Advanced Warfighter 2 multiplayer.dojmy
zdroj: Archiv

Advanced Warfighter 2 multiplayer.dojmy

1. 3. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

V bitkách pro více hráčů se již u předchůdce skrývala účinná zbraň na starosti všedního dne, přičemž druhý díl dobrou pověst ještě vylepšuje. Dojmy ze síťového dema odhalují, na co se s kamarády můžete těšit.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 1.března 2007
První české dojmy z MP dema zdroj: Archiv Verze hry: MP demo/anglické/X360
Doba hraní: 3 dny


Obrázek zdroj: Archiv Krátce po vydání singleplayerového dema (naše dojmy) se na Xbox Live Marketplace objevila i ukázka multiplayerová, takže jsme si mohli opět složit další kostičku do skládanky informací o novém Ghost Reconu. Jestliže kampaň zhruba kopíruje předešlý díl, tak v oblasti hry pro více hráčů můžeme možná hovořit i o malé revoluci, alespoň v této sérii. Tvůrci totiž do hry zakomponovali rovnou několik nových a vítaných vymožeností, po kterých hráči dříve volali. Nabídka multiplayerového režimu už na první pohled zaujme daleko širšími možnostmi, které značí velkou pečlivost věnovanou této části hry.

Emancipace nyní i ve hře
Ani nevím, odkud to vzít dříve, ale ano přece z té něžnější stránky! V rámci výběru postavy totiž budou k dispozici i zástupkyně něžnějšího pohlaví, i když ve vojenské branži to může znít trošku divně. Přece jenom plně vyzbrojená vojanda pro valnou většinou obecenstva moc jemně nevypadá, ale úchylka na maskáče se v sexuologickém slovníku jistě objevuje. Zkrátka si budete moci v editoru postav svobodně vybrat jak muže, tak i ženy. Dívky zvláště ve tmavých brýlích kupodivu působí i docela sexy, přiléhavé uniformy si ale díky pohledu na záda vůbec neužijete a v demu už vůbec ne. Single kampaň ale bude striktně chlapská záležitost.

Když už jsem nakousl ty přiléhavé oblečky, musím také zmínit i rozšířený šatník vojáků, včetně helem, taktických vest, sumek, batůžků a další výstroje různých kamufláží, takže se možnosti editoru postav hodně blíží poměrně komplexnímu udělátku ze sousedského Rainbow Six: Vegas. Stejně tak je do hry vloženo i mnoho nových zbraní, jenž doplňují osvědčené klasiky z minula. Nota bene když nabídka narostla ještě o několik moderních konceptů zbraňových systémů, které se na bojištích objeví až za pár let. Pro všechny pak platí jistá akurátnost se svými reálnými protějšky, což jistě potěší fanoušky palných zbraní. Zbraňový arzenál doznal jistého rozšíření, takže jistě přijde vhod podrobná encyklopedie výzbroje a výstroje. Ruční granáty kupodivu účinně ničí i lehce obrněnou techniku nepřítele, která by v reálu měla být vůči nim odolná.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Do boje znovu vyráží různé specializace vojáků - od odstřelovače, přes granátníka, až k medikovi, to už ale známe i z ostatních her. V MP demu je možné hrát v týmech proti sobě, nebo při menším počtu hráčů v kooperativní hře dobývat základnu obsazenou počítačem řízenými protivníky. V druhém případě se musí ještě splnit něco rozkazů z velení, jako zničení těžké techniky nepřítele, nebo nasazení výbušných náloží. Kromě solidní A.I. uměle řízených vojáků mě nic nepřekvapilo. Všechny herní módy lze provozovat jak na rozdělené obrazovce až ve čtveřici, nebo přes system link i v lokální síti. Zapojit se také můžete do klasického deathmatche všichni proti všem. Bohužel demo nepovoluje prakticky nic nastavit, většina voleb je neaktivní, takže nelze ani navolit počet respawnů.

Konec čekání u místa respawnu
Zvětšit zdroj: Archiv Asi nejužitečnější novinkou GRAW2 je potlačení nemilého chování živých vojáků, kteří se v zápalu boje a laciných skalpů stáhnou na protivníkův respawn a trvale ostřelují jeho jednotky ihned po jejich znovuobjevení, což je poměrně velký nešvar online hraní vůbec. Hra v reálném čase vyhodnocuje postavení vlastních i nepřátelských jednotek, tvar a profil krajiny, možnost účinného krytí a místa skonu všech hráčů, aby pak podle toho stanovila místa nového narození zastřelených vojáků, takže vykutálení zabijáci mají po švestkách.

V praxi to vypadá následovně: přecházíte volné prostranství mezi domy a nepřítel vás překvapí dobře mířenou palbou, načež rychle umíráte. Hra v několika sekundách vyhodnotí podle výše uvedených veličin nejlepší místo nového respawnu, takže se nyní objevíte již pěkně v krytu za rohem domu, bezpečně vzdáleni pohledům nepřátel, nicméně stále v místě přestřelky, aby jste nebyli nuceni ujít kilometry zpět k bojové zóně.

TRAILER Z MULTIPLAYEROVÉHO DEMA

Zpracování mapy v demu
Multiplayerové demo obsahuje jednu mapu střední velikosti. Zobrazuje zalesněné okolí vojenské základny, dle rázu krajiny bych to tipoval na nějakou středozemní oblast. Na mapě je bohužel vidět jisté zjednodušení grafiky oproti staršímu singleplayerovému demu, což potvrzuje zmíněné provedení řeky a primitivnější textury stromů a trávy, což se ale dalo čekat. Dojem vylepšují znamenité kouřové a světelné efekty, stejně jako jasně patrné nasvícení a stínování objektů. Oproti jedničce jsou stíny daleko kontrastnější a přechody mezi světlými a tmavými místy jsou skoro až moc zřetelné.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Textury zeleně a stromů jsou viditelně zjednodušené a voda, resp. řeka opět vypadá spíše jako hodně ředěná čokoládová poleva, než vodní tok, ale v zápalu boje si těchto drobností ani nevšimnete. Alespoň pro mne jsou vzdálenější nepřátelé díky maskování a hlavně nové práci se stíny a světlem docela špatně rozpoznatelní než u minulého dílu. Nicméně velmi pomáhají známé červené kosočtverečky indikující nepřítele a také přehledná mapa kdykoli dostupná přímo ze hry.

Líbíla se mi volba různých kamufláží a nebo kamera, která se po vašem zabití zaměří na místo úkrytu úspěšného střelce. Jasnou věcí i v multiplayeru je sbírání zbraní po padlých, přepínání palebné dávky u automatů a také léčení zasažených kolegů. Ohledně inteligence počítačem řízených protivníků panuje zatím vesměs pozitivní atmosféra, když se vojáci dokážou při útoku krýt, popř. alespoň zalehnout, nebo rychlým přebíháním znemožňují zamíření. Nebojí se vám vpadnout do zad, nicméně si občas pro kulku do hlavy klidně přijdou rovnou nejkratší cestou. Efektně vypadá i dorážka raněného protivníka, když k němu nestačí přijít zdravotní záchrana. Počítač pak neváhá vypálit přesnou kulku na jistotu, takže nějaké dlouhé válení a úpění na zemi v tratolišti krve jako v Gears of War opravdu nehrozí.

Zvětšit zdroj: Archiv Jako Michael Jackson
Vše vidíte zpoza ramene nebo v pohledu z vlastních očí, přičemž ale není vidět zbraň. Volba náhledu se nastavuje jen v menu, nikoli tlačítkem přímo ve hře, jak to dokáže kupř. konkurenční série Socom na PS2. V multiplayeru ovšem znovu chybí jakákoli forma krytu, či přilepení za překážku, jaká se nabízí v singleplayer kampani, což docela zamrzí, protože se tak vytrácí jistý strategický prvek a všechny mapy půjde přitom hrát i v osamocení. Nicméně částečně je tento handicap nahrazen výklony do stran, při nichž se nelze pohybovat, ale stejně jako v prvním díle tento pohyb vypadá velmi směšně až nereálně. To se dá říct i o klouzavé normální chůzi, která trošku připomíná moonwalk Michaela Jacksona. Obligátní přikrčení a plazení naštěstí nechybí.

V demu není potlačena přátelská palba, takže klidně můžete neopatrně zastřelit svého kolegu, stejně jako není problém průzkumného Drona pár ranami sestřelit z oblohy v pěkném ohňostroji jeho exploze. Možná že by se mohlo hodit i plavání, popř. potápění, což u konkurence také již nějaký ten pátek mají ve výbavě, ale zde ani na podruhé nelze vodní plochy překonat.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

V plné verze najdete celkem čtrnáct map různých velikostí pro týmové boje, nicméně tento počet nemusí být konečný. Lokace budou v několika velikostech - tedy od malých pro několik hráčů, až k rozlehlým oblastem pro hromadné přestřelky, takže pro každý počet připojených hráčů se vždy najde odpovídající mapa. Maximální počet účastníků jedné seance je stanoven na šestnáct. Souboje se pak odehrávají v osmi různých denních dobách, které jsou volitelné před spuštěním každé mapy.

Klan létajících dýk
Zvětšit zdroj: Archiv Velkou novinku GRAW2 představuje komplexní podpora klanů zhruba v tom smyslu, jak to nabídl Battlefield: Modern Combat v mutaci pro Xbox 360. Každý hráč si tedy může vytvořit spřátelenou skupinu až sta hráčů, přičemž si navolí pojmenování, klanový erb, své motto a několik dalších charakteristik, pod kterými bude klan navenek vystupovat. Pro tyto účely také tvůrci nabídnou speciální klanové zápasy, kdy spolu budou moci soupeřit výhradně klany proti sobě. Samozřejmou součástí se stanou přehledné žebříčky a statistiky všech klanů a jejich členů, takže nebude těžké zkontrolovat svojí pozici mezi ostatními skupinami z celého světa. Přislíbeno je do budoucna i pořádání mezinárodních klanových turnajů, ovšem pozvány zřejmě budou jen ty nejlepší skupiny okupující přední místa žebříčků.

Další parádičkou je nový divácký režim, kdy po svém vyřazení z boje můžete na bitvu nahlížet očima jakéhokoli přeživšího přátelského vojáka, včetně možnosti dvojitého přiblížení kamery. Plně svobodná kamera např. z ptačí perspektivy je ale stále tvrdým oříškem, takže nic podobného tu nenajdete. V bitvě se také můžete skrze funkci obrazu v obraze (Crosscom) podívat z pozice ostatních spolubojovníků, dokonce lze tento malý výřez z rohu obrazovky roztáhnout na celou plochu a úplně stejně je dovoleno nahlížet i skrze průzkumného robůtka. Dron je plně ovladatelný a své služby nabízí kromě singlu právě i v rámci multiplayeru.
Zvětšit
Po zkušenostech s demem tedy vypadá multiplayer také k světu, hlavně jsem do plné verze zvědav na fungování systému respawnů a také stabilitu síťového kódu při plném počtu hráčů. Již teď si ale troufám tvrdit, že režim více hráčů nabídne stejné, ne-li kvalitnější vyžití, jako singleplayerová kampaň, takže ani po dokončení příběhové části se nemusíte bát o další zážitky jak v osamění, tak i s kamarády.

Stáhněte si: Videa, Trailery (X360 SP i MP demo je na Xbox Live)

Související články: Dojmy ze singleplayerového dema, Novinky, Ghost Recon 3 X360 recenze a PC recenze



Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; na rádiu Akropolis hostuje v pořadu Cheat a vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry


 
 
Michal Jonáš

Nejnovější články