zavřít

FIFA 16 - recenze

PlayStation 4

Recenzovaná verze: PS4

Vychází na platformách: PS4, Windows, PS3, X360, Xbox One

Verdikt: FIFA 16 je jiná než patnáctka. Není výrazně lepší, není ani horší. Vytváří pomalejší, taktičtější a více kombinační alternativu k přeci jenom přímočařejší hratelnosti PES 16, což je ve výsledku dobře. Alespoň si hráči mohou vybírat podle toho, jaký styl virtuálního či reálného fotbalu preferují.

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

metacritic 82/100

- Recenze autor: Petr Poláček Komentáře: 0

Když se hraje fotbal nahoru, dolů, čili nadoraz, bývá to pěkná podívaná. Ostatně, proto je tak oblíbená anglická Premier League, kde podobný styl hry praktikují skoro všechny týmy. Jde ale o jediný styl, jakým se kopaná na celém světě hraje? Ani omylem, stačí se podívat do Španělska, Německa, Itálie či jiných kvalitních soutěž a zaznamenáte obecně vzato dosti odlišné pojetí fotbalu. I z toho důvodu je tedy nemožné říci, jestli je čistě pojetím hry letos lepší dynamičtější a přímočařejší PES 2016 (recenze), nebo spíše na hru ve středu hřiště a v obraně zaměřená FIFA 16. Musíte si vybrat sami dle vlastních preferencí, ale jisté je, že právě FIFA připravila hráčům oproti loňsku změny, které jejich zážitek výrazně ovlivní.

Zpomalit, zastavit, nepustit 

Tvůrci dopředu avizovali snahu o narovnání naspeedované hratelnosti z FIFA 15, za kterou stálo upřednostňování fyzických a technických atributů útočníků. A pokud máte dobrou paměť, tak tento tah ve FIFA 15 byl reakcí na příliš obranářskou a tudíž pomalou ve FIFA 14. Vlastně tak v rámci střídání pomalého a rychlejšího tempa v jednotlivých ročnících dává smysl, že FIFA 16 je krapet přibrzděná. Působí to ovšem na oko nepatřičně? Kdepak. Skrze sadu nových pohybů, které tvůrci nadělili obráncům, záložníkům i útočníkům, vytvořili hratelnost, která namísto rychlých úprků po křídlech nutí hráče kombinovat a hledat skuliny v mnohem pevnější a semknutější obranné linii.

V centru pozornosti jsou tak zejména obránci a záložníci. V obecné rovině lze při hraní proti "počítači" i živým soupeřům vypozorovat, že AI ovládaní spoluhráči plní mnohem svědomitěji své úkoly, rychle vyplňují volný prostor a v mnoha situacích si poradí i bez přímého zásahu hráče – bez ohledu na to, jestli používá již několik let standardní taktický, nebo klasický mód bránění. Čistě pocitově také hráči v obraně mnohem lépe plní nejenom zvolenou taktiku (hlavně ofsajdová past jim jde dobře), ale též individuální úkoly.

Nejmocnější zbraní obránců jsou ale přepracované skluzy, dříve užitečné jenom jako záchranná brzda, protože jejich použití obvykle znamenalo faul a nezřídka i žlutou a červenou. Nově hráč provede skluz kontextové vzhledem k pozici protivníka s míčem, a když není člověk úplné nemehlo nebo nechce protivníka cíleně skosit (fuj!), tak má velkou šanci míč odebrat nebo odčutnout čistě.

V kombinaci s utlumenou rolí fyzických atributů, aby na hřišti neběhali supermani v řadách útočníků a výsledek nebyl dopředu daný výběrem týmu, jsou skluzy skvělou novinkou. Navíc se lze z nepovedeného skluzu poměrně snadno zvednout a zapojit se hned do hry.

Nevím kam dřív 

Jestliže obránci svou vozovou hradbou útoky mnohem lépe zachytávají, záložníci se musí oproti loňskému ročníku daleko víc otáčet. Protože v šestnáctce už si nemůže útočník vzít tak snadno míč a vytvořit si akci sám, potažmo už mu nestačí jen naběhnout na všemocnou kolmou přihrávku vzduchem dopředu, leží tíha vytváření akcí na záloze – tak jak to má podle mých notiček být.

Zároveň se však musí, minimálně defenzivní, středopolaři poctivě vracet. A dělají to, kluci poslušní. Samozřejmě záleží hlavně na volbě sestavy a taktiky (volba mezi ofenzivní a defenzivní verzí toho samého rozestavění dělá divy), ale je vidět, že se při ztrátě míče nebo i odkopu záložníci viditelně zatahují, což je správné.

Sbíhej si nebo zemři 

Z uvedeného plyne jedna zásadní věc – navzdory novým kličkám a pro top hráče signifikantním speciálním pohybům to mají útočníci ve FIFA 16 mnohem obtížnější. Nutně si musí pro míče sbíhat, což znamená, že až na několik výjimek nemohou jenom čekat na hrotu.

Hra na vysunuté útočníky typu Lafata, co čekají na míče a moc se nezapojují do hry pod sebou, která loni fungovala, je nyní spíše k ničemu. Kolmé vysunutí středem hřiště také, protože stopeři jsou obezřetní. A centr na křídlo znamená, že se útočník sice na chvilku uvolní, ukličkuje jednoho, dva protihráče, ale pak už musí centrovat, protože v cestě stojí buď právě stoper, nebo zatažený záložník.

Ke vzniku gólových situací tak vede hlavně kombinační hra, případně využití nového druhu prudké a přesné přihrávky (s pomocí pravého horního bumperu - R1, RB - na gamepadu), se kterou si ale ne každý hráč poradí – špatně se zkrátka zpracovává, což je pro průměrnější hráče smrtelné.

Konec přelévání 

Díky kombinaci uvedených faktorů je hra postavená na přihrávkách, ideálně přesných, občasných individuálních akcích a využívání jednoho či dvou momentů překvapení, které se během zápasu podaří vyprodukovat. A když je nevyužijete, jen zřídka kdy vyhrajete. Pro hráče, co mají v oblibě spíše přímočarý styl hry a hratelnosti, jde samozřejmě o mínus. Hra pro ně ztrácí na zábavnosti z rychlé a útočné hry. Zároveň ale nelze říci, že by šlo o hratelnost horší. Je pouze jiná a vyhovuje mi.

Zápasy jsou nyní napínavější i dramatičtější a zalátání automaticky fungujících skulin v hratelnosti nutí hráče, aby nad děním horečně přemýšleli a snažili se nějak reagovat. Při hře za slabší proti silnějšímu týmu už to není jen o osobním bránění jedné hvězdy, ale spíše o snaze využít skulin v taktice a výkonu soupeře.

Obráceně tedy platí, že při hře za silnější tým už nestačí hrát všechno na jednoho hráče (Ronalda, třeba), ale je třeba hrát komplexněji a v prvé řadě slabšího soupeře přehrát disciplinovaným výkonem. Pak zmizí i výsledky typu 1:0 nebo 1:1, na které budete zpočátku běžně narážet než pravidla nového herního systému prokouknete. A než se naučíte, že střela po zemi není sprosté slovo.

Brankáři získali v šestnáctce více sebevědomí právě při likvidací zásahů mířících do horní části branky. Přesně umístěnou střelu do šibenice samozřejmě jen tak nechytí, ale přeci jenom už nepouští střely nad pas jenom tak. Ale přesně umístěna střela po zemi k tyči a se správnou razancí? Pak mají smolíčka. Ale už brankařský praotec Čech by vám řekl, že podobné bomby se chytají blbě.

Je to jiné než loni – ani horší, ani lepší. Komu přijde tempo ve FIA 16 příliš pomalé a zacílení na kombinaci uprostřed hřiště příliš málo akční a efektní, ten by si měl alespoň vyzkoušet letošní PES. Pokud mu ve hře od Konami neschází některé prvky, v nichž FIFA již tradičně vyniká, samozřejmě.

Nezbytné marginálie 

Prezentaci mají v EA zmáknutou už roky na výbornou. Nová menu jsou malinko přehlednější, komentář tradičně ucházející, zpracování fotbalistů či atmosféra zápasů bezchybná. Nejde však o nic, co by vás posadilo na zadek. Fyziku už mají tvůrci rovněž odladěnou a vtipné záseky kloubů několika fotbalistů do sebe už ve hře neuvidíte, přestože opakované záběry občas odhalí fotbalisty a fotbalistky, jak se po faulu svíjí v jinak smrtelně nebezpečných pozicích. No, stane se...

V těchto aspektech PES spíše prohrává, i když se letošní ročník zlepšil i graficky, ovšem pouze na konzolích. Nechci ale obě hry přímo srovnávat, protože jsou každá jiná. Dokonce ani tradiční výhra FIFA 16 v oblasti licencí není pro řadu hráčů rozhodující, přestože objektivně má hra od EA v tomto ohledu navrch.

V rámci módů FIFA 16 nabízí tradiční sestavu offline i online přáteláků, kariér a sezón. Zatím ve FIFA 16 chybí mé oblíbené Game of the Week zápasy, ale měly by do hry v dalších týdnech přeci jenom přibýt. Slibované úpravy v kariérním režimu jsou sice vidět, ale třeba scouti jsou pořád nepoužitelní, a možnosti trénovat hráče prostřednictvím miniher či hrát přípravné zápasy rovněž nepokládám za něco zásadního, jakkoli jde o úpravy vítané.

Placené turnaje 

Za slovo tak v souvislosti se změnami v nabídce herních módů stojí už jen dvě položky, ta druhá je při tom překvapivě povedená a hodí se i s ohledem na celkový styl hry. Nový Draft mód v rámci FIFA Ultimate Team, který jinak funguje klasicky, je jednorázová záležitost, do které si kupujete vstup buď za reálné peníze (FIFA body), nebo za herní mince. Vstupenka není nejlevnější (15 tisíc mincí), ale když se vám pak v několika zápasech podaří s vybraným a dobře poskládaným týmem vyhrát, můžete nejenom mincí vyhrát mnohem více (někam k 60 tisícům).

V Draft módu zkrátka složíte svůj jednorázový tým výběrem špičkového hráče z balíčku pro každou pozici s ohledem na týmovou chemii podle pozic a národnosti (a jiných aspektů), pak sehrajete zápasy (online či offline) a je šmitec. Příští takový turnaj v Draft módu bude úplně jiný, protože v balíčcích dostanete jiné hráče, bude třeba tým poskládat jinak atd. Je to skvělá několikazápasová alternativa ke klasickému FUT módu, který je vyloženě dlouhodobou záležitostí. Navíc z ní můžete vytřískat spoustu mincí, které se vždycky hodí na nákup rozličných drobností.

Ach ty ženy! 

Mnohem více mě ale ve FIFA 16 překvapilo zpracování ženského fotbalu. Omezuje se sice na turnaj a sólo zápasy, ale způsob jeho zpracování je skvělý, takže vytváří hratelností skvělou alternativu k mužskému fotbalu. Tvůrci si dali tu práci a skrze motion capture nasnímali pohyby top hráček ženského fotbalu. Upravili zjevně i herní systém, změnili chování AI v obraně apod. Zápasy ženských týmů jsou díky tomu naprosto odlišné. Jsou mnohem méně fyzické, nedochází k takovému množství střetů a nabízí větší prostor k technické hře plné kliček, efektních přehrávek a střel. Dokonce i gólmanky chytají stejným stylem jako ve skutečnosti.

Nejdřív jsem si dal jeden zápas, abych nový herní mód vyzkoušel, ale nakonec jsem s radostí absolvoval několik turnajů – než jsem se vrátil zpět do online sezóny s mužskými týmy. Jde o velmi příjemné zpestření a doufám, že v dalších ročnících tvůrci hru ženských týmů zakomponují do nabídky herních módů hlouběji.

Hrajeme jinak 

FIFA 16 se hraje výrazně jinak než loňský ročník, ale i ročníky před tím. Zpomalení hry a důraz na kombinační hru nemusí každému sedět. Jde však o vítanou změnu, která sérii posouvá jinam, aniž by tím přišla o dobré vlastnosti – naopak je hra napínavější, dramatičtější, snad i méně zautomatizovaná. A také obtížnější, minimálně zpočátku, což vnímám pozitivně.

P.S. Recenze vychází z hraní PS4 verze, ale veškeré informace v ní obsažené platí též o PC verzi, kterou jsem rovněž vyzkoušel a pořídil z ní obrázky.

kinguin_badge_BLACK_color kopie

Tagy: fotbal FIFA sportovní

Zdroje: Vlastní

Kupte na Alza.cz

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.