Autor: Michal "TCRaven" Urban Publikováno: 29.září 2001 |
zdroj:
tisková zpráva
Některé simulátory jsou oblíbené i několik let po svém vydání, jedním z těchto evergreenů je také F/A-18 Hornet Korea od Graphsim (dále jen HK). Jsou Hornet-positivní lidé, kteří mu dávají přednost před nejnovějšími Super Hornety a to jistě díky kvalitám HK, ale i pro své HW nároky, či spíše nenároky. Ne každý má počítač na plynulý chod extrémně náročného Super Hornetu od Jane’s.
HK vyšla v roce 1997, jednalo se o update Hornetu 3.0 z roku 1996, v tehdy překrásné Glide grafice. HK byla prodávaná jako nová hra, ale když pomineme vizuální stránku věci, „vnitřek“ simu zůstal stejný. Jediná další, o to zásadnější, novinka byl editor, který umožňoval relativně snadno vytvářet rozmanité mise. Což bylo asi důležitější než akcelerovaná grafika, právě díky možnosti vytvářet mise má HK takovou trvanlivost.
Korea čtyři roky poté Když se v průběhu tohoto roku objevily zprávy a později i demo na reinkarnaci HK v produkci společnosti Xicat, mnoho pilotů očekávalo vydání hry velice netrpělivě. No a dočkali se…
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Na CD se nachází celkem 391 MB dat, z toho však pouze 34 MB je hra, 3 MB má manuál ve formátu pdf. Zbytek 365 MB tvoří několik desítek filmečků, což jsou výukové lekce k ovládání letounu plus intro - to samé, co na nás vybaflo z HK před čtyřmi roky. Koukat se na něj dá, ale doba je znát. To samé platí o výukových lekcích, svůj účel splní beze zbytku, ale jsou vytvořeny dokonce na Hornetu 3.0. Hlodající červík pochybností se projeví ještě více po nahlednutí do readme souboru, kde se dozvíme že celý název hry zní „F/A-18 Precision Strike Fighter (F/A-18 Korea 1.2)”.
zdroj:
tisková zpráva
Po spuštění hry se objeví to samé interface jako v HK. Což o to, vše je přehledné a pěkně stylizované do operační místnosti na letadlové lodi a palubní desky Hornetu, ale… Nabízené mise jsou taktéž převzaty z HK, žádná dynamická kampaň se nekoná. Takže vzhůru do povětří. Po chvíli je jasné, že se nezměnilo vůbec nic. Letadlo vypadá a chová se stejně jako v HK, stejně tak krajina a ostaní objekty. Jediné jsou nové poměrně pěkné světelné efekty, toť vše.
Nové, ale vlastně staré Jestli Vám to stále není jasné, tak F/A-18 PSF není nic jiného, než předělávka Hornet Korea do D3D grafiky, mimo toho není nové ani ň!!! Za své peníze dostanete Hornet Korea, který má akcelerovanou grafiku v rozlišení až 1024x768 (oproti 800x600 u HK pod Glide). Podotýkám, že v zahraničí se PSF prodává jakožto nová hra a stojí cca 40 dolarů!!! Kdo zná Hornet 3.0 nebo Hornet Korea, zná i Precision Strike Fighter.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Grafika je vlastně 4 roky stará, její nespornou výhodou tak je, že běží i na nějaké TNT1. Ano, krajina je jednoduchá, poskládaná z velkých polygonů, ale na druhou stranu je velice přehledná. Co není v leteckých simulátorech zrovna obvyklé, jsou jednotlivé stromy, které i z blízka vypadají velice pěkně, i když poněkud stejně. Nepříjemné je, že engine nedokáže běžet na více než 20 FPS, jde nastavit 10 nebo 20 FPS v menu. Že by způsob, jak zamezit různé rychlosti běhu hry na různě silných počítačích?
Není to tak špatné Na první pohled patrná zastaralost, jednoduchost engine by mohla svádět k názoru, že PSF je jednoduchá hra - není to tak. Simulátor disponuje relativně propracovanou avionikou s mnoha režimy radaru a pěknou, i když neklikací palubní deskou.
zdroj:
tisková zpráva
Nebezpečnost protivníků a SAMů na vyšší obtížnosti není malá. Co překvapí, je letový model, který je na vyšší úrovni než třeba v Jane’s Super Hornetu. Co se však zdá značně nereálné, je tah motorů - i s naloženým Hornetem se krátce po startu dá vyrobit svíce jak v kostele. Jedním horneťákem mi bylo prozrazeno, abych jednoduše nepoužíval forsáž na poslední stupeň. No nevím, v reálu se také jezdí na půl plynu ? Co je také podivné, tak při maximální forsáži se strašlivě rychle spotřebuje palivo. Chceme-li někam doletět, maximál se opravdu nedá déle používat.
Také jsou poněkud přehnané manévrovací schopnosti - točit se dá tak utaženě, že by úhel náběhu musel být daleko za max. provozní hodnotou. Tvůrci se možná zhlédli z testů NASA, ve kterých Hornet prokázal řiditelnost i na úhlech kolem 40 stupňů :) Ve hře to pak vypadá tak, že se éro otočí na fleku a díky motorům si ještě bude spokojeně akcelerovat. Ale jinak se Hornetek pohybuje vzduchem velice příjemně a je zábavné si jen tak poletovat.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Resumé Hornet Korea jistě patří mezi kvalitní simulátory a to snad opodstatňuje znovuvydání i pro nemajitele Voodoo karet. PSF může zaujmout piloty nedisponujícími supervýkonnými počítači a díky nastavitelné obtížnosti si s ním užije weekend warrior i pokročilý pajlot.
zdroj:
tisková zpráva
Co však jinak záslužný čin zcela znehodnocuje, je prezentovat tuto hru jako nový produkt a prodávat ho za cenu novinek. Do ČR se zatím nedováží a pokud se cena nesníží na nějakých 500 Kč (HK byl za 100,- !!!), tak nevím, proč by se dovážet měl. Člověk věci neznalý by se mohl velice divit.
Michal "TCRaven" Urban připravil: jd | |
|