Constantine CZ - recenze
6/10

Constantine CZ - recenze

26. 6. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Možná jste měli tu čest vidět film Constantine s Keanu Reevesem v hlavní roli. Právě na motivy tohoto filmu byla vytvořena i multiplatformní stejnojmenná hra. Verze určená pro PC je pak předmětem této recenze.

Autor: Leon
Publikováno: 26.června 2005
Verze hry: finální/s českými titulky

Zvětšit zdroj: tisková zpráva John Constantine vidí něco, co by sám asi vidět nechtěl. Má dar vidět démony okupující běžné lidi. Tento dar je pro něho ale spíše noční můrou. Takovou můrou, že se dal s démony do boje. Věří, že jejich vymýcením se svých zlých snů zbaví. Cesta k vykoupení je ale dlouhá. Delší, než by si mohl sám pomyslet. Čeká ho cesta do samotného pekla…

Možná jste měli tu čest vidět film Constantine s Keanu Reevesem v hlavní roli. Právě na motivy tohoto filmu (a komiksu Hellblazer) byla vytvořena i multiplatformní stejnojmenná hra. Verze určená pro PC je pak předmětem této recenze.

Vzhůru do Pekla

Constantine je hororová akční hra, jejíž dějová linie poměrně přesně kopíruje scénář filmu. Jelikož cesta za vykoupením vede právě přes peklo, Johnovi nezbývá nic jiného, než se tam vydat. Stačí mu k tomu málo – trocha vody – a ocitá se ve světě, kam se odebírají lidé z „našeho“ světa obtěžkaní hříchy. Na onom světě samozřejmě není vítaný, a tak ho čeká mnoho střetů s ďáblovými poskoky.

Jejich poměrně malý počet druhů je nahrazován celkovým množstvím, takže akce je více než dost. V určitých chvílích se tak dějová linie úplně ztrácí ze cenu nekonečných, a po pravdě řečeno i stále nudnějších, soubojů s netvory pekla.

Zbraně a kouzlení

K soubojům může John využít dvě různé metody. Tou první je použití víceméně klasických zbraní, byť s prapodivnými názvy evokujícími střet dobra se zlem – Kletba čarodějnice, Krucifikátor, Svatá brokovnice, Dračí dech nebo třeba Očišťovač. Každá zbraň má logicky své specifické přednosti, ale i tak jich je poměrně málo, stejně jako je málo typů nepřátel. Snadno tak brzy poznáte, na koho se co hodí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Druhou metodou je použití všelijakých kouzel. To vypadá na první pohled dobře, jenže způsob provedení je poněkud nešťastný. Pokud totiž chcete čáry vyvolat, musíte po stisknutí X klávesy ještě na numerické klávesnici vyťukat příslušnou číselnou kombinaci. Asi nemusím připomínat, že v situaci, kdy máte pravou ruku uvolnit z myši a začít něco ťukat na klávesnici, jste velmi zranitelní.

Během vykonávání kouzla navíc nesmíte být napadeni ani se samovolně pohnout, jinak se proces přeruší. Problém je v tom, že se čáry obvykle chystáte použít právě v okamžiku, kdy se na vás vrhá mnoho protivníků najednou. Jenže kdo se v té chvíli zastaví a začne potřebnou kombinaci vyťukávat? Mnohem častější je proto zmatkování pohybem nebo napadení protivníkem, oboje se stejným výsledkem - přerušením kouzla.

Kdyby se při tom alespoň mohlo pohybovat… Tohle je prostě nedomyšlené a popravdě řečeno jsem si na to nezvykl. Připadá mi to překomplikované a mající původ v konzolové verzi.

Vidět věci v "pravém světle"

Velkou výhodou, kterou má John na cestě na cestě peklem za svým vykoupením, je možnost tzv. „pravého vidění“. Přepnutím se do tohoto režimu, který na první pohled připomíná klasickou vojenskou termovizi, získáte nejenom možnost vidět lépe démony v rudě zbarveném pekle, ale také možnost rozpoznat, v kom démon vězí a kdo je skutečně čistý. Tahle schopnost dává hře větší rozměr a znatelně zlepšuje jinak problematickou hratelnost.

Spásná voda nedostatkovým zbožím

Na začátku jsem zmínil, že cesta do pekla i zpět vede skrze vodu. Tahle kapalina ale slouží i k léčení ran utrpěných v soubojích s démony. Stačí se napít z lahvičky s vodou a zdraví je zpět. Problémem je ale její doplňování, protože v horkém pekle je životodárný mok poměrně nedostatkové zboží. Je třeba na to dávat pozor a využít jakoukoliv příležitost k naplnění – například z umyvadel nebo automatů.

Lineární až hrůza

Poměrně velkým problémem titulu je jeho linearita. Hrou vede pouze jedna cesta, stejně jako jednotlivými levely. Na mapě jste velmi omezeni všelijakými překážkami, takže prostě nemůžete zvolit jiný postup. Čas od času sice narazíte na nějakou hádanku, bez jejíhož vyřešení se dále nedostanete, ale řešení je většinou velmi jednoduché a předvídatelné. Znovuhratelnost je tak prakticky nulová.

Problematické ovládání

Dalším problémem hry je poněkud problematické ovládání. O složitém vyvolávání kouzel jsem již mluvil, ale ideální není ani používání předmětů a především překonávání překážek. Na to není žádná speciální klávesa, a tak se musíte spoléhat, že se pohyb před překážkou přepne z pohybu „jdi vpřed“ na „přelez“. Když to děláte v klidu, tak to jde, ale co když jste napadeni? I tady bych viděl původ v ovládání pro konzoli. Jediný zvláštní manévr, který hodnotím kladně, je zpomalená otočka o 180 stupňů vzad. Ta často při soubojích pomůže, škoda jen, že neexistuje něco podobného i jiným směrem.

Konzoloidnost této hry se možná projevuje i v problémovém ukládání, kdy se pozice zapíše úplně někde jinde než jste ji nasměrovali. Tuto záležitost bude asi řešit opravný patch, ale podivné je, že se podobný, zcela zásadní problém vůbec objeví u vydané verze hry.

Ani po stránce grafické Constantine nevybočuje z průměru. Peklo sice opravdu připomíná peklo alespoň tak, jak si ho představuje většina z nás, úroveň grafiky jako takové je ale skutečně jen průměrná, prostě nic, z čeho byste se měli posadit na zadek a v hlubokém údivu nevěřícně zírat na monitor. Nadprůměrné jsou tak jen filmečky pomáhající vyprávět a dokreslovat příběh.

Závěrem...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co říci závěrem? Bez mučení přiznávám, že tyhle hry nejsou zrovna „šálek má káva“ (řečeno slovy Aliho Amiriho alias Alibaby), takže problém může být částečně i na mé straně. Ovšem i z pohledu nezaujatého hráče je třeba vidět množství nedokonalostí a celkově ze hry ta průměrnost přímo čiší. Nezachrání ji ani jinak velmi kvalitní a nápaditá česká lokalizace. Komu tak hru doporučit? Snad jen někomu, kdo sám na ulici vidí démony v nás všech a kdo je tak přesvědčen, že dohráním této hry se vykoupí ze svého osudu. Těm, co jsou podobné věci cizí, pak doporučuji poohlédnout se po něčem klidnějším, třeba po Sims:)

Stáhněte si: Trailery, Cheaty...