Kvalitních off-road simulátorů je málo a příchodem 4x4 Evolution se jejich počet určitě nezvýší.
zdroj:
tisková zpráva
Ve světě jsou velmi populární závody off-road, ať už trucků nebo SUV (Sport Utility Vehicle). Není proto divu, že se čas od času objeví firma, která se snaží využít této popularity a pokusí se tyto závody přenést na monitory počítačových hráčů. Teď se o to pokusila firma Terminal Reality, která má za sebou několik podobných titulů jako např. Monster Truck Madness 2, v nové hře 4x4 Evolution. Přiznám se, že jsem se na hru docela těšil. Obrázky uvolňované v průběhu roku vypadaly opravdu pěkně, až nedávno vydané demo mě upozornilo, že ne vše asi bude v pořádku. Asi trochu předběhnu, ale mé obavy se bohužel vyplnily.
Vozový park Začnu od výběru automobilů. Tady se autorům hry podařilo sehnat oficiální licenci na skoro 70 automobilů, což sice působí na první pohled impozantně, ale jde vlastně o 24 aut v různých modifikacích. Ze značek nechybí Chevrolet, Dodge, Ford, Nissan, Mitsubishi, Toyota, Lexus a GMC, někomu možná bude chybět Chrysler nebo Isuzu. Samotná auta jsou namodelována velice pěkně a detailně, tady se toho nedá mnoho vytknout. Ovšem to ostatní …
zdroj:
tisková zpráva
Programátoři úplně vynechali jakýkoliv model poškození a fyzikální model aut se řídí vším možným, jenom ne fyzikálními zákony. Nejvíce si toho všimnete v okamžicích, kdy skáčete z obrovské skály a plachtíte jak větroň. Ale i na drobných hrbolech skáčete jako na trampolíně, až mě napadlo, jestli vůbec někdo zná v Terminal Reality hodnotu zemské přitažlivosti. Další raritou je možnost jízdy pod vodou! Vůbec se nemusíte bát, že vám do auta nateče voda. Jízda pod vodou totiž nemá absolutně žádný vliv na jízdní vlastnosti auta. Do očí bijící je i jízda do nebo po strmých svazích. Náklon 80 stupňů není pro auta ve hře žádný problém. Nevím, jestli to jde, ale mě se nikdy nepodařilo dostat auta přes střechu.
Tragické zpracování kolizí Vrcholem všech havárií je asi převrácení auta na bok, a to už se opravdu musíte snažit, aby se vám to povedlo. Už proto, že i úroveň kolizí je vyloženě trapná. Asi jen programátoři vědí, podle čeho se kolize propočítávají. Asi podle ničeho. Každá srážka se soupeřem vyústí v popostrčení jeho auta o kousek vpřed. Je úplně jedno, pod jakým úhlem nebo jakou rychlostí se tak stalo. Úhel kolize je vždy směrem dopředu, což je nejmarkantnější se srážkami s objekty na trati. Prorazíte závory? Pak je povezete před sebou do té doby, než sami změníte směr jízdy. Trefíte sud povalený u trati? Pak počítejte s tím, že si ho před sebou budete kopat ještě další stovky metrů. To jsem zatím mluvil o objektech, která se dají rozpohybovat (ono jich ostatně o mnoho víc ani není).
zdroj:
tisková zpráva
Tragédie jsou také kolize s nerozbitnými objekty. Že se dá projet skrz křoví, budiž, že kaktusy jsou asi z betonu, budiž, ale proč se o vše ostatní musím zastavit? Záměrně neříkám srazit, protože to žádná srážka není ani omylem. Postaví se vám do cesty strom a stojíte na místě. Stejné je to i s ostatními překážkami. Jediné, co jde vlastně urazit, jsou telegrafní stožáry, které urazíte i při takřka nulové rychlosti a tradičně je pak před sebou tlačíte. Vrcholem mého znechucení byla čelní srážka s taxíkem, který se promenáduje spolu s kamióny na silnici jedné tratě. Moje těžké auto mělo rychlost asi 160 km/h, relativně lehké taxi odhadem 100 km/h. Výsledek čelní srážky bylo, že mi taxík tlačil zpátky stále tou svou nastavenou stovkou. Ach jo. A pokud se vám občas povede při skoku skočit seshora na jiné auto, pak si všimněte, že si s tím engine není schopen vůbec poradit. S takovým případem patrně nikdo nepočítal.
Tratě Na první pohled velice přitažlivě vypadá i 15 tratí, které máte na výběr. Lokace tratí se mění od arktické pláně přes pouště až po rovníkový ostrov s palmami. Jejich úroveň je kolísavá od nudných až po celkem dobré. Jednu věc ale mají společnou. Jsou na můj vkus příliš přeplácané a někdy mi skoro připomínají futuristický Carmageddon. Celkem bych pochopil, že je každou chvilku celkem atraktivní skok, který (při snížené gravitaci) umožňuje divy. Trošku nepochopitelné jsou věci, které u tratí potkáváte. Naprosto nerealistické třeba je, když trať vede přes letiště a hangár s letadlem F-117.
zdroj:
tisková zpráva
Jiná trať je zase plná zpola zapíchnutých aut do písku a další pravděpodobně vede přes letadlový hřbitov, protože všude jsou jen vraky všech letadel. A zcela mi uniká smysl toho, k čemu je dobré, že se normálně po tratích producíruje sněžný pluh nebo buldozer. Cílem asi mělo být zatraktivnění tratí, výsledek je ale přesně opačný (alespoň v mém případě), v každém případě se interaktivní okolí tratí nedá srovnávat s tím, co jsme například mohli vidět v Motocross Madness 2.
Herní módy Ještě jsem se nezmínil, v jakých módech si 4x4 Evo můžete zahrát. Jako vždy nechybí Quick race a Time Attack, které jsou naprosto totožné se stejně nazvanými módy v jiných závodních hrách. Kromě multiplayeru pak už jen zbývá Career mode (kariéra). Kariéra je udělaná vcelku dobře, ostatně připadá mi víceméně okopírovaná z posledního dílu NFS. Na začátku máte 30 000$, za které si koupíte auto. S tím pak jezdíte méně dotované závody, za vydělané peníze si nakoupíte lepší díly do svého trucku, později si koupíte lepší (dražší) auta, jezdíte více dotované závody atd. Základem každého módu na každé trati je projíždění checkpointů ve správném pořadí. To by nebylo nic nového pod sluncem, podivné je ale jejich rozmístění. Někdy jich je několik krátce za sebou a pak půl okruhu nic. I to by nebylo nic tak hrozného, kdyby tratě neumožňovaly svou volností zkratky k dalšímu checkpointu.
zdroj:
tisková zpráva
Ani v tom by nebyl hlavní problém, ten spočívá v umělé inteligenci, tedy spíše debilitě, vašich soupeřů. Ti totiž nejenom znají všechny zkratky, oni přímo jezdí od checkpointu k checkpointu bez ohledu na samotnou trať. Takže si to hasí přes kopce, strže, mezi stromy, kudykoliv, hlavně nejbližší cestou k checkpointu. A protože tyto zkratky používají stále, vy je brzy okoukáte, těch lepších budete využívat a nebude vám dělat problémy vyhrávat. Debilita vašich soupeřů se projevuje i při samotných závodech, kdy neberou žádný ohled na ostatní a hasí si to stále tou svou cestičkou.
Grafika a ozvučení Co vás patrně upoutá na první pohled je celkem pěkné grafické zpracování, ovšem na druhý pohled už to také tak slavné není. Proč se při spouštění hry pokaždé spouští i menu s grafickým nastavením, nevím. Závodní auta jsou na pohled pěkná, bohužel vypadají stále stejně (neušpiní se v terénu). Ostatní objekty už za mnoho nestojí. Nejlepší na enginu vůbec je zpracování okolní krajiny, zvláště kopců, a pěkně vypadá i jízda v noci. S grafickými efekty se autoři nepředali, především chybí prášení za vozy na suchých tratí. V grafickém enginu jsou ale i zjevné chyby a možná na některém z přiložených obrázků vidíte průjezd auta skrz kopec.
zdroj:
tisková zpráva
Zvuková úroveň mě také vůbec neupoutala a zvuk motoru není prakticky slyšet. Majitele herních zařízení s technologií force-feedback asi nepotěší, že hra tuto technologii zcela ignoruje. Na ovládání mi ale nejvíce vadí, že není možnost volby pohledu kamery z kokpitu. A protože volba kamery zpoza vozu není ideální a ostatní pohledy (boční a zpředu) jsou sice efektní, ale z hlediska hry k ničemu, je jediný použitelný pohled (jakoby) z přední kapoty. Zrovna tak zcela chybí zpětné zrcátko, takže vůbec nemáte přehled o tom, co se děje těsně za vámi. Možná nejzáživnější částí hry by mohl být multiplayer, který přes server Gamespy umožňuje propojení nejen s PC, ale i Macy a Dreamcasty. Otázkou je, kdo si bude chtít zahrát síťově hru, která ho nebaví ani samotného.
Co říci závěrem? Nenechte se zlákat pěkně vypadajícími obrázky. Tenhle off-road „simulátor“, který nemá žádný model poškození, naopak má otřesný fyzikální model i zjevné chyby a nesmysly, se prostě nepovedl a od totálního propadáku ho zachraňuje jen slušná grafika a kariérový mód. Nejhorší na tom ale je, že s přibývajícím časem se u mě i zbytky zábavy zcela vytratily.
|
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
|