Haunted - adventurní dojmy
zdroj: tisková zpráva

Haunted - adventurní dojmy

26. 10. 2011 20:10 | Dojmy z hraní | autor: Petr Ticháček |

Herní vystava Gamescom 2011 byla bohatá na spoustu zajímavých her, nechyběly mezi nimi ani adventury. Právě na ně se zaměřil Petr Ticháček, poctivě je všechny oběhal, obhlédl a některé si i zahrál, aby vám mohl z každého jednotlivého titulu nabídnout své dojmy v rámci adventurního speciálu. Výpis všech článků, které v rámci speciálu vyšly, najdete za tímto odkazem. Tentokrát se zaměříme na titul Haunted od tvůrců známých adventurek Jack Keane nebo Ankh, který přinese neobvyklou kombinaci cartoonové grafiky a temné atmosféry.

Dnes tu máme další z řady německých her, které se rodily na svět velice těžce. A opět to bude naprosto stejná písnička, jako v případě The Book of Unwritten Tales, neboť karty svíral v ruce tentýž německý (HMH) a posléze celosvětový (JoWooD) vydavatel, který se ještě před dokončením hry odporoučel do věčných lovišť. Nehodlám vás ale celou touhle historkou znovu zatěžovat. Podstatné je, že osiřelé adventury Haunted se letos ujal jiný německý vydavatel dtp Entertainment, který ji ještě koncem srpna stihnul vydat v Německu a počátkem příštího roku ji prostřednictvím britských Lace Mamba Global dostane i do zbytku světa.

Haunted pochází z dílny týmu Deck 13, který jistě znáte prostřednictvím trilogie Ankh nebo další povedené komediální adventury Jack Keane (druhý díl je již ve vývoji – více zde: první díl reportáže). Rukopis vývojářů je na Haunted zřetelný od prvního okamžiku. Typická cartoon grafika, ať už jde o postavičky nebo herní prostředí, hrající zářivými až neonovými barvami v plně 3D enginu - to je něco, co v žánru adventur prakticky nikdo jiný nenabízí. Tentokrát ale charakter hry vyznívá trošku jinak. Všechno je o poznání temnější. A tajemnější.

Haunted je totiž, dá-li se to tak vůbec nazvat, cartoon horor. To, že o další praštěnou komedii ve stylu Ankh nebo Jack Keane nepůjde, zjišťujeme už v samotném úvodu, kdy sledujeme prostitutku/sirotka jménem Mary kráčet nočními ulicemi viktoriánského Londýna, a to za doprovodu tajemné hudby a zoufalých hlasů malé holčičky, která vyvolává její jméno a žadoní o pomoc. Ta holčička je Maryina sestra Emily – dlouhé roky ztracená a nejspíše mrtvá, což si Mary dává sama sobě za vinu.

Při děsivé chůzi napříč hřbitovem, kam ji hlas sestry zavedl, ovšem Mary najednou upadne, omdlí a probudí se až na operačním sále úchylné profesorky Lindsey Ashfordové. Vše nasvědčuje tomu, že se brzy staneme svědky rozkuchání mladého ženského těla, ovšem jakmile profesorka řízne skalpelem do hrudi, Mary bolestí procitne a to k úžasu svému i profesorky, která se domnívala, že je dívka mrtvá. Namísto pitvy ji tedy pozve na šálek čaje, přičemž ale slyšíme, jak v zákulisí kárá svého neschopného nohsleda Ethana a přikazuje mu, aby Mary co nejdříve vyprovodil na onen svět. Živého člověka přece pitvat nemůže.

A právě tohle je okamžik, kdy se Mary ujímáme coby hráči. Můžeme s ní prozkoumat děsivou profesorčinu laboratoř plnou zkumavek, knih a podivných, zvrhle vypadajících, nástrojů, nad jejichž účelem bych raději vůbec nehloubal. Mezi všemi těmi podivnostmi objevíme také několik předmětů, které patřily Maryině zemřelé sestřičce, a zjistíme též, že vládneme nadpřirozenou schopností vidět a promlouvat s duchy. S jedním takovým se seznámíme přímo v laboratoři (pirát Oskar).

Duchové jsou pro Haunted naprosto klíčoví. Oplývají totiž různorodými speciálními dovednostmi, bez nichž se Mary nedokáže obejít ani v úvodu při útěku z laboratoře, ani později při pátrání po své malé sestřičce. Nezůstane samozřejmě pouze u Oskara, duchů v partičce bude postupně přibývat, a než projdeme všemi šesti kapitolami hry, táhnoucími se od Londýna přes Skotsko až do Transylvánie, nevystačí nám na jejich sečtení prsty jedné ruky.

A že bude hratelnost na speciální schopnosti duchů výrazně spoléhat, to asi netřeba zdůrazňovat. Jejich „používání“ probíhá obdobně jako u předmětů v inventáři. Ikonky duchů se řadí vedle sebe u dolního okraje obrazovky (klasický inventář se pak nachází u horního okraje), přičemž stačí na příslušného ducha kliknout a použít jej na kterýkoliv objekt v lokaci. Oskar se například dokáže bezpečně dotýkat věcí pod silným elektrickým proudem, čehož Mary využije hned při útěku z laboratoře v úvodu první kapitoly.

zdroj: Archiv

V základu ale půjde o klasickou point-and-click adventuru s tradičními předmětovými hádankami a větvenými dialogy. To je na jednu stranu pozoruhodná věc, protože hra běžící na plně 3D enginu obvykle sklouzává k přímému ovládání gamepadem nebo klávesnicí. Němečtí vývojáři se ale, stejně jako jejich čeští kolegové z Centauri Production, domnívají, že k adventurám point-and-click prostě patří bez ohledu na to, jaký engine používají.

Haunted tedy 3D využívá především k efektním přeletům kamer a speciálních záběrů během nehratelných scének, což hře dodává na filmovosti a dynamičnosti. Bohužel, engine už má svá nejlepší léta za sebou, a tak nečekejte žádné grafické zázraky, obzvláště co se animací týče.

Sami autoři svoji hru označují za zajímavou především ze dvou důvodů. Tím prvním je hodně riskantní skloubení hororu a komedie, protože ač je pozadí příběhu vážné a tajemné, tak duchové nechodí pro vtípky nikdy daleko a atmosféru výrazně odlehčují. Kromě toho hra překvapí postranními questy, typickými spíše pro RPG hry, které základní příběhovou linku doplňují a jejichž vyřešení není pro úspěšné dokončení hry nutností. I díky tomu Haunted rozhodně nevypadá nezajímavě a já osobně jsem na něj hodně zvědavý.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Je 18:30 odpoledne a Jan Klose z Deck13 nevypadá po náročném dni na výstavě vůbec unaveně

V dalším adventurním preview z letošního Gamescomu se Petr 'BigPeter' Ticháček zaměří na adventuru Phobos 1953, která se zabývá děsivými psychologickými a telepatickými experimenty ruské KGB v 50. letech minulého století.

V rámci adventurního speciálu z Gamescomu 2011 vyšly články:

  • Gamescom 2011 - horké adventurní novinky
  • Jurassic Park: The Game – adventurní dojmy  z GC 2011
  • Testament of Sherlock Holmes - adventurní dojmy z GC 2011
  • Captain Morgane and The Golden Turtle - adventurní dojmy
  • Asylum - hororové adventurní dojmy z GC 2011
  • Lucius -  GC 2011 dojmy z ďábelské adventure
  • The Book of Unwritten Tales - adventurní dojmy
  • Book of Unwritten Tales: The Critter Chronicles - GC 2011 dojmy
  • L.A. Noire - dojmy z PC verze
  • Y: The Case of John Yesterday - dojmy z hororového thrilleru
  • Memento Mori 2 - adventurní dojmy z českého thrilleru
  • The Lost Chronicles of Zerzura - adventurní dojmy
  • Nejnovější články