CONAN. - recenze
7/10

CONAN. - recenze

13. 11. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Legendární bojovník Conan se dočkal nového zpracování, za které se konečně nemusí stydět. Vstupte s námi do barbarského věku temna, kde vládne brutální násilí a kde si respekt vydobudete pouze ostrým mečem.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 13.listopadu 2007
Verze: prodávaná/anglická/X360

Obrázek zdroj: tisková zpráva Námětu starověkého válečníka od známého amerického spisovatele fantasy Roberta Erwina Howarda se po posledním účinkování na PC chopil vývojářský tým Nihilistic Software. Tvůrci staršího Vampire the Masquerade Redemption si dali předsevzetí navrátit Conanovu dávno zašlou slávu a v souladu s tím se inspirovali u těch nejlepších - za vzor si totiž vzali věhlasného Kratose z božské ságy God of War (recenze jedničky a recenze dvojky).

Souboj dobra a zla
Styčných bodů mezi oběma hrami najdete celou řadu a pro většinu jiných projektů by taková podobnost byla na překážku, rozhodně by je negativně poznamenala. Tady to kupodivu tak moc nevadí, přestože Conan tuhle bitvu nemůže vyhrát. Ač je vybaven svaly jako Arnie v nejlepších letech, proti Kratosovi nastupuje s handicapem muší váhové kategorie a definitivně deklasován je už ve druhém kole.

Příběh je jednoduchý a snad i lehce zmatený ve své nedůslednosti vysvětlit některá fakta. Conan, souhrou několika okolností, nechtěně osvobodí temného čaroděje jménem Graven. Ten jej připraví o magické brnění a vydá se na nelítostnou výpravu s cílem ovládnout celý svět, aby se pomstil za své uvěznění. Conan je nucen napravit svou chybu, zkompletovat své staré brnění a následně zastavit řádění Gravena. Jednotlivé díly starobylé výzbroje však hlídají velká monstra na konci každého z levelů, čili cesta za konečným vítězstvím rozhodně nebude snadná.

Nepřesvědčivý hrdina
K velkolepé výpravě za záchranu světa se připojí i sličná lučištnice A'kanna, která nemá jiný účel než navodit určité jiskření mezi ní a hlavním protagonistou. To se daří jen částečně, protože grafika Conana je taková zvláštní, kostrbatá a neuhlazená. Nedá se říct, že je vyloženě špatná, ale nepůsobí na mě moc profesionálně. Hlavní hrdina je takový podivný mix Arnolda Schwarzeneggera s chrupem Kostěje Nesmrtelného a účesem sluhy Jacquouilla.

Stručně řešeno, slavný válečník pobral méně charisma než žlutý smeták Picachu a je smutné, že tvůrci v tomto směru promarnili potenciál, který jim Conan skýtal. Ztotožnit se s podivnou, plastově vypadající figurkou s mimikou orangutana a prazvláštním uspořádáním svalové hmoty snad ani není možné a je to poměrně velký handicap každé podobně koncipované hry, která nedokáže nabídnout přesvědčivého hrdinu.

anglický trailer

Ani další postavy se nijak nevymykají z průměru, ačkoliv každého zdravého muže jistě potěší hezké polonahé slečny, které můžete vysvobodit ze zajetí. Slušným a někdy i docela monumentálním dojmem působí závěreční bossové, přestože nejsou moc velkou výzvou a odhalit způsob jejich porážky je obvykle otázkou několika vteřin. Samotné prostředí je pak jasně definovaný tunel, který určitě dopadl lépe, než modely bojovníků. Mnoho věcí lze zničit nebo zapálit, občas hra vypadá dokonce velmi povedeně.

Neskrývané kopírování
Jak již bylo řečeno, hra vyzývá na přímý souboj God of War, od nějž převzala desítky prvků. Jedná se o klasickou bojovku spočívající ve zběsilém mačkání tlačítek a nekonečné likvidaci vln nepřátel, i když tady bych se měl trochu mírnit. Conan přeci jen vyžaduje trochu uvažování, protože se musíte naučit reagovat na útoky protivníků. K dispozici máte nejen stovku útočných pohybů s nejrůznějšími zbraněmi, ale stejně tak je potřeba včas vykrývat výpady nepřátel, čímž se hra lehce odlišuje od většiny konkurence. Jste tak přinuceni střídat útočná a obranná komba, což je velmi motivující, když chytrou taktikou porazíte obzvlášť tuhého nepřítele.

Zbraňový arzenál tvoří nejrůznější sečné zbraně, které lze různě kombinovat, prohazovat mezi levou a pravou rukou, pokud se samozřejmě nejedná o obouruční zbraň. Velmi efektně se můžete ohánět také štítem nebo hořící pochodní, naopak luk je pro Conana asi příliš složitá věc na pochopení.

Pokud znáte God of War, určitě vás u Conana nepřekvapí totožné doplňování energie, zkušenosti, manipulace se sudy a truhlicemi nebo používání pák u několika málo rébusů. Stejně tak vám bude důvěrně známé otevírání velkých bran, které je vždy jednoduchou minihrou s akčními tlačítky na gamepadu. Kontextová tlačítka hojně využijete i při soubojích se závěrečnými monstry, případně při střelbě z velkých kuší na pirátské lodě atd.

Hektolitry krve
Ovládání je poměrně zdařilé, až na několik excesů, kdy je nutné komplikovaně se natáčet k některým objektům (nevhodně řešená detekce objektů ve vztahu k natočení postavy v 3D prostoru), abyste si kupříkladu doplnili zdraví nebo otevřeli truhlici skrývající vždy nějaké překvapení. Soubojové animace působí velmi brutálním dojmem, který umocňují proudy krve tryskající z porcovaných nepřátel. Vzduchem létají hlavy nebo končetiny nebohých vojáků a pokud se vám podaří sekvence několika bojových výpadů v řadě, dočkáte se efektní zpomalené animace.

Likvidací stovek protivníků pak získáváte zkušenostní body, za něž odemykáte nová, stále efektnější komba, která jsou vždy specifická pro konkrétní zbraně. Časem tak dokážete rozpůlit nešťastníka vejpůl, odseknout jeho hlavu hranou štítu nebo mu vytrhnout zbraň z rukou a následně jej s ní rozpárat. Animace sice nejsou tak dokonalé jako třeba v Heavenly Sword pro PS3, ale se ztvárněním budete přesto spokojeni.

Mezi další Conanovy schopnosti patří házení objektů, skákání, šplhání, zapalování a zapomenout nesmím ani na magii. Spolu s nacházením jednotlivých částí zbroje se vám totiž vrací i část magických sil, takže můžete nechat nepřítele zkamenět, vyvolat déšť žhavých kamenů nebo třeba přivolat létající dravce. Tyto síly uplatníte nejvhodněji proti velké přesile nebo nepřátelům, kteří se dokáží perfektně krýt.

gameplay video

Další herní mechanismy
Hra mě občas dokázala trochu naštvat nevhodně zvoleným úhlem kamery, ale nejedná se o fatální problém. Drobností jsou i někdy nečitelné puzzle rébusy, které nejsou nijak složité, jen nejasné nebo málo nápadné, abyste si jich všimli. Někdy jsem tak chodil chvíli dokola, než jsem pochopil, že mám něco zmáčknout, abych mohl pokračovat dál.

Umělou inteligenci lze hodnotit spíše jako průměrnou, u lučištníků pak s mírnou skepsí. Střílí totiž jen na určitou vzdálenost a poté jen nehybně postávají. Pokud máte štěstí, chopí se meče a zaútočí zblízka, ale popisovaný problém je poměrně častým jevem. V tomto kontextu je zajímavou zmínka o nutnosti vytrhnout si šíp zabodnutý v těle, jinak vám bude permanentně ubývat zdraví.

další obrázky si prohlédněte v galerii

Celé dobrodružství lze dokončit asi během šesti nebo sedmi hodin, což není mnoho, ale platí to pro nižší obtížnost. Pochválit lze plynulý framerate i doprovodné zvuky a hudbu – nepatří sice k něčemu extra výjimečnému, ale spokojenost je tady také na místě.

Dobojováno
Conan je překvapivě zábavná, dobře hratelná akční záležitost. Navenek možná působí poněkud tupým, skoro až omezeným dojmem, jako její rozporuplný hlavní představitel. Nenechte se tím zmást a brzy pochopíte, že se tu přeci jen jakés takés kouzlo skrývá. Jestliže se rádi proběhnete ve fantasy světě a pošlete na věčnost pár stovek nepřátel, určitě nemáte nad čím váhat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra zcela nepokrytě kopíruje svou slavnou předlohu z PS2, God of War, což ocení především majitelé Xboxu 360 - pro jejich platformu je takových her jako šafránu. Podobných či vyloženě stejných věcí je taková spousta, že by sami o sobě vydaly na půl článku. Tvůrci však inspiraci nepopírají, přiznávají se ke snaze konkurovat a nutno říct, že se jim to částečně podařilo. Vzhledem k jejich menším zkušenostem v tomto žánru lze hru hodnotit velmi pozitivně. Pokud setrvají v nastoupeném trendu, za pár let by snad mohli přinést skutečně důstojného soupeře.

japonský trailer

Stáhněte si: Tralier, Demo z Xbox Live Marketplace či PlayStation Network

Související články: TEST dema, Novinky, Recenze starší hry Conan od Cauldronu, Vše o Age of Conan

Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým

Ivan Kratochvíl

Jednoduchá, nenáročná akční bojovka, která vám poměrně příjemným způsobem zkrátí čekání na Devil May Cry 4 nebo God of War III. Hra v ničem zásadně nevyniká, ale ani nezaostává. Nabízí slušnou hratelnost, přijatelné ovládání, zajímavé nápady a nic víc než dobrý nadprůměr od ní prostě nečekejte.