| Autor: Mickey Mouse Publikováno: 23.října 2006 | Verze hry: finální/anglická+česká/PC Doba recenzování: 1 týden |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Bohatší herní možnosti Druhým nesporným kladem hry jsou způsoby, jakým si lze FIFA 07 užívat. Vedle zmíněných editací můžete hrát přáteláky s tím, že si hra pamatuje vaše naposledy vybrané týmy (což kupodivu zdaleka nebývá zvykem). A tak máte-li svůj oblíbený klub, nebude potřeba jej pokaždé složitě vyhledávat v seznamech. A najdete tu i tlačítko pro zcela náhodný výběr týmu, ligy apod., jehož funkčnost trochu kazí (tradičně) ne zcela přítulné ovládání nabídek, takže si občas přejedete myší po položce, kterou měnit nechcete. Přátelák jde odehrát i tak, že vám hra sama vybere soupeře a odpadne ruční výběr týmů. Příjemné. Opět tu platí zachování vašeho oblíbeného klubu. Po přátelácích se zaměříme na ligy či turnaje. FIFA přináší první a často i druhé ligy z více než dvaceti zemí plus turnaje, které se tam hrávají. Krom toho lze vytvořit turnaj či ligu vlastní, ligu až pro 24 týmů, turnaje se dokonce může zúčastnit týmů až 64. Hrát je lze vyřazovačkou anebo zpočátku ve skupinách, z nichž se pak postupuje dál podle umístění.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Hra nabízí soutěživcům i další zpestření formou FIFA úkolů, které musí hráč plnit. Zadání jsou rozdělena geograficky i podle náročnosti, vy si seznamem procházíte, vidíte, jaké úkoly jste již splnili a které ještě zbývají. Jako příklad uvedu vítězství v zápase bez střídání hráčů, hattrick nebo třeba vítězství, kdy se za celou hrací dobu nesmíte dostat do ofsajdu. Proč ne. A nechybí ani známé „scénáře“, které vás hodí do již rozjetého utkání.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Drobné vychytávky Animace a grafika
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Ne zrovna ideální grafiku pak sráží i animace, které jsou rovněž na hony vzdáleny plynulosti - hráči působí jako křečovití roboti, což vyvolává ten samý pocit, jako když vám nestíhá počítač a cuká grafika. Výsledný dojem je pak na hony vzdálen přirozenosti, o níž se opravdu nedá hovořit. Znáte-li to z loňského ročníku, víte o čem píšu a stejným dílem na to narazíte i zde. A tohle hře dává pořádně na frak, ztrácí autentičnost a kouzlo, kterým vás vtáhne do sebe. Namísto toho jste nad věcí a s despektem pozorujete, co se to na monitoru děje za křečovité orgie. Fyzika Fyzikální engine doznal dalších změn, krom vylepšeného kličkování přibyly horní i spodní rotace míče a jde používat i speciální techniky kopů. Hra ale trpí od svého počátku neduhem, který s sebou engine nese a jehož se nemůže zbavit. Je tím ignorace aktuálního dění na hřišti, vzájemné postavení přihrávajícího vůči tomu, na nějž přihrávka je adresována, zda hráč provádí kop či pas ze sprintu či v klidu, zda je zrovna atakován či má na odehrání klid. To samé platí o střelbě na branku, kdy klidně hráč stojící zády k brance vypálí volejem v naprosto nemyslitelném úhlu, se stejně neskutečnou razancí (krátké video - 2 MB, XVID). Právě tyhle věci dělají FIFU nadále strojovou, hodně odtrženou od reality, včetně množství tyček, které v utkáních co chvíli zvoní.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Přispívá tomu nepříliš kvalitní AI, která je jednak slabá a ani nejvyšší obtížnost není ničím, co by dala zkušenějším hráčům zabrat. Obránci příliš nereagují na přihrávky, nechají je v klidu procházet kolem sebe a v útoku si tudíž připadáte jako nůž v másle. Brankáři dělají stále tytéž chyby, na střely z veliké dálky často reagují na poslední chvíli. Celé hře prostě chybí plynulost a přirozenost. Tohle vše jsou věci již známé a nijak citelně se nespravily ani letos. Hratelnostně bych tedy viděl hodnocení na průměr, víc určitě ne. Tedy 50%. Srovnání s PES Mám-li hru zkusit telegraficky srovnat se sérií PES, přijde mi, že se tyto tituly ukázkově doplňují. Silná stránka jednoho je slabinou druhého a naopak. Oficiální licence, přebohatá databáze týmů, hráčů, lig i pohárů se vším, co k nim patří. Snaha přinášet nové dílčí nápady do všech herních složek. To jsou devizy na straně FIFY. Naproti nim stojí kostrbaté animace, neinteraktivní fyzika, slabá AI a celkově hodně nepřirozená hratelnost.
zdroj:
tisková zpráva
A teď co s tím? Fanoušků i odpůrců jsou zástupy, důvodů se pro každou stranu najdou desítky (FIFA 07 byla např. ve Velké Británii zářijovým bestsellerem a i u nás se díky českému komentáři prodává několikanásobně lépe než vloni). Já budu hru hodnotit především z pohledu hratelnostního, protože tohle kritérium považuji za zdaleka nejdůležitější, ostatní složky jako grafika, zvuky apod. pak mohou celkový dojem více či méně vylepšit. Výsledné hodnocení je průměrem z těch dílčích, která jsme v článku uvedl pod shrnutím kladů i záporů. Sami autoři o problémech svého enginu vědí a proto prý pro nextgen verzi vyvinuli engine zcela nový, který by snad měl hratelnostně i většinu toho, co jsem kritizoval, řešit zcela jinak. Uvidíme, ale všelék od toho nečekejme (viz příští týden recenze verze NHL 07 pro X360). |
| Mickey Mouse | |
| autorovi je 37+ let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru |