Autor: Leon Publikováno: 16.listopadu 2001 |
![]() ![]() ![]() Další raritou je možnost jízdy pod vodou! Vůbec se nemusíte bát, že vám do auta nateče voda. Jízda pod vodou totiž nemá absolutně žádný vliv na jízdní vlastnosti auta… Ano, ani zde se nic nemění. V jedné misi na Aljašce jsem si zkrátil cestu přes celou zátoku po dně (cca minuta jízdy). Je nutno říkat více? Převrácení přes střechu? Nevím, jestli to jde, ale mě se nikdy nepodařilo dostat auta přes střechu. Vrcholem všech havárií je asi převrácení auta na bok, a to už se opravdu musíte snažit, aby se vám to povedlo. Už proto, že i úroveň kolizí je vyloženě trapná. Asi jen programátoři vědí, podle čeho se kolize propočítávají. Asi podle ničeho. Každá srážka se soupeřem vyústí v popostrčení jeho auta o kousek vpřed. Je úplně jedno, pod jakým úhlem nebo jakou rychlostí se tak stalo… ![]() Tragédie jsou kolize s nerozbitnými objekty. Že se dá projet skrz křoví, budiž, že kaktusy jsou asi z betonu, budiž, ale proč se o vše ostatní musím zastavit? Záměrně neříkám srazit, protože to žádná srážka není ani omylem. Postaví se vám do cesty strom a stojíte na místě. Chcete si tipnout, zda je zde nějaká změna? Jasně, že není. Loni jsem si všiml kamenných kaktusů, letos mě praštilo do očí něco jiného. Na jedné farmářské trati jsou kolem balíky se slámou. Když do nich vjedete, skoro se o ně zastavíte. Ovšem když na egyptské trati potkáte ležící kamenný sloup, odletí jako párátko a vy jedete v pohodě dál. ![]() ![]() ![]() Stejné trati jako v jedničce Na první pohled velice přitažlivě vypadá i 15 tratí, které máte na výběr. Lokace tratí se mění od arktické pláně přes pouště až po rovníkový ostrov s palmami. Jejich úroveň je kolísavá od nudných až po celkem dobré. Jednu věc ale mají společnou. Jsou na můj vkus příliš přeplácané a někdy mi skoro připomínají futuristický Carmageddon. Celkem bych pochopil, že je každou chvilku celkem atraktivní skok, který (při snížené gravitaci) umožňuje divy. ![]() Trošku nepochopitelné jsou věci, které u tratí potkáváte. Naprosto nerealistické třeba je, když trať vede přes letiště a hangár s letadlem F-117. Jiná trať je zase plná zpola zapíchnutých aut do písku a další pravděpodobně vede přes letadlový hřbitov, protože všude jsou jen vraky všech letadel. A zcela mi uniká smysl toho, k čemu je dobré, že se normálně po tratích producíruje sněžný pluh nebo buldozer. Ano, se stejnými tratěmi jsou i stejné relikvie okolo, nechybí ani hangár s F-117, vrakoviště letadel a další věci z loňska. Navíc jsem si všiml jedné opravdové rarity - na jedné takovéto „letadlové“ trati létá okolo vrtulník, jemuž se točí rotor asi ve frekvenci 5x za minutu :) Co se týče buldozerů a dalších nesmyslů na trati, ty samozřejmě zůstaly. ![]() ![]() ![]() Nový herní mód Jako vždy nechybí Quick race a Time Attack, které jsou naprosto totožné se stejně nazvanými módy v jiných závodních hrách. Kromě multiplayeru pak už jen zbývá Career mode (kariéra). Kariéra je udělaná vcelku dobře, ostatně připadá mi víceméně okopírovaná z posledního dílu NFS. Na začátku máte 30 000$, za které si koupíte auto. S tím pak jezdíte méně dotované závody, za vydělané peníze si nakoupíte lepší díly do svého trucku, později si koupíte lepší (dražší) auta, jezdíte více dotované závody atd. Základem každého módu na každé trati je projíždění checkpointů ve správném pořadí. K těmto módům přibyl jeden nazvaný Free Roam, což není ale nic jiného, než volné ježdění po tratích, což by mělo sloužit k poznání tratí - upozorňuji, že jde o neskutečně „zábavný“ mód. Kariéra zůstala prakticky nezměněna s tím, že navíc přibyly nezávodní mise, kdy máte nějaký speciální úkol. Například jsem dostal za úkol dopravit zásoby do nějakého města na Aljašce po zemětřesení. Orientační mapa je úplně k ničemu (není na ní vyznačen cíl), takže jsem jezdil po mapě (a pod vodou) nazdařbůh, něž jsem to s neslušnými ústními výroky vzdal. Prach od pneumatik ![]() Ani v tomto směru se nedají pozorovat větší změny. Grafika je na slušné úrovni, auta vypadají také slušně a podruhé pozor - už se práší! Jistě důvod ke koupi této hry, hlavně pro majitelé čerstvého Xboxu… Na ovládání mi ale nejvíce vadí, že není možnost volby pohledu kamery z kokpitu. A protože volba kamery zpoza vozu není ideální a ostatní pohledy (boční a zpředu) jsou sice efektní, ale z hlediska hry k ničemu, je jediný použitelný pohled (jakoby) z přední kapoty. Zrovna tak zcela chybí zpětné zrcátko, takže vůbec nemáte přehled o tom, co se děje těsně za vámi. Ani pohled z kabiny, ani zpětné zrcátko … ![]() ![]() ![]() Co říci závěrem? Nenechte se zlákat pěkně vypadajícími obrázky. Tenhle off-road „simulátor“, který nemá žádný model poškození, naopak má otřesný fyzikální model i zjevné chyby a nesmysly, se prostě nepovedl a od totálního propadáku ho zachraňuje jen slušná grafika a kariérový mód. A co říci závěrem po roce u 4x4 Evolution 2? Nemohu si pomoci, ale s něčím podobným jsem se dosud nesetkal. Vydat po roce prakticky totožnou hru (a ke všemu ještě špatnou), to chce dost drzosti a odvahy zároveň. Nepochybuji, že stejně jako loni dostane u většiny recenzentů po celém světě slušné hodnocení (už jsem některé zahlédl). Ode mě ale rozhodně ne! Já si totiž takto nepředstavuji ani off-road simulátor, ani pokračování jakékoliv hry. ![]() P.S. Jsem zvědavý, zda se příští rok objeví 4x4 Evolution 3 … |
Leon připravil: jd |