4x4 Evolution 2 - recenze
3/10
zdroj: tisková zpráva

4x4 Evolution 2 - recenze

16. 11. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Je až neskutečné, co jsou někteří producenti schopni vydávat za novou hru. Tohle asi napadne každého po prvních okamžicích hraní "off-road simulátoru" 4x4 Evo 2 od Gathering of Developers.

Autor: Leon
Publikováno: 16.listopadu 2001


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Je až neskutečné, co jsou někteří producenti schopni vydávat za novou hru. Tohle mě napadlo ihned po prvních okamžicích hraní off-road simulátoru 4x4 Evo2, což má být pokračování loňského 4x4 Evolution. Již loni jsem ji jako jeden z mála recenzentů pořádně zdrbal a již asi tušíte, že ani u „dvojky“ to nebude jiné. Během jejího hraní jsem si v hlavě uspořádával myšlenky do recenze, ale pak mi došlo, že tohle všechno už jsem přece psal loni. Po chvilce hledání jsem loňskou recenzi 4x4 Evolution našel a byl jsem šokován tím, jak jsou si obě verze podobné. Dokonce jsem se raději znovu přesvědčil, zda jsem skutečně nainstaloval verzi letošní a ne tu loňskou. V tomhle problém samozřejmě nebyl, a tak jsem se rozhodl, že místo toho, abych psal skoro stejnou recenzi znova, raději vám porovnáním výňatků z loňské recenze dokážu, co je možno prezentovat za novou hru. Text psaný kurzívou ale s klidem berte zároveň jako letošní recenzi, opravdu je rozdílů minimálně.

 Fyzikální model
Jako u každé závodní hry, tak i u off-roadů je vždy důležitý (a čím dál důležitější) fyzikální model aut a jeho poškození. Již od loňska jsem si pamatoval, že v tomto směru to byla tragédie.

Programátoři úplně vynechali jakýkoliv model poškození a fyzikální model aut se řídí vším možným, jenom ne fyzikálními zákony…

Možná se budete divit, ale za ten rok se v tomto směru nezměnilo vůbec nic. Auto poškodit nejde vůbec a jízda s autem má do alespoň jakési reality hodně daleko. Několikatunová monstra mají zrychlení skoro jako formule 1 a zatáčí v pohodě jako motokáry na asfaltu. Na druhou stranu jim každý větší kopec dělá problémy vyjet, takže pokud náhodou někam zapadnete, už se z toho nevyhrabete. Dál to ani nemá cenu rozebírat - největší neduh z loňska zůstává i v pokračování.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Další raritou je možnost jízdy pod vodou! Vůbec se nemusíte bát, že vám do auta nateče voda. Jízda pod vodou totiž nemá absolutně žádný vliv na jízdní vlastnosti auta…

Ano, ani zde se nic nemění. V jedné misi na Aljašce jsem si zkrátil cestu přes celou zátoku po dně (cca minuta jízdy). Je nutno říkat více?

 Převrácení přes střechu?
Nevím, jestli to jde, ale mě se nikdy nepodařilo dostat auta přes střechu. Vrcholem všech havárií je asi převrácení auta na bok, a to už se opravdu musíte snažit, aby se vám to povedlo. Už proto, že i úroveň kolizí je vyloženě trapná. Asi jen programátoři vědí, podle čeho se kolize propočítávají. Asi podle ničeho. Každá srážka se soupeřem vyústí v popostrčení jeho auta o kousek vpřed. Je úplně jedno, pod jakým úhlem nebo jakou rychlostí se tak stalo…

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pozor! První novinka! Auto již jde převrátit přes střechu! Sice se při tom převaluje tak nereálně, že mi to připomíná válení prasat v bahně, ale jde to! Co se týče kolizí, nezměnilo se vůbec nic. Každá vzájemná kolize končí tím, že sebou auta začnou škubat, jako kdyby engine hry nevěděl, co s tím. Ani v tomto se tedy vůbec nic nezměnilo!

Tragédie jsou kolize s nerozbitnými objekty. Že se dá projet skrz křoví, budiž, že kaktusy jsou asi z betonu, budiž, ale proč se o vše ostatní musím zastavit? Záměrně neříkám srazit, protože to žádná srážka není ani omylem. Postaví se vám do cesty strom a stojíte na místě.

Chcete si tipnout, zda je zde nějaká změna? Jasně, že není. Loni jsem si všiml kamenných kaktusů, letos mě praštilo do očí něco jiného. Na jedné farmářské trati jsou kolem balíky se slámou. Když do nich vjedete, skoro se o ně zastavíte. Ovšem když na egyptské trati potkáte ležící kamenný sloup, odletí jako párátko a vy jedete v pohodě dál.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Stejné trati jako v jedničce
Na první pohled velice přitažlivě vypadá i 15 tratí, které máte na výběr. Lokace tratí se mění od arktické pláně přes pouště až po rovníkový ostrov s palmami. Jejich úroveň je kolísavá od nudných až po celkem dobré. Jednu věc ale mají společnou. Jsou na můj vkus příliš přeplácané a někdy mi skoro připomínají futuristický Carmageddon. Celkem bych pochopil, že je každou chvilku celkem atraktivní skok, který (při snížené gravitaci) umožňuje divy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zde jsem si asi nejvíce poťukal na čelo, když jsem zjistil, že většina tratí je totožná s těmi loňskými! Nějaké sice přibyly (nepočítal jsem je, odhadem 30), ale většinu z nich jsem ihned poznal, a to jsem od loňska 4x4 Evolution neviděl (bohudík :)

Trošku nepochopitelné jsou věci, které u tratí potkáváte. Naprosto nerealistické třeba je, když trať vede přes letiště a hangár s letadlem F-117. Jiná trať je zase plná zpola zapíchnutých aut do písku a další pravděpodobně vede přes letadlový hřbitov, protože všude jsou jen vraky všech letadel. A zcela mi uniká smysl toho, k čemu je dobré, že se normálně po tratích producíruje sněžný pluh nebo buldozer.

Ano, se stejnými tratěmi jsou i stejné relikvie okolo, nechybí ani hangár s F-117, vrakoviště letadel a další věci z loňska. Navíc jsem si všiml jedné opravdové rarity - na jedné takovéto „letadlové“ trati létá okolo vrtulník, jemuž se točí rotor asi ve frekvenci 5x za minutu :) Co se týče buldozerů a dalších nesmyslů na trati, ty samozřejmě zůstaly.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nový herní mód
Jako vždy nechybí Quick race a Time Attack, které jsou naprosto totožné se stejně nazvanými módy v jiných závodních hrách. Kromě multiplayeru pak už jen zbývá Career mode (kariéra). Kariéra je udělaná vcelku dobře, ostatně připadá mi víceméně okopírovaná z posledního dílu NFS. Na začátku máte 30 000$, za které si koupíte auto. S tím pak jezdíte méně dotované závody, za vydělané peníze si nakoupíte lepší díly do svého trucku, později si koupíte lepší (dražší) auta, jezdíte více dotované závody atd. Základem každého módu na každé trati je projíždění checkpointů ve správném pořadí.

K těmto módům přibyl jeden nazvaný Free Roam, což není ale nic jiného, než volné ježdění po tratích, což by mělo sloužit k poznání tratí - upozorňuji, že jde o neskutečně „zábavný“ mód. Kariéra zůstala prakticky nezměněna s tím, že navíc přibyly nezávodní mise, kdy máte nějaký speciální úkol. Například jsem dostal za úkol dopravit zásoby do nějakého města na Aljašce po zemětřesení. Orientační mapa je úplně k ničemu (není na ní vyznačen cíl), takže jsem jezdil po mapě (a pod vodou) nazdařbůh, něž jsem to s neslušnými ústními výroky vzdal.

 Prach od pneumatik
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Závodní auta jsou na pohled pěkná, bohužel vypadají stále stejně (neušpiní se v terénu). Ostatní objekty už za mnoho nestojí. Nejlepší na enginu vůbec je zpracování okolní krajiny, zvláště kopců, a pěkně vypadá i jízda v noci. S grafickými efekty se autoři nepředali, především chybí prášení za vozy na suchých tratí.

Ani v tomto směru se nedají pozorovat větší změny. Grafika je na slušné úrovni, auta vypadají také slušně a podruhé pozor - už se práší! Jistě důvod ke koupi této hry, hlavně pro majitelé čerstvého Xboxu…

Na ovládání mi ale nejvíce vadí, že není možnost volby pohledu kamery z kokpitu. A protože volba kamery zpoza vozu není ideální a ostatní pohledy (boční a zpředu) jsou sice efektní, ale z hlediska hry k ničemu, je jediný použitelný pohled (jakoby) z přední kapoty. Zrovna tak zcela chybí zpětné zrcátko, takže vůbec nemáte přehled o tom, co se děje těsně za vámi.

Ani pohled z kabiny, ani zpětné zrcátko …

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Co říci závěrem? Nenechte se zlákat pěkně vypadajícími obrázky. Tenhle off-road „simulátor“, který nemá žádný model poškození, naopak má otřesný fyzikální model i zjevné chyby a nesmysly, se prostě nepovedl a od totálního propadáku ho zachraňuje jen slušná grafika a kariérový mód.

A co říci závěrem po roce u 4x4 Evolution 2? Nemohu si pomoci, ale s něčím podobným jsem se dosud nesetkal. Vydat po roce prakticky totožnou hru (a ke všemu ještě špatnou), to chce dost drzosti a odvahy zároveň. Nepochybuji, že stejně jako loni dostane u většiny recenzentů po celém světě slušné hodnocení (už jsem některé zahlédl). Ode mě ale rozhodně ne! Já si totiž takto nepředstavuji ani off-road simulátor, ani pokračování jakékoliv hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud chcete opravdu dobrý a zábavný off-road, sáhněte po loňské Insane. Od 4x4 Evolution 2 opět ruce pryč, připadá mi, jako by druhý díl této hry byl vytvořen jen kvůli verzi pro Xbox, která je ale podle zahraničních recenzentů stejné nevalné úrovně.

P.S. Jsem zvědavý, zda se příští rok objeví 4x4 Evolution 3 …

 
Leon
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Prakticky stejná verze loňské hry, která nenabízí skoro nic nového a většinu mínusů si ponechává. Nebrat!

Nejnovější články