Autor: Frix Publikováno: 12.října 2003 | Verze hry: finální/česká Doba recenzování: 1,5 týdne |
![]() ![]() ![]() Odlišné jsou pochopitelně i odvozené herní rasy, za které je k dispozici po jedné kampani. Budeme střídavě ovládat různé typy hrdinů a provádět je dobrodružstvími po velké mapě světa Lordů - a právě v této části hry se skrývá největší změna od původních Etherlords. Namísto více hrdinů si nyní na začátku vybereme pouze jednoho, kterého provádíme po mapě, sbíráme klasické suroviny, potkáváme NPC a bojujeme s náhodně generovanými potvorami. Hrdina dostává úkol za úkolem a teprve po skončení kampaně za jednu z frakcí je na výběr nový hrdina z odlišného tábora, se kterým se proces opakuje. V zásadě se vždy odehrává jedna hlavní mise, avšak bez zkušeností získaných plněním různých postranních úloh je zhola nemožné se dostat dál. RPG část hry zdaleka nejvíce připomíná zmiňované HoMM, Disciples nebo Age of Wonders - pokud jste tedy kdy měli s některou z těchto her co dočinění, nebudete mít žádné potíže splynout s úkolovým systémem. ![]() Karetní složka Daleko podstatnější složkou Etherlords je ovšem soubojová, tedy karetní složka. Zjevně jsou si toho dobře vědomi i sami autoři, kteří nám dávají vedle kampaní možnost si prostě zahrát jen duel proti soupeři s náhodným balíčkem karet, respektive kouzel. Karetní souboje jsou velice podobné Magic The Gathering, z kterého si autoři vypůjčili to nejlepší, přidali vlastní tematické celky a navrch něco vlastních nápadů a obzvláštnění. ![]() ![]() ![]() Systém pravidel není z nejjednodušších a souboje někdy dosahují hodinových délek, rozhodně se vyplatí projít si tutoriál nazvaný Výuka, který osvětlí skoro všechny podstatné prvky. Nastiňme si je ovšem i my: Pravidla a kouzlení Proti sobě stojí v souboji dva a více hrdinů, kteří ovšem nebojují přímo, nýbrž sesílají kouzla ze svojí zásoby (alternativa knihovny v MtG). Do souboje se jde se 16 kartami, jejichž limit používání je omezen podle zkušeností vašeho hrdiny a na nejvyšších úrovních jde jedno kouzlo použít až 7x, než se odebere na "hřbitov". K okamžitému použití (alternativa ruky v MtG) máte v jednom kole 5 kouzel, které jsou náhodně losovány. Vyvolávání kouzel pochopitelně něco stojí a zde přichází na scénu éter, tedy obdoba many. Éter ovšem nezískáváte v závislosti na schopnostech, ale je rovnoměrně přidělován všem bojujícím hrdinům. Začínáme s jedním éterovým zdrojem, který přináší jeden éter každé kolo a počet éterových zdrojů roste vždy o jeden za kolo. Éter se nepřenáší mezi koly a pokud jej hrdina nevyužije, jednoduše zmizí. Počet éterových zdrojů je pak možno zvýšit i kouzly samotnými. ![]() Příšerky, s. r. o. Podívejme se blíže na příšerky a jejich vlastnosti, poněvadž právě ony bývají nejdůležitějším klíčem k vítězství v soubojích. Obecně mají příšerky hodnoty pro obranu a útok, které jsou rozličné a jdou měnit například s pomocí podpůrných kouzel nebo artefaktů. Silnější příšerky obecně stojí více éteru a tak se ke slovu dostávají až později v průběhu boje. Pokud příšerka útočí na protivníka, který nemá vlastní příšerky, zraní přímo jeho hodnotou útoku - na druhé straně jde útok blokovat příšerkami, které ovšem sami předchozí kolo neútočili. Dá se říci, že jde o bojovou únavu, a tak je třeba si s rozmyslem vybírat, zda raději útočit nebo vyčkat a bránit se. Pokud je hodnota útoku vyšší nebo stejná jako obrana, příšerka je zabita, v opačném případě následuje protiútok a stejné odečítání bodů. Cílem pochopitelně je nechat protivníkova hrdinu bez příšerek, aby šlo útočit přímo na něj a dostat hodnotu jeho obrany na nulu, čímž souboj končí. ![]() ![]() ![]() Speciální vlastnosti Většina příšerek má kromě základních možností také vlastnosti, které ji mohou v boji zvýhodnit. Tyto šikovné možnosti jsou převážné zkopírovány z MtG beze změny, avšak najde se i několik unikátů. Mezi ty nejdůležitější vlastnosti patří například First Strike (příšerka vždy útočí první, i když je sama obráncem), Trample (pokud silnou příšeru blokuje slabá s cílem zamezit škodám s co nejmenší cenou, zbytek nevyužitého útoku přechází přímo do hrdiny), Haste (příšerka nemusí čekat jedno kolo po vyvolání, ale může zaútočit okamžitě), Flying (příšerku mohou blokovat jen další létající příšerky), nebo Lifetap (životy ubrané nepřátelskému hrdinovi se přičítají vašemu). Překladem do češtiny se budu zabývat až dále, ale pojmy raději vypisuji v originálním znění, poněvadž pokusy o překlad končívají většinou nepříliš šťastně a možná by se takovéto idiomy mohly ponechávat bez překladu, hráči obdobných karetních her se v nich stejně vyznají. ![]() Knihovnu, tedy sbírku kouzel si vytváříte a modifikujete v průběhu hry, například za splnění úkolů bývají za odměnu k dispozici nebývale silná kouzla. Bez povšimnutí nelze nechat ani artefakty, které rozšiřují bojové možnosti - použít je lze jen několikrát během boje, zato nestojí žádný éter a obvykle mívají zajímavé efekty, ať už útočné nebo regenerační. Ve výsledku máme několik stovek kouzel a možných kombinací, což zaručuje takřka nevyčerpatelnou variabilitu soubojů, které skutečně mohou někdy trvat i přes hodinu. Spousta taktických možností Důležité je sžít se s taktikou pro každou sféru a nacházet vlastní postupy. Někdo v duchu modrobílých balíčku MtG upřednostňuje rychlé vyvolání co nejvíce příšerek a okamžité útoky, jiný zase ve stylu červených balíčků bude nepřítele drtit přímými kouzly. Možností je spousta a někdy se díky trochu přehnaným regeneračním možnostem mohou boje táhnout snad až příliš dlouho, naštěstí je zde však takzvané éterové narušení. To způsobí, že po určité době začne být v atmosféře přemíra éteru a oba hrdinové tak budou začátkem kola zraněni o stále se zvyšující počet životů. Netřeba připomínat, že tak vzniká možnost šikovné strategie, kdy se orientujete především na upevnění vlastní pozice a počkáte, až narušení nepřítele zabije samo. Hrdinové nejsou také zcela bez užitku - podle zkušeností mohou mít až 5 bojových specialit, které se aktivují samovolně a mají různé účinky. Pokud například máte z většiny příšerek krysy, přijde vhod schopnost čas od času regenerující právě zabitou krysu. Jestliže se rozhodnete použít výše popsanou taktiku spoléhající na éterové narušení, ideální je pro změnu specialita způsobující výskyt narušení dříve u nepřátelských hrdinů. ![]() ![]() ![]() Kolem a kolem vzato, karetně-kouzelné souboje jsou úžasně propracované a variabilní, ke všemu se zdá, že počítač hraje férově a nezná obsah vašeho balíčku, stejně jako vy neznáte jeho. Stejný souboj může přinést zcela odlišné výsledky v závislosti na náhodě a kombinaci karet, někdy však bývá opakování soubojů až frustrující a možná mělo přijít éterové narušení o něco dříve. Hlavní důvod spatřuji v přemíře regeneračních schopností, zatímco v MtG je regenerace výsadou nemnoha kreatur a v posledních edicích se již skoro nevyskytuje, v Etherlords bývá skoro zázračné, když zabitá příšerka za chvíli nevstane z mrtvých. Na druhé straně je zde i ultimativní kouzlo zvané Kometa, obdoba Fireballu a mnoha dalších z MtG - k vyvolávací ceně můžete přilít hodnotu X éteru a následně způsobit přímé zranění nepřátelskému hrdinovi v hodnotě X. Často se povede nabrat si co nejvíc éterů s pomocí podpůrných kouzel a následně seslat Kometu o síle 20 nebo větší! Umělá inteligence a multiplayer ![]() Bohužel beze změn zůstal od minula multiplayer, proti živým hráčům se tedy opět můžete postavit jen v duelu. Samozřejmě, je to zábava a rozhodně velice vítané oživení proti zápasům s počítačem, ale neškodilo by třeba umožnit kooperativní hru, kdy by dva hráči zkoušeli zdolat obzvláště obtížné mise atp. I tak je ale duel zdrojem dlouhotrvající zábavy, zvláště když mívají hráči rozličné balíčky i strategie. Čeština a technická stránka Jak se můžete přesvědčit ze screenshotů, do češtiny byl skutečně přeložen veškerý herní text a neváhám za něj překladatele pochválit. Dovedli najít správnou míru mezi seriózním překladem a občasným proložením vtipnější vložkou, snad jen by se hodilo opustit překládání úplně všech specifických herních pojmů, které působí v originále daleko lépe. Nejde však o nic vážného, pouze několik osamělých prohřešků. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Po technické stránce se jedná o mírné zklamání - před dvěma lety byla grafika skutečně perfektní, ale pokračování se takřka neliší. Komiksové zpracování světa a postav ve stylu Warcraftu III vypadá dobře a efekty kouzel jsou lahůdkou pro oko, ale ospravedlnit tak málo vylepšení prostě nelze. Rozlišení je bohužel limitováno na 800x600 nebo 1024x768, pro majitele větších monitorů by celkem přišlo vhod aspoň 1280x1024. Kvalita anglického dabingu skáče od nanicovaté k perfektní postavu od postavy, bohužel hudba je obecně dost nevýrazná. V tomto směru by se možná hodilo ještě se u HoMM nebo Age of Wonders přiučit, povedené fantasy melodie mohou znamenat ve hře tohoto typu hodně. Smrtelně návykový mix ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer Související články: Rozhovor (7/2003), Recenze prvního dílu (12/2001), Novinky |
Frix | |
autorovi je 17 let, píše pro Tiscali Games a Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora) |