Autor: Ještěr Publikováno: 14. července 2008 |
Standardní porce nacistů s přebujelou fantazií, ošemetné alternativní světy a volnomyšlenkářská hratelnost v pokračování jedné z nejsilnějších FPS značek s B.J. Blazkowiczem v hlavní roli. ![]() ![]() ![]() Za časů nového Wolfensteina ale zřejmě nemá B.J. na růžích ustláno. Šolichá se po boku tu více, tu méně zpacifikovaných povstalců ve fiktivním říšském městečku Isenstadt, které vám bude plně přístupné až v pozdějších fázích hry, a mimo jiné má čile fungovat bez jediného loadu. Tahle nacisty ovládaná díra bude stěžejním herním prostředím a nebude ochuzena o nic, čím by takové druhoválečné město mělo disponovat – uličky lemované zelení, stoky, hráči přístupné střechy a spousta dalších věcí pod sluncem. Přesto, a nebo právě proto, že jsou v Isenstadtu všichni a všechno podrobeno přísnému oku hitlerovskému, touží vývojáři po velmi přístupném a příběhem nesvázaném světě plném speciálních míst – fungujících jako tradiční secrety – s lupem. Prý to funguje a rebelovo řádění je při každém restartu téže mise skutečně rozmanité – dobrý výkon na někoho, kdo sotva představil svůj projekt novinářům. ![]() ![]() ![]() Jak Führer vždycky rád zdůrazňoval, Říše není malou zemí, a tak zatímco uvnitř Isenstadtu budete povětšinou plnit questy, často se ve stylu lineárních misí podíváte za hranice města. Ostatně, samotné městečko povede svůj vlastní život a většina aktivit nacistických vojáků bude náhodně generovaná, což by mělo zajistit autentický dojem. Nacisté však budou s postupem hry zřejmě stále otravnější, což má podle lidí z Ravenu ještě více prohloubit onen věrohodný pohled problémového otrapy uprostřed vosího hnízda. Za většinu vojáků, co pobijete, přijde v dohledné době obdobně fanatická náhrada. V dlouhodobém časovém horizontu tedy logicky docílíte jen ztráty cenné munice, z krátkodobého hlediska však vyčístěním nepřítele získáte přístup ke strategicky zajímavým pláckům a šťavnatému lupu, především zpočátku hry, kdy hra ještě nemá přetékat paranormálními prvky, se bude jednat o nejlepší možnost, jak se vybavit lépe než nepřítel. Hra také umožní nahrabat si nacistické zlato, zřejmě posbírané po celé Evropě, zahrnout jím libovolné ne až tak loajální NPC a jako revanš si odnést špatně sehnatelnou zbraň nebo třeba nějaký upgrade. ![]() ![]() ![]() Bezbřehá likvidace vojáků Osy je na PC i konzolích evergreenem napříč skoro všemi žánry. Na rozdíl od většiny takových her – Wolfensteina 3d a Return to Castle Wolfenstein nevyjímaje – strávíte relativně hodně času se Spojenci za zadkem. Pánové z Raven Software se dušují, že AI obou stran je na tuto nezvykle svobodnou válku dobře připravena, ba dokonce nevynechá jedinou příležitost předstírat maníka z Far Cry, tedy přechytračit vás klidně na obrovském prostoru (příp. neskočit na vaše laciné špeky, které vám možná fungovaly v Serious Samovi). Nepůjde jim zřejmě moc brnkat na nervy – však oni ti Němci byli jako z oceli – avšak pokud velmi záhy zlikvidujete důstojníka početné jednotky, může se stát, že ušetříte hromady času a tuny munice, protože zbytek jednotky se rozprchne do okolí. Co se týče práce s terénem, stane se, že při výběru alternativní cesty si na vás nepřítel počká za rohem nebo se vás pokusí odříznout od možnosti úniku. Takže, milý hráči, chytře využívat prostředí, vhodně kombinovat zbraně, netěkat sem a tam, mít oči i na zadku a Wehrmacht si ani nelízne. Možná je to ale všechno jinak. Možná půjde mezi obyčejnými vojáky jen o takovou rozehřívačku… Když vědci a šamani rozhodují války ![]() V kontextu s relativně poklidnou první částí tohoto článku mohou znít nějaké bláboly o Krytu trochu divně, což si zřejmě uvědomoval i Eric Biessman z Raven Software, a tak před novináři uvedl věci na pravou míru: "Myšlenky magie a všelijaké pavědy nás hodně berou, takže se snažíme nacpat toho do hry více než kdy dříve. A tak nějak jsme prostě došli k nápadu s Krytem. Kryt není stvořen jen proto, aby vám hru jednostranně ztížil, jedná se o dveře ke všem uchopitelným okultním věcičkám." A v pokročilé fázi příběhu se tyto dveře otevřou úplně a B.J. získá schopnost do alternativního světa de facto kdykoliv vstupovat. ![]() ![]() ![]() Brouzdání mezi světy Nejen, že se B.J. bude v Krytu cítit jako pořádně zťukaný opiáty, ale bude se též rychleji pohybovat a možná dokáže ještě spoustu dalších věcí pod sluncem, které si pánové z Ravenu do vydání stihnou navymýšlet. Pro jednu za všechny si B.J. dovede na pomoc zavolat nadpřirozené okultní potvorsto Bláto (the Mire), které zpomalí čas a omráčí všechny nepříliš vzdálené nepřátele. To samozřejmě nebudete moci dělat příliš často, protože využití podobných sil bude ve hře podmíněno plně dobitým ukazatelem (paralela např. s bullet-timem v sérii Max Payne). Zdalipak ovšem půjde pracovat na základních parametrech (většinou zdraví / rychlost) i nějakou normálnější cestou, není prozatím známo, byť autoři slibují možnost tichého plížení se v samfisherovském stylu. Kevin Cloud z id Softu přichází s dalším zajímavým faktem: "Jak hrou postupujete, pociťujete větší a větší zásahy čím dál ambicióznějších Němců. V Krytu to tak začne celkem nepřekvapivě vřít a bude se stávat čím dál záludnějším, nepřátelštějším." A aby toho třeba nebylo málo, můžete tento výsledek esesáckých okultních čarůvek lišácky prozkoumat dříve nepřístupná nebo velmi špatně přístupná zákoutí, mnohdy nutná k dalšímu postupu hrou. ![]() ![]() ![]() Pro fanoušky skutečných druhoválečných reálií přijde na řadu také nejedno nóvum "normálního" zbrojařství, zde reprezentované třeba létajícímí nacisty, opásanými jetpacky a vyzbrojenými rotačními kulomety. A pokud se dá spoléhat na obsah předchůdců, tahle kapitola u pouhého jetpacku rozhodně neskončí."Tentokrát se opravdu snažíme, aby byl příběh hry tím, co si hráče okamžitě omotá kolem prstu", svěřil se Biessman zahraničním žurnalistům. A protože v Ravenu dali do kupy úplně nový tým tvůrců videosekvencí, nemusí se tentokrát ani jednat o pouhý blábol rozjařeného designéra. Na druhou stranu velmi dobře víme, jak tristně to s příběhovou složkou ve hrách od id, respektive Ravenu, dopadá.. Špetka praxe z krví zacákaného terénu ![]() Při své druhé návštěvě Kryt využije k tomu, aby prošel skrz v této paralelní dimenzi neexistující zeď a zpět v realitě se vynořil na druhé straně. Pak snadno dobývá otravná kulometná hnízda nebo tak zachraňuje kožich nejednomu souputníkovi. Za jejich přispění prolamuje masivní dveře, umně skryté za zakrvaveným bojovým pláckem, a dostává se k podivně vrzající mašině. V tom ale podivná věcička, počmáraná velikánským hákovým křížem, začíná zlobit, kosí vaše souputníky a drolí ne zrovna tenké zdi nějakým zatraceným paprskem zelené barvy. Prostě paseka, která se nedá přežít – pokud nemáte v rodném listě napsáno B.J. Blazkowicz. Jenže atakovat takovou paranormální potvoru kulkami a granáty má asi takový smysl jako jít na Hitlera s klackem a vodní pistolkou (ve skutečnosti od sebe ty kulky ještě odrážejí), takže je třeba mazat pro řešení zpátky do Krytu.. Shrnutí ![]() Zdroje: Game Informer |
Ještěr | |
autor je administrátorem fanstránky Vault šílené brahminy |