Batman Begins (PS2) - recenze
3/10
zdroj: tisková zpráva

Batman Begins (PS2) - recenze

27. 7. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vedle filmového spektáklu se netopýří muž angažuje také ve virtuálním herním světě. Nabízí na první pohled docela zajímavý mix bojovky, plížení podél zdí a ježdění v Batmobilu. Stojí tohle dobrodružství za prožití?

Autor: Martin Kaller
Publikováno: 26.července 2005
Verze hry: prodávaná pro PS2
Doba recenzování: 3 dny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Vedle filmového spektáklu se Bruce Wayne alias Batman angažuje také ve virtuálním herním světě. Zde přitom nabízí na první pohled docela zajímavý mix bojovky, plížení podél zdí a ježdění v Batmobilu. Jak se tohle dobrodružství nakonec povedlo se vám pokusíme ozřejmit v naší recenzi verze hry pro PlayStation 2.

Batmanovo nové herní vystoupení se nese v duchu velké provázanosti s filmem, takže zde budete skrze jednotlivé mise v hrubé kostře sledovat dějovou linii filmového snímku, v níž se postupně objeví všechny důležité postavy, tady zejména klíčových antagonistů. Tvůrci se snažili vše ještě rámcově oživit přidáním příslušných filmových sekvencí. K tomu nechybí parádní originální namluvení a taktéž kvalitní hudební doprovod, obé umocněné na první pohled vydařeným vizuálním kabátkem. Ale v tomto bodě přijde časem ošklivé vystřízlivění díky okamžikům, jako jsou chvilková zamrznutí obrazu a nebo díky scénám, co se na vás zubí takovým způsobem, že patrně považují pojem anti-aliasing za nějaký vtip.

 Nuda v Gotham City
Přišel čas si vyzkoušet, jak to v Gothamu vlastně chodí. Ale ještě předtím je třeba projít tréninkovým kempem, kde si osaháte ovládání a zjistíte možnosti, kterými hlavní hrdina - v tuto chvíli demaskovaný Bruce Wayne - disponuje. Jenomže záhy zjistíte, že něco nehraje. Nebo že se s vámi moc nepočítá...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Tréninková úroveň je nehorázně předdefinovaná a tvůrci vás tu vedou za ruku doslova jak malé děcko. Žádná alternativa, jak v podobě jiné cesty, tak způsobu řešení problému. Inu dejme tomu, je to vlastně Tutorial. Ale tahle pochybná herní koncepce se s vámi pohříchu potáhne celou hrou jako nějaké sprosté slovo, do kterého jste omylem šlápli a nemůžete ho dostat z podrážky.

 Dva v tom: Plagiát & Skript… nejdříve Plagiát
Co potěší, je interakce prostředí, jež je velice dobře čitelná, na druhou stranu interaktivního materiálu tady skutečně mnoho není. Dojdete na konec striktně nalajnované cesty a máte tu žebřík. O kus dál je připravený řetěz pro vyšplhání kamsi vzhůru, následuje trubka, po níž se dá po vzoru Splinter Cell přešplhat. Hloupě samoúčelné a i když v podobném duchu je de facto koncipována řada dalších her, v málokteré je to takhle okaté.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Byla-li řeč o Splinter Cell, ovlivnění hry Batman Begins je více než zřejmé. Stealth aspekt je totiž nedílnou součástí zdejšího dobrodružství, počítaje v to i optickou kameru pro sondování terénu za zavřenými dveřmi (zbytečně, máte tu radar, ale díky za snahu), příjemnou minihru v rámci odemykání zámků či hackování elektroniky. Ale abych byl upřímný, na propracovanost posledního Clancyho díla v Batmanovi zapomeňte, jde přese všechno jenom o takové načrtnutí, co vypadá možná dobře na papíře (potažmo monitoru), ale tím to končí.

Stran pohybových aktivit se připravte zejména na běh a kradmé plížení s následnou pacifikací k vaší maličkosti vždy příhodně obrácených nepřátel, což ale vypadá docela pěkně. Stejně jako plachtění, kdy shůry - za pomoci svého roztaženého pláště - dokážete elegantně přistát na nějaké nižší platformě. Tedy ne, že byste tuhle činnost nějak často využívali, ale vyhlíží vskutku povedeně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Naopak doslova tragická je animace šplhání po žebříku a pak samotného bojování tváří v tvář, tvořícího přitom klíčovou pasáž hry. Pohříchu hodně kostrbatou a odbytou, ale o tom až za chvilku... Věrným průvodcem vašeho snažení bude dále nevstřícná kamera, kterou si musíte furtem furt štelovat, a párkrát směrem ke kameramanovi zazní něco nepěkných přívlastků. Takže přichází čas na pořádně jedovatou slinu.

 Dva v tom: Plagiát & Skript… a je tady Skript
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V Batmanovi je úplně VŠECHNO naskriptované a to dokonce do té míry, že máte pevně stanoveno, kdy a kde se můžete plížit podél zdí, jak musíte napadnout své soky v obrazu a v neposledku, co přesně je nutné udělat pro to, abyste si nepotřásli rukou s položkou Continue. Vyžaduje se maximální poslušnost a trpělivost, což demonstruje i nemožnost přeskakování již zhlédnutých nehratelných sekvencí, kde je buď zjevná inspirace Pánem prstenů, nebo se Batman dělal na stejném defektním výrobním pásu.

Navzdory některým zbraním a proprietám ve vašem držení (granáty, Batarang, vystřelovací hák) tyto lze použít pouze tehdy, když vám to autoři milostivě dovolí. Klíčové pro žádané povolení odjistit kouřový granát je vyvolání strachu ve tvářích nepřátel, čemuž se opět děje jenom přesně vymezenou formou - aktivování nějakého mechanismu (je třeba kupř. rozbít přístavek s barely, co se následně rozkutálejí mezi překvapené zlosyny), abyste mohli pokročit dále. Tím se následně myslí prioritní likvidace muže, majícího střelnou zbraň, s jejíž špatnou automatickou náladou vám nepomůže ani neprůstřelný kostým. Cože, řekl tu zase někdo Continue? Začínám z toho co-co-co coctat…

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Klub rváčů
Soubojový systém nabízí automatické zaměření oponenta, ale při vysloveně slabém využití možností dvou tlačítek (to třetí je aktivní jen po příležitostném vybídnutí) a mizerně rozpohybovaném Batmanovi se nejedná o nic, co by stálo za zvýšenou pozornost. Opakování je sice matka moudrosti, ale v případě stále stejného útočného Batmanova komba z toho tedy moc nadšený nejsem. Souboje jsou tak ploché, jednotvárné a únavné. Nemluvě o téměř nulovém využití nějakých pomocných nástrojů pro oživení koncepce. Malé chybky přichází i v krytí před výpady nepřátel, i když tohle se dá rámcově vyspravit nalezením příslušných medikamentů. Dokonce i na občasné vyslýchání zpacifikovaných protivníků, díky čemuž se lze dozvědět nějakou klíčovou informaci, si musíte počkat, navíc se tomu opět děje jenom tehdy, pokud to autoři sami uznají za vhodné.

Chudák Batman, to to tedy dopracoval. Namísto dynamické akce si připadáte jak na školním výletě, na kterém vás učitel pokaždé, když zkoušíte trochu vybočit z řady, pošle okamžitě na její konec. Takže absolvovat tuhle jinak docela krátkou procházku znamená, že budete mít nakonec v nohou mnohem více metrů špatné nápady, než by bylo zdrávo. Čemuž nenapomůže ani bonusová sekce hry s filmovými materiály.

FILM BATMAN ZAĆÍNÁ
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po osmileté pauze temný rytíř v masce připomínající Zorra mstitele znovu vychází z netopýří jeskyně prostřednictvím snímku Batman začíná. Již název naznačuje, že nejde o pokračování, ale o předchůcdce, který prozradí mnohé nezodpovězené otázky z let hrdinova dětství a mládí, ale i z dob, než se v Gothamu poprvé rozšklebil ďábelský úsměv harlekýnsky okostýmovaného zločince Jokera. Comicsovými příběhy The Long Halloween, Dark Victory a zejména Batman: Year One inspirovaný příběh detailně odhaluje někdejší traumata Bruce Waynea (jako dítě spadl do studny, kde měli hnízdo netopýři, a později se stal svědkem vraždy svých rodičů-miliardářů) a umožňuje chápat jeho motivace. Zároveň objasňuje, kdo ho naučil bojovému umění, proč se vybavil svým bizarním kostýmem, autem a futuristickým hi-tech arzenálem... Více o filmu "Batman začíná" v recenzi na Tiscali DoKina.

 Bezstarostná jízda
Pomalu jsme dospěli do finále a ještě nebyla řeč o jízdě v Batmobilu. Takže asi takhle. Zmiňovaná pasáž, kdy se proháníte vytyčenou trasou v kokpitu svého Batmobilu a v časovém limitu likvidujete auta protivníků není vůbec marná. Batmobil se ovládá moc dobře, koneckonců celá tahle vložka je docela pohodová, snad jen ta náplň mohla být přese všechno ještě propracovanější. Ale co lze po těch kapitolách, kde se s Batmanem otráveně sunete po vlastních, vlastně čekat jiného?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v naší galerii

 Resumé
Batman Begins je takový nehotový plagiát Splinter Cell s jinak řešeným bojem a výrazně chudší herní nabídkou. Otázkou je, na koho že je vlastně cílený? Na děti, co nikdy žádnou hru nehrály? Možná, mnohem spíše se však jedná o demo, které bych si dovedl představit, že dostanu gratis v momentě, kdy zaskočím do kina na o poznání vydařenější film.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Také bych si dovedl představit, že by z toho za dva roky mohla být skutečně dobrá gamesa. Otevřenější prostředí, s tím související vícero možností, kam jít a co dělat, nápaditější souboje a nikoliv v posledním rádoby intelektuálním záchvěvu po betatestu téhle hry bych si dovedl představit i multiplayer, třeba pro akční závodění v Batmobilech. Pro účely filmu jich bylo vyrobeno hned několik, určitě by některé mohly postrádat.

Stáhněte si: Trailer ze hry, Trailery z filmu

Související články: Novinky...

 
Martin Kaller
autorovi je už hodně přes třicet let, specializuje se na konzole a šéfuje hernímu webu GamePro, předtím působil mimojiné několik let na BonusWebu






 
 
Martin Kaller
Smarty.cz

Verdikt:

Batman je špatná hra, přičemž těch několik skutečně dobrých nápadů se tady nutně tváří jako ryzí zlato, aby také ne, když se povalují v pěkném blátě. Jednoznačně nedoporučuji!

Nejnovější články