Chaos League - recenze
7/10
zdroj: Tisková zpráva

Chaos League - recenze

14. 10. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Chaos League je kombinací brutálního sportu se strategickými principy, které mají své kořeny ve stolní hře. Jak vypadá zabijácký sport v podání elfů, trpaslíků a trollů se můžete dočíst v této recenzi.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 14. října 2004
První česká recenze této hry zdroj: Tisková zpráva Verze hry: finální/anglická

Zvětšit zdroj: Tisková zpráva
Titul Chaos League je především zvláštní. Jedná se totiž o kombinaci brutálního sportu (pamatujete se třeba na legendární Speedball?) se strategickými principy, které mají své kořeny ve stolní hře. Jak vypadá zabijácký sport v podání elfů, trpaslíků a trollů se můžete dočíst v této recenzi.

Herní žánry už hezkou řádku let nejsou křišťálově čisté a jasně vyhraněné. Tu se ve střílečce objeví pár adventurních prvků v podobě několika rozhovorů či používání předmětů, támhle je zas strategie okořeněna RPG částí představovanou vývojem hrdinů. Ale aby vývojáři do svého alchymistického kotle při tvorbě žánrového mixu přidávali i sportovní odvětví, to se (nepočítáme-li fotbalové a jiné manažery) nestává příliš často.

O to více pozornosti si zaslouží nová hra od Digital Jesters s mnohoslibným názvem Chaos League, která vychází ze stolní předlohy Blood Bowl patřící do rodiny Warhammer od společnosti Games Workshop. Pokud se o Blood Bowlu chcete dozvědět víc, mrkněte třeba na http://www.specialist-games.com/bloodbowl/.

Samostatné zápasy i kariéra
K dispozici je tu jednak výukový tutoriál, pak samostatný zápas, předvolené scénáře a šampionát, ve kterém se budete snažit probít ze třetí divize až do nejvyšší soutěže. Pokud se vrhnete na nejzajímavější mód, kterým je šampionát, čeká vás nejprve výběr jména, znaku a hlavně rasy. Těch je deset. Vycházejí více méně z klasické fantasy a samozřejmě se od sebe navzájem velmi liší; například barbaři nebo trpaslíci jsou tvrďáci, elfové zas vynikají rychlostí a magií a lidé jsou takoví všeumělové, kteří ovšem v ničem nevynikají. Po těchto volbách si ze svého rozpočtu sestavíte družstvo (každá rasa má samozřejmě několik typů hráčů).

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

Sportovci (ehm) mají dva ukazatele – hitpointy (ubývají, když dostávají na budku) a „dech“ (spotřebovává se na speciální útoky, sprint a podobně). Kromě toho se jednotliví sportovci liší také několika atributy – rychlost, zuřivost, obratnost a obrana. V rámci šampionátu budou vaši svěřenci získávat zkušenosti a postupně se vylepšovat; zkušenostní body se totiž dají vyměnit za speciální schopnosti, které jsou buď aktivní (kouzla) nebo pasivní (vylepšují statistiky postavy). Po zkompletování sestavy se můžete vrhnout na zápas. Ještě před „výkopem“ vás ovšem čeká trocha sviňárniček – můžete podplatit rozhodčího, nadopovat své hráče (případně si vyžádat dopingovou kontrolu soupeře) nebo najmout chuligány, kteří dokáží odstranit soupeřovy roztleskávačky. A potom už vzhůru na hřiště.

Tak trochu jiný fotbal
Hra vzdáleně připomíná americký fotbal. Na začátku rozestavíte své družstvo buď manuálně, nebo si vyberete jednu z předdefinovaných formací. Vaším cílem pak je dopravit šišatou mičudu za brankovou čáru na soupeřově straně hřiště. Jenže tady taky veškerá podobnost končí. Například přihrávat můžete podle libosti (tedy ani pouze jednou jako v americkém fotbale a ani jen dozadu jako v rugby) a už začátek zápasu, kdy se míče zmocní mužstvo, které ho dříve serve ze zad nebohého prasátka vpuštěného na hřiště, naznačuje, že tohle se žádnému známému sportu příliš podobat nebude.

Sport nebo RTS?
Ovládání a principy hry na první pohled připomínají realtimovou strategii. Myší označíte svého sportovce, případně celou skupinu svěřenců, a pošlete je na takové místo v poli, kde budou podle vás užitečnější. Funguje tu i klasické přidělování číselných zkratek skupinám či jednotlivcům. Tím to ovšem nekončí. Samozřejmě můžete také sebrat šišatý balón a pádit s ním k soupeřově brance, nebo ho přihrát spoluhráči. Tady bych ovšem uvítal klasický sportovní prvek, kdy se snad ve všech fotbalech, hokejích či basketech při převzetí přihrávky automaticky označí nový držitel míče/puku. Tady tomu tak ovšem není, což je někdy trochu opruz. Kromě běhu (lze i sprintovat, ale více se tím vyčerpáte) a nahrávek lze provádět i další kejkle. Třeba napadnout protihráče – a to budete dělat často. Samozřejmě se nejedná o pouhé skolení na zem jako v případě amerického fotbalu, ale o pořádnou bitku.

Urvi mu hlavu!
Veselou vychytávku představuje doražení ležícího soupeře na zemi – můžete mu pořádně šlápnout na krk, což ho může i zabít, jenže tím riskujete vyloučení ze hry. Rozhodčí tu přeci jen jakž takž funguje a pokud mu ještě před zápasem nezacpete hubu pořádným úplatkem, občas do hry takto zasáhne. Kromě myšoidního ovládání představuje další RTS prvek nastavování agresivity vašich svěřenců – čím jsou agresivnější, tím více se budou sami snažit o napadení soupeře, ale také se budou více vyčerpávat. Zajímavá je funkce ochrany spoluhráče – prostě nějaké své gorile přikážete, aby bránila vašeho sprintera, a ona se bude automaticky snažit odklidit mu obránce z cesty. Tato funkce však není všemocná, takže při úprku s míčem k soupeřově brance stejně budete muset zasahovat do hry manuálně.

Bez fireballů by to nešlo
Jelikož se jedná o fantasy, nemohou chybět ani různá kouzla a speciální vlastnosti vašich sportovců, či spíš bojovníků. Mezi těmi najdeme klasické "firebally" a podobná útočná zaklínadla, ale také třeba vyléčení knokautovaných spoluhráčů, dočasné zlepšení atributů a podobně. Sesílání kouzel ubírá, stejně jako třeba sprint nebo vysoká agresivita, jejich sesilatelům „dech“. Hráči se také mohou léčit a pohazovat kolem sebe kouřové clony (obojí opět ubírá dech), na hřiště můžete povolat i resuscitační tým. Kromě toho je také možno sesílat na hřiště různé speciality, jako je třeba blesk, miny a podobně. Energii k vyvolání těchto efektů čerpáte z diváků, jejichž nadšení lze zvýšit například pomocí již zmíněných roztleskávaček nebo přímo díky dobrému výkonu na hřišti; pořádně rozpálit publikum mohou vaši sportovci speciálním úkonem, který ovšem opět stojí „dech“).

Realtime, pauza, tahovka
Asi si říkáte, jak je možné ukočírovat všechny hráče a ještě využít všechny jejich speciální schopnosti. Jednoduché to v klasickém realtimovém režimu opravdu není. Jenže kromě realtimovky můžete Chaos League hrát také jako tahovku s časově omezenými koly, anebo jako realtimovku s aktivní pauzou. A podle vlastních zkušeností mohu říci, že C je správně. Funguje to prostě jako třeba v Baldur´s Gate – když potřebujete zadat příkazy, pauznete hru mezerníkem, rozdáte povely a hru odpauzujete. Jednoduché, ale účinné. Je ovšem fakt, že i při použití nejlepší varianty není interface a ovládací mechanismus úplně ideální; například ikony hráčů by mohly obsahovat i nějaký symbol informující o tom, jaký příkaz postava právě vykonává nebo se chystá vykonat.

Hezké a originální…
Celá hra je zpracována ve slušné 3D grafice. Obrazem sice není možné volně rotovat, ale vůbec to nevadí – autoři nám nabízejí hned několik kamer se zoomováním pomocí kolečka myši a to ke hraní bohatě stačí. V některých momentech (třeba při nástupu týmů) grafika moc nepotěší, ale jinak je fajn; zvláště některé postavy vypadají skutečně úchylně. Zvuky a hudba jsou průměrné, zápas je doprovázen i komentářem podobně jako utkání v jiných sportovních titulech.

Originalita hry je vážně vysoká, a určitě bych se nebál zařadit Chaos League mezi pět nejoriginálnějších her tohoto roku. Navíc je dost propracovaná co se pravidel a možností týče – s tím jde ovšem ruku v ruce nevýhoda, kterým je tak trochu „hardcore“ zaměření – hra vůbec není lehká a možností je tolik, že si před hraním prostě musíte projít tutoriál a pak si dát pár cvičných zápasů, nežli se vám začne dařit. Když ale náročný úvod překonáte, budete na nižší úrovně obtížnosti soupeře porážet poměrně snadno. Sami se ovšem přesvědčíte, že po zvýšení náročnosti vám soupeř pořádně zavaří; AI totiž vůbec není špatná a protivník na vyšší stupně obtížnosti využije každou příležitost, jak nad vámi získat nějakou výhodu.

…ale trochu stereotypní
Ovšem i přes kvalitní hru soupeře a různorodé týmy s rozmanitými hráči i kouzly se nemohu ubránit dojmu, že hra poměrně rychle upadá do stereotypu. Jasně, třeba fotbal a hokej také Zvětšit zdroj: Tisková zpráva vypadají pořád stejně, jenže jsou mnohem dynamičtější – i když Chaos League je jako sport rychlá hra, nutnost takticky rozvažovat jí zpomaluje a ubírá na tempu. Může za to určitě i fakt, že doba zápasu je nastavena na deset minut a nelze změnit, což je dost hloupé zejména v případě, že jasně vyhráváte nebo naopak dostáváte nemilosrdně přes ústa, čili když je průběh zápasu jednoznačný – je to pak prostě nuda. Řešením by mohla být možnost zkrátit dobu utkání nebo také vnést do hry více samostatného jednání vašich svěřenců, abyste nemuseli hru tak často zastavovat a zadávat všem hráčům nové a nové povely.

Největší pozitivum hry vidím v originalitě a širokých herních možnostech, hodnocení pak sráží možná až zbytečná složitost a po čase i stereotyp. Celkově se však jedná o nadprůměrný kousek, na kterém si někdo může i pěkně ulítnout. Potěšitelné je i to, že hra podporuje multiplayer LANový i internetový.

Stáhněte si: Demo, Trailery,