F1 2001 - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

F1 2001 - recenze

28. 10. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

S koncem skutečné sezóny Formule 1 tu máme již třetí simulátor od EA Sports zabývající se tímto sportem. Jaké jsou změny oproti F1 2000 a jak si hra stojí ve srovnání s F1 Racing Championship?

Autor: Michal "TCRaven" Urban
Publikováno: 28.října 2001


Zvětšit zdroj: tisková zpráva S koncem skutečné sezóny Formule 1 tu máme v pořadí již třetí simulátor od EA Sports zabývající se tímto sportem. Když loni vyšlo F1 2000, vyznačovalo se jednou, do té doby nevídanou vymožeností - prodávaná hra obsahovala aktuální sezónu Formule 1. EA Sports jakožto silná společnost si mohla dovolit vynaložit nemalé finanční prostředky na získání licence.

V témže roce EA vydali další simulátor s názvem F1 Championship Season 2000 (recenze). Nejednalo se o hru zcela novou, bylo v ní ale několik úprav. Patrně největší bylo zapracování počasí, F1 2000 jej totiž překvapivě nemělo, což bylo jedno z jeho největších mínusů. Mimo změn v menu a novém intru, byla vylepšena třeba i grafika a byla přidána Driving School. Jestliže Vás nezajímají moje názory na F1 2000 a F1RC, můžete následujících 2001 znaků přeskočit.

 Ohlédnutí za nedostatky F1 2000
Hra F1 2000 (recenze) si získala poměrně slušnou oblibu. Aktuální sezóna umožňovala s průběhem skutečných podniků F1 zápolení na počítači v aktuálních vozech na aktuálních okruzích a hlavně v časech skutečných závodů. Tohoto jsme také na LAN využívali a vždy krátce před nebo po Velké ceně jsme si zajeli i naši virtuální. Sluší se ovšem říci, že s nemalými problémy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Všeobecně známým problémem F1 2000 bylo znatelné zpomalení hry na startu. To se přirozeně stává v každé závodní hře, je tam prostě moc věcí na počítání a počítač nestíhá. Dá se ale říci, že F1 2000 v tomto nad ostatními simy vynikal, alespoň na počítačích té doby. Tento problém se přirozeně vytratil krátce po startu, kdy se pole natáhlo. Hra však disponuje mnohem horším problémem, který se s průběhem závodu naopak prohlubuje - nekvalitní multiplayer.

Systém dokázal až do 15-20 okruhu zobrazovat auta tam, kde se skutečně nacházela, ovšem ne nijak zvlášť korektně, poskakování a podobných evolucí bylo hodně. Potom se vše ještě zhoršovalo a na konci full-time závodu se ostatní auta zobrazovala s tolerancí až půlky okruhu a v takových pozicích, že člověk občas myslel, že nad okruhem probíhá cvičení vrtulníkového pluku, jak ta auta poletovala. Takže, i když jsme jezdili „multiplayerově“, byl to vlastně jenom souboj nepřímý, časem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přes všechny nedostatky, včetně chybějícího počasí, mě F1 2000 bavily a doufal jsem, že další formule od EA budou to pravé. F1 Championship Season 2000 mě zcela minuly, neměl jsem je, a dostal jsem se k nim až v rámci příprav na recenzování F1 2001.

 Srovnání s F1 Racing Championship
Potom se objevilo F1 Racing Championship. Nebudu se rozepisovat nad jeho výhodami a nevýhodami, kdo je jezdil, zná je nejlépe a kdo ne, může si přečíst naši recenzi. Osobně mi ale F1RC k srdci nepřirostly a to z důvodu dojmu z vlastností auta. F1RC nebyl ani náhodou arkádový ani jednoduchý simulátor a poskytoval skvělý pocit z rychlosti. Nelíbilo se mi však, že tak nějak moc seděla, jako by byla moc těžká, vypadalo to jako by měla stále plné nádrže. Nebylo nic těžkého při prudké akceleraci protočit kola, jenomže se při tom zadek nijak zvlášť nerozhodl cestovat stranou. Netvrdím, že F1 2000 bylo superrealistické, při pohledu zpět se chovají jako závody vznášedel, ale bavily mě moc (tento odstavec o F1RC není vyjádřením objektivních skutečností, jenom zcela soukromého pocitu, že takhle by to být nemělo).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Konečně F1 2001
Doufám, že mi odpustíte poněkud rozvláčný úvod, kterým jsem chtěl ilustrovat mé velké očekávání F1 2001. Když jsem hru nainstaloval, nestačil divit jsem se divit, spustit se mi ji podařilo až na třetí pokus. Po zhlédnutí nemastného neslaného intra se objevilo menu, kde už není ani jedna osoba ženského pohlaví v bílém tričánku, skandál !!! No dál. Už před spuštěním jsem si nastavil rozlišení 800x600x16 a v menu pošteloval detaily, ovládání atd. Vybral jsem jezdce, trať a…. vytuhlo mi to, takže tvrdý reset. Na druhý pokus jsem se dostal do auta a zavyl jsem. Bylo to ošlivé, nefungovala zrcátka a ještě navíc to hodně cukalo. Takže jsem se rozhodl se vrátit do hlavního menu a stáhnout detaily, při pokusu opustit obrazovku před okruhem mě hra vykopla do desktopu. Snížil jsem rozlišení na 640x480 a stáhnul detaily, po úspěšném nasednutí do auta už to necukalo, ale bylo to hnusné. V mezičasech zkoumání menu mi F1 2001 vytuhla dvakrát.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Takže jsem přeinstaloval celý počítač a laboroval s Detonatory (testovací počítač Thunder 1 GHz, GF2 MX, 256 MB RAM), na doporučení jsem zůstal u 6.50. Plynulost po nastavení detailů v rozlišení 800x600x16, medium detaily, je pohodová a fungují zrcátka. S trochou vůle by šlo zvolit vyšší detaily, ale dle mého názoru plynulost patří do kolonky kvalita grafiky a je důležitější než detailní prokreslení, na které stejně není při jízdě čas a zbytečně zpomaluje. Hra se mi teď většinou povede spustit na první pokus, jenomže zůstává problém, že VŽDY, když chci opustit trať, skončím v desktopu, ach jo ! Je ale třeba přiznat, že mi hra ani jednou nevytuhla při samotné jízdě, ani při absolvování několika full-time závodů.

 Betaverze jako finální produkt?
Sice mi ani jednou nezkolabovala, ale zase se mi několikrát na pár sekund zastavila (3-5) a pak rozjela. Což je skoro to samé, protože jsem po tom vždy skončil rozpláclý na nejbližší zdi, nezvládl jsem řízení. Hru jsem zkoušel na jiném počítači a tam mi zase poměrně pravidelně vytuhávala v reklamě EA Sport před intrem, ale zase můžu korektně opustit okruh. Stabilita F1 2001 je špatná a hra moc betatestingu asi nezažila, je zřetelná snaha ji vydat ještě před skončením šampionátu ef jedniček. EA Sports hanba!

Pokud odhlédneme od stability této betaverze prezentované jako finální produkt, má F1 2001 hodně co do sebe. Hra je postavena na značně upraveném enginu F1RS2000, detailností aut i okruhů na high-end počítačích překonává všechny ostatní simy. Vlastníte-li velice kvalitní počítač, je F1 2001 potěšením pro oko. Na průměrných počítačích, jako je ten můj, však bude F1 Racing Championship vypadat a chodit lépe - má nižší HW nároky. Oblastí, která se v F1 2001 vysloveně povedla, jsou zvuky - motor konečně zní, jak by asi znít měl a ostatní zvuky jsou také na úrovni.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Fyzikální model
A teď to nejdůležitější - jízdní vlastnosti. Je zřejmý značný pokrok od F1 2000 a v něčem se hra podobá F1RC. Dojem z rychlosti je stejně výborný a atmosféru umocňuje skvělý zvuk motoru. Auta jsou mnohem živější a řízení přesnější, což obojí klade zvýšené požadavky na pilota. Na druhou stranu formule poskytuje dostatek informací o jízdě a dává prostor k reagování. Mezní situace jsou předvídatelné a hlavně zvládnutelné, a když se to přežene, jde s tím často vhodnou reakcí něco udělat.

Brzdné dráhy jsou podobné jako v F1RC, brždění je však o trošku obtížnější. Stejně tak prudká akcelerace, brejkování zadku po protočení kol je výraznější. F1RC zase vyžaduje citlivější nohu při projíždění táhlých zatáček pod plynem, zvláště přes horizont. Co auta v F1 2001 vysloveně nemají ráda, je silné brždění a hlavně podřazování pod plynem v zatáčkách. Jste-li zvyklí si při brždění hodně pomáhat motorem, musíte si to nechat na rovinku a do zatáčky brzdit již jenom brzdami. Případně si celé brždění odbýt na rovince a do zatáčky pouze akcelerovat, přirozeně záleží na typu zatáčky. V žádném případě se ale nejedná o nedostatek, považuji to za přínos. Akcelerace ze zatáček je obtížnější než v F1RC, chce to opatrnost.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Diskutabilní je stabilita a trakce při vyjetí poloviny auta na trávník při jízdě pod plynem a přejíždění obrubníků. Obojí bych čekal o trošku obtížnější, ale přeci jenom, skutečná auta za ten rok a něco mají v sobě pár nových elektronických udělátek, že. Kapitolou samou o sobě je jízda v dešti. Na toto téma je možno říci jediné - super ! Je to obtížné a při jízdě nenastává pocit, že to prostě jenom více klouže. F1RC disponují jednou realistickou, o to nepříjemnější vymožeností - prostory mimo trať jsou mnohem kluzčí a zabere více času se z nich vyhrabat. Troufnu si tvrdit, že celkově jsou jízdní vlastnosti F1 2001 nejlepší (a nejobtížnější) se všech formulových simulátorů.

Jestliže s vaším domácím hejbletem (točítka, posouvátka, kvedlátka, cvakátka nebo s čím to vlastně jezdíte) máte problémy při jízdě na max. realističnost nebo vám to tak prostě nevyhovuje, F1 2001 nabízí celkem 11 různých pomocníků. Záleží pak jenom na vás, zvolit si ten správný poměr mezi realističností a zábavností. Ten, kdo tyto pomocníky využije, má v některých případech, jako je třeba brzda a plyn, mimo možnosti vypnuto/zapnuto ještě k dispozici nízkou úroveň korekce. Každý si vybere to svoje. Také pozor, pokud nepoužíváte pomocníka na spojku, při každém výletu mimo trať akutně hrozí zhasnutí motoru !

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

• Počítačoví protivníci
Snad každý formulový simulátor je kritizován za chování počítačových protivníků. EA Sports na tomto aspektu skutečně hodně zapracovali a za celou dobu se mi nestalo, že bych na to vysloveně nadával. I s nastavenou nejvyšší rychlostí a agresivitou AI, jsem ani jednou nebyl pitomě sestřelen, dokonce ani při pokusech o vybrždění a nacpání se před protivníka. Při zvolení nižší „výkonnosti“ AI jsou však jejich výkony nevyvážené a pochvalu nezaslouží. Na rovinkách jedou pomaleji a je tak možnost je dohnat. Ve velice pomalých zatáčkách či retardérech ale jedou zbytečně pomalu a zdržují. Naopak ve středních zatáčkách jsou hodně rychlí a udržet se za nimi není už tak jednoduché. Na nejvyšší úroveň jsou počítačoví jezdci velice, velice rychlí.

Snad také částečně díky tomu, že nemám nastavené grafické detaily nijak vysoko, na startu se neprojeví velká bolístka starých F1 2000. I s plným startovním roštem je zpomalení běhu hry minimální a stává se tak z tohoto úkonu velice zábavná, ničím nerušená záležitost.

• Nastavování auta a "školička"
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Možnosti nastavování auta jsou na úrovni ostatních simů a netřeba je zvlášť zmiňovat. Dobrou zprávou pro lidi, kteří se nechtějí zatěžovat komplikovaným nastavováním, je ta, že jsou k dispozici čtyři slidery, se kterými se rychle nastaví základní vlastnosti auta pro konkrétní okruh a to se počítá. Naneštěstí pro náruživé ladiče, hra neobsahuje telemetrii, snad příště.

Co mě vysloveně štve, je systém vlajek. Kolem trati nejsou komisaři, díky kterým by byly vlajky vidět. Informace o vlajkách se k nám dostane pomocí prťavých světýlek na volantu, kterých si v zápalu boje často ani nevšimneme. Alespoň, že udělování vlajek, stop-go a diskvalifikací je poměrně inteligentní a neobdržíme nejvyšší trest za každou blbinu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Potěšitelnou součástí F1 2001 je jezdecká škola, k jejímuž absolvování jsou určeny vícemístné formule Minardi a Arrows. Jednotlivé lekce jsou zaměřeny na všechny aspekty jízdy a zajet na jedničku dá práci. Naše výkony jsou hodnoceny bronzovou, stříbrnou nebo zlatou hvězdou a získat poslední několik (hodně) pokusů jistě zabere. Instruktor nám nejprve předvede, jak testovaný úsek správně projet a pak je na nás se s nástrahami trati a časovým limitem vypořádat. Bohužel, ze zadního kokpitu není vidět na instruktorův volant a neznáme kvalty, jakými trať projíždí, ale to asi není takový problém. Tato škola je rozhodně přínosem pro začátečníky i pokročilé a každý se něco přiučí, zvláště proto že je možno trénovat určité konkrétní úseky tratě a není pro to třeba objíždět celý okruh. Samozřejmě vždy v Minardi a Arrows a ne v našem oblíbeném autě a setupu.

• F1 2001 ano či ne?
Na základě prvních dojmů s F1 2001 jsem nabyl přesvědčení, že po zrecenzování se vrátím ke starším EA formulím,… ani náhodou ! Stejně jako prohlašují piloti, že model Zvětšit zdroj: tisková zpráva monopostu pro další sezónu je úplně jiný, je F1 2001 zcela jiný než F12000 a F1CS2000. Ve všech aspektech tyto hry překonává a doufám, že tomu tak bude i multiplayeru, již se těším na jeho vyzkoušení.

Pro fanoušky F1RC může být volba jiná, zvláště s přihlédnutím na nestabilitu. Pakliže máte rádi F1RC, patrně se již těšíte na F1RC2. Přesto si však myslím, že F1 2001 je lepší než F1RC, tak proč to nezkusit. Nebo spíše bude, až EA Sports vyrobí nějaký ten opravný patch.

Stáhněte si: Trailer (4,5 MB), Další čtyři videa

 
Michal "TCRaven" Urban
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Pěkně to vypadá, pěkně to zvučí, výborně to jede, ale špatně to funguje. Proto nemohu dát vyšší hodnocení než dávám, použití starších Detonátorů nepovažuji za uspokojivé řešení. Časem má F1 2001 šanci být vynikající, otázkou jestli do té doby nebude F1RC2 a jaké bude.

Nejnovější články