Bylo, nebylo...
Na začátku hry se bezejmenný hrdina probouzí na kusu levitující země, do naprosto zničeného světa. Bez jakéhokoliv vysvětlení, co se stalo, k vám začne mluvit hlas vypravěče a řekne, abyste se dostali do Bastionu. To je to místo, kde by se měli lidé shromáždit, když se stane nějaká katastrofa.
Když tam ale dorazíte, zjistíte, že jste jediní a jádro Bastionu je roztříštěné. Jeho úlomky se rozletěly všude možně a vaším úkolem bude procestovat celou zemi při honbě za jejím znovuoživením. Během vašeho putování budete také postupně zjišťovat, co se vlastně stalo. Dle klasické zápletky se to možná nezdá, ale příběh je opravdu povedený. A přestože není problém hru proběhnout za jeden večer, svojí kvalitou a důrazem na příběh, který u akčních RPG není zrovna obvyklý, to rozhodně vynahrazuje.
Vypravěč, který vás na začátku probudil, se vás bude držet po celou hru a komentovat každé vaše počínání. A je jedno, jestli najdete nějaký důležitý předmět, vylepšíte si zbraně, nebo jen budete chvilku postávat na místě. Pokaždé k tomu pronese něco zajímavého a často i vtipného. Dokonce se ani jednou za hru nestalo, že by něco řekl víckrát po sobě a začalo to působit uměle. Brzy se tak dostaví pocit, že místo hraní hry čtete knihu a zbytek se jen odehrává ve vaší hlavě.
Připadal si, jako Alenka v říši divů
Tomuto pocitu napomáhá i zpracování hry. Vývojáři se nebáli použít celou škálu barev a vytvořit krásné pohádkové prostředí. Ale není to jen v barvách, při navrhování samotných úrovní popustili uzdu bezpřehé fantazii a každému místu vdechli velice osobitý styl.
Do uší vám k tomu bude hrát několik příjemných melodií, které pomáhají dotvářet atmosféru, ale chvilku po vypnutí hry si na ně už nevzpomenete. Na co ale nezapomenete, je hlas vypravěče, který odvedl opravdu skvělou práci, až je docela škoda, že žádná z dalších postav nemluví.
Kapitola sama pro sebe je samotné prozkoumávání levelů. Když přijdete na nějaké místo poprvé, budete stát na malém prostranství, kolem kterého bude jen propast a nic dalšího. A až podle toho, jak vy budete pomalu postupovat dál, se před vámi začnou tvořit další prostranství a malé cestičky, které je spojují. Nesmíte ale zapomenout, že je vše ve vzduchu, takže stačí krok vedle a hrdina pozná, jaké je to letět volným pádem.
Revoluce v žánru RPG se nekoná
Fanoušci akčních RPG ihned zjistí, že se Bastion nesnaží samotný boj nějak ozvláštnit a místo toho spoléhá na ověřenou kombinaci. U sebe máte vždy dvě zbraně - jednu na blízko a jednu na dálku. Každá má přiřazené své tlačítko na ovladači, jehož zmáčknutím provedete klasický a podržením silnější útok.
K dispozici máte také štít a kotoul. Pokud byste zde snad chtěli hledat nějaký systém kouzel, hledáte marně. Místo toho zde budete dostávat stále lepší a lepší speciální útoky, které ale ke svému fungování potřebují černé lahvičky. Ty se vám, spolu s léčivými lahvičkami, doplní buďto v Bastionu, nebo je najdete klasicky rozházené po úrovních. Obojího je všude dost, takže stačí jen zběsile mačkat tlačítko a občas uskočit, víc po vás hra vyžadovat nebude.
zdroj: Archiv
Lehkou nohou na konec hry
Samotná obtížnost je posazená docela nízko, takže jediný problém vám bude dělat snad jen občasné šlápnutí mimo. Nepřátelé totiž nejsou ani extra odolní a ani nepobrali moc inteligence – určité jedince jde i obelstít, aby dobrovolně skočili do propasti a spáchali tak sebevraždu.
Někdy dokonce nemusíte bojovat vůbec a úroveň stačí jen proběhnout. A aby toho nebylo málo, hra vám dokonce dovolí utéct i ze souboje s bossem. Na druhou stranu, pokud jednou úroveň opustíte, už není možnost se do ní znovu vrátit, což vás logicky nutí k prohledávání a snaze vytěžit z každého kousku úrovně maximum zábavy.
Pokud i přesto budete mít pocit, že musíte z jakéhokoliv důvodu dostat postavu na maximální level, v Bastionu máte možnost opakovaně vstoupit do tří různých arén, kde na vás bude nabíhat dvacet vln nepřátel a po každé, kterou odrazíte, se za odměnu dozvíte nějakou zajímavost z doby před katastrofou. Zde se ovšem historky opakují, a pokud navštívíte jednu arénu víckrát, uslyšíte pořád to samé.
Abyste chtěli hrát znovu
S každým doneseným úlomkem země se vám dostane možnosti odemknout si jednu z šesti budov. První skupinu tvoří budovy pro úpravu vaší postavy. Patří mezi ně lihovar, kovárna a sklad zbraní. Narážet na ně budete i během putování po úrovních a probíhá v nich veškeré vylepšování.
Zbylé tři budovy si odemknete v druhé polovině hry a využijí je hlavně hráči, kteří se rozhodnou hrát hru podruhé. V kapli si můžete zvýšit obtížnost protivníků, což vám dá na oplátku víc zkušeností. Ve ztrátách a nálezech si zakoupíte vylepšení, která jste během putování přehlédli. A pomník obsahuje několik jednoduchých úkolů, za jejichž splnění dostanete malý obnos peněz.
Půjdeme na to od lesa
Bastion jde na rozdíl od ostatních her z tohoto žánru na věc z druhé strany. Místo temného RPG se zaměřením na vývoj postavy a herní dobou čítající několik desítek hodin, dostanete pohádkové RPG zaměřené na příběhovou stránku věci. Pokud tedy dokážete oželet jednoduchý, ale velmi zábavný soubojový systém a nižší obtížnost, hra vám to vynahradí svým příběhem a nádherným zpracováním, díky čemuž se budete po celou dobu náramně bavit.
P.S. PC verze této pohádkové parády vyjde 16. srpna!