabičce jsou: procesor Pentium III 450, Windows 98/ME/XP/2000, grafická karta NVIDIA TNT 3D, 128 MB paměti, 750 MB volného místa na disku a DirectX 8.1. Na oficiálních stránkách ale píší Pentium II 450, 128 MB paměti a 3D graf. karta ATI Radeon / nVidia GeForce. Doporučená sestava má mít procesor Pentium 4 1,5 GHz, ATI Radeon 7500/NVIDIA GeForce2 a 256 MB paměti. S mým vybavením 900 MHz Athlon, 512 MB RAM a GeForce 2 MX 64 MB běžela hra jako taková při rozlišení 1024x768, nastavení nejvyšší kvality grafiky a průměrné kvality textur naprosto bez problémů. Takže kromě na začátku zmíněného cukání se filmečku není Ghost Master v tomto ohledu co vytknout. Možná by jen někteří méně trpěliví hráči mohli něco namítat na délku načítání misí. Načítací obrazovka je však vybavena užitečnými tipy a radami, takže to zase taková ztráta času není. ![]() Mimochodem, určitě také znáte příběh trojice amatérských filmařů - Mikeho, Heather a Joshe, kteří se odhodlali objasnit záhadu Blar Witch. Ghost Master obsahuje misi, která se jmenuje Blair Wisp a ať už se mladým lidem z filmu stalo cokoliv, zde se s nimi opět setkáte. Ještě tento týden se budete moci zúčastnit soutěže o 10 originálek Ghost Master CZ a pouze na Tiscali GameShopu získáte při pořízení hry zdarma adventuru Dracula v češtině. Stáhněte si: České demo, Cheaty, Trailer, Trailer #2, ECTS video Související články: První dojmy (5/2003), Novinky |
Korgull | |
Korgull spatřil světlo světa před více než 24 lety, protlouká se, jak se dá, a na Tiscali Games píše především novinky. Nejraději hraje adventury (staré dobré Grim Fandago, Neverhood), ale nepohrdne ani dobrou strategií, RPG nebo akcí (všechny články autora) |