Ankh - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Ankh - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

2. 5. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Horké slunce, spoře oděné děvy, oázy plné klidu a prokletí od mumie jako bonus navíc! Taková je nabídka aktuálního dobrodružství naší cestovní kanceláře Ankh, která vás tímto zve na dovolenou v dalekém Egyptě.

Autor: Dick
Publikováno: 2.května 2006
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Ačkoliv mnozí tvrdošíjně razí myšlenku, že adventury jsou v dnešní době mrtvé, pravda je úplně někde jinde. Možná nejsou v ohnisku hráčského zájmu jako před deseti či více lety, ale pořád tady jsou a nějaký čas tu s námi ještě pobudou. Důkazem budiž i dnes recenzovaná hra Ankh, která k nám přichází od německých sousedů. V ní se vypravíme do prosluněného Egypta v dobách, kdy byla tamější země pod nadvládou rozmarného faraona, kterému bylo osobní pohodlí milejší než osud jeho poddaných.

 Humorná pohádka (nejenom) pro děti
Hlavní roli v příběhu adventury Ankh hraje mladík jménem Assil, který se rozhodl ukrást svému otci klíč od jedné z pyramid kousek za svým rodným městem a tam spolu se svými přáteli uspořádat menší večírek. Ten se ale příliš nevydařil, jelikož se Assilovi povedlo během bujaré zábavy omylem otevřít starobylý sarkofág a probudit tak stovky let spící mumii. Ta jako na potvoru na našeho hrdinu sešle smrtelnou kletbu, kterou dokáže odvrátit jedině sám egyptský faraon. A pokud Assil nechce přijít o zbytek svých dní na tomto světě, musí se k němu co nejrychleji dostat, aby kletbu zastavil. Jak asi správně tušíte, úkol to bude více než nadlidský…

Ačkoliv by zasazení do jinak „seriózního“ Egypta mohlo svádět k myšlence, že Ankh bude přehnaně vážná hra založená na reálných faktech, pravda je úplně opačná. Příběhu, který nám autoři předkládají, ani v nejmenším nechybí koňská dávka humoru a nadsázky. To ostatně poznáte už při sledování intra nebo vůbec prvního rozhovoru ve hře. Ten se odehraje s rádoby nesmlouvavými bandity, kteří usilují o Assilův život. Při filosofických rozpravách o tom, zda je možné zemřít v adventuře (podpořenou navíc dobrým dabingem a grimasami), budete mít co dělat, aby vám nezačaly cukat koutky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Použitý styl humoru perfektně pasuje k nátuře hry a rozhodně nepůsobí nuceně, nadbytečně nebo snad trapně. Vše je předneseno s lehkostí sobě vlastní a vy v klidu skousnete přítomnost postavy z budoucnosti nebo třeba afroamerického gangsta převozníka oblečeného dle posledních módních trendů. Opět podotýkám, že tohle všechno ve vás nezanechá dojmy nějaké vyumělkovanosti, sem tam v mysli dokonce nachytáte myšlenku uvažující to tom, že to tenkrát ve starém Egyptě tak skutečně mohlo být.

 Pořád se něco děje
Zvětšit zdroj: tisková zpráva S každou postavou, kterou ve hře potkáte, je možné zapříst rozhovor. To je příjemné, zvláště vezmete-li v potaz, že někdy může být konverzace velmi košatá. I když to zprvu vypadá, že dobře volené téma vám může postup hrou urychlit, není to bohužel pravda. Tím pádem ať se chováte jak se chováte, k požadované informaci se doberete vždycky. Škoda, protože takto si páni tvůrci trochu podrývají půdu pod nohama. A aby toho nebylo málo, v mnoha případech zůstávají témata rozhovoru aktivní i po projití všech nabízených voleb, což značí jediné – od této osoby se už nic nového nedovíte.

Každopádně i přes výše zmíněný nedostatek si vás hra svou specifickou atmosférou získá. Takřka pořád je co objevovat, každou chvíli se děje něco zajímavého a vy pomalu postupujete dál, jakoby tlačeni nějakou neviditelnou silou. Hra si vás pomaličku omotá kolem prstu a vy se od ní jen těžko budete moci odtrhnout. Assil se zkrátka a dobře stane brzy vaším druhým já a spolu s ním budete soucítit v každé situaci. Od počáteční revolty proti domácímu vězení, přes snahu se nějak zbavit prokletí, až po jeho první milostné vzplanutí.

V závěrečné fázi hry dokonce budete moci ovládat dvě postavy najednou, resp. mezi nimi postupně přepínat, pročež se dočkáte zcela jiného zážitku. Od tohoto okamžiku budete muset uvažovat jako pár, rozhodovat o tom, co kdo ponese atp. Jednoduše proto, že některé úkoly dokáže splnit pouze jedna z postav nebo proto, že bude vyžadována jejich vzájemná spolupráce.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ukaž a klikni
I přes skutečnost, že Ankh spadá do ranku 3D adventur, se autoři rozhodli místo nejistých experimentů s ovládáním spolehnout na léty prověřený point-and-click systém. Ten byl použit z důvodu, že na každou ze scén je nahlíženo z pohledu statické kamery, což je pro žánr adventur stále nejvhodnější řešení.

Ovládání je navrženo s důrazem na co možná největší jednoduchost. Levým myšítko slouží pro pohyb a pravé pro prozkoumávání a používání předmětů. Obsah inventáře je pak zobrazen ve volném prostoru při horním okraji obrazovky, kde je vše pěkně po ruce a připraveno k okamžitému použití. V tomto ohledu Ankh ani v nejmenším případě nezklamal.

 Zdlouhavé cestování
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Skalním milovníkům adventur to možná nebude vadit, všichni ostatní ale budou skřípat zuby. Řeč je o přesunu mezi jednotlivými lokacemi, který může mnohdy trvat i několik dlouhých minut. Zásadní problém tkví v absenci něčeho, co by urychlilo váš pohyb. Jasně, hlavního hrdinu můžete uvést dvojklikem do běhu, ale to je tak trochu málo. Je tady i mapa, ale nedá se použít k teleportu na určité místo. Zpočátku nebude tento nedostatek kvůli malému množství zpřístupněných lokací tak patrný, nicméně v pozdějších fázích hry bude přejití řekněme z jednoho konce hry na druhý pěkný opruz. To proto, že se úplně každá lokace nahrává a někdy tento čas může být i klidně půl minuty. A přitom by stačilo tak málo…

 Jako nůž máslem
Obtížnost hry Ankh je stránkou samou pro sebe. Úvod hry mě osobně lehce zaskočil, protože máte uniknout z pokoje tak, aby vás neviděl váš otec. Nakolik to může znít banálně, ve výsledku tu můžete strávit dlouhé minuty a říkat si, že hra je až moc těžká. Na rozjezd mohli autoři opravdu zvolit něco jednoduššího, protože po splnění tohoto úkolu ty další už šly jako po másle. Vše samozřejmě závisí na vašich zkušenostech, nicméně vše je natolik průhledné, že na řešení každého problému musíte zákonitě dříve či později přijít. Zpočátku tak skrze vše vidíte jako přes ten nejvypucovanější křišťál, postupem času však začne trošku přituhovat. Svůj podíl na tom má množství postupně se otevírajících lokací a množství nabytých předmětů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Řešení jednotlivých úkolů je striktně podřízeno logickému uvažování, na některých místech je ale potřeba uplatnit trochu důvtipu a prozíravosti, což ostatně vychází z charakteru hry jako takové. Drtivá většina úkolů je zajímavých, byť některé jsou lehce repetivní (např. způsob, jakým se zbavit krokodýla).
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Kdybyste náhodou tápali, je možnost si nechat zobrazit seznam aktuálních úkolů stisknutím tabulátoru. Přesnou radu sice nedostanete, ale aspoň se dozvíte, jakým směrem vaše kroky směřovat. Svědomitě mohu prohlásit, že Ankh neobsahuje žádná vyloženě zákysová místa. Snad možná až na jednu malou podpásovku při získávání jednoho z předmětů. Majitelka dané věci totiž nebyla s to se s vámi o ní bavit, až do okamžiku, než jste na ni klikli myší. To by za jiných okolností nebylo nic zvláštního, až na to, že daná žena neustále chodila sem a tam a zaměření požadované věci myší vyžadovalo rychlé reflexy a především přesnost. Opravdu nevím, kolik hráčů adventur oplývá těmito schopnostmi…

Celá hra je rozdělena do několika kapitol, jejichž dohrání vám zabere podle zkušeností v průměru 10-15 hodin, což je číslo relativně ucházející. Důležité ale je, že se během této doby nebudete ani na okamžik nudit, což se u mnoha jiných her s podobně dlouhou hrací dobou říct nedá.

 Egypt každým coulem
Technické zpracování hry není kdovíjak úchvatné, nicméně svůj účel dokonale plní. Grafika totiž navozuje perfektní atmosféru starověkého Egypta, byť si občas autoři dovolili popustit uzdu své fantazii. Ve výsledku to na škodu není, ba naopak. Vzezření hry působí mnohdy velmi osobitě, což je určitě plus. Na druhou stranu je však třeba podotknout, že některé z lokací by si dozajista zasloužily větší počet polygonů nebo kvalitnější provedení. Každopádně grafika nebyla u adventur nikdy prioritní, proto se některé nedostatky dají taktně tolerovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Ke zvukové a hudební stránce Ankh také nelze mít větších připomínek. Na pozadí vám hrají nevtíravé orientální motivy, které mnohdy ani nebudete vnímat. A tak to má myslím být. Ani zvuky a dabing hře ostudu neudělají, povětšinou však jejich výkon nelze označit jinak než provařeným „nenadchnou, ani neurazí“.

 Hurá na dovolenou
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Máte-li rádi adventury, cesta do prosluněného Egypta se vám ve společnosti s Ankh vyplatí. Především pak v těchto dnech, kdy je počasí na draka, pro vás bude návštěva exotických končin doslova pohlazením po duši. Ankh nabízí ucházející humorně laděný příběh čerpajících z egyptských legend, netradiční zasazení, spoustu dobře prokreslených charakterů a především výbornou zábavu. Samozřejmě, jisté rezervy a chybičky tu jsou, ale kdo je dnes dokonalý?

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky...

 
Dick
autorovi je 25 let a již od útlého dětství se zajímá o hry, hudbu a vše krásné; vedle dlouhých hodin před monitorem rád jezdí na horském kole a ulítává na gumových medvídcích






 
 
Dick
Smarty.cz

Verdikt:

Povedená adventura s pohádkovým motivem ze starobylého Egypta, která vás dostane nevšedním prostředím, originálním humorem, chytlavou atmosférou a dobře prokreslenými charaktery.

Nejnovější články