zavřít

Flight Simulator 2004 - recenze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Nová verze hry přináší viditelné zlepšení v oblasti grafiky (zejména počasí) a znatelný, byť již ne tak revoluční celkový posun vpřed, přestože HW náročnost zůstává překvapivě snesitelná. Microsoft toho opět více vylepšil než pokazil a nebýt spousty drobných nedostatků, byl by Flight Simulator 2004 velmi kvalitním produktem.

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

metacritic 88/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

V prosinci tohoto roku uplyne rovných 100 let od prvního úspěšného letu motorového stroje - Flyeru bratří Wrightů. Microsoft toto výročí oslavil další verzí svého civilního simulátoru - A Century of Flight.

Autor: Jiří "Skyman" Stejskal
Publikováno: 23.července 2003


17. prosince tohoto roku uplyne rovných 100 let od prvního úspěšného letu motorového stroje, slavného Flyeru bratří Wrightů. Díky tomuto výročí nám po necelých dvou letech firma Microsoft přináší opět novou verzi svého Flight Simulatoru, tentokrát označenou 2004 a podtitulem A Century of Flight. Série civilních Flight Simulatorů má ve své kategorii zvláštní postavení a pokládám za nemožné popsat samotnou novou verzi a nevyhnout se přitom srovnání s ročníky předchozími (moje rok a půl stará recenze FS 2002 je k přečtení zde).

 Nabídka letadel
Stoleté výročí slaví Microsoft v novém Flight Simulatoru přidáním několika historických strojů. Z předešlé verze zůstávají takřka všechna letadla: Beechcraft Baron 58, KingAir 350, vrtulník Bell 206B JetRanger, dopravní Boeingy 737-400, 747-400 a 777-300, Cessny 172SP Skyhawk, 182S Skylane, 208 Caravan Amphibian a 208B Grand Caravan, cestovní Mooney Bravo, proudový Learjet 45, akrobatická Extra 300S a větroň Schweizer 2-32.

Okusit někdejší slávu prvních průkopníků vám nově nabízí cvičný dvouplošník Curtiss JN-4D Jenny, rychlostní dálkový De Haviland DH-88 Comet, dopravní Douglas DC-3, třímotorový Ford Trimotor, dálkový jednomístný Lockheed Vega, oblíbený Piper J-3 Cub, slavný Ryan NYP Spirit of St. Louis, dvoumotorový dvouplošník Vickers F.B. 27A Vimy a samozřejmě legendární Flyer bratří Wrightů. Jediným novým moderním strojem je dvojmístný pístový vrtulník Robinson R-22 Beta II.



 Změny kokpitu
Virtuální kokpity jsou interaktivní, takže letoun můžete kompletně ovládat i z tohoto režimu zobrazení. Bohužel se nekoná žádná revoluce, staré dobré 2D panely jsou přehlednější. Ani kvalita zpracování virtuálních kokpitů se nezměnila a stále platí pravidlo, že čím větší stroj, tím horší virtuální kokpit. 2D panely u původních strojů z FS 2002 jsou naprosto stejné, panely nově přidaných strojů jsou zjevně graficky kvalitnější. Je s podivem, že v době, kdy již dávno kdejaký freewarový addon disponuje daleko lepším a realističtějším panelem, Microsoft panely původních strojů pro novou verzi ani neinovuje. Zejména panely dopravních Boeingů jsou spíše výsměchem než přiblížením k realitě.

Příznivou zprávou je naopak změna základního přístroje GPS. Někdejší imaginární přístroj vystřídaly dva modely podle reálných předloh renomované firmy Garmin - GPSMap 295 a GPS 500. Navigace podle přístoje GPS, v reálu běžná i v malých letounech, již konečně probíhá naprosto stejně jako ve skutečných podmínkách.

 Úchvatné scenérie
První věcí, která vysloveně udeří do očí, když se ocitnete v herním světě, je obloha. Nádherná modrá obloha s bílými oblaky táhnoucími se od obzoru k obzoru. Ano, čtete dobře. Jedna z podstatných vad na kráse jinak výborného FS2002, mraky vyskytující se pouze v blízkosti vašeho letadla, byla odstraněna. Nyní jsou mraky rozesety po celé obloze, vypadají o poznání realističtěji a sama obloha má nyní mnohem lepší barvu. Troufám si říci, že konečně tu, kterou můžete vidět venku nad hlavou. Pro někoho může být tohle drobný detail, ale právě tato vlastnost posouvá svět FS opět o krok blíže realitě.

Zlepšení se nedotklo pouze grafické stránky. Ve hře je nyní i dynamické počasí, přičemž rychlost jeho změny se dá nastavit v několika stupních. Na tom nejnižším se změna projeví po několika hodinách, při nejvyšším zhruba do půl hodiny. Ve FS je možné odstartovat za téměř jasné oblohy a v cílovém letišti přistát za vydatného deště či dokonce silné bouře. Na výběr je několik předdefinovaných druhů počasí a nechybí možnost nastavit si počasí ručně. Stejně jako dřív si lze stáhnout reálné aktuální počasí z internetu, zde se navíc objevila volba průběžného stahování aktuálního počasí v intervalu 15ti minut.


 Hardwarová náročnost
Přestože se nyní po celé obloze prohání spousta mraků, je potěšující, že nároky na vybavení počítače jsou vcelku rozumné. Vyjma počasí byla vylepšena i scenérie, byť ne tak radikálním způsobem. Na letištích kupříkladu najdeme cedule s označením pojížděcích drah, u větších silnic ve městech jsou sloupy nočního osvětlení, krajinou se táhnou stožáry vysokého napětí atd. Na počítači Athlon XP 2000+ s 512 MB RAM a s grafickou kartou GeForce3 Ti200 64 MB DDR nebylo vcelku těžké s průměrnými detaily dosáhnout 25 i více snímků za sekundu v rozlišení 1280x960x32. S plnými detaily to už bylo horší, framerate klesal místy i pod 10 fps.

Po snížení rozlišení na 1024x768x16 se situace poněkud zlepšila a dalo se létat bez větších problémů, pouze při nepříznivém počasí, např. za deště, již v některých chvílích počet snímků za sekundu klesal pod únosnou hranici. Změna nastala bohužel při pokusu o přidání doplňku, původně určeného pro FS2002. Volba padla na dvoumotorový cestovní stroj Aero Commander 560 s dynamickým virtuálním kokpitem. Při stejném nastavení grafických detailů klesal počet snímků ve stejném místě v průměru o 10. Opakuje se tedy známá věc, že s addony v podobě letadel si FS příliš neporadí a bude nutné pro plynulý let snižovat detaily.

 Řízení letového provozu
S napětím jsem očekával, co Microsoft udělá s touto oblastí hry a bohužel musím podotknout, že mě tvůrci zklamali. Nezměnilo se totiž takřka nic. Můžete si nyní při přiblížení k letišti vybrat dráhu, kam přistanete, dále vytvořit letový plán nebo požádat o vektor k cílovému letišti, pokud přesně nevíte, kde jste. Na první pohled to zní zajímavě, na pohled druhý už to taková sláva není. Pokud požádám o vektor a řídící mi sdělí, že letiště je „na druhé hodině, vzdálené 22 mil“, místo toho, aby mi řekl přesný kurz k letišti, sílí ve mě pocit, že tady si z hráče někdo dělá legraci. I jinak zůstává vše při starém, takže si bez obav můžete poletovat, jak je libo, aniž by počítačový řídící cokoliv poznamenal.

Králem v oblasti simulovaného řízení letového provozu tak i nadále zůstává stařičký Flight Unlimited 2, kde se řídící choval téměř stejně jako ve skutečnosti. Před startem bylo nutné si poslechnout ATIS, zažádat o povolení k odletu, k pojíždění, muselo se jet přikázanou cestou, bylo třeba dodržovat kurz i výšku, jinak hned řídící nadával. V případě, že pilot neodpověděl, okamžitě varoval ostatní letouny v prostoru, že je ve vzduchu stroj, který neodpovídá. Když několikrát neodpovíte řídícímu ve FS, maximálně vám uzavře letový plán a víc se o vás nestará. Pro Microsoft je ostudou, že jeho nejnovější produkt v tomto směru nedosahuje kvalit pět let starého simulátoru, který konkuroval už FS98.


 Úvaha o volně stažitelných přídavcích pro FS2002
Když se objevil FS2000, skřípal jsem zuby nad jeho HW náročností, ale skok v grafickém zpracování byl tak výrazný, že jsem byl tento nedostatek ochoten překousnout. FS2002 jsem si okamžitě zamiloval pro jeho vylepšené grafické zpracování, virtuální kokpity a zejména díky optimalizaci. S přestupem na FS2004 z mého FS2002 vylepšeného spoustou neoficiálních přídavků však značně váhám. S novými texturami vypadá scenérie FS2002 k nepoznání od té původní (včetně mraků), dynamické počasí mi zajistí externí utilitky, kterých je na internetu přehršel.

Nedávno byly uvolněny komerční verze navigačních přístrojů pro FS2002, Garmin GPS 430 a 530 od firmy Sim Systems k bezplatnému používání a je opět možné toto vše zdarma stáhnout z internetu. Základní letadla FS2004, byť je jich slušný počet, zkrátka nemohou stačit člověku zmlsanému spoustou mnohem kvalitnějších letadel v podobě addonů komerčních či freewarových.

Na serveru AVSIM se před časem objevila série screenshotů jako pocta FS2002. Když jim věnujete chvilku času, možná stejně jako já dospějete k názoru,, že o oslavu stoletého výročí prvního motorového letu stroje těžšího vzduchu se mnohem lépe postarali právě šikovní tvůrci addonů z celého světa. Na výše zmíněné stránce totiž zjistíte, že prakticky každé významné letadlo, Flyerem bratří Wrightů počínaje a nadzvukovým dopravním Concordem konče, již bylo někým vytvořeno pro FS2002. Flight Simulator 2004 tedy v oblasti letadel nepřináší ani zlomek toho, co již můžete mít zadarmo ve FS2002.

 Jak rozběhnout hru na více monitorech?
Mnohé možná překvapí fakt, že FS se dá provozovat na více monitorech připojených k jednomu počítači. Tuto vlastnost má i FS2002, nejsem si jist zda i verze dřívější, ale vzhledem ke způsobu zobrazování 2D panelu je to vysoce pravděpodobné. Doba pokročila, s ní se vyvinul lepší software a klesly i ceny hardwaru. Operační systém Windows XP (v provedení Home i Professional) umožnuje snadnou a bezproblémovou instalaci a provoz další grafické karty ve slotu PCI. Sám používám jako primární kartu GeForce 3 Ti200 64MD DDR společně se dvěma Matroxy Millenium 8MB jako sekundárními kartami. Ty nemusí podporovat žádné 3D funkce, stačí i nejobyčejnější 2D karty, v bazaru je seženete doslova za pár korun. Případně se dá použít i karta se dvěma VGA výstupy nebo s jedním VGA a druhým DVI výstupem.


dalších 22 vytípaných obrázků z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Po spuštění se FS automaticky zobrazí na primárním monitoru, není nutné žádné speciální nastavení. Na dalším monitoru je zobrazena pracovní plocha Windows. Po nahrání letu, kdy se ocitnete v letadle a před sebou máte 2D panel, ikonami na hlavním panelu (nebo kombinací kláves "Shift + 1 .... 0") zobrazte další okna panelu (rádia, GPS...). Kliknutím pravým tlačítkem myši na jakékoliv okno zobrazíte kontextové menu, kde je, mimo jiné, i volba "undock." Při jejím použití získá okno klasické windowsovské záhlaví, za které je lze myší přetáhnout kamkoliv na plochu jiného monitoru, kde zůstane viditelné (s funkčními přístroji a ovládacími prvky) i po přepnutí do virtuálního kokpitu nebo do pohledu zvenčí. Získáte tím volnost rozhlížení, aniž byste přišli u údaje z přístrojů a možnost ovládat systémy letounu. Létání na takové konfiguraci je velice pohodlné a komfortní.

Při zprávách o grafických vylepšeních FS2004 jsem trnul strachem, aby tvůrci ponechali 2D panely i s možností přesunu oken. Očividně jsem Microsoft nevzýval sám a i FS2004 funguje na více monitorech. Bohužel již ne ve fullscreenu jako FS2002, ale pouze v okně, patrně pro vylepšený grafický engine využívající funkcí DirectX 9. Ale zaplať pánbůh i za tohle. Když okno s FS na primárním monitoru roztáhnete přes celou obrazovku a skryjete si hlavní panel Windows, tak strašné to není.

 Závěr
Jaký je tedy verdikt pro Century of Flight? Na novou verzi se mi zdá inovací poněkud málo, přesto je FS2004 relativně kvalitním dílkem na poli civilní simulace létání. Časem si jistě získá stejnou oblibu jako jeho předchůdce FS2002, nicméně k tomu dojde teprve, až se objeví kvalitní addony. Pokud máte FS2002, rozhodně nemusíte s koupí nového Flight Simulatoru spěchat, protože téměř vše, co nová verze nabízí, můžete mít díky addonům již ve FS2002.

Související články: Flight Simulator 2002 recenze (11/2001), Novinky

Jiří "Skyman" Stejskal
připravil: jd



 
 

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.