Warhammer Online - preview 2.část
zdroj: tisková zpráva

Warhammer Online - preview 2.část

18. 4. 2008 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Zápisky z pařížské předváděčky fantasy MMORPG od EA se tentokrát věnují kampani, pojetí měst (včetně Prahy) a jejich dobývání, hernímu deníčku, technickému zpracování… a klovajícím kuřatům.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 18.dubna 2008


první části preview z Paříže jste se mohli dočíst o historii tvůrců hry, pojetí herního světa, přístupu k předloze, rasách, povolání, diferenciaci hráčů a především o ústředním RvR systému.Dnes se budeme věnovat kampani, pojetí měst a jejich dobývání, generované herní knize, technickému zpracování… a klovajícím kuřatům.

Kampaň
Obrázek zdroj: tisková zpráva Celá hra je o válce několika ras a vaším konečným cílem není nic jiného, než obhájit vlastní území a zatlačit protivníka co nejdál od něj. Případně mu rovnou strhnout všechny stavby a města, srazit jej na kolena, aby na vás už nemohl (alespoň nějakou dobu) více dotírat. Kampaň je tedy vaše ústřední příběhové snažení. Postup ovlivňuje vlastně vše, co ve hře děláte vy i ostatní. Je to prostě válka - a ta se neustále vyvíjí, jak se fronta posouvá do vaší domoviny nebo naopak na území nepřítele.

Jedním z prvků kampaně jsou tzv. scénáře, což jsou vlastně drobné herní módy typu deathmatch nebo Capture the Flag. Jedním z těch zajímavějších je například „Vražedný míč“, soustředěný okolo artefaktu, který nositeli propůjčí mimořádnou sílu v boji, ale zároveň ho pomalu zabíjí, takže jej nikdo neudrží příliš dlouho. Pro rozumný zážitek ze hry dle tvůrců bohatě stačí zahrát si půl hodiny denně a splnit tak nějaké dva scénáře.

Veřejné úkoly
Dalším a v rámci žánru unikátním prvkem kampaně jsou tzv. veřejné úkoly. Souvisí s lokací: kdo do ní vejde, automaticky začíná plnit stejný veřejný úkol. Je možné do něj vstoupit sólo i ve skupině. Souvisí s tím vždy nějaký příběh, který se s plněním úkolu vyvíjí. A tyto úkoly se instancují a recyklují každých několik minut. Tyto veřejné úkoly generují unikátní kořist a odměnu – čím větší byl váš přínos v rámci úkolu, tím větší máte přitom šanci na cennější odměnu/kořist. Jedním z nejoblíbenějších úkolů je zajetí krále nepřátelské rasy. Toho je dokonce možné pak vystavit v kleci ve vlastním městě pro ostudu a dokonce na něj házet shnilá rajčata! Samozřejmě jej ale můžete také jednoduše zabít.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud se hráči spojují do guild, snaží se tvůrci, aby tyto byly něco víc než jen chatovací kanál. Víc spojující, motivující a kooperativní. Management guild je tedy solidně detailní s vlastní stránkou menu, kde je možné mít kromě jiného novinky v RSS režimu. Guilda a její funkce se nicméně o sebe starají hodně automaticky, takže její správce může také pořádně hrát a ne jen managovat. Plnění úkolů a tažení mají tvůrci aktuálně (ještě se to může změnit) přehledně rozděleno na zelené PvE, žluté PvE s možným PvP a rudé čisté PvP, takže při pohledu na mapu nebo zadání úkolu okamžitě víte, do čeho jdete. Pro úplný vývoj vaší postavy a kampaně budete muset každopádně plnit všechny tři, nebude množné půlku ignorovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Města
Ve hře bude šest základních (může se změnit s datadisky) ras a tudíž šest výrazně odlišných hlavních měst. Od začátku a nízkých úrovní vaší postavy můžete navštívit jakoukoliv část vašeho spřáteleného světa. Ve městech stojí stavby guild, obsahující velké místnosti pro všechny členy guildy, ale také velíny a menší pokoje nahoře, kam mohou jen šéfové, aby se tam v klidu domluvili na strategii. Města mají také různé utility a veřejné služby – prodavače, bankéře, trenéry povolání, transportní zařízení.

Na banky občas udělají nájezd zloději, kterým se přitom můžete postavit nebo nemusíte. Jak se zlepšujete ve svém RvR tažení (viz 1.část preview), zvyšuje se kromě vašeho levelu také úroveň vašeho města, takže vypadá lépe, stráže jsou lépe obrněné a vyzbrojené… Zlepší se ovšem i pasivní vlastnosti, takže třeba začnete získávat více zkušeností. Posun města na novou úroveň ovšem trvá několik měsíců a má to být opravdu velká odměna za vytrvalou společnou snahu mnoha hráčů.

NAVŠTIVTE VE HŘE PRAHU
Praha je ve hře a dokonce se stejně jmenuje! Sice ne celičké město, ale řadu modelů budov v něm zaručeně poznáte (co třeba velká věž s hodinami, přezdívaná ve hře jednoduše „Clock Tower“?). Ve skutečnosti je Praha také v deskové předloze. Ve Warhammer Online jde o RvR zónu, rozsáhlé bojiště v masivním městě, na jehož jedné straně má svou baštu řád a na druhé chaos, schválně jestli uhodnete, která strana je již v rozvalinách a která je stále zoufale bráněná. Abyste do této zóny mohli vstoupit, budete potřebovat 35. úroveň postavy. Praha ovšem není jediná, celý svět Warhammeru je silně inspirován historií reálného světa. Hlavní chrám Sigmara například nápadně připomíná Noterdam.

Ve městech najdete kromě jiného výrazné monumenty, klíčové stavby. Na mě udělal největší dojem Monolit, obří kvádr s hrůznými rytinami (ve městě chaosu), který jako by vypadl ze hry Doom – slouží prý k vysávání duší zabitých a jejich přímému posílání prokletým bohům. Monumenty jsou samozřejmě nejlepší cíle při dobývání nepřátelského města. Dobytím brány města totiž nic nekončí, ale teprve začíná: je potřeba dobýt a vyplenit budovy uvnitř. Postupné zapalování budov (to lze zapálit například rozbitím lampy v jejích útrobách) či potápění lodí v docích doprovází změna počasí a řev civilistů. Při ničení dobývaného města začne jeho úroveň postupně klesat, jak se hroutí jednotlivé klíčové budovy. Obyvatelé města, kteří jsou roztroušení někde v herním světě, dostanou zprávu o tom, že jejich město je pod útokem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Při bitvě o město se ovšem nesmí motat navzájem příliš mnoho lidí, takže je instancovaná a rozdělná na skupiny 75 hráčů versus 75 hráčů druhé strany. Z dobývání měst jsou samozřejmě nejlepší kořisti – nejen věci vykradené z budov, ale také klasické generované odměny). Po dobytí může útočník držet město nějakých 12 až 18 hodin. Členové vítězné strany mohou po tuhle dobu do města dojít a užít si to. Poražení ale nezůstanou na kolenou za branami s trestnými postihy příliš dlouho. Po deseti hodinách se jim město znovu otevře a mohou jej dobýt zpět. Pokud jim to nepůjde, začne je hra postupně zesilovat a vetřelce oslabovat, takže nakonec své město vždy získáte zpět. Musíte pro to ovšem něco udělat – automatické to není nikdy.

Váš deníček
Obrázek zdroj: tisková zpráva Jednou z unikátních vlastností Warhammer Online, která mi byla nejvíc sympatická, je „Tome of Knowledge“. Je to virtuální kniha (podrobná, graficky úhledná), kterou si můžete listovat v herním menu. Je to zároveň záznamník vašeho postupu i úplná encyklopedie herního světa, jeho historie, obyvatel nebo bytostí. Sděluje hráči jeho minulost, současnost i náznaky pro budoucnost. Věci, místa, lidi, události, úkoly, monstra. Jedním z hlavních prvků je tzv. „Achievement list“, podobný systému odemykatelných odměn na službě Xbox Live, sloužící jako velká motivace pro objevování během hraní. Odměny jsou za cokoliv – třeba za přežívání dlouhé série bojů a nebo naopak za časté umírání. Díky tomu odemknuté odměny toho nebo onoho hráče dokonale identifikují jeho styl hraní.

Odměny za víceméně automatické činy nebo za drobnosti typu „sebrání netopýřího křídla po boji s netopýrem a jeho odnesení alchymistovi do města“ ale blednou vedle těch opravdu hardcore. Dejme tomu že nějaké NPC je někde pouze od dvanácti do jedné hodiny a má informace o cestě do tajné věže, kam se jinak nedá dostat. Tam je pak plošina, na kterou když stoupnete, otevře se vstup do jeskyně někde na druhé straně světa… Spoilerů na internetu se tvůrci nebojí – kdo je nebude chtít zneužívat, nebude. A nejlepší odměny jsou stejně za zabití nejtěžších nepřátel, nikoliv za tyto specifické úkoly, které slouží spíš jako zajímavá třešnička a důvod k určité chloubě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Odměnu můžete dostat i za takové šílenosti, jako je dvě stě kliknutí na vlastní postavu (tato odměna má vtipný název „Au, moje oko“). Svoji knihu si nebudete chtít vytisknout, protože bude obsahovat tisíce stran (obsahuje také kompletní historii herních světa a všeho v něm). Píše ji tým k tomu vyhrazených pěti spisovatelů, kterým pomáhají také designéři a další lidé.

 Kuřata
Jedním z největších problémů v PvP hrách je zneužívání hráčů na nízkých úrovních. Ve Warhammeru tohle řeší tzv. „kuřecí systém“. Pokud hráč vstoupí do území, kde se pohybuje mnoho nepřátelských hráčů na výrazně nižší úrovni, hra jej varuje, že by tam neměl být. Pokud přesto zůstane, promění se v kuře. Kuře má jeden dílek zdraví a jediné, co může dělat, je klovat. Postava na čtyřicáté úrovni tak může běhat a klovat hráče na páté úrovni. Jedno klovnutí samozřejmě sebe jediný bod zdraví. Tome of Knowledge obsahje kromě jiného také odměny za zabití kuřete, zabití v roli kuřete, zabití kuřete v roli kuřete a tak dále. Jen si zkuste představit ty scény, kdy třicet kuřat honí jednoho člověka a zuřivě ho klove!

 Výprava
Engine hry je sice genetickým dědictvím Camelotu, ale vystavěným na Gamebryo. Díky tomu je také otevřený přidávání nových technologií v budoucnu a celkovému zvětšování v průběhu času. Nemohl jsem se ale ubránit dojmu, že grafika je celkově poněkud jednoduchá – byť detailní, ale stylizovaná do trochu hračkářského nebo komiksového duchu, ostatně podobně jako Warcraft. Zeptal jsem se tedy tvůrců přímo, zda nemají strach z graficky vyspělejší konkurence (např. Age of Conan). Odpověděli mi, že jejich cílem bylo udělat pěknou hru pro středně výkonná PC a v tomto smyslu jsou se svojí prací spokojeni.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry v galerii

Výborný dojem na mě udělal veškerý dabing – i NPC mají desítky výborných střídajících se hlášek, když je oslovujete stále dokola. Ačkoliv v námi vyzkoušené verzi hry byly pouze elektronické a simulované placeholdery, byli jsme ujištěni, že veškerá hudba do hry již byla nahrána zcela živě velkým orchestrem. S vydáním soundtracku na CD ale autoři příliš nepočítají, hudbu podle svých slov uvolní spíš na iTune.

Poslední díl se bude příště věnovat čistě dojmům z vyzkoušení hry.

SPECIÁL NA XZONE
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Internetový obchod Xzone se řadí mezi hlavní propagátory MMO her u nás a blížící se příchod Warhammer Online nemohl nechat bez povšimnutí. Proto připravil speciální stránku, kde až do vydání hry budete nacházet plno zajímavých materiálů nebo soutěží spojených s touto hrou. Například ta o preorder packy, s nimiž se výherci nejen dostanou do veřejné bety s plno výhodami pro plnou hru, ale také získají možnost předprodeje kusově velice omezené sběratelské edice a 100% jistotu, že se na ně dostane. Více na Xzone.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: První část preview, Novinky, Dark Age of Camelot recenze

 
Martin Zavřel
autorovi je 28 let, pracuje v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech brněnských Otaku


 
 
Martin Zavřel

Nejnovější články