| Autor: Bergy Publikováno: 18.ledna 2005 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 1 týden |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Nedomyšlený výcvik vojáků
zdroj:
tisková zpráva
Výcvik jednotek je vyřešen dost nešťastně. Vzhledem k tomu, že člověk velmi často potřebuje stovky, ne-li tisíce panďuláků, je skoro šílené si představit, že vojáci jsou kasárnami produkováni vždy po jednom. Ještě štěstí, že není třeba každého zvlášť odklikávat, protože to by bylo vážně o nervy. Stačí tedy označit požadovaný druh jednotky a tím se nastaví výrobní proces na nekonečno. Posléze začnou ve vteřinových intervalech vybíhat z kasáren pindíci a čekají na další rozkazy. Bohužel si nikde nelze nastavit, že chcete třeba 500 kopiníků nebo 300 lučištníků, což v důsledku znamená, že požadované množství si musíte sami ohlídat a zavčasu výcvik utnout.Pokud je vyroben dostatečný počet vojáků jednoho druhu, dají se seskupovat do formací čítající 36, 64 nebo 100 jednotek. Tento krok následně zajistí, že celou skupinu lze ovládat jako jednu jednotku, díky čemuž se výrazně usnadní vydávání příkazů. Ve výsledku tak sice dosáhnete hezky zformované armády, ale je nepochopitelné, proč je to tak komplikované. Copak by byl tak velký problém vyrábět celé skupiny vojáků najednou? Já bych řekl, že ne, protože v jiných hrách (například série Total War), je to naprostou samozřejmostí.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Nepřehledné bitvy Tím ovšem výčet nedostatků nekončí. Další celkem podstatné problémy se týkají oněch velkých bitev. Ještě před zahájením útoku se zdá vše v pořádku, neboť vojáci drží předepsané úhledné formace a čekají na povely. Jakmile se ale dají všichni do pohybu a pustí se do křížku s nepřítelem, vznikne naprosto nepřehledná různobarevná mela, ze které už není možné prakticky cokoli rozeznat.
zdroj:
tisková zpráva
A co víc, pokud v této chvíli vydáte jednotkám povel k ústupu nebo přesunu, z 90% vůbec neposlechnou. Rozkazy během boje kupodivu neakceptují ani samotné postavy hrdinů, které nesmějí přijít o život, jinak je nutné celou misi restartovat. To znamená, že pokud se chcete vyhnout vlastní nepříčetnosti, raději ještě před začátkem boje všechny své hrdiny někam schovejte a modlete se, aby je tam nějací zbloudilí nepřátelé nevyšťourali :) Tupá umělá inteligence stále na scéně Umělá inteligence soupeřových i vlastních jednotek toho do vínku rovněž moc nedostala. Nepřátelská vojska většinou (stejně jako v Cossacks) sázejí na jistotu početní převahy a vlastní vojáci, pokud nemají nastavené agresivní chování, se zase nechají klidně postřílet nepřátelskými lukostřelci, aniž by hnuli brvou. V každém případě je proto nutné často pauzovat hru, přesouvat se na různá místa bojiště a kontrolovat vše, co se dá. Kromě singleplayerových kampaní je v Alexanderovi možné zahrát si ještě jednu z pěti samostatných misí nebo se pustit do scénářů ve skirmish módu. Pochopitelně zde nechybí ani multiplayer a to jak po lokální síti, tak přes internet. Nicméně ani v tomto případě se žádné překvapení nekoná, protože jsou nabízeny jen obvyklé volby a módy.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Náročná grafika Vizuální podoba působí už na první pohled zvláštně. Je to díky upravenému grafickému engine ze série Cossacks, který je pouze dvojrozměrný, ale zato nabízí krásně přehledný izometrický pohled na bojiště a různé efekty jako například odraz lodí na vodní hladině. Za zmínku určitě stojí i možnost přepnout se na tzv. ptačí oko, což je hodně oddálený pohled na herní mapu. Zvláště u velkých bitev je to kvůli celkové přehlednosti velmi užitečné. Jelikož tato hra disponuje oficiální licencí, objevují se mezi misemi také kvalitní hrané cutscény přímo z filmu Alexander Veliký. Na jednu stranu je to slušné pokoukání, stejně tak i ručně kreslená menu a loadovací obrazovky, ale jinak to na navození té správné atmosféry ve hře žádný zásadní vliv nemá.
Ač je to u RTS s isometrickém pohledem kamery poměrně nezvyklé, solidním problémem se ukázala vysoká systémová náročnost. I když můj vlastní počítač splňuje výrobcem doporučenou hardwarovou konfiguraci (2 GHz procesor, 512 MB RAM a 3D karta se 128 MB), o plynulosti během celé hry se mi mohlo jenom zdát. Zvláště gigantické bitvy s mnoha tisící bojujícími jednotkami se stávaly chvílemi skoro nehratelné, protože počet fps (počet snímků za vteřinu) zkrátka klesl pod únosnou úroveň.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotůJeště dodávám, že jsem měl standardně nastavené rozlišení 1024x768 a ani stáhnutím detailů jsem nedocílil jakkoli uspokojivého stavu. Tato nemilá skutečnost se dá omluvit opravdu jen stěží. Když si navíc uvědomím, že například strategie Rome: Total War je kompletně ve 3D a její tisícové armády mi na tom samém počítači nepůsobí prakticky žádné vrásky, jsou přehnané nároky grafického enginu Alexandera více než zřejmé. Hudba od Vangelise Zvukový doprovod mě nadchl a zklamal zároveň. Na první poslech je řízná melodie z dílny světově proslulého hudebního skladatele Vangelise velmi líbivá, ale toto opojení je jen chvilkové. Jakmile člověk zjistí, že se vlastně jedná o stále se opakující zvukovou smyčku, dojde dříve nebo později k nepříjemnému rozčarování.
zdroj:
tisková zpráva
Když si shrneme všechny zmíněné klady a zápory, nevypadá výsledná bilance nijak růžově. Tato RTS měla možná slušný potenciál, ale jak se zdá, vývojáři ho prostě nedokázali využít. Místo toho tu sice máme oficiálně licencovanou, ale jinak tuctovou hru jedoucí na pěkném 2D grafickém enginu, ale s nehoráznými hardwarovými požadavky. Nad vším by se ještě daly přimhouřit obě oči, kdyby se Alexander prodával za nějakou sníženou cenu, ale zaplatit za tuto hru celých 1299,- korun, mi přijde jako hodně špatná investice, zvlášť když je nyní na trh spousta lépe provedených titulů.Stáhněte si: Demo, Cheaty... Související články: Novinky... | ||
| Bergy | |
| autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora) |