zavřít

Flanker 2.5 multiplayer - recenze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Hra přináší pohled na vzdušné souboje poslední doby z druhé strany v podobě nejlepšího proudového hardcore simu, který se v této nové verzi snaží být přístupným širší letecké obci. Po více než roce létání je u mě Flanker 2.5 na absolutní špici nejenom mezi simy, ale i ostatními hrami.

Hodnocení redakce 9/10

Jak hodnotíme

metacritic 81/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Dnes jsme se podívali drobnohledem na to, co nabízí nedávný patch v2.5 pro simulátor Flanker všem fandům online létání.


Flanker 2.5 multiplayer - recenze (2.část)

Autor: Michal “TCRaven” Urban
Publikováno: 12.dubna 2001

Předchozí část recenze hry Flanker 2.5 jsem zakončil slovy, že při létání po síti nemá F2 konkurenci. Proč tomu tak je snad bude jasnější po přečtení tohoto článku. Hodně jsem Flankera srovnával s nejnovějšími simulacemi Hornetů, ale s jejich síťovým provozem nemám zkušenosti. Prostým pohledem do manuálu DI zjistíme, že po síti nabízí připojení až 24 hráčů. Ale podle různých ohlasů se zdá, že to bohužel nebude reálně provozovatelné množství.

 Srovnání s Falconem 4
Mým číslem dvě v moderních simech je Falcon 4, pak dlouho nic a ty ostatní. Tedy v singleplayeru, naposledy jsem Falcona na síti viděl ve verzi 1.08 a to byl jednoduše řečeno, nepoužitelný i při počtu 2-4 lidí. Na LAN letadla neskutečně poskakovala, warpovala atd. Zkrátka prováděla všechny nechutné manévry, které každý, kdo někdy létal po síti, dobře zná. Nepříjemné bylo, že je dělala prakticky pořád. Dogfighty se téměř nedaly o pokusech létat skupiny nemluvě.

Falcon je vybaven velice diskutabilní vlastností s názvem „bubbles“, což je oblast okolo letadla, kde jsou počítány objekty v ní obsažené se všemi jejich vlastnostmi. Vně bubliny nebo při použití zbraní, které mají větší dostřel než je její velikost, ke slovu přichází statistika. Např. určitá AA střela má nastavenou procentuální „smrtelnost“. Při útoku na vzdušný cíl není brán v potaz jeho úhel, rychlost, manévrování, ECM, pouze jeho druh (bombardér, stíhačka).. AI střela na mě vypálená se počítá korektně, je totiž v mojí bublině.



Bubbles mají své odpůrce i obhájce, to nebudu řešit, ale jsou neoddiskutovatelně zdrojem velikých problémů při létání po síti. Zcela evidentně nemá Falcon zrovna dobře zpracovaný multiplayer a nechodí ani při malém množství letadel na omezeném prostoru. Při pokusech provozovat nějaký scénář na větší vzdálenosti se všechno ještě zhoršuje, pro každé letadlo řízené člověkem se počítá jeho bubble a jsou o nich přenášeny informace. Už tak těžce zkoušená síť to nezvládá, nepomůže ani kvalitní LAN.

Falcon byl svými tvůrci, firmou Microprose, vyděděn a není již oficiálně podporován. Má ale značné množství příznivců a když se před časem na netu objevily zdrojové kódy Falcona, vyrojila se spousta add-onů a patchů, v mnoha případech na profesionální úrovni. Pominu-li nové létatelné stroje, grafiku a úpravu zbraní bylo zapracováno i na multiplayeru. Podle mých zprostředkovaných informací se dá létat až v desíti lidech.


 Trocha teorie
Co odlišuje simulátory s dobrým a špatným multiplayerem ? Rozumná frekvence posílání informací o poloze a vlastnostech objektů a hlavně algoritmy dopočítávající tyto intervaly. Problematika je samozřejmě mnohem složitější, ale pro jednoduchost se z toho dá vycházet. Se vzrůstajícím počtem objektů vzrůstá i množství přenášených informací, ovšem dá se říci, že provoz mezi serverem a klientem je maximálně pár stovek byte za sekundu. To je pro prostředí českého modemového internetu rozumné množství, nemusí nás tedy trápit. Je zde ale ještě jedno důležitější číslo a to ping. Když se daří tak je průměrně možno mít dejme tomu 200. Takže informace putuje dvě desetiny sekundy od klienta k serveru a dvě desetiny zpět. Když to zaokrouhlíme, nahoru je to půl sekundy mezi obnovením informace o poloze letounu.


Půl sekundy ve skutečném vzdušném souboji může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Do hry právě teď vstupují schopnosti simu inteligentně dopočítávát polohu než dorazí aktualizovaná informace. Vytvořit tyto algoritmy je značně obtížné, jak se dá usoudit z chování různých simů. Dalo by se očekávat, že pokud letadlo letí na ustálené rychlosti a výšce, bude prezentována správně jeho poloha i při špatném spojení. Bohužel se tímto mnou propíraný Falcon z počátku nevyznačoval ani trochu.

 On-line flankeření
Flanker 2 je v tomto ohledu podstatně lepší, dopočítávání funguje inteligentně, s pingem 400 to ale nezachrání ani Heechee váček s Einsteinem, řeč je stále o přímém letu. Při dogfightu nebo větším manévrování ve skupinách a se vzrůstajícím pingem se přirozeně snižuje účinnost dopočítavacích algoritmů. A to jsem do toho nezahrnul počet hráčů. Flanker je hrou přenášejíci jedno z největších množství dat a přesto má velice stabilní a přesný multiplayer umožňující na LAN připojení až 32 hráčů !!! Po modemu je toto množství zhruba poloviční, je ale vyžadován jeden kvalitní počítač na slušné lajně jako server.

Pro uvědomění si jak je to neuvěřitelně vysoké číslo je třeba vzít do úvahy množství infomací, kterými je charakterizováno každé letadlo, to že je zahrnut celý prostor simu a vizuální stránka věci. Je možno vidět i vychylování řídících ploch ostatních letadel a další detaily. Ovšem jenom když je dobré spojení - tyto detaily mají totiž nejnižší prioritu při přenosu a proto někdy není vidět pohyb kormidel nebo zásahy a poškození na druhém letadle. Vysloveně on-line hry umožňují připojení mnohem většího množství hráčů, ale je si třeba brát v potaz, že to jsou vesměs guns-only simy, bez řízených střel a také jak vypadají a jaký mají letový model, je to zcela jiná kategorie.


 Skupiny
Snad každý, kdo přičichnul k F2 po síti, si oblíbil lety ve skupinách. Je to obtížná činnost vyžadující jemnou práci s ovládacími prvky a motory letounu a také jistou dávku předvídavosti. Dvoumotorový stíhací letoun je něco tun pohybujících se vzduchem a ve F2 je toto dobře cítit. Letoun samotný i otáčky motoru mají svou setrvačnost a při letu křídlo na křídlo je nutné s předstihem vědět co udělám a také důvěřovat vedoucímu. Když se plně soustředím na kus letounu před sebou, kterého se držím, nemám sebemenší šanci sledovat dění kolem sebe. Podle dohody vedoucí nepoužívá forsáž a brzdící šít, aby vedení měli energetickou rezervu. Rovněž musí mít naplánované manévry dopředu, protože kdyby se snažil náhle měnit směr a výšku ostatní se ho udrží jen obtížně.

Úmyslně píši lety ve skupinách a ne skupinová akrobacie. Ač někteří z nás sní o tom, že jsou Pete Mitchell nebo Harmon Rebb jr., jediné co jsme zatím na našich sletech poměrně zvládli, jsou horizontální manévry. Po startu se srovnat a několika (pozvolnými) zatáčkami nasadit na přistání a ve zdraví se dostat na zem. Starty jsou obtížné v tom, že cíl se dá zaměřovat až od 20-ti metrů a není proto možno sledovat rychlost vedoucího. Rovněž pokusy o vertikální manévry nás ve většině případů roznesou po celé obloze :) Nepříjemné je, že lety v horizontu se dají trénovat i singleplayer, vertikály pouze s lidmi on-line.

 Změny Flankera 2.5 v multiplayeru
Patrně nejzásadnější a již dlouho slibovanou je možnost startu více hráčů z jednoho letiště. Dříve pokud jsme chtěli provést skupinový vzlet, museli jsme se připojovat postupně a počkat než ten před námi poodjede, protože byla pouze jedna volná pozice na dráze. V F2.5 je možnost startu až 4 letadel na jedné runwayi, bohužel se to asi moc nepovedlo. Při krátkém testu několika lidí na 100 Mb síti plus jeden modemista se po odpauzování mise stávalo, že se některá letadla samovolně srazila. Také se zdá, že přetrvávají problémy se znovu připojením do rozjeté mise. V předchozích verzích někdy znovu se připojivší letoun měl už od začátku poškození, více warpoval… Ve F2.5 je warpování celkově menší, k důkladnému otestování bude ale třeba delší doby a hlavně nějaký slet. Letadlová loď má bohužel funkční stále pouze jednu startovací pozici. Opěvovaná možnost tankovat za letu je také po síti nanic. Všichni mimo serveru totiž nevidí koše do kterých se tankovací sosák má umístit. Veliké mínus je nepřesné zaznamenávání tracků v multiplayeru.


Jasně pozitivním je létatelný MIG 29 K, je to mrška obratná, značně přemotorovaná do manévrového boje jako dělaná. Ač je to skutečně univerzální letoun je pro scénáře omezen svojí nosností a doletem, který je zhruba třetinový oproti Su 27. Jestliže se dá říci, že je Suška snad až moc veliká na oblast Krymu, je MIG 29 tak akorát, ale na forsáži se už musí začít hodně kalkulovat spotřeba.

Možnost přistání na silnici v lukách a ukrytí se tak nepřátelskému radaru je rovněž fantastická, bohužel se nedá mise začít startem ze silnice, je nutné na ni nejprve sednout. Jenom škoda, že se nedá vybudovat polní letiště, kde by se dalo dotankovat případně přezbrojit. Mimo je možné se sebrat a do těch luk jednoduše odjet. To jsem se takhle rozhodl, že si udělám sobotní výlet a vyrazil jsem po zemi z letiště Khersones do Sevastopolu (viz obrázek níže). Po cestě jsem však narazil na menší problémeček, na železničním přejezdu byly šraňky dole ! Příště si vezmu automapu :)))

 Evropa rovná se Holandsko
Nejlépe organizovaní a nejaktivnější příznivci Flanker 1 & 2 v Evropě jsou asi Holanďani a Němci, kteří pravidelně organizují slety. Vrcholem je jednou za rok pořádaný mezinárodní “Big Bear Meet” v Holandsku, kde se scházejí virtuální piloti z celé Evropy. Nejsou to ale lecjací piloti, Kvočura sice asi nepotkáte, ale není problém se setkat s dopravními i vojenskými piloty. S trochou štěstí třeba i s řeckým jockejem Mirage 2000. Tento prestižní slet je pravidelně užit k prezentacím nejnovějších verzí Flankera. Je tak možno být mezi prvními, kdo spatří beta nebo alfa verze tohoto neustále se vyvíjejícího simu.



Česko tam má tradičně i svého jediného zástupce, jeho reportáž z BBM 99 se nachází na stránce Flanker.org v sekci reportáže. Je z ní cítit skvělá atmosféra a možnosti létání Flankera po síti a pro mě osobně byla prvním impulzem k zahájení “kariéry” v F2. Volím formou odkazu popis samotného multiplayerového létání a vzácné místo použiji k jiným věcem. Tyto stránky se věnují celému dění okolo simulátoru Flanker2.

 České virtuální letectvo
V ČR jsou snahy o jeho fungování už od vydání F2 po vzoru právě Holandska. 26.2.2000 se v Praze konal 5. slet virtuálních pilotů, který byl pojat jako oficiální prezentace F2 a byl podporován i distributorem v ČR a dalšími sponzory. Byla to zkrátka velká akce, ale vzhledem k prostorám a zájmu veřejnosti trošku chaotická. Obrazová reportáž se nachází na Flight Sim Base. Všichni byli nadšeni a budoucnost Flankera v českých luzích a hájích vypadala skvěle.

Rok se sešel s rokem a krátce po vydání F2.5 není situace zcela taková, jakou jsme si představovali.V současnosti existují tři virtuální jenotky: 57. VL Mad Hamsters, 1.VSLP Siberian Tigers a The Praetorians plus několik dalších neorganizovaných lidiček. V minulém roce se konaly mimo Prahu dva slety. Jeden na brněnském letišti Tuřany a druhý v Hradci Králové, vždy o víkendu na dva až tři dny. Na brněnském bylo cca 10 počítačů plus několik dalších pracovníků letiště. V Hradci bylo počítačů 14, tomu odpovídající počet pilotů a nějaký ten doprovod. Protože se slet konal v jedné hradecké firmě, v sobotu odpoledne se přišlo podívat asi 15 jejich lidí, co že to vlastně tropíme. Prý k jejich spokojenosti - podívali, polítali, popovídali a nechali nás našemu osudu.


 Rok 2001
Letos je v plánu jedna nebo dvě menší akce a hlavně jedna veřejná pravděpodobně v Praze. Vzhledem k tomu, že jsou mezi námi vojáci, je snaha o zastřešení této akce VzS AČR. Připravujeme předvedení samostatné akrobacie, letu ve skupině a jednodušší multi-mise, samozřejmostí bude možnost F2 si vyzkoušet. V souvislosti s touto akcí uvádím vyjádření člena Tygrů Ivana “Cougar” Provazníka z velitelství vzdušných sil:

Spolupráce VzS AČR s virtuálním letectvem probíhá již delší dobu formou organizační výpomoci na veřejných akcích VzS jako jsou letecké dny. S rozvíjejícími se aktivitami souvisejícími s virtuálním létání na našem území se rozvíjejí i aktivity Vzdušných sil ve směru k virtuálním pilotům. Kromě již zmíněné účasti na leteckých festivalech na území ČR připravujeme další z veřejně přístupných virtuálních letových akcí tentokrát plně pod záštitou Vzdušných sil. Tato akce bude jednou z příležitostí jak se seznámit aspoň částečně s pozadím leteckých dní a létání vůbec. Ze strany Vzdušných sil se snažíme o navázání a udržení kontaktu s širokou veřejností a doufáme, že se tato a následující akce stanou dalším bodem v kalendáři leteckých nadšenců.

P.S. V době psaní tohoto článku se objevila betaverze patche opravujícího největší chyby F2.5. Je to zatím pouze betaverze a neměl jsem možnost vyzkoušet zda se zlepšily multiplayerové nedostatky.

Michal "TCRaven" Urban
připravil: jd






Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.