Autor: Jan Modrák Publikováno: 8.ledna 2007 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
Přistupte blíž Ve vývojovém týmu zkrátka po řadě experimentů konečně došli k zásadnímu zjištění – Team Fortress je o zábavě. O přehnaných nerealistických zbraních, ztřeštěné „rocket-jumpové“ fyzice a ujeté, ale stylové hratelnosti. A místo toho, aby se tohle všechno marně snažili dostat do realistického zpracování, došli k přesvědčení, že ke stylové a ujeté hratelnosti patří i stylová a ujetá grafika. ![]() ![]() ![]() Design klasické mapy 2fort (nejoblíbenější mapa původní verze TF – znáte ji dobře z traileru na TF2 a je koneckonců i na většině obrázcích u článku) nás nenechává na pochybách. To, co byly dříve dvě jednoduché základny rozdělené příkopem, to je dnes zakouřená modrá továrna opatřená nápisem „General Industries“, proti které stojí přes most červená dřevěná farma s nápisem „Happy Farmers“. A konflikt je na světě, i když si troufáme tvrdit, že v tom bude trochu víc než jen třenice ekologických aktivistů s průmyslníky. Díky ohromnému smyslu pro detail (počínaje nejrůznějšími, zdánlivě zbytečnými objekty a konče stylovou hudbou a puntičkářskými zvukovými efekty) má Team Fortress 2 atmosféru, na kterou nejsme u multiplayerových modů, zpravidla zcela podřízených hratelnosti, vůbec zvyklí. A to jsme, vážení přátelé, ještě nezačali hrát! TF2 pochopitelně staví na pevných základech svého předchůdce a lze říci, že ho namísto zásadního vylepšování spíše jemně vylaďuje. Starý design byl skutečně senzační, takže ani není divu, nicméně ve Valve jisté více či méně zásadní úpravy učinili – medik například už nebude moci rozšiřovat v nepřátelském týmu nákazu, špión se zase místo předstírání smrti bude moci schovat do stínu (více o vlastnostech jednotlivých postav najdete níže). Bude toho patrně mnohem více, Valve se ale prozatím zdráhá prozradit detaily, byť vývojáři nekonkrétně naznačují, že novinek bude mnohem víc. ![]() ![]() ![]() Zmíněný odstavec by mohl některé hráče odradit – Team Fortress je propracovaná hra s komplexními pravidly, a tak jako u všech ostatních multiplayerových titulů je požitek přímo úměrný kvalitě spoluhráčů. Pokud se jako začátečník napoprvé dostanete mezi špičkové hráče, brzy hru znechuceně vypnete. Valve se podle jistých náznaků budou snažit tento handicap nějakým způsobem vyřešit a kromě toho, že hru navrhují i s přihlédnutím k běžným hráčům a nováčkům, patrně vytvoří nějakou formu rozdělení hráčů a serverů podle schopností. V hlavních rolích Ideální obranář. Pohybuje se ze všech postav nejrychleji, ale efektivita jeho zbraní není velká, zejména pokud jde o rychlost jejich účinku. Jeho místo je v první linii, kde kosí nepřátele svými hořlavými raketami a plamenometem. Hořící a oslabení nepřátelé nemají pomyšlení na pokračování v boji a navíc je kolegové v druhé linii snadno dorazí. Také v útoku ale Pyro dokáže způsobit potíže – dezorientuje obranu a připraví pozici pro své parťáky. ENGINEER Důležitý obranný pilíř každého týmu! Stačí mu na správném místě vybudovat užitečné zařízení (ostřelovací věže, ale také doplňovače energie a munice) a udržovat je v provozu. Bez dobrého inženýra je efektivita obrany poloviční a více než míření je v jeho případě nezbytné uvažovat takticky a dobře plánovat. Klíčová část předchozího textu spočívá ve „správném místě“ - umístění strojů je totiž pro úspěch týmu naprosto rozhodující. SNIPER O sniperovi si jistě dokážete udělat obrázek sami. Skutečně se hodně podobá ostřelovačům v jiných hrách, ovšem s jednou zásadní výjimkou – zde totiž nezbytně potřebuje čas na přesné zaměření a střelbu. Není to jen o stisknutí spouště, jeho zbraň zkrátka potřebuje trochu času. Sniper je ze své podstaty ideální na boj z dálky, na krátkou vzdálenost je velmi slabý, a dostane-li se do kontaktu s nepřítelem, čeká ho pravděpodobně rychlá smrt. SPY Špión má skutečně unikátní schopnost – dokáže se schovávat ve stínu a dokáže také předstírat podobu nepřátel. Tohle samo o sobě ale nestačí, důležité je, aby hráč byl schopen infiltrovat se do nepřátelského týmu a předstírat například, že tam brání základu. Ve správném okamžiku (při útoku svých kolegů) si pak vychutná inženýra, zlikviduje střelné věže a zajistí týmu snadné vítězství! Preferujete-li lstivost před brutální silou, sáhněte po špiónovi. ![]() HEAVY WEAPONS GUY Známý také pod přezdívkou Heavy. Pokud jde o sílu jeho zbraní, nemá ve hře konkurenci. Zároveň je také schopný nějakou ránu přijmout a vydrží tedy déle než ostatní, jeho velkou nevýhodou je ale naopak nízká rychlost pohybu. Díky kulometu se hodí pro hráče, kteří rádi kosí nepřátele (nejčastěji dotírající skauty) a nemají přitom příliš přesnou mušku (= začátečníci). Ale nenechte se mýlit, Heavy je klíčový obranář! MEDIC U medika došlo proti klasické verzi TF ke změnám, jeho základní úkol ale samozřejmě zůstal. Slouží jako podpora svým týmovým partnerům, které udržuje při životě už svou přítomností. Při obraně mohou díky němu spoluhráči déle zůstat na svých strategických místech (nemusí si chodit doplňovat energii), při útoku je ale jeho přítomnost ještě zásadnější – energii totiž necháte ve své základně a medik je tak jedinou cestou k uchování týmu při životě. DEMOLITION MAN Zkráceně Demo Man. Všestranná postava, která disponuje slušným množstvím výbušnin – například díky časovaným bombám je poměrně snadno schopen udržet strategicky důležitá místa (v čele s vlastní vlajkou, samozřejmě). Jeho granáty jsou ale schopny nadělat neplechu i při dobře mířeném útoku a díky tomu je Demo Man patrně nejvšestrannější z party – ne každý je ostatně schopen tak efektivně zlikvidovat nepřátelskou ostřelovací věž. SCOUT Hlavní výhodou tohoto sympatického drobečka je jeho schopnost velmi rychlého pohybu. Umí běhat opravdu svižně a kličkováním a uhýbáním se složitě trefuje každou zbraní s pomalou kadencí – jako takový se ideálně hodí pro útěk s nepřátelskou vlajkou, i když je nutné zvážit i jeho malou odolnost a nízkou efektivitu zbraní. Scout je zkrátka zosobněním hesla „kdo uteče, vyhraje“ a obratnost jeho hráče je klíčem k vítězství. SOLDIER Průměrný voják bez velkých slabin i zásadních předností. Voják je všestranný a právě jeho kombinace slušného pohybu a síly je velkou výhodou – hodí se jako jakási záloha, která je schopna pomoci jak v útoku, tak v obraně. Největší předností je ovšem ničivý raketomet, kterým může nejen rychle zničit ostřelovací věž, ale především se kamkoliv rychle a pohodlně dostat díky rocket-jumpům. Máte-li rádi klasiku, jste na správné adrese. Základní koncept TF2 spočívá v úzké spolupráci jednotlivých postav. Ten umí to a ten zas tohle a každý má v rámci boje určité přednosti. Jedna postava se hodí spíše na obranu, druhá je užitečnější v útoku, třetí se specializuje na podporu ostatních, čtvrtá je vhodná jako jakási záloha... patrně si to dokážete živě představit a určitě už jste si našli mezi postavami svého favorita – každý máme určité schopnosti a vkus, všichni bychom si ale měli v nabídce Team Fortress 2 snadno vybrat. Hráč s dobrou muškou sáhne po sniperovi, dobrý stratég po inženýrovi, samaritán po medikovi a obratný běžec třeba po skautovi.... ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Hlavní záměr Valve nicméně spočívá v tom, že bude zábavná bitva postavena na taktickém přístupu a že nepůjde jen o ultimátní cíl celkového vítězství. Hráči budou cítit povinnost uhájit například střežený most, zlikvidovat nepřátelskou ostřelovací věž či odrazit útok dvou nepřátel. Budou s nadšením plnit tyto dílčí úkoly, protože je výhra v těchto malých „bitvách“ posune o krůček blíže k vítězství v celé válce. Jinak řečeno, celé to bude nejen o zábavě, výzvě a chaosu, ale také o humoru! Co nás nemine Upřímně řečeno, Valve na Team Fortress 2 stále pilně pracuje a to je možná ten důvod, proč hru vydává zdarma společně s Half-Life 2: Episode 2. Team Fortress 2 bude spíše polotovar, i když to slovo zní možná příliš pejorativně. Dočkáme se nových map, předělávek několika starších a různých herních režimů (potvrzen byl zatím jen CTF), rozhodně však zdaleka všechny nebudou v první verzi vydané někdy v létě. Co je ještě důležitější, nebudou tam dokonce ani boti, které vývojový tým hodlá později naprogramovat a povýšit tak Team Fortress 2 na singleplayerovou hru. I přes tuto nejistotu jsme přesvědčeni, že Team Fortress 2 přinese revoluci v žánru multiplayerových stříleček. Ke geniální hratelnosti Valve přidali stylovou retro grafiku a my se nemůžeme dočkat. Najednou se zdá, že TF2 spojí hardcore profíky s nadšenými začátečníky i příležitostnými hráči. Stačí ostatně komukoliv pustit onen trailer v HD kvalitě. Tři minuty a jste v tom až po uši. Co až vyjde samotná hra? Tento článek původně vyšel v časopisu ![]() Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Novinky... |
Jan Modrák | |
autor je šéfredaktorem časopisu SCORE |