25. 11. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Football Manager 2001 - recenzeAutor:BedlaPublikováno: 25.listopadu 2000• Několik ...

Football Manager 2001 - recenze

Autor:Bedla
Publikováno: 25.listopadu 2000

Několik manažerských sérií
Ty tam jsou doby, kdy počítačových manažerů bylo tak málo, že se po nich jejich fandové sháněli celé měsíce. Dnes existuje hned několik manažerských sérií a nové tituly přibývají takovým tempem, že je člověk nestačí hrát. EA Sports samozřejmě nemohou být pozadu.

Jak se zdá, fotbalové manažery dospěly do stádia, kde jejich vývoj víceméně stagnuje. Snad kromě grafického zpracování zápasu se autorům podařilo docela dobře zvládnout všechny složky hry, nebo alespoň přišli na to, jaké by měly být. Vývojářské firmy od sebe všechno navzájem opsaly a výsledek je trochu znepokojivý. Každý manažer funguje na stejných principech a používá podobné prostředky, ať už to je například komunikace s okolím prostřednictvím e-mailů nebo třeba obchod s hráči. Jediné odlišnosti se tedy týkají rozsáhlosti databáze hráčů, oficiální license a podobných důležitých, nicméně hratelnost příliš neovlivňujících faktorů. V případě Football Manageru 2001 tomu je podobně.

Výběr lig a divizí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na začátku hry si zvolíte tým, který chcete vést. Výběr je skutečně bohatý, svoji ligu tu mají Angličané, Skotové, Italové, Španělé, Francouzi, Holanďané a Belgičané, a to včetně nižších soutěží. Největší pozornost byla věnovaná anglické (5 tříd) a skotské (4 třídy) lize. Pokud vás zasedne k počítači několik, není problém si navolit i větší počet týmů, které můžete střídavě koučovat. Dokonce si můžete vybrat i družstva z různých divizí. Každý trenér se poté musí rozhodnout, jaký si vytyčí před sezónou úkol. Vedení vašeho klubu vám nabídne tři varianty, které se od sebe liší počtem peněz, které máte k dispozici a požadovaným konečným umístěním v ligové tabulce. Tady záleží na vás, jak moc si věříte a také na vaší obchodní strategii. Buď si vychováte vlastní hráče nebo začnete utrácet za hotové.

Nákup hráčů
Základní herní obrazovka vás asi mnoho nepřekvapí. Všechny důležité údaje jsou přibližně tam, co obvykle, a ty, které nejsou vidět na první pohled, objevíte ve velmi šikovně udělaném, výsuvném menu. EA Sports tentokrát vsadili na barevné stvárnění v odstínech modré, potemnělé fotografie na pozadí a málo animovaných objektů, které by narušovaly vaše soustředění a přemýšlení o sestavě pro další zápas.

Jako trenér samozřejmě nesestavujete pouze základní jedenáctku podle kvalitativních čísel hráčů, ale staráte se například i o to, jak jednotliví hráči trénují, určujete jejich rozestavení na hřišti a můžete jim dokonce zadávat individuální úkoly. To je dobré pořádně promyslet, protože na hru to má velký vliv. Některé týmy jsou slabší po křídlech, jiné středem a pokud toho nevyužijete, pravděpodobně nedopadnete dobře. Důležité je také, čas od času posílit mužstvo o nového hráče. Pokud máte štěstí a mezi juniory vám vyroste talent, můžete ho přeřadit do A týmu, pokud ne, je třeba se po někom poohlédnout mezi ostatními týmy. Na pomoc máte svého skauta, který každý měsíc doporučí trojici hráčů a je schopný o nich zjistit detailní informace. Samozřejmě na něj nemusíte dát a klidně můžete oslovit například svého oblíbeného hráče. Nepočítejte však s tím, že něco půjde hladce. Každý tým zná hodnotu svých hráčů a nepustí je jen za nějakou almužnu.

Zobrazení zápasu
Samotný zápas můžete sledovat čtyřmi způsoby, od pouhého zobrazení výsledku, po sledování celého utkání v grafice. Můžete si také nechat ukazovat jen ty nejzajímavější momenty nebo naopak sledovat zápas jen ve schematickém zobrazení, kdy pouze vidíte, v jaké části hřiště se hraje. Pokud máte spoustu času, doporučuji vám sledovat zápasy v grafice, a to nejen kvůli tomu, že zdejší engine je velmi dobrý, ale především kvůli tomu, že se na hru konečně dá koukat. Hráči nepřihrávají nesmyslně na kopačky soupeřů, nazakopávají míče a celkově působí, jakoby už někdy fotbal hráli. Dokonce, a to jsem byl opravdu překvapen, plní vámi zadané úkoly a role, takže když máte v mužstvu například dribléra, kterému nakážete, aby sám pronikal obranou, vidíte, jak se o to pokouší. V grafice si také můžete všímat hry ostatních hráčů a případně je vystřídat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud nemáte čas na dlouhé koukání do monitoru, pak vyzkoušejte schematické zobrazení. Výkon hráčů, který můžete sledovat v tabulce, je bohužel charakterizován jediným číslem a potřebné údaje o počtu zkažených přihrávek či střel tu chybí. Pořád ale máte přehled o vývoji hry a zbývajícím čase a můžete činit nejrůznější kroky k vítězství. To totiž samozřejmě nelze při pouhém zobrazení konečného výsledku a dokonce ani v módu zobrazování šancí. Počítač jednoduše vygeneruje všechny zajímavé momenty a naservíruje vám je v jednom bloku, aniž by vám dal možnost do hry zasáhnout. Zde to EA Sports nezvládli a nechali se zahanbit i o mnoho staršími manažery, které to umožnovaly.

Chybějící hudba
Velké rezervy se kupodivu našly i u ozvučení hry, což zní u EA Sports dosti nezvykle. Během vašeho pobytu v menu nezní žádná hudba a jediné zvuky se ozývají pouze při klikání myší. Opět je to dobré na soustředění a přemýšlení, ovšem každého to, jak vidno, neuspokojí a na atmosféře to nepřidá. Mnohem šťastnější řešení by bylo nechat někoho složit nevíraznou melodii či jiný podobný hudební podkres. Konec konců, už jsme měli v manažerech i vážnou hudbu a jak se tam hezky vyjímala.

FA Premier League Stars Football Manager 2001 obsahuje všechno, co má, vypadá dobře, hraje se také dobře, ale bohužel na něm nenajdete nic výjimečného, co by vás přesvědčilo, abyste si ho koupili a hráli. Rozhodněte se podle sebe, ale já si radši počkám, než někdo vymyslí něco nového.

Bedla

Za svůj život už jsem viděl pěknou řádku fotbalových manažerů a musím říct, že Football Manager 2001 z ní nijak nevystupuje.