The Book of Unwritten Tales - adventurní dojmy
zdroj: tisková zpráva

The Book of Unwritten Tales - adventurní dojmy

23. 9. 2011 22:30 | Dojmy z hraní | autor: Petr Ticháček |

Herní vystava Gamescom 2011 byla bohatá na spoustu zajímavých her, nechyběly mezi nimi ani adventury. Právě na ně se zaměřil Petr Ticháček, poctivě je všechny oběhal, obhlédl a některé si i zahrál, aby vám mohl z každého jednotlivého titulu nabídnout své dojmy v rámci adventurního speciálu. Výpis všech článků, které v rámci speciálu vyšly, najdete za tímto odkazem, dnes se zaměříme na fantasy adventurku The Book of Unwritten Tales, která na PC vyjde 29. října.

Na stánku britské společnosti Lace Mamba Global mě krom jiných her čekalo i jedno z nejpříjemnějších překvapení výstavy Gamescom 2011 – výpravná fantasy adventura The Book of Unwritten Tales. Netuším, do jaké míry jste krušný osud této hry sledovali, takže mi dovolte jen velmi stručnou rekapitulaci. Hra vyšla ve svém rodném Německu v dubnu 2009 pod hlavičkou vydavatele HMH a sklízela téměř výhradně devítková hodnocení, takže licenci na anglickou verzi velmi rychle odkoupila americká The Adventure Company. Než ale hru stihla plně lokalizovat, HMH oznámila insolvenci.

Po čase práva na kompletní portfolio HMH odkoupil rakouský JoWooD, který v té době už vlastnil také právě The Adventure Company, takže firma slavnostně znovu-oznámila vydání anglické verze hry. Jenže, jak už asi víte, JoWooD záhy následoval smutný osud HMH.

Od té chvíle to s The Book of Unwritten Tales vypadalo absolutně beznadějně, a to až do července tohoto roku, kdy se práva vrátily do rukou vývojářům KING Art, kteří svůj klíčový titul s pomocí několika dalších distribučních partnerů snad už konečně dostanou na německy nehovořící trhy. Hurray!!!!

Osud The Book of Unwritten Tales vám možná silně připomene stejně trnitou historii hry Runaway: A Road Adventure (2002), s níž má tato hra společnou ještě minimálně jednu vlastnost: vypadá báječně! Kromě prezentace na stánku Lace Mamba Global jsem si mohl vyzkoušet i první dvě kapitoly z takřka finální anglické verze hry a mohu svědomitě prohlásit, že je to prozatím nejlepší adventura, jakou jsem letos hrál. I když je příběhově poněkud neoriginální.

Klasická fantasy zápletka, zjevně inspirovaná celou plejádou kultovních titulů od Pána prstenů, přes Letopisy Narnie až po Zeměplochu, nás zavede do světa sužovaného krutou válkou. Starý skřet Mortimer MacGuffin, povoláním archeolog, objeví v jedné z knih popis místa úkrytu prastarého artefaktu, jenž má sílu válku ukončit. Kdokoliv jej třímá v rukou, bude moci rozhodnout o osudu celé planety.

Mortimer má strach, aby se artefakt nedostal do spárů temné Armády stínů, a právě to se málem přihodí. Mortimera v jeho chýši přepadne děsivý čaroděj Munkus, starého skřeta uzamkne do klece a na obrovském dopravním drakovi jej hodlá unést do sídla arci-čarodějnice Mortrogy.

zdroj: Archiv

Naštěstí, Mortimer stihne předat indicie k získání artefaktu dvěma spřáteleným postavám. Nejdříve se jej v prologu první kapitoly pokusíme na zádech obrovského letícího draka vysvobodit v roli lesní elfky Ivo, které Mortimer prozradí, že ona klíčová kniha je ukryta v tajném sklepení jeho chýše. Záchrana ale nemá dlouhého trvání.

Uvolněné klece, která dopadne do sněhových závějí pohoří Bílého hřebene, si drak brzy všimne, ale než ji stačí znovu ukořistit, předá Mortimer zlatý prsten malému gnómu Wilburovi s tím, aby jej osobně doručil lidskému arci-mágovi Alistarovi. Mortimera sice v této chvíli spatříme naposledy, ale na scéně máme dva nové odvážné hrdiny, kteří cítí zodpovědnost a hodlají záchraně světa napomoci.

S Ivo se vydáme do Mortimerovy chýše, abychom v ní pátrali po přístupu do tajného sklepení, podstatně více času ovšem strávíme v kůži Wilbura, jehož si okamžitě zamilujete stejně, jako jste si oblíbili Froda Pytlíka v Pánovi prstenů. Duševně komplikovaná postavička, která nezapadá do rodiny plné vědců, vynálezců, fyziků a chemiků, touží po něčem, co gnómské rase nepřísluší: vypravit se na velké dobrodružství a stát se uznávaným mágem. K čemuž právě nyní dostává jedinečnou příležitost.

Wilbur se v první kapitole musí nejdříve dostat ze zasněžených hor do lidmi obývaného údolí, kde si v kapitole druhé splní svůj odvěký sen. A právě tahle sekce ve mně vyvolala silné vzpomínky na hry jako Simon the Sorcerer (1+2), Discworld (opět 1+2) nebo Monkey Island (1-3).

Tahle hra totiž člověku dokáže vykouzlit na tváří permanentní uvolněný úsměv, a to díky dokonalé kombinaci několika kladných vlastností. Předně jsou to hlavní hrdinové, oba roztomile příjemní, které od třetí kapitoly doplní další dvě hratelné postavy. Pak je to výpravné pojetí příběhu, které střídavě sleduje počínání Wilbura i Ivo a protkává je řadou komických i dramatických sekvencí.

Dále nesmím opomenout naprosto fantastickou 2,5D grafiku, využívající častého zoomu kamery, díky němuž hra získává silnější filmový charakter. A to vše korunuje velice jemný a trefný humor, který se nesnaží vynikat křečovitě vtipnými hláškami, leč hrou jen tak lehounce a nenásilně proplouvá a… skóruje. Obzvláště pak ve druhé kapitole, kdy naprosto impozantně paroduje stolní i MMORPG hry nebo si střílí ze sebe sama – z klasických point-and-click adventur, v nichž nelze zemřít. Což, jak jistě uznáte, znamená nemalou komplikaci třeba pro takového Smrtě.

zdroj: Archiv

Po tom všem vás asi nepřekvapí, že zahrání prvních dvou šťavnatých kapitol ve mne vyvolalo vlkodlačí hlad po spolknutí třech zbývajících – na ty asi ale ještě budu muset, spolu s vámi, přibližně měsíc počkat. A možná i trochu déle. Společnost Lace Mamba Global hru totiž nevydává celosvětově, nýbrž pouze na území Anglie, Irska, Austrálie, Nového Zélandu a Beneluxu. Proč ne také ve zbytku světa?

„Protože tahle teritoria máme nejlépe podchycené,“ zněla poněkud smutná odpověď Claase Woltera. „Například v takovém USA je neskutečně těžké uspět s adventurním titulem. Ostatně i tady v Anglii je to obtížné. V kamenných obchodech jsou všechny poličky plné konzolových titulů a PC hrám je věnován pouze jeden malý stojánek. A v USA je situace ještě horší. Z PC her se dobře prodává snad jen World of Warcraft a The Sims.“

Vzniklé distribuční díry by nicméně měli záhy zalepit samotní vývojáři KING Art, kteří hru hodlají vydat v digitální formě. Takže hostina bude, nebojte. Do té doby si ale na ty vodopády slin raději obstarejte hodně savé bryndáky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Claas Wolter z Lace Mamba Global pózující před plakátem The Book of Unwritten Tales

V dalším adventurním preview z letošního Gamescomu se Petr 'BigPeter' Ticháček zaměří na The Book of Unwritten Tales: The Critter Chronicles, což je kratší příběhový prequel dnes představenému titulu The Book of Unwritten Tales, který v Německu vyjde počátkem října a snad se časem dostane na trh i v ENG verzi.

V rámci adventurního speciálu z Gamescomu 2011 vyšly články:

  • Gamescom 2011 - horké adventurní novinky
  • Jurassic Park: The Game – adventurní dojmy  z GC 2011
  • Testament of Sherlock Holmes - adventurní dojmy z GC 2011
  • Captain Morgane and The Golden Turtle - adventurní dojmy
  • Asylum - hororové adventurní dojmy z GC 2011
  • Lucius -  GC 2011 dojmy z ďábelské adventure
  •  

    Nejnovější články