Counter-Strike: Source - recenze
zdroj: Archiv

Counter-Strike: Source - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

23. 11. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jelikož v Half-Life 2 zatím chybí plnohodnotný multiplayer, kompenzují nám ho Valve Software alespoň předělávkou osvědčeného Counter-Strike do moderního Source enginu. Jak výrazně se liší od slavného originálu?

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 23.listopadu 2004
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: Archiv
Firmu Valve není třeba nikomu z hráčské komunity představovat, i když na jejím kontě až donedávna stál v podstatě jen jeden jediný titul, rozpracovaný dodatečně do mnoha modifikací či datadisků. Jedná se o živoucí legendu 3D akčního žánru Half-Life, jehož nesmrtelnost navíc podpořil volně šiřitelný mod Counter-Strike, běžící na jeho enginu. Spojením obou těchto ojedinělých počinů nemajících v přebohatém herním světě obdoby vznikl tandem, jenž přinesl firmě Valve nehynoucí slávu a s ní samozřejmě i potřebné finance pro vývoj dalších projektů.

Po letech se konečně setkáváme s novou generací obou zmiňovaných titulů, které jsou postaveny na moderním enginu Source, jež pohání i včera recenzovaný Half-Life 2. Jako první v novém kabátě se mezi hráče dostala konverze Counter-Striku, nejpopulárnější multiplayerové hry všech dob, již zhruba pět let zcela bezkonkurenčně válcující všechny konkurenty na online scéně. A právě o „novém“ Counter-Striku a dojmech z jeho hraní je následující článek.

 Nový kabát
Counter-Strike: Source je tedy konverzí původního CS se vším všudy od map, hráčských modelů, zbraní i herního stylu. V tomto se autoři nijak neodklonili od původního konceptu, ale hra nepřináší „pouze“ nový kabát již známého, jako se tomu stalo v případě surové konverze Half-Life: Source. Síla nového enginu je v CS: S hodně znát a už na první pohled jde o výrazný posun v líbivosti, podpořený krom podstatného zvýšení počtu polygonů a kvality textur řadou efektů jako odlesky, stíny, třpytící se vodní plochy atd. (viz videa #1 a #2).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Vzhledem k obsahu Counter-Strike: Source se může zdát, že zmodernizovanou grafikou vše končí, ale to by byl velký omyl. Podstatného zlepšení se dočkal hlavně pohybový engine včetně zcela přepracovaného systému střelby, což dodává podstatně lepší hratelnost a odstraňuje z ní neduhy, jimiž trpěla původní hra. Už po chvíli hraní zjistíte, že i když vše vypadá v podstatě stejně, přeci jen se hra chová docela jinak, ať už z pohledu vašeho pohybu, tak i z hlediska práce se zbraněmi.

Z řady změn, kterých je opravdu hodně, zdůrazním již zmiňovaný systém střelby, který eliminoval dříve časté „haluzovky“ v podobě těžko předvídatelných zásahů při dávkové střelbě, zbloudlé kulky, náhodné headshoty a další neduhy kazící hru. Nyní vše probíhá podstatně věrohodněji, což přispívá k mnohem autentičtějšímu vnímání hry.

 Úpravy zbraní
Přepracována byla i většina (ne-li všechny) zbraní, které se mnohdy liší zdánlivými detaily, které ale práci s nimi hodně mění. Změněny byly kadence, časy potřebné k zalícení (například přiblížení oka na optiku sniperky trvá o zlomeček vteřiny déle) a rovněž účinnosti jsou trochu jiné a podle mého lepší než tomu bylo dřív. Z šikovných, ale užitečných drobností vzpomenu granáty, které se jednak dají hodit dál než dřív. Navíc na postavě hráče vidíte, jaké u pasu nese. Více o zbraních v CS:S v tomto článku na fansite Half-Life2.cz.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Mluvíme-li o granátech, nesmím zapomenout na zpracování jejich efektů. Výborný je flashbang, který zasaženému hráči rozvlní obrazovku a chvíli je jako pod vlivem LSD. Rovněž kouřový granát je zpracován efektně a u výbušného konečně došlo k odstranění jeho účinnosti skrz stěny. Co naopak zůstalo zachováno a co bych rád změnil, je způsob jejich házení, který zůstal totožný s původním primitivním zpracováním, kdy neexistuje jiná možnost než mrsknout granát horním obloukem, navíc bez možnosti určit sílu hodu. Slušela by určitě nějaká stupnice síly nebo možnost poslat granát na kratší vzdálenost při zemi. Šikovnou novinkou je možnost sebrat ze země granát po padlém hráči.

 Mapy
Z hlediska map přináší Counter-Strike: Source hrstku toho, co důvěrně známe z originálu. Konkrétně jde o tři mapy pro odvádění rukojmích (Havana, Office a Italy) a šest map s pokládkou bomby (Aztec, Cobble, Dust, Dust 2, Chateau a Piranesi). Novinka tedy vůbec žádná a řada oblíbených map úplně chybí, ale věřme, že další kousky na sebe nenechají dlouho čekat.

Po stránce architektury zůstalo u map vše při starém a osvědčeném. Velký rozdíl ale uvidíte v jejich zpracování geometrickém včetně použitých textur. Řadu map byste na první pohled těžko identifikovali a chvíli potrvá, než si na nový kabát zvyknete. Spousta efektů bude vyžadovat silnější hardware, třeba takový dlouhý příchod k pokládce v Dust 2 může vyvolat silnou cukaturu a bude třeba jít s nastavením grafiky a jejích detailů níž.

Novým prvkem jsou i pohyblivé předměty v mapách jako barely, plechovky apod., které lze odsunout nebo odstřelit a svým způsobem se tak do map přidává určitý taktický prvek díky fyzikálnímu enginu jako v HL2. Tyto předměty ale nejde nijak zvedat, takže manipulace s nimi je hodně omezená, což je ale v případě Counter-Striku spíš dobře.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Boti?
Sporná je zatím otázka botů a jejich podpory. Určitě víte, že boti do Counter-Striku se nazývají Condition Zero, neboť nic víc tato kdysi tolik očekávaná a ambiciózně se prezentující hra nepřinesla. Byl to vlastně takový placený Counter-Strike, který krom hry jež byla do té doby zdarma přinesl oficiální počítačové protivníky. Ale budiž, nerozmazávejme už raději tento velký propadák a zaměřme se na podporu botů v Counter-Striku: Source. Prozatím pro něj žádní oficiální boti neexistují, ale pohledem do adresářové struktury hry najdete soubory, které vyloženě použití botů naznačují. Z toho se dá vyspekulovat, že i botů se časem dočkáme, ale kdy to bude, to teď zřejmě neví ani Valve.

Update - děkujeme Slizovi za upozornění ve fóru o možnosti přidávat boty do hry pomocí konzole (v menu o nich překvapivě zatím není ani slovo, možná proto, že někomu to funguje v pořádku, zatímco někomu jinému ne). Provedete to tak, že teroristického bota přidáte příkazem add_bot_t a policajta příkazem add_bot_ct. Úroveň botů můžete nastavit příkazem bot_difficulty X, kde X = 0 až 3 (0 = nejslabší).

 Skriptování
S Counter-Strikem na alespoň trochu rozumné úrovni souvisí scriptování – rozuměj vytváření jednoduchých povelových sekvencí, které usnadní některé rutinní činnosti jako nákup zbraní a výbavy apod. Dobrá zpráva je, že scriptování v nové verzi hry možné je. Dokonce se velice podobá tomu starému a řada starých scriptů vám bude fungovat buď přímo, nebo po minimálních úpravách. Některé věci byly zjednodušeny, jako třeba nákup zbraní, kdy není potřeba zadávat čísla položek v nákupních nabídkách, ale přímo název vintovky – třeba „buy ak47“.

Původně jsem chtěl o novém scriptování a bindování scriptů na klávesy napsat článek, ale udělal to za mě už někdo jiný a já tedy pouze poděkuji a uvedu odkaz na opravdu šikovně vytvořený popis základních bindovacích a scriptovacích technik včetně všech potřebných informací, jež najdete v češtině na Abecedaher. Pokud byste chtěli vědět o scriptování víc, doporučuji prostudovat náš pár let starý speciál o scriptování pro původní CS, kde najdete i příklady dalších scriptů, které po seznámení s novinkami a úpravami snadno převedete do nového prostředí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Další postřehy
Na konec povídání o novém Counter-Striku vypíchnu ještě pár drobností, které jsem při testování zaznamenal. Začněme třeba trochu podivným pohybem postav do stran a stále archaickým lozením po žebříku, které zůstalo bez animací a panáci vypadají jako by se vezli na zdviži. Nejde o nic fatálního, ale dnešní hry už mají i tyhle speciality řešeny podstatně lépe a Counter-Strike by se jim mohl aspoň přiblížit. Naopak pochválím celkové chování hry, která mi na novém enginu přijde mnohem taktičtější než dřív. Je třeba poznat početní převaha a sejmout jedním maníkem tři protihráče není jen tak. To samé platí o headshotech, které ve výskoku budu těžko praktikovat.

Ono vůbec budete mít při hře mnohem lepší a reálnější pocit z chování pušek i postav, což mi přijde moc fajn. Možná by ještě slušelo Arctice trochu víc snížit účinnost. Jako plus beru dále snížení slyšitelnosti některých zvukových efektů jako defusování bomby ši kroky běžící postavy. Přeci jen slyšet dupot přes půl mapy nebylo to pravé a vedlo to k přehnané potřebě používat tichou chůzi. Hra řeší radikálně i team-killing na začátku kola, kdy pitomce, kteří se tohoto zvěrstva dopustí, nemilosrdně vykopne ze serveru.

 Závěr
Na jednu stranu by se mohlo zdát, že CS: S nepřináší nic nového, na stranu druhou se dá najít různých vylepšení vcelku hodně. Rozhodně si dali autoři dost práce s vyladěním kódu v souvislosti s hratelností, což beru jednoznačně jako velké plus a hratelnosti to sakramentsky pomohlo. Na stranu druhou se neubráním tvrzení, že různých (aspoň drobných) vylepšení mohlo být podstatně víc a hra jako Counter-Strike by si je určitě zasloužila. Hodnotil bych proto hru v současném stavu známkou 88%.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

O dalších plánech Valve ohledně vývoje tohoto titulu se toho zatím moc neví, snad jen to, že se chystají předělat další mapy z původního CS společně s vytvořením nějakých úplně nových levelů. K tomu se snad hodí aspoň poznamenat, že na Source enginu vyjde i konverze populárního herního modu Day of Defeat z prostředí druhé světové války.

Na úplný konec zmíním existenci řady tréninkových map pro Counter-Strike: Source. Najdete je snadno některým webovým vyhledávačem (klíčová slova "cs source maps"), ale pro ty líné přiložím aspoň jednu pro trénink střelby s Ak-47 a M4A1 - download (500 KB).

Counter-Strike: Source je součástí Half-Life 2 (recenze), u nějž supluje chybějící multiplayer - samostatně se v obchodech neprodává, více na webu Steamu.

Stáhněte si: Videa...

Související články: Recenze minulých verzí Counter-Strike, Tipy pro hraní a novinky



 
Mickey Mouse
autorovi je 36 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru

 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články