Návrat         legendy          Poslední červnový den se stal tím vyvoleným, kdy se do obchodů po celém         světě (včetně naší vlasti, což se dá považovat za velký úspěch :) dostává         nejočekávanější hra letošního roku - Diablo II. Ve stovkách preview jsme         se mohli dočíst o tom, že se bude jednat o hru několikanásobně rozsáhlejší         a na dohrání časově náročnější než první díl. A jaká je skutečnost? 
          Plná verze Diablo II byla pokořena za pouhé tři dny nonstop pařby. 
          Zdá se Vám to málo na hru, která se připravovala ve studiích Blizzardu         (resp. divize Blizzard North) déle než tři roky? Ano i i ne, ale o tom         není tento článek. Jeho cílem je aktuálně se podělit o první dojmy bezprostředně         po dohrání Diabla II verze 1.0, tedy hry, kterou má asi většina z Vás         teprve před sebou jako hlavní chod na prázdniny. Nejedná se v žádném případě         o plnou recenzi, která se všude objeví po delším hraní až za pár dnů či         týdnů...
   Obsah         CD a grafika         Diablo II se nachází na třech stříbrných discích, což může být pro někoho         překvapení, protože se původně počítalo se čtyřmi CD, ale autorům se povedlo         data nějak zázračně zkompresovat a tak je výsledkem počet cédéček o jedno         nižší. Celé první CD zabírá instalace, jejíž velikost si můžete vybrat         mezi 650 MB, 950 MB a 1,5 GB. Nejvhodnější je samozřejmě si vybrat největší         možnou instalaci (abyste předešli swapování a načítání dat z CD), ale         i při vyběru minimální instalaci se naštěstí nekoná žonglování s CD jako         u Baldur's Gate, protože po celou dobu hraní stačí mít v CDROM mechanice         jen druhé cédéčko označené Playdisc, kde se nachází vše potřebné. Poslední         disk je označen nápisem Cinematics a tak se na něm logicky nalézají renderovaná         videa. Těch je celkem pět (před každou epizodou hry plus epilog) a svou         kvalitou patří k tomu nejlepšímu, co můžete na PC vidět. Jako takový malý         bonus je na prvním CD i starší trailer Warcrafta 3, který opět dokazuje,         že filmečky Blizzard umí opravdu na jedničku.
          Existuje i speciální (u nás pokud vím nedostupná) o cca 20 USD dražší         verze Diablo II Collector's Edition, která navíc obsahuje DVD s 24-minutovým         filmečkem, hudebním soundtrackem a podepsaným manuálem ve velkém formátu.         Jedná se o limitovanou edici, takže máte-li zájem, spěchejte si tuto sběratelskou         lahůdku objednat například z EBWorld         nebo GameStopu.         
          Po výběru hrdiny z pěti možných postav (amazonka, necromancer, barbarian,         kouzelnice, paladin) se ocitáte uprostřed první vesnice. První šok, alespoň         pro ty, kteří nezkoušeli nedávný Stress Test přes Battle.net, bude dozajista         grafika, která je jedním z nejslabších článků hry. Maximální možné rozlišení         640x480 se v dnešní době nedá nazvat jinak než výsměchem všem nejnovějším         akcelerátorům a na trochu větším monitoru (17" a výše) vypadá přinejmenším         divně. Svou roli asi hraje i to, že jsem v 640x480 žádnou hru za poslední         zhruba rok a půl neviděl, ale je nad slunce jasné, že neustálé oddalování         vydání se na grafice podepsalo nesmazatelným písmem a je to škoda, alespoň         800x600 by hře slušelo mnohem víc a o zvýšených hardwarových požadavcích         nemůže být ani řeč. Diablo II sice běží i přes Glide či Direct3D, ale         i při použití těchto módů vypadá engine trochu nemastně neslaně v porovnání         například s Noxem. Grafické zpracování ale samozřejmě není na hrách to         nejdůležitější a dá se v případě Diabla II snadno překousnout.
   Jak         se to hraje? Vlastní hra není         jako v původním Diablu stylem "pouze jít někam stále níž a zabíjet".         Tady se ještě musíte občas vracet do města, abyste se dozvěděli, kam dál.         Celé Diablo II je rozděleno na 4 epizody, v každé z nich je centrum všeho         dění vesnice nebo město. Příjemným překvapením je, že při pohybu mezi         lokacemi v dané epizodě se hra vůbec neloaduje. V každé části hry je samozřejmě         hlavním cílem splnit questy, kterých není zase tak mnoho (6,6,6,3). Většinou         jde o klasické úkoly typu "jdi tam a zabij toho" či "jdi         tam a přines to". Rozdílem je hlavně to, že hra jako taková, se z         70% odehrává na povrchu, jen čas od času se dostanete do nějakého toho         dungeonu či podzemních prostorů. Jelikož snad každý hrál první Diablo,         není třeba popisovat vlastní hru, ta se v podstatě nezměnila. 
          Pro skalního pařana Diabla vypadá hra velice přitažlivé, je zde pravda         několik ne nepodstatných změn oproti "originálu", v principu však zůstala         hra jako taková zachována. Bylo vylepšeno již tak velmi user-friendly         ovládání (snadno si navolíte dvě čtveřice kouzel či typu útoku na klávesy         F1-F4 a F5-F8). Opasek máte až na 12 lahviček, které jsou seřazeny nad         sebou (4xN) a postupně se odrolovávají. Inventorář se také trochu zvětšil         a navíc máte ve městě speciální bednu, kam si můžete odkládat přebytečné         věci. O hudbě asi nemá smysl toho moc psát, je podobně jako v jedničce skvělá.
   Řada         vylepšení          Jako nejvýraznější vylepšení mi přijde systém portálů, kterých se v každé         epizodě nachází přibližně 10 a velmi zjednodušují pohyb po celé hře. Pro         návrat do města či cestu na vzdálené místo na mapě již tedy není potřeba         použít svitek town-portál (který vyžaduje mít identify), ale stačí přijít         na označený portál a vybrat si lokaci, kam se přesunout. Portály se aktivují         jednoduše - stačí na ně fyzicky dojít a zpřístupní se odevšud. 
          Další novinkou je možnost běhu, která sice není neomezená (stejně jako         v případě many máte určitou výdrž, která se po chvíli nepoužívání obnoví),         ale často se hodí i pro únik před pomalejšími kreaturami. Občas se dá         běh zneužít i pro srabácké proniknutí celými levely, ale můžete si být         jisti, že po pár sekundách máte okolo sebe skoro neporazitelnou armádu         desítek nepřátel :) Celkově je ale možnost běhu a dalších zjednodušení         ovládání samozřejmě přinosem, jinak by zdlouhavé procházení rozsáhlými         pláněmi bylo o nervy.
          Jediná věc co mě docela mrzí - v jedné pasáží je podle mě nemožné zabít         finální monstrum bez toho, aby vaše postavička umřela a to je docela fatální         chyba (možná že to jde, ale mě se to podařilo až po 10ti smrtích). Po         smrti postavičky začínáte ve městě a smrt si obvykle vezme svou odměnu         xxx tisíc peněz. Pokud se ale podaří k vaší mrtvole dojít a ťuknete na         ní, tak máte zase všechno zpět a můžete pokračovat v plné síle.
   Kouzla Kompleteně byla předělána         struktura kouzel, nyní je orientovaná spíše na multiplayer tak, aby se         vzájemně doplňovala. Pokud         jste nekromancer, jste POUZE nekromancer a nic víc. V podstatě to znamená,         že množina kouzel pro jednotlivé charaktery je disjunktní (prázdná). Pro         kooperativní hru, kde ten umí to a ten zas tohle, je to ideální, jenže         pokud Vám někdo chybí, tak máte docela smůlu.
          Podstatný rozdíl spočívá v tom, že se kouzla neučí z knížky, ale aktivací         ve skill tree a to pouze v pořadí, resp. v návaznosti, jakou to dovolí.         S tím souvisí i menší problém, kdy se člověku nechce moc investovat do         nižších kouzel. Ty se pochopitelně vážou i na level postavičky, například         některá kouzla jsou až od levelu 12-18 nebo 24 -30. To samé je s používáním         magických věcí, které jsou vázány na síle, obratnosti a levelu.
  Malou komplikací je nepřítomnost kouzla         heal, všechen heal je potřeba kupovat nebo najít. Také nelze koupit manu,         musíte ji najít nebo počkat až se vám obnoví. Velice pozorně, ale opravdu         velice pozorně, doporučuju si přečíst, co dané kouzlo umí, aby se vám         nestalo, že utopíte drahocenné body do nesmyslného kouzla. Já jsem hru         dokončil na levelu 27, což znamená 27-1+3 za splněné questy skill pointu,         tedy nic moc. V žádném případě si nemyslete, že je možné rozvíjet všechna         kouzla. Já sám jsem rozvíjel pouze oheň a led (blesky/elektřina - na zbytek         nevystačily skill points). Nedokážu si představit, jestli je možné se         dostat na level přes 30, pravděpodobně to jde (otázka zní s jakým úsilím),         ale já se o to v těch třech dnech hraní nepokoušel.
   Další         postřehy  Velice snadno se         stane, že sice postavička unese úplně všechno, ale je neohrabaná, tupá         a navíc nemá žádné zdraví. Nebo má many a života na rozdávání, ale neunese         skoro nic, takže v důsledku na ní nenavlečete žádné brnění. Toto je základní         a asi největší rozdíl oproti prvnímu Diablu. Tam se dalo říct: "OK, hodím         mu ty body příště." Omyl! V Diablu II žádné příště není a pokud ano, tak         až za hodně dlouho a to už budete vědět, že je potřeba dat ty bodíky jinam.         Z toho tedy plyne, že je důležité pečlivě vážit rozhodnutí co rozvíjet,         zda zdraví, manu, sílu nebo zručnost.
          Stejně jako ve všech podobných hrách si můžete i v Diablu II najmout jednoho         pomocného bojovníka, který je ale celkem nanic, protože se mu nedá dost         dobře pomáhat. Počítačem řízení spolubojovníci jsou sice dobří, ale neléčí         se a tak jakýkoliv větši souboj nepřežijí nebo možná přežijí, ale pak         zase nepřežije hráč, protože je musí chránit.
          Diablo II verze 1.0 se také nevyhnula řadě chybek, například v třetí epizodě         máte porazit Mephista, což je skoro nemožné, protože po hráči metá něco,         co okamžitě sebere 3/4 života. Ale stačí odejít co nejdál od něj a on         se zasekne u přikopu a neházi nic :) To by ale už mělo být opraveno v         prvním patchi 1.01.
  Co se týká         Necromancera, může být celkem zajímavý, ale pokud si vykouzlíte 9 potvůrek,         tak se akorát pletou do cesty a navíc občas zablokují průchod, takže se         zase musí odvolat. Naštěstí jsem si vybral kouzelnici, která nemá vážnějši         nedostatky.
  
 
 
 
  | 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       |