Autor: Michal Jonáš Publikováno: 13.října 2008 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Cesta záchrany Naštěstí vaše komunikační zařízení funguje dobře, takže jste alespoň ve zvukovém i obrazovém kontaktu s ostatními členy skupiny. Issac tak není na zamořené lodi sám, po celou dobu je v kontaktu s alespoň jedním zbývajícím členem opravářského týmu. Zatímco se Kendra pokusí o zprovoznění počítačových systémů Ishimury, vaším úkolem je najít možné přeživší členy posádky a opravit mateřskou i těžební loď, aby bylo možné odstartovat zpět. Jenže kvůli těžce poškozené lodi a hlavně neznámému organismu, který, parazituje a mění členy posádky Ishimury na příšerná monstra, to nebude mít Isaac vůbec lehké… ![]() Strach je všude Hlavně v prvních kapitolách z celkových dvanácti jsem se solidně bál, což podtrhovala i přehršel lekacích momentů, kdy na mě za doprovodu zlověstné hudby najednou vyskočila nestvůrka, což v případě nechtěného zaškubnutí svalů a díky tomu rozhození pohledu, občas vyústilo ve stresové hledání hbitého mutanta pro jeho okamžitou pacifikaci. Ono je totiž světlo na palubě lodi velice zřídkakdy, takže několikrát si skoro ani neuvidíte na špičku nosu, tedy za předpokladu, že by si Isaac sundal svoji obrněnou přilbu. Ta je součástí jeho šikovného skafandru, kdy hlavně díky němu se může Isaac cítit alespoň trošku chráněný před slizkými vnitřnostmi vetřelců. ![]() ![]() ![]() Skafandr totiž poskytuje jistou ochranu díky své odolné konstrukci, přičemž její úroveň indikují modrá světélka na zádech obleku. Ty v Dead Space vlastně nahrazují tradiční ukazatel života, když s každým zásahem jejich světlo ubývá. Ve hře totiž neuvidíte žádný HUD, ani jiné obvyklé grafické ukazatele, vše potřebné indikuje buď vlastní skafandr právě pomocí barevných světélek, nebo ještě lepší informace nabízí také propracovaný průhledný holografický systém, který si můžete kdykoli promítnout v reálném čase vpravo od postavy. Stupeň ochrany (Armor) skafandru, potažmo život si můžete doplnit z různě silných lékárniček, jež jsou k mání sporadicky ze zabitých vetřelců, častěji ve schránkách s výbavou rozmístěných po celé lodi, nebo se také dají koupit. Nákupní středisko ![]() Oblek může mít až pět evolucí, přičemž každé takovéto vylepšení přidá další ochranu k dobru (na obleku přibudou nová světélka) a rozšíří počet slotů pro nesenou výbavu. Nemůžete totiž s sebou tahat vše, protože oblek má omezenou kapacitu a tak musíte prakticky až do úplného konce hry přemýšlet, jaké zbrani dáte přednost i jakou municí se nejvíce předzásobíte. ![]() ![]() ![]() Logické úkoly Často se okolo válí červené výbušné nádrže, které stačí hodit a ony po kontaktu s čímkoli následně efektně vybouchnou. Samozřejmě se dají také pěkně z dálky rozstřelit. Isaac díky svému skafandru disponuje i schopností telekineze, tedy dokáže jakýkoli volně ložený předmět na dálku přenášet, popř. vrhat na nepřítele. To je užitečné právě v případě výbušných nádrží, kterými se nevítaní návštěvníci nechají zdvořile pozdravovat. ![]() Ve stavu beztíže Dalším zajímavým prvkem, který opepřuje průchod hrou, je přechod do beztížného stavu. V několika případech budete muset projít do otevřeného úseku lodi, kde nefunguje uměle vytvářená přitažlivost. Nicméně nepočnete se nekontrolovaně vznášet v prostoru, protože Isaac má boty s přísavným efektem, ale k dispozici máte možnost dlouhých přímých skoků např. na protější stěnu. Stačí jen zaměřit zbraň na místo dopadu, stisknout tlačítko a Isaac se plavně přenese na protější stranu, přičemž se hbitě přichytí botami k povrchu a může zase normálně chodit. ![]() ![]() ![]() Tyto letohrátky si však moc neužijete, protože kromě vnitřních prostor máte ve vakuu jen omezenou zásobu vzduchu, kterou lze naštěstí manuálně doplnit ze vzduchových nádrží. Ty si obvykle nakoupíte z automatů a v místech bez atmosféry se také vyskytuje další automat na zdi, který vám pokaždé zásobu kyslíku doplní. Vetřelci jsou ale vůči vakuu imunní, takže vás budou ohrožovat i za podmínek nulové gravitace. Při těchto soubojích je pak pěkně utlumený a udušený zvuk, který se ve vakuu nemá jak šířit. To je rozdíl od ostatních lokací, kde není nouze o hrůzu nahánějící pazvuky, skřeky a chrchlání. Však si při „dabingu“ nestvůr museli herci pěkně zavřískat. ![]() Zabrzdi, potvoro! S nestvůrami si tvůrci opravdu vyhráli, protože takové hrůzné a roztodivné kreatury nejsou mnohdy vidět ani ve filmu. Různých variant na zmutovaná těla nešťastníků plná neforemných chuchvalců roztrhané krvavé tkáně je celá řada, přičemž jejich příchod vždy spolehlivě poznáte podle okamžitě zhusta rozvrzaných smyčců a samozřejmě i podle přicházejících skřeků nahánějících husí kůži. A do toho sem tam na vás ještě potvora vybafne bez pozvání. ![]() ![]() ![]() Prakticky každý druh nepřátel je unikátní a postupem času sami přijdete na způsob, kterak každou nestvůru co nejdříve zlikvidovat. Mutanti jsou ale havěť nesmrtelná, skoro něco jako škvoři, protože těm také uhryznete hlavičku a tělíčko se stále hýbá. A lautr stejné je to se zdejšími kreaturami. To si to mrška takhle pěkně štráduje proti mně, poulí na mě bělma místo očí, a tak jsem jí na jednu ránu tu makovici pěkně ustřelil, až se skutálela ze schodů. Jenže i slepá tkáň (tělo je v tomto případě moc vznešený výraz) má nadále svůj život, takže jsem jí takto nijak nezastavil. Dobrá, další rána a jeden pařátek upadl, druhá, třetí rána, opět pařátek fuč a zjizvená hnáta taktéž. Stále nic, potvora se po zemi přitahuje poslední nohou a plazí se stále ke mně! To snad není možné, říkám si a poslední ránou utrhuji zbývající pahýl, načež se torzo už skutečně odporoučí. Torzo za torzem ![]() Někdy se na vás ze všech stran vrhne přímo stádo mutantů a vy najednou nevíte, kam se ohánět dřív. V zápalu boje jsem si takto několikrát vůbec nevšiml, že se mi vyčerpala všechna ochrana obleku, načež jsem skonal. Animace vašeho zabíjení ale patří k tomu nejlepšímu, co se v hororových hrách zatím urodilo. V Dead Space není smrt jen zčernalá obrazovka, alebrž poměrně dlouhá a důkladně přiblížená masově krvavá animace, kdy vás potvory vítězoslavně mnohonásobně napichují na své ostny, trhají drápy, škrtí chapadly, zvrací na vás sliz, nebo hryzají do zátylku. Při těchto scénách, kdy vám často upadne hlava, nebo kus těla, jsou zvláště detailně vidět všechny nestvůry a jejich bezmezná radost z porcování teplého masa. ![]() ![]() ![]() Problematické léčení Všechno by zachránila rychlá aplikace lékárničky, protože kromě chůze jediná další pohybová schopnost hlavního hrdiny, kterou je rychlejší běh, vás před hbitými nepřáteli nespasí. Jenže práce s inventářem je asi největší slabinou jinak prakticky dokonalého hororu. I když máte v ruksaku skoro celou nemocnici, stejně nejde lékárničky jednoduše aplikovat. Pomalý přístup k léčení je pak na vyšší obtížnosti velmi svazující, protože vždy musíte zdlouhavě nejdříve vyvolat hologram, poté se přesunout na záložku s přehledem výbavy, zde ještě manuálně vybrat lékárničku a zvolit její použití. V průběhu souboje s potvorami byl tento postup hodně stresující a často jsem v tísni místo lékárničky vybral jiný předmět, což se vždy ukázalo jako fatální chyba. ![]() Oproti předpokladům je naprostá většina zbraní určená na delší vzdálenosti. Pokud jste se těšili na ohánění hasákem, nebo kladivem, nic takového Isaac nepobere. To ale neznamená, že by byl při blízkém souboji bezbranný. Isaac se totiž umí pěkně rozmáchnout a fláknout potvoru po zohyzděné hlavě jakoukoli drženou zbraní, popř. plazivé nepřátele zadupe svojí těžkou železnou botou do země. Tyto útoky ale nejsou moc silné, a tak musíte pro vetřelce rovnou několikrát zasáhnout. Nicméně rozdupnutím otevřete světélkující bedýnky obsahující užitečnou výbavu, nebo munici. Vždy jste ale odkázáni na zbraně z nákupních automatů, žádné jiné se po lodi nepovalují. ![]() ![]() ![]() Porcování na různé způsoby Kromě obvyklé automatické pušky a plamenometu jsou zajímavé hlavně tři další zbraně. V úvodu narazíte na plazmový nůž, což je střelná zbraň vystřelující v přímce tři paprsky pro řezání hornin. Co je dobré na šutry, je ještě lepší na měkkou tkáň, takže na vetřelce jakbysmet, navíc druhotný mód střelby otočí paprsky o devadesát stupňů. K čemu je to dobré? Nejdříve natočíme paprsky vodorovně a kreaturce pěkně ustřelíme obě hnáty. Potom otočíme na výšku a opět v cuku letu odřízneme postupně oba pařátky. Tím máme hrozbu vyřešenou za okamžik. Já si nejvíce oblíbil podobnou zbraň, ta ovšem vystřeluje plochý spojitý paprsek, takže jedním šikovným zásahem rozpůlíte obludu vejpůl, což je pěkné zvláště, když potvora zrovna tryskem běží přímo na vás. O tom, jaké je libido vidět rozpůlené torzo, kterak se za pomoci Havok enginu ještě v běhu rozpleskne o dlaždičky, se jistě nemusím dále rozepisovat. ![]() Na začátku dobrodružství to ale ještě nejde, protože zbraně nejsou tolik účinné. Každou z nich si totiž ve speciálních automatech můžete vylepšovat skrze několik veličin, jako je kapacita zásobníků, dostřel, nebo síla výstřelu. Není to samozřejmě zadarmo, nýbrž za zvláštní žetony, které tvoří sběratelskou náplň hry. Žetony jsou rozmístěné ve vitrínkách po celé lodi, načež se ve zmíněných automatech vkládají do zvláštních mřížek s pospojovanými obvody, takže se můžete rozhodnout, kterou vlastnost si ze začátku vylepšíte jako první a kterou později. Žetony lze také nakupovat, ale jsou velice drahé. Bez nářadí Pokud máte všechny sloty obleku zaplněné a potřebujete nabrat další vybavení, můžete jiné věci kdykoli vyhodit, přičemž tato výbava zůstane na místě k dalšímu případnému použití. Lepší je možná využít bezplatné funkce nákupních automatů a část výbavy si v nich ukládat, což znamená, že uložené věcičky budou k dispozici na všech nákupních automatech v rámci celé hry. Nicméně já jsem možnosti tohoto depozitu nikdy nevyužil, to jsem spíše nabíral munici a výbavu s rozmyslem, nebo využil nabídky k odkoupení, což je třetí možnost využití nákupních automatů. Podobné omezení jako u nesené munice a předmětů platí i na zbraně. I když je zbraní více druhů, stejně můžete u sebe nosit maximálně čtyři kousky. Rychlé přepínání v boji pak zajišťuje digitální kříž, přičemž rozmístění zbraní na jeho strany je ve vašem pole působnosti. ![]() ![]() ![]() Hrůza na každém kroku Potvory jsou zrůdné, hudba nahání husí kůži a ani lokace vám nedají oddychu, protože v drtivé většině se budete pohybovat po stísněných interiérech studené a rádoby mrtvé kosmické lodi. Vzpomeňte si na Nostromo z Vetřelce a jste rázem doma. O všudypřítomném šeru jsem již mluvil, ale občas zas budete mít světla až moc, protože vám bude stát v cestě unikající horká pára, nebo dokonce velký oheň. ![]() Postupně projdete úplně každičký kout obří Ishimury, přičemž co jeden úsek, to jedna z dvanácti kapitol. Mezi těmito úseky vás dopravuje palubní vlak a často vstoupíte do typicky strašidelných výtahů a lanovek. Mě kupř. dobře vyděsila jen samotná rychlá visutá dráha nad temnou hlubinou, když jen pohled do dlouhé chodby s nouzovým osvětlením, kudy dráha vedla, mi řádně zrychlil tep. Veškeré části kosmické lodi tak vypadají naprosto reálně, tedy ve filmových intencích, ale hlavně jsou skvěle navržené. Díky tomu, že v naprosté většině budete procházet místnostmi bez výhledu ven, každá otevřenější lokace vás doslova uhrane. Takový kapitánský můstek s obří prosklenou halou, skrze kterou vidíte létat meteorický roj, je pastva pro oči a až dojdete do obřího hangáru s upoutaným gigantickým asteroidem, pak budete pohlceni malomocností ve srovnání s obřími rozměry kamenného tělesa i haly, ve které je udržován. Přitom se vždy jedná výhradně o interiéry, byť s občasnými procházkami po rozbitém plášti Ishimury v beztížném stavu. ![]() To nejlepší na konec Nicméně úplně na závěr hry se podíváte i do exteriéru, který vypadá snad ještě lépe, než znamenité interiéry útrob kosmické lodě. Ten pohled ven mi okamžitě připomenul epické rozměry některých lokací v Halo 3, ovšem zde je to ještě mnohem hezčí. I když to má Dead Space oproti ostatním hrám díky vesměs uzavřeným lokacím hodně zlehčené, po grafické stránce tvoří současnou absolutní špičku. Ale to se samozřejmě lehce chválí, když vám hra servíruje potemnělé a uzavřené místnosti bez dalekého výhledu a davových scén. V lodi se neztratíte Nutno ale podotknout, že děj velice plynule odsýpá, protože navigace je naprosto bezproblémová. Jednak je to tím, že v každé kapitole se můžete svobodně pohybovat vždy pouze v jednom úseku lodi. A druhak vám v postupu velmi pomáhají navigační prvky. O podrobné holografické 3D mapě jsem již mluvil, ale užitečnější je holografický lokátor, který vám kdykoli „posvítí“ na cestu modrou linkou na podlaze, vyznačující další místo postupu. A neukazuje jen cíl aktuálního úkolu, ale vede vás doslova za ručičku od jednoho místa k druhému, přesně podle kroků, které musíte udělat pro další postup. Nicméně i tak je průchod hrou lineární, z dané trasy se díky zamčeným dveřím stejně neodchýlíte, ovšem často se musíte vrátit a v tomto už je mírné bloudění možné. ![]() ![]() ![]() Stále stejná činnost ![]() Hra se nudu v prostřední části snaží neúspěšně zahnat zvláštními misemi, kdy např. sednete k laserovému dělu a musíte rozstřílet nebezpečný roj meteoritů, nebo elektronickou střelnicí, ale tyto hříčky nejsou moc zábavné. Navíc práce s dělem kupodivu patřila jako jediná pasáž k nejvíce obtížným částem, protože přilétávajících planetek je velké množství a každý nesestřelený objekt Ishimuru citelně poškodil. Navíc musíte takto vydržet určitý časový limit, což s ohledem na nicotnou citlivost analogové páčky, se kterou se zaměřuje, nebyl žádný med. A to jsem hrál na nejnižší obtížnost ze tří možných, což ve výsledku znamenalo slušnou zásobu munice všude kolem a hustě rozmístěné ukládací stanice nahrazující checkpointy, u nichž si můžete manuálně hru uložit. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší galerii Hra si nahrává další úrovně vždy při otevírání dveří, nebo jízdě ve výtahu, tudíž se občas obyčejné otevření padacích dveří protáhlo na několik sekund prodlevy. Ovšem kvitoval jsem skutečnost, že hra vás po smrti přenese nikoli jen na poslední ukládací stanici, ale kousek před obtížný úsek, takže se nemusíte bát, že po skonání budete muset opakovat delší část znovu. Celou hru jsem tak vesměs v pohodě plynule přešel za víkend, přičemž mi časomíra ukázala přesně dvanáct hodin a dvacet minut čisté doby hraní. Je ovšem pravda, že jsem se nikde nezdržoval, nikde se nekochal a spíše běžel, takže i na těžší obtížnosti se při normálním tempu dostanete nejspíš na úroveň kolem patnácti hodin. ![]()
Stáhněte si: Trailery, Videa... |
Michal Jonáš | |
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry |