| Autor: Leon Publikováno: 3.prosince 2001  | 	
  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Comanche 4 klade důraz především na akci. V praxi to vypadá tak, že vzlétnete ze základny a za několik sekund již kosíte zástupy nepřátelských jednotek všeho druhu. Žádné zdlouhavé přesuny a navádění - těch několik málo waypointů na cestě je jen čistě orientačních. Mise jsou rozděleny do 6 kampaní, přesto se o klasických kampaní příliš nedá hovořit. Především chybí příběh na pozadí a ani mise samotné na sebe nenavazují. V rámci jedné kampaně se tak můžete dostat do všech koutů Země, od Filipín, Indonésie, Egypta, Panamy, Běloruska až já nevím kam. Mise jsou navrženy jako zcela fiktivní a stejně tak v nich bojujete proti fiktivnímu nepřáteli. Do další mise se dostanete pouze v případě, že úspěšně dokončíte misi předcházející. Většinou to není problém, tedy pokud pochopíte, co se po vás v misi chce. Vedle klasických misí, kdy někam doletíte a tam (byť z různých záminek) zničíte veškeré nepřátelské jednotky, totiž občas existují i speciální mise, kde pouze bojový elán nestačí. Jde povětšinou o různé „stealth“ akce, jako například v jedné misi s civilní Cessnou. Nejprve doletíte na místo, kudy se předpokládá její cesta, někde ze bukem si na ní počkáte a pak musíte z povzdálí sledovat její cestu až na tajnou nepřátelskou základnu. Pak již nastává klasická situace - srovnání základny se zemí.  Bojový arzenál  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Pokud jste             hráli některý z předchozích dílů Comanche, nebude vám dělat žádný             problém zvyknout si na ovládání a styl hry. Ten se totiž vůbec nemění.             V opačném případě si můžete osvojit začátky v tréninkových misí, kde             je vám vše vysvětleno po lopatě. V akcích máte i nadále k dispozici             wingmana s druhým Comanche, který je sice docela užitečný, ale naprostá             většina bojových úkolů stejně zůstává na vás, což je ale jen dobře.Na ničení nepřítele máte slušný bojový arzenál, se kterým si v pohodě vystačíte. Vedle univerzálního palubního kanónu máte většinou i dostatek raket, ať už jde o rakety Hydra, protiletadlové Stingery či moderní a velmi účinné Hellfiry. Jejich účinnost je sice přizpůsobena požadavkům hry, na druhou stranu se způsob jejich zaměřování alespoň vzdáleně podobá realitě. Nemusíte se obávat, že pro své podvěšené miláčky nenajdete dostatek cílů. Naopak se občas i může stát, že vám dojde munice, zvláště v případech, kdy používáte na nějaké cíle nevhodnou munici. V takovýchto případech se můžete vrátit na základnu, bleskově doplnit munici a opravit poškození vrtulníku (jak realistické :)) a stejně rychle se vrátit do boje.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Jednoduchý fyzikální model a ovládání Také o poškození vrtulníku se nemusíte příliš obávat. Občas vás sice asi sestřelí, ale to se nestává příliš často. Střelba z kanónů a kulometů vám moc neublíží, a tak pouze přímý zásah z nějaké té rakety udělá pořádný škrábanec na vašem Comanchi. Sestřelí vás tak až v momentě, kdy procentuální ukazatel celkové míry poškození dosáhne nuly. Na displeji sice vidíte, do které části jste byli zasaženi, ale na letové vlastnosti to má vliv velmi malý. Ono se ani není co divit, protože i samotný letový model je vyloženě arkádový. Díky němu si můžete ve vzduchu dovolit věci, které nemají s fyzikálními zákony nic společného a skuteční letci by si při nich klepali na hlavu, speciálně pak na čelo. Kvůli tomu je značně jednoduché i ovládání, u kterého si dokonce vystačíte jen s klávesnicí a myší. Joystick se sice hodí, ale není nutný. Vždyť na vzlétnutí stačí stisk jedné klávesy (mluvím teď o klávesnici), na zatažení podvozku je druhá, pak jsou už jen nutné klávesy na směr letu, jeho výšku, zaměřování cílů, střelbu a změnu zbraní. S tímto si prakticky vystačíte, což zní asi jako rajská hudba těm, kteří si někdy zkusili nastudovat několikasetstránkové manuály k realistickým simulátorům.  Grafické efekty na jedničku  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Již jsem             se zmiňoval o početných nepřátelských jednotkách. Nejde jen o samotný             počet, ale i variabilitu. Kromě docela nepříjemných vojáků (pokud             se třeba skrývají někde za stromy se Stingerem) je tu záplava aut,             bojových vozidel, tanků, vrtulníků i lodí. Jejich přesný výčet je             prakticky nemožný nejen pro jejich počet, ale i proto, že ve hře se             nijak (ani na radaru) neidentifikují. Ono v bojové vřavě stejně ani             nestačíte sledovat, do čeho to vlastně „šijete“. Co se ale autorům             povedlo náramně, jsou exploze a další konce nepřátelských jednotek.             Jde opravdu o nádhernou podívanou, která stojí za to. Při detailnějším             pohledu si můžete také všimnout dalších drobností, třeba toho, že             po zásahu hoří i stromy. Moc krásné je pozorovat i potápění různých druhů lodí - některé explodují a zbyde po nich jen olejová skvrna, jiné se převrátí na bok, další se ponoří třeba přídí napřed a některé se potopí v mělkých atolech tak, že kus stožáru je nad hladinou. Ono vůbec po grafické stránce se dá hře těžko co vytknout. Přechod na moderní engine nelze hodnotit než pozitivně a výsledek stojí opravdu za to. Speciální pozornost věnovali autoři vodním efektům, zvláště pak tomu, kdy rotor nízko letícího vrtulníků dělá na vodě vlny. Tento efekt se ale netýká jen vody - při letu nízko nad zemí víří prach, což si můžete všimnout třeba v písečném Egyptě. Po grafické stránce se prostě Comanche 4 povedl. Pozadu příliš nezůstávají ani zvuky, byť je mi divné, proč mě nefungovali při prvním spuštění hry, což je stejný případ jako při hraní demoverze. Hudby se tentokrát nedočkáte, ale to není na škodu, spíše naopak.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Zatím bez hry přes internet Troufnu si tvrdit, že všechny mise ve hře lze dohrát velmi rychle, a tak nastává otázka, co dál. Jedním z řešení je přiložený editor misí, kde si můžete tvořit mise podle své libosti. Druhým je pak multiplayer, který má v současnosti ale jedno značné minus. Nejde totiž hrát přes internet skrze firemní servery Novaworld. Ty mají v současné době určité problémy, takže přímo ze hry bylo online hraní vypuštěno a patrně se ho dočkáme až v některém z příštích patchů. Pokud zatím oželíte hraní přes internet, je pro vás nachystán multiplayer v podobě deathmatche, team deathmatche a asi nejzajímavějšího kooperativního hraní.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Comanche             4 tedy pokračuje v trendu svých předchůdců a nabízí všem hráčům nepříliš             náročný vrtulníkový „simulátor“, ve kterém je kladen důraz na akci             a hratelnost. V těchto mezích jde o povedený kousek, kterému navíc             prospěl přechod na moderní engine. Troufám si tvrdit, že pokud někdy             vznikne i „pětka“, půjde opět o něco podobného. Taková je prostě série             Comanche …Stáhněte si: Demo (63 MB), Trailer (5 MB)  | 
| Leon připravil: jd  |