Audiosurf - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Audiosurf - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

29. 2. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Hra na způsob Guitar Hero, do níž můžete použít kteroukoli skladbu z vaší sbírky. 3D prostředí, kde sbíráte body jako v Tetrisu, je potom tvořeno právě hudbou. Geniální a návykové!

Autor: mindwarp.cz
Publikováno: 29.února 2008
Verze hry: zákl.prodávaná/PC/anglická
Doba recenzování: 2 týdny

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Hudebních her typu je na PC jako šafránu a konverze konzolového bestselleru Guitar Hero III se moc nepovedla. Proto každá vlaštovka potěší a tím více, když nepochází z dílen financemi přetékajících gigantických firem. Jako blesk z čistého nebe se objevila hra Audiosurf a svým unikátním pojetím a návykovostí uchvátila již mnoho hráčů. Narozdíl od Guitar Hero, kde si musíte další skladby kupovat za peníze, totiž Audiosurf umožňuje, ba přímo vyžaduje, přehrávání skladeb z vaší vlastní sbírky.

Jedeme! Nebo spíš letíme...
Audiosurf je spojením logické a závodní hry, což je docela nezvyklé, ale funguje to výborně. Ovládáte jakési vznášedlo, které jede po několikaprodé silnici. Princip je takový, že si vyberete jakoukoliv (!) skladbu ze své sbírky MP3 souborů a hra následně podle této skladby automaticky postaví trať. Ano, hudba přímo vytváří herní prostředí (to je tudíž vždy jiné), v tomto případě jakousi futuristickou závodní trať umístěnou v prostoru. Ta může být víceméně rovná, nebo může mít na určitých místech zákruty, stoupání, klesání, hrboly a tak podobně. To všechno závisí na konkrétní skladbě, kterou hře předložíte. Ale doporučuje se vkládat skladby s výraznou rytmikou, protože ty umožní ten nejlepší zážitek. Vše reaguje především na bicí, basy, potažmo na silné rytmicky hrané akordy. Vysvětlování ale nemá moc smysl, asi vše lépe řekne následující video:


Sbírám, sbíráš, sbíráme
Na závodní dráze je po celé trase „provoz“ v podobě podivných barevných čtverců, které musíte sbírat. Každý čtvereček (v základním módu – vysvětlím později) zůstane ve vašem zásobníku a v tom jízdním pruhu, kde byl sebrán. Cílem je získat minimálně tři stejně barevné čtverečky (ala Tetris) – ty potom zmizí a přičtou se vám body. Jenomže, čtverečky sbíráte do takového zásobníku a ten nesmíte přeplnit, jinak „nabouráte“ a musíte nějakou chvíli čekat, než vás hra zase nechá sbírat. Ale co je nejhorší, je fakt, že když nabouráte, odečte se vám obrovské množství bodů. Hra obsahuje tzv. Iron mód, kde pokud nabouráte, okamžitě trať končí a hra se přepne do menu, do scoreboardu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Barvy sbíraných objektů mají svůj význam, jsou chytře rozdělené podle své teploty. Za teplé barvy (červená, žlutá – je jich méně) dostanete nejvíce bodů a za ty studené (modrá – je jich nejvíce) o dost méně. Vše je perfektně vysvětleno v přehledném tutoriálu.

Kromě samotných barevných čtverečků můžete sbírat i různé bonusové objekty, v podstatě power-upy. Například jeden z nich vám změní barvy všech čtverců na stejnou, ty potom všechny zmizí a přičtou se vám body. A o bodech to všechno je. Při počáteční analýze a načítání skladby (což se děje v řádu několika vteřin) hra určí, kolik bodů je nutné nasbírat, abyste získali buď zlato, stříbro, nebo bronz a to v závisloti na zvolené obtížnosti a módu hry.

Po dojetí každé tratě vám hra nabídne zaznamenání vašeho bodového skóre do internetové databáze. Pokud vámi hraná skladba ještě v databázi není, budete první, kdo jí tam zaznamená. Tímto způsobem můžete poměřovat svoje skóre s hráči z celého světa. Databáze skladeb (tratí) bude jistě brzy čítat miliony položek, protože hudebních skladeb existuje opravdu nepřeberné množství.

Herní módy
Vývojář si byl vědom toho, že pouhé sbírání čtverečků nestačí. Hra prošla veřejným betatestem, který jí jistě hodně pomohl. Proto tedy obsahuje několik herních módů a tři obtížnostní stupně – normální, pro a elite. Módy jsou na hře to nejzajímavější. Základní mód jsem již popsal a protože je těch dalších poměrně dost, zmíním již jen některé. Tak třeba mono mód. V tom jsou na trati jen dvě barvy. Sbíráte ale pouze jednu, ta druhá je šedivá. Šedivé čtverce jsou „zdi“, do těch prostě nesmíte narazit, těm se musíte vyhnout, jinak vám zaplní zásobník tmavými čtverci, které nepřidávají žádné body. Potom tu máme u každé obtížnosti vždy jako poslední mód dual, který dovoluje hrát dvěma hráčům na jednom počítači – závodit společně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Další módy umožňují například podržení čtverců a jejich pozdější přesunutí do jiného sloupce, kde je zrovna potřebujete. To otevírá možnosti taktizování, kdy je nutné přemýšlet, což je ve vyšší rychlosti dost náročné, ale o to více zábavné.

Ovládání
Můžete použít buď myš, nebo klávesnici. Osobně jsem si oblíbil ovládání vznášedla myší, protože je to o hodně rychlejší než klávesnicí. Na klávesnici totiž vznášedlo po stisku šipky doleva nebo doprava poskočí do daného pruhu (jako při dragu v NFS), zatímco myší plynule přejíždí. Při hře dvou hráčů je jeden nucen používat myš a druhý klávesnici, což ale nijak moc nevadí, protože jde o hru kooperativní.

První prodávaná verze hry neumožňuje vlastní nastavení ovládání, ale tuto funkci prý bude obsahovat Audiosurf v2, který snad brzy přijde. Ale pokud chce někdo dnes hrát Audiosurf třeba na joypadu, tak to není problém. To lze nastavit například pomocí externího freeware programu Xpadder.

Grafika a zvuk
O hudbu se logicky musíte postarat sami (ke hře dostanete soundtrack z Orange Boxu) a podporované formáty jsou: Audio CD, MP3, WMA, WAV, Ogg Vorbis, Flac a iTunes (ale ty pouze bez DRM, tedy ve verzi iTunes Deluxe). Zvuk se omezuje na minimum, což je dost pochopitelné, protože by rušil skladbu. Můžete si zvolit, jaký druh zvuku se přehraje při sebrání čtverečku a různých dalších situacích. Na výběr jsou různé zvonečky, pípání a tak podobně. Zvuky je také možné vypnout, což je možná vůbec nejlepší volba.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky zde

Grafika jistě nemůže a ani se nesnaží soupeřit s aktuální špičkou, ale spíše připomíná psychadelické visualizace z Winampu či Media Playeru. Je tedy složená z čar a různých abstraktních obrazců. Na pozadí závodiště jsou různé grotesktní a pohybující se 3D objekty. Vše zde reaguje na hudbu, i okolí trati. Když se vám přičítají body za sebrané čtverečky, okolí trati vybuchuje barevnými obrazci. Je to velice sugestivní podívaná. Ale celé kouzlo spočívá v té reakci grafiky na hudbu, což vás jistě nejednou zaplaví podivným příjemným pocitem.

Engine podporuje moderní technologie, jako je SM 3.0 a další. V nastavení si můžete také vybrat různé speciální filtry - polarizaci, efekt malovaného obrazu a tak podobně. Závodiště může být buď tmavé nebo světlé, což můžete taktéž sami zvolit a nebo to alternativně (a defaultně) nechat na vlastním „uvážení“ hry.

Co by se teoreticky dalo vylepšit?
Hra má určité problémy s optimalizací a občas kolísá framerate i na silnějších strojích (na druhou stranu, i na notebooku s tou nejpodřadnější integrovanou grafikou jede v 1280x800 na vysoké detaily úplně skvěle). Také by variabilita prostředí mohla být o kousek větší, že by se tam ještě dalo něco vymyslet - například nějaký skok vznášedla do prostoru a následné přistání. Na to tam ale není správná fyzika, asi není žádná, jako v Tetrisu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva První verze Audiosurf má také jeden další problém a sice, že nefunguje spuštění hry přímo ve fullscreen. Vždy, když hru spustíte, otevře se v okně a až pak musíte vždy kliknout na tlačítko fullscreen. Tyto nedostatky však nemají žádný vliv na samotnou hratelnost, jen to otravuje. Myslím si, že se dají odpustit, vzhledem k tomu, že nezávislý vyvojář Dylan Fitterer hru prodává přes Steam za necelých 10 dolarů. Je to směšná častka za to, že dostanete v podstatě nekonečnou zábavu.

Stáhněte si: Demo (67 MB)

 
mindwarp.cz
autorovi je 24 let, studuje uměleckou školu se zaměřením na multimédia a mezi jeho hlavní zájmy patří tvorba hudby, kterou prezentuje na svých stránkách, kde jste vždy vítáni.





 
 
mindwarp.cz
Smarty.cz

Verdikt:

Po všech stránkách unikátní záležitost, která sice nemusí vyhovovat každému, ale mě rozhodně sedla, protože jsem dlouho toužil po hře, kde by hudba přímo ovlivňovala herní prostředí. A tohle je přesně to, co jsem si přestavoval. Navíc je to zábavné a jakmile pochopíte základní principy, i dost návykové. Ve spojení s on-line systémem a bodovými výsledky jednotlivých hráčů to celé získává ještě další rozměr.

Nejnovější články