Need for Speed: Underground - dojmy
zdroj: Archiv

Need for Speed: Underground - dojmy

5. 11. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Před čtyřiadvaceti hodinami vydané demo NFS: Underground vyvolalo velký rozruch snad u všech přiznivců slavné závodní série. Pro lepší názornost jsme jako součást letmých dojmů natočili i video.

Autor: Nukem
Publikováno: 5.listopadu 2003
Verze hry: veřejné demo
Doba hraní: 1 den


Zvětšit zdroj: Archiv Přestože včerejší vydání dema připravovaného titulu Need for Speed: Underground od EA Black Box bylo trochu dobrodružné, nakonec se v odpoledních hodinách díky naší ostražitosti na internetu objevila funkční verze australského dema, která má na poslední chvíli nažhavit příznivce arkádového stylu závodění.

Jak jste se mohli v obsažném preview od Kate dočíst, postihlo nové NFS oproti dřívějším dílům několika zásadních změn. Tou nejvýraznější je obměna vozidel exkluzivních značek za značky poněkud civilnější. Jde tedy o sériové modely Nissanu, Hondy, Toyoty, Mitsubishi apod. Ovšem z dostupných obrázků je asi každému jasné, že nepůjde zase úplně o standardně vybavené vozy. Každý kousek podlehl rozsáhlým úpravám, takže mnohdy je celkem obtížné poznat, jaký základ vozidlo tvoří. Mnoho změn vozu bude záviset i na vás, ale o tom si povíme podrobněji až v recenzi plné verze chystané na polovinu listopadu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Herní možnosti dema
V demu máte možnost si vyzkoušet jeden herní mód - Quick Race, který obsahuje klasický závod po okruhu a nový typ závodu - Drag Racing. V něm se jedná o jednoprůjezdový závod, kde dojetí do cíle má přibližně stejnou váhu jako být v něm první. Po cestě totiž potkáváte velké množství překážek, automobily, kužele, šikany, rampy apod., přičemž každý náraz představuje vysoké riziko, že vůz znepojízdníte, a když budete hodně krutí, můžete i uvařit motor. V celém demu je k dispozici pouze jeden vůz a to Nissan 350 Z, jehož nástřik se náhodně vybírá z několika možností, kdykoliv začnete nový závod.

Hodnotit nějak zvlášť kriticky jízdní vlastnosti vozů nemá v tomto typu hry asi příliš velký význam, neboť tu jde více o požitek z rychlosti a efektní jízdy, než o reálné chování vozu. To potvrzuje fakt, že kromě času se ve hře kladnými body zohledňuje i to, jak dlouho jste s autem letěli vzduchem, jak pěkně jste projeli zatáčku smykem, jak moc blízko jste se vyhnuli taxikářovi atd. Naopak po srážce s tramvají či jiným nezúčastněným dopravním prostředkem o pár bodů přijdete.

 Problematické ovládání
Bohužel musím konstatovat, že v demu si asi nezajezdíte pomocí volantu. Alespoň můj MS SideWinder FF Wheel si s hrou vůbec nerozuměl. Otáčení volantu fungovalo, dokonce lze ve hře zapnout otřesy, ale pedály i tlačítka na volantu zůstávaly bez reakcí. Jedinou možností je namapovat klávesy, ale to už by stejně nebylo to pravé. Update 6.11.: Předchozí věty beru zpět. Ono stačí kliknout na položku Wheel v konfiguračním menu pro ovládání a nadefinovat jednotlivé funkce na volant. Zřejmě jsem při nastavování nevědomky přejel přes Whell myší, obdélník se podbarvil a já tak měl posléze za to, že Wheel je vybráno :-) Trochu tristní je ovšem skutečnost, že se nastavení ovládání i grafiky nikdy neukládá a po spuštění je třeba definovat vše znova.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Poslední připomínku k ovládání, či spíše radu, bych měl k volbě „Stability Control“ v menu „Options“, položka „Car“. Po jejím vypnutí se ovládání vozu paradoxně zlepší, auto je poslušnější. Spíše by se tato volba měla jmenovat „Instability Control“, neboť při jejím zapnutí vůz trhaně ujíždí do stran a pak se zase vrací zpátky, při ťuknutí na ruční brzdu jste okamžitě otočeni nejméně o 90 stupňů, takže projíždět zatáčky smykem je při tomto nastavení prakticky nemožné.

 Grafické zpracování
Další mé poznatky se týkají grafiky. Ze screenshotů, které demo předcházely, jsme asi všichni nabyli dojmu, že půjde o něco fantastického. Ona to je zčásti i pravda. Noční honičky městem jsou jednou velkou světelnou show, pokud si to v nastavení zvolíte. Kapoty i silnice se lesknou, světlomety oslňují a kdo chce, může si zapnout zviditelnění dráhy světel či rozmazávání okolí jako důsledek vysoké rychlosti. To ale působí dost nepřirozeně, spíše jako byste se dívali skrz rok nemyté sklo.

VIDEO z hraní NFS: UNDERGROUND dema
Jako součást tohoto článku jsme pro lepší názornost
natočili video z odehrání jednoho závodu v demoverzi:

- kratší verze videa (0:40 min, 5 MB, 400x300, DivX)
- delší verze videa (2:30 min, 17 MB, 400x300, DivX)

Horší je to s kvalitou textur okolí trati. Zblízka poznáte, že jde spíše o ploché, nepříliš detailní skicy, které vypadají trochu jako kulisy (viz třeba nepovedený model tramvaje na tomto obrázku). Na druhou stranu jejich vysoká detailnost by se dost zásadně projevila na náročnosti na výkon vašeho stroje. Takhle je to při téměř nejlepších detailech (P4-1.8 GHz, 512 MB DDR333, GF4-Ti4200) ještě na hranici snesitelnosti.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v naší sekci screenshotů

 Slovo závěrem
Příznivce arkád může plná verze této hry potěšit. Především díky bohatému vozovému parku a možnosti vlastního vylaďování jednotlivých vozů, včetně takové vychytávky jakou je „nitro forsáž“ :-) Zaryté odpůrce NFS a profesionály za závodním volantem NFS: Undergroud tradičně pobouří, ale jim jsou určené jiné, více realistické hry jako třeba Live for Speed. Pro mě osobně zůstává v NFS sérii jedničkou stále Porsche Unleashed.

Stáhněte si: Demo, Tiscali video, Videa

Související články: Recenze, Preview (7/2003), Novinky,

Články o předchozích dílech NFS: Need for Speed: Hot Pursuit 2 recenze (10/2002), Need for Speed: Porsche Unleashed recenze (3/2000), Motor City Online první dojmy (9/2001), Ohlédnutí za sérií Need for Speed (8/2001)



Nukem
autorovi je 29 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora)

 
 
Nukem

Nejnovější články