zavřít

American Conquest - recenze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Pokud vás bavili Cossacks a jestli nemáte něco proti americkým dějinám, tak se vám bude líbit i American Conquest. Až na ty výše jmenované nedostatky je hra do určité doby zábavná a co do pokoukání pěkná.

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

metacritic 76/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Pokud se vám líbila strategická série Cossacks, pak vás asi zaujme i hra American Conquest, která zpracovává souboje původních obyvatel amerického kontinentu proti přistěhovalcům z Evropy.

Autor: Firebird
Publikováno: 4.dubna 2003


Ukrajinská firma GSC GameWorld má za sebou již několik úspěšných strategií ze série Cossacks. Mnohé nové RTS upadnou do zapomnění, jiné zůstanou v paměti hráčů na dlouhou dobu. Který osud potká American Conquest? Ještě než se pustím do popisu hry, nemůžu si odpustit malé srovnání s již zmíněnými Cossaky či jejich datadisky. Ti z vás, kteří je hráli si od prvního okamžiku, patrně řeknou, že jde o pokračovaní. Systém hry k tomu opravdu vybízí, poněvadž hra běží na jejich vylepšeném enginu. Veškeré ovládání je podobné, herní koncept také, ale přesto jde o úplně jinou hru. Nyní už nechme staré dobré Kozáky na pokoji a pojďme se věnovat právě American Conquest (dále už jen AC).

Celá hra se nese v duchu soubojů původních obyvatel amerického kontinentu proti přistěhovalcům z Evropy. Oštěpy, luky, tomahawky proti mečům, halapartnám a střelným zbraním. Popisují se události na dnešním územím Spojených států od doby příjezdu Kryštofa Kolumba na dalších 300 let - rok 1492 až 1813. Děj se odehrává uprostřed, ale i na jihu Ameriky. Postupně se osidluje a objevuje celý kontinent a původní obyvatelé jsou vytlačováni. Hráče čeká role obou stran.

 Kampaně
AC vás postaví před osm kampaní různé délky. První, která se týká objevení nového světa Kryštofem Kolumbem, je výuková. Další je Pizzarova honba za zlatem, následována sedmiletou válkou - ta se mi líbila asi tak nejvíc. Pokračuje se Tecumsehovou rebelií a končí se boji za nezávislost, což je důležitá část americké historie. Právě tato poslední kampaň obsahuje největší množství událostí, které se ve hře v jejím průběhu stanou. Každou z kampaní lze hrát za dvě strany, tedy vždy za ty, které se daného konfliktu v historii doopravdy účastnily. Kampaně se vyznačují vysokou obtížností a až budete hrát nějakou mapu podesáté, věřte, že to bude dosti frustrující. Ale i tak jim to v žádném případě neubírá na kvalitě, samozřejmě se najdou i slabší kousky, ale ty lepší převažují.



Jednotlivých single misí nám autoři připravili devět, což není mnoho, ale jsou naštěstí velké a propracované. Generátor náhodných map je prostý - stačí vybrat rozlohu, členitost terénu, velikost moří, množství surovin a můžete začít. Pokud by se našel někdo, komu by nestačily dodané mapy i s kampaněmi, může se předvést v přiloženém editoru. Ten je jednoduchý a naučí se s ním zacházet opravdu každý.

 Zemědělství a průmysl
Životní nutnost pro existenci civilizace tvoří jídlo, které v AC získáme buďto rybolovem, lovem zvěře nebo pěstováním obilí. Nutno podotknout, že zpracování farem vypadá opravdu pěkně a každý národ pěstuje to, co je mu bližší. Nelze přehlédnout ani dřevo. Shromažďuje se ve skladech a zásoby lesů jsou ve hře nevyčerpatelné - škoda, že tomu tak není v Krušných horách. K pevnosti budov přispěje i kámen, jen je potřeba vyhledat naleziště a postavit důl. Vojsko zase ke střelbě ze zbraní s použitím střelného prachu potřebuje železnou rudu a uhlí. Zásoby těchto surovin naleznete v hlubokých šachtách pod zemí. A konečně zlato, bez kterého se žádná civilizace nikdy neobešla a ani v AC tomu nebude jinak. S jeho nedostatkem velmi brzy každý národ pozná, co je to nemít vojáky a nesmět vynalézat nové technologie. K produkci zlata je využívána také důlní šachta. Kdo všechny tyto suroviny bude kde těžit, se podíváme v dalším odstavci.

 Vesničan jako základ civilizace
U většiny dnešních strategií má obyčejný vesničan důležitou funkci a v AC to platí dvojnásob. Považuji za velmi dobrý nápad použít je nejen jako nezbytnou pracovní sílu na polích, v dolech (zobrazuje se náznak budovy, kde je možné stavět), v lese a i při těch nezbytných stavbách, ale i na trénování vojáků. Pokud nebudete mít dostatek těchto obyčejných a slabých nevolníků, bude celá civilizace na pokraji zhroucení. Princip je jednoduchý - nejdříve se postaví pevnost (její velikost autoři u některých národů přeci jen přehnali) a v ní za patřičný obnos možnost trénovat určitý druh vojáků. V první chvíli to budou válečníci s kopím - záleží na druhu civilizace. Později se propracujete pomocí vynálezů k dalším.

Pak již stačí poslat milého nevolníka za brány pevnosti a vycvičit ho, samozřejmě také za malý peníz, v umění boje třeba s tím kopím. Trénování vojáků není dobré v žádném případě podcenit, protože nepřítel nikdy nespí a hned ze začátku k vám vyšle průzkumnou rotu. Tento útok jsem při začátku hraní jen velmi těžko ustával a týká se spíše náhodně generovaných map.

 Vojsko
Jak tedy probíhá verbování vojáků již víme, ale nevíme, kdo všechno bude armádu tvořit. Přes již zmíněné válečníky s kopím to jsou i různé střelné zbraně. Nejprve se jedná o nejslabší lučištníky, kteří mohou ničit i budovy, ovšem jejich účinek není žádná sláva. Dále máme muže se střelnými zbraněmi několika druhů, potřebující ke své profesi železo a uhlí. Řady vojska také doplní jízda všeho druhu. Nesmím zapomenout se zmínit o bubeníkovi a vůdci. S jejich pomocí je možné utvářet formace, ve kterých armáda dostává různé bonusy. Až se nechce věřit, jak takové bubnování a bojové výkřiky zvyšují morálku.


Pozornost si zaslouží i samotné vojenské budovy. Taková pevnost, kde se vesničané stávají vojáky, je schopná střílet po nepřátelských armádách. V AC naleznetete ještě různé druhy věží a jakousi obrannou budovu, která má velmi slušnou kadenci, ovšem jen za předpokladu, že je někdo uvnitř (ať už vesničan nebo voják). Tyto pevnosti a věže dokáží nadělat v řadách nepřátel pěknou paseku a nedej bože, aby se do toho připletli i válečníci. Za zmínku stojí i lodě, přes rybářskou bárku a transport, až po různé druhy válečných plavidel. Přítomnost seskupování jednotek pomocí CTRL+čísla je samozřejmostí.

 Souboje a ovládání armády
Samotné ovládaní jednotek v boji je bezproblémové. Nehrozí zde omezení jako u některých strategií, které spočívá v tom, že označit na ráz můžete jen určité množství vojáků. Je možné si označit úplně všechny, co se zrovna pohybují po mapě, včetně vesničanů. Ovšem není to zrovna nejlepší manévr. Formace vytvořené pomocí vůdce a bubeníka se zobrazují v levém rohu obrazovky, kde je velmi snadné mezi nimi přepínat. Když dojde k válečnému střetu, kdy je na bojišti hodně vojáků, že nikdo už pomalu neví, který ke komu patří, je možné hru pozastavit (klasicky klávesou „pause“) a dát jednotkám příkazy, aniž by bitva běžela.

V boji se mi osvědčil systém, že jsem měl mnoho skupin vojáků pro boj tváří v tvář, a až za nimi byli střelci. Pro úspěch ve válečení je dobré přidat mezi armádu nějaké dělo, ale je velmi důležité si ohlídat, aby nestřílelo směrem do vlastních řad. Věřte tomu, že potom budou naše jednotky velmi rychle umírat, a než se vzpamatujete, zbude na bojišti jen to dělo :) Poněvadž je dělostřelectvo ve hře bez doprovodu nějakého vojáka, není problém pro nepřítele jej zabavit na svou stranu a otočit proti hráčovu městu nebo jednotkám. Tuto možnost máme samozřejmě i my a něco podobného platí i o vesničanech.

Velmi se mi líbilo nabytí levné pracovní síly na mé pole, když jsem se dostal na nepřátelskou základnu a zajal jsem počítači sedláky. Stejně tak jde zajmout i některé budovy a doly, ale to je možné pouze v tu dobu, kdy není na blízku nepřátelský voják. Může dojít i k tomu, že počítač nebo hráč objekty podpálí. Pokud k tomu dojde, po chvilce explodují. Výbuchy velmi razantně zabíjí vše živé v dosahu, a to ne po jednom, ale klidně a s přehledem rovnou po padesáti. Jedná-li se o vesničany, je možné je zabít, aby nepadly do rukou nepřítele, protože jak známo, nevolníkům je celkem jedno, pro kterého pána pracují. Bezproblémové ovládání armády ovšem platí ale jen do té doby, než dojde k nečekanému a nevysvětlitelnému zmatení vojsk, viz dále v recenzi.

 Národy ve hře
V AC je zastoupeno 12 tehdejších národů a každý má jiný způsob života. Mezi původní obyvatele nejen Severní či Jižní Ameriky patří Aztékové, Mayové, Inkové. Přistěhovalce tvoří samozřejmě Francouzi, Španělé a Angličané. Každý má svou vlastní kulturu, technologie, jednotky a liší se i stavbou budov. Kupříkladu rozdíl je v loďstvu - Francie je zastoupena fregatou a klasickou lodí a proti nim stojí jen loďka s pádlem se třemi indiány. Původní obyvatelé mají obvykle rychlejší jednotky, protože jejich pohyb po mapě je mnohem svižnější.

 Zpracování
Jak jsem již zmínil v úvodu recenze, hra běží na vylepšeném enginu Cossacks. Jak ti vypadali, mnozí jistě dobře víte a AC vypadají stejně skvěle. Osobně jsem velmi rád, že se tvůrci neuchýlili na tenký led v podání 3D grafiky. Co se týká pohledu na grafiku jednotlivých civilizací, nejvíce se mi líbili Aztékové, jejich pyramida je opravdu úžasná. Autoři si dali s grafikou opravdu práci, za kterou je nelze jinak než pochválit. I intro hry je pěkné, byť hodně krátké. Ještě se zmíním o rozlišení, na kterém hra běží, jelikož mi nebylo vůbec nabídnuto nižší než je 1024x768 až 1280x1024.


další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Hudební doprovod je též na úrovni. Se zvuky je to už ale horší. Jednotky nemluví, pokud na ně kliknete, ale v dnešní době je již standardem opak. Jediné, co slyšíme, je svištění šípů ve vzduchu, hořící budovy, výbuchy, střelbu a další podobné zvuky. Jak jsem autory pochválil za grafickou stránku hry, tak zvuky pozvednout nelze. Výjimku tvoří skvěle nadabované úvody kampaní.

 Pár nedostatků
Ačkoliv je možné mít na mapě celkově nějakých 16000 vojáků, což je číslo naprosto nepředstavitelné, nedokážu ani pomyslet na to, jak by to vypadalo. I v těch misích, kde moje armáda disponovala nějakými 800 muži, byly boje silně nepřehledné. A koordinovat v tu chvíli nějaký útok bylo prakticky nemožné. A jen tak pro zajímavost, nemusíte jich mít ani 800, stačí nějaké tři stovky válečníků.

Za další nedostatek považuji umělou inteligenci, nejen protivníka, ale hlavně vojáků na naší straně. Jakmile je vojsko někam posláno, jsou schopni se poztrácet v lese. Stačí jim k tomu malé vyvýšení terénu a oni prostě netrefí tam, kam mají. Takhle jsou schopni chodit sem a tam, než si jich všimnete. Horší ale je, když půjde kolem nepřátelská průzkumná armáda. V tu chvíli se naši takto bloudící vojáci prostě a jednoduše nebrání a jsou snadným cílem. Naše vojsko je také schopné se naprosto nečekaně rozprchnout po polovině mapy, a kdo je pak má kde hledat? Tento nešvar jsem vídal jen s některými národy.

 Shrnutí
Celkově je ale AC velmi pěknou hrou, při které se hlavně milovníci megalomanských útoků budou dobře bavit. Otázkou ale je, jak dlouho. Já jsem se po delší době hraní už docela nudil, poněvadž už nepřišlo nic nového a nečekaného. Samozřejmostí je i podpora multiplayeru, jak po síti, nebo po internetu, maximálně v sedmi lidech.

Závěrem bych chtěl dokončil myšlenku z úplného začátku recenze, týkající se dalšího osudu AC. Myslím si, že hra si najde určitý okruh fanoušků, ale nějaké velké ovace, jako třeba Age of Mythology asi nikdy nesklidí. Ale přesto se už pro American Conquest chystá první datadisk, o němž jsme psali zde.

Stáhněte si: Singleplayer demo, Multiplayer demo, Trailer, Cheaty, Čeština
Související linky: Cossacks: European Wars recenze (3/2001), Cossacks: Art of War recenze (2/2002), Cossacks: Back to War recenze (1/2003), Novinky

 
Firebird
připravil: jd




 
 

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.