Borderzone CZ - recenze
2/10
zdroj: tisková zpráva

Borderzone CZ - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 5. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Kandidátů na nejhorší RPG roku je obvykle více, ale máme takový pocit, že letošní vítěz této kategorie může být pravděpodobně korunován již nyní. A nepomůže mu ani to, že se z fantasy záležitosti zvrtne směrem k sci-fi.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 7.května 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: review/česká
Doba recenzování: pár dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Kandidátů na nejhorší RPG roku je obvykle více, ale máme takový pocit, že letošní vítěz této kategorie může být pravděpodobně korunován již nyní. Titul Borderzone sice nebyl nijak zvlášť očekáván, ale to mohla být jeho výhoda – mohl pouze překvapit. A to se mu nakonec vlastně i podařilo, i když asi opačně, než by si jeho autoři přáli. Překvapil totiž tím, jak špatná hra dnes může vyjít jako normální komerční produkt za necelou tisícovku.

 Začátek není úplně špatný
Hlavní hrdina příběhu je sirotek, jehož rodiče byli při útěku před podivnou magickou bytostí zbaběle zastřeleni ze zálohy. Nemluvněte se ujali lidé z nedaleké pevnosti a vychovali z něj urostlého mladého muže. Nyní se však schyluje k válce a jak už to tak bývá, náš mladík se stane středem všeho dění... a samozřejmě dojde i na odhalování pravdy o rodičích. Docela klišé, ale budiž. Podivnější (i když pro fanoušky mixování žánrů možná potěšitelné) ovšem je, že časem se fantasy záležitost zvrtne směrem ke sci-fi pojetí...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Úvodní filmeček, který má hráče dostat do atmosféry, není vůbec špatný. Zápletka je sice dost plytká, ale i tak se jedná o pravděpodobně nejlepší část hry. Po intru si nadefinujete svojí postavu, a i tady naděje ještě žije. Sice si nemůžete vybrat vzhled (a kdybychom si ho vybrat mohli, tak po obličeji, který nám autoři připravili, jistě nesáhneme) a jméno (Olaf, jak originální), ale můžete se zaměřit na jedno ze tří povolání – bojovník, mág nebo zloděj.

Následuje rozdělování bodíků do opravdu velmi bohaté škály základních vlastností a hlavně mnoha dovedností. K dispozici je spousta různých zbraňových specializací, zběhlost v několika magických školách, léčitelství, obchodování - pro RPG fanoušky docela příjemná úvodní práce.

 Jenže pak to přijde
Ano, to co vidíte opravdu není freewarovka nebo deset let stará onlinovka, ale plně komerční singleplayerové RPG z roku 2006. I když se tomu skutečně nechce věřit. Grafika je pekelná (na obrázcích ještě ujde, ale v pohybu to je kvůli tragickým animacím mnohem horší), všichni panáci v dohledu stejní a kamera vás bude jenom štvát. Ale zkusil jsem první dojem překousnout a pustit se do děje. Kromě hlavních úkolů tu jsou i nepovinná zadání, obvykle ve stylu "přines / najdi / zabij", což ale není žádná tragédie, je to tak ve většině RPG. Horší je, že hlavní příběh není nijak strhující a prostě vás nepohltí tak, jak by měl.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Klasicky v duchu RPG vás čekají boje s nepřáteli (řešené podle hesla „kdo víc klikne, ten vyhraje“), získávání zkušeností a vylepšování statistik hlavního hrdiny a dalších postav, které můžete přibrat do party. Samozřejmě budete také sbírat předměty z padlých nepřátel či z opomenutých truhel, trochu obchodovat a tak dále, však to znáte.

Docela fajn jsou rozhovory (tedy až na špatně čitelný font na pozadí), ve kterých leckdy máte na výběr možnosti podle toho, jako má váš hrdina inteligenci. Například chytrá postava je schopná ukecat nebo obelhat stráž u dveří, které zůstanou hloupějšímu hrdinovi uzavřeny.

 Frustrace
Jenže, co je to platné - je sice krásné, že ve hře je pár takovýchto dobrých nápadů a vychytávek, ale bude vám to úplně k ničemu, jelikož hraní jako takové je neuvěřitelně frustrující. A není to jen vinou již zmíněné otřesné grafiky a špatné kamery, ale také dílem hodně chabého pathfindingu, kvůli kterému se leckdy největší překážkou pro postup dál nestávají tuhé boje, ale neschopnost hrdiny vylézt třeba po schodech do vyššího patra. Jinak tu neexistuje možnost nastavení klávesových zkratek a po ALT+TAB hra způsobuje zamrznutí celého počítače.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Ale opruzů ve hře je ještě mnohem víc. Příkladem za všechny budiž nutnost neustále postavy krmit. Jasně, jíst bylo potřeba už v legendárním titulu Dungeon Master, jenže tam to bylo tak nějak zábavné. Tady ne.

Hrdinové jsou co chvíli unavení, takže nemohou běhat, ale jen se plouží, což naštve. Pokud se unaví ještě víc, ani se nehnou. To znamená nacpat si břicho nebo sebou fláknout do trávy a trochu se prospat. Obecně proti faktoru hladu a únavy nic nemám, může to hře dodat na realističnosti, jen to autoři trochu neodhadli se správnou mírou. A tak bych mohl pokračovat. Ale nebudu, bylo by to zbytečné. A situaci nezachrání ani fakt, že hra je v češtině a lokalizace je sice nenápaditá, ale relativně bezchybná.

Stáhněte si: Trailer

Související články: Novinky

Jiří Sládek
autorovi je 29 let, věnuje se marketingovým konzultacím, mediální komunikaci, přípravě GameStaru v časopise PC World a psaní do dalších médií; preferuje RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)





 
 
Jiří Sládek

Verdikt:

Skoro se nechce věřit, že v době, kdy je na webu ke stažení dost velmi slušných freewarovek či starších her zadarmo, někdo vydá takovou hrůzu a snaží se ji prodat (třeba levnější Gods: Lands of Infinity, které jsme nedávno hodnotili a nijak zvlášť nevychválili, je oproti Borderzone skutečným klenotem). Titul Borderzone se nedá doporučit nikomu a jednocifernému hodnocení se vyhnul jen díky docela slušné české lokalizaci.

Nejnovější články