Team Fortress 2 - preview
zdroj: Tisková zpráva

Team Fortress 2 - preview

8. 1. 2007 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Po řadě experimentů došli Valve k zásadnímu zjištění – Team Fortress není o realističnosti, nýbrž o úzce specializovaných postavách, rocketjumpové fyzice a přehnaných zbraních, k čemuž se hodí ujetá grafika.

Autor: Jan Modrák
Publikováno: 8.ledna 2007


Zvětšit zdroj: Tisková zpráva V době, kdy se vydavatelé snaží nesměle prosadit zdražení her a účtují hráčům poplatky za každé sebemenší vylepšení hry, je přístup Valve naprosto unikátní. Team Fortress 2, dlouhá léta očekávanou hru, kterou by na trhu bez nejmenších pochyb čekal komerční úspěch, nabízejí zdarma. Samozřejmě nic není úplně zadarmo, takže tu někde musí být háček, že? Ne, opravdu není. Tedy pokud nemyslíte fakt, že si budete muset koupit Half-Life 2: Episode 2, k níž má být Team Fortress 2 ještě společně s experimentálním Portalem „zdarma“ přiložen.

 Jak šel čas
Mladší čtenáři se možná diví té dvojce v názvu – pro ně jsme připravili detailnější shrnutí prvního dílu v rámečku. Pro nás pamětníky stačí připomenout, že Team Fortress vloni oslavilo neuvěřitelných deset let, a velmi stručně shrnout jeho historii: Team Fortress vyšel jako amatérská modifikace pro Quake, kde jako vůbec první mod zabodoval v kategorii týmových úprav a v podstatě tak vyšlapal cestičku pro Counter-Strike. Po obrovském úspěchu se autoři rozhodli vytvořit druhý díl jako komerční hru na technologii Quake II, ještě předtím však stihl tým odkoupit Valve. Ten sice už v roce 1998 ohlásil „brzké“ vydání druhého dílu, ale jediné, na co se zmohl, byla konverze prvního dílu na Half-Life engine známá jako Team Fortress Classic.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Ano, letopočet jste zaznamenali správně – Team Fortress 2 je ve vývoji skutečně již dlouhých osm let, tedy téměř stejně dlouho jako vysmívaný Duke Nukem Forever. V průběhu oněch let jsme se příliš informací nedozvěděli a zdá se, že sami vývojáři ve Valve přesně netušili jak s projektem naložit. Hra prošla několika různými základními koncepty, existovala řada odlišných návrhů designu a nějaký čas to vypadalo, že se Team Fortress 2 promění ve vojenský „simulátor“ se zaměřením na realismus. K tomu ale, jak už vám jistě došlo podle obrázků, nakonec nedošlo (pozadí strastiplného vývoje se mimochodem Valve chystá objasnit v in-game komentáři).

STARÝ TEAM FORTRESS V KOSTCE
Team Fortress vyšel jako amatérská modifikace pro Quake (konkrétně pro jeho internetovou variantu QuakeWorld) a okamžitě zaznamenal obrovský úspěch – na jedné straně hrály tisíce hráčů živelně přes internet (připojili se na jeden z mnoha serverů, zvolili si oblíbenou postavu a příliš se nezabývali taktikou), na straně druhé vznikaly seriózní klany, které hru povýšily na týmový sport. Původnímu Team Fotress vydržela popularita dlouhá léta, v podstatě až do chvíle, kdy id Software vydal zdrojové kódy ke Quake a QuakeWorldu, čímž podvodníkům značně zjednodušil cheatování. Dodnes však hrají tisíce hráčů Team Fortress Classic (stále je samostatně ke koupi přes Steam za deset dolarů) a s výjimkou Counter-Strike neexistuje žádná další podobná online střílečka s takovou tradicí a oblibou.

Team Fortress Classic zdroj: Tisková zpráva V průběhu deseti let od vydání první verze pochopitelně vzniklo několik neoficiálních modifikací, další pak nebyly dokončeny. Za zmínku stojí například Quake III Fortress, Unreal Fortress, MegaTF, CustomTF, OzTF nebo úprava Weapons Factory, která je zajímavou evolucí původního konceptu. Nyní hráči pozorně sledují vývoj Fortress Forever, jehož autoři hodlají převzít původní myšlenku Valve a pustit se do realistické varianty Team Fortress. Tedy, hodlají – oni už ve skutečnosti testují hratelnou verzi, kterou by rádi vydali před TF2.

A v čem je vlastně Team Fortress Classic tak populární, že i sedm let po vydání (pro historiky: vyšla 1. dubna 1999) stále přitahuje davy hráčů? Dva týmy, devět druhů vyvážených postav, které ze své podstaty motivují ke spolupráci a taktické hře, nápadité herní varianty (CTF, obrana určitého místa, eskort důležité postavy atd.) a samozřejmě skvěle navržené mapy. Valve ještě dva roky po vydání Classic vydával patche a vylepšení (jak už to bývá, některá kontroverzní), a i když je současných zhruba 500 serverů už jen zlomkem bývalé popularity, Team Fortress Classic dodnes dokáže konkurovat novým, graficky podstatně kvalitnějším multiplayerovým hrám a modům.

 Přistupte blíž
Ve vývojovém týmu zkrátka po řadě experimentů konečně došli k zásadnímu zjištění – Team Fortress je o zábavě. O přehnaných nerealistických zbraních, ztřeštěné „rocket-jumpové“ fyzice a ujeté, ale stylové hratelnosti. A místo toho, aby se tohle všechno marně snažili dostat do realistického zpracování, došli k přesvědčení, že ke stylové a ujeté hratelnosti patří i stylová a ujetá grafika.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

Kdo ví, sami to asi ve Valve nepřiznají, ale možná byl klíčovou inspirací animovaný snímek Úžasňákovi od proslulého Pixaru. Když sledujeme inženýra, jak se škodolibým úsměvem klade své střelné věže, rozverného skauta zmatečně pobíhajícího sem tam po ulici nebo všestranného vojáka, jak si střílí raketu pod nohy a odlétá na střechu, nemůžeme si pomoci – je to podobné! Ale neříkáme to škodolibě, jsme tomu rádi. Design postav v Team Fortress 2 je stylově přehnaný a nádherné karikatury, společně s již zmíněnou potrhlou fyzikou a geniálně „nakreslenými“ retro lokacemi laděnými do jakéhosi špiónského sci-fi stylu zasazeného do 60. let, nás zcela evidentně neomrzí hodně dlouho.

Design klasické mapy 2fort (nejoblíbenější mapa původní verze TF – znáte ji dobře z traileru na TF2 a je koneckonců i na většině obrázcích u článku) nás nenechává na pochybách. To, co byly dříve dvě jednoduché základny rozdělené příkopem, to je dnes zakouřená modrá továrna opatřená nápisem „General Industries“, proti které stojí přes most červená dřevěná farma s nápisem „Happy Farmers“. A konflikt je na světě, i když si troufáme tvrdit, že v tom bude trochu víc než jen třenice ekologických aktivistů s průmyslníky. Díky ohromnému smyslu pro detail (počínaje nejrůznějšími, zdánlivě zbytečnými objekty a konče stylovou hudbou a puntičkářskými zvukovými efekty) má Team Fortress 2 atmosféru, na kterou nejsme u multiplayerových modů, zpravidla zcela podřízených hratelnosti, vůbec zvyklí. A to jsme, vážení přátelé, ještě nezačali hrát!

 Raketová akce
TF2 pochopitelně staví na pevných základech svého předchůdce a lze říci, že ho namísto zásadního vylepšování spíše jemně vylaďuje. Starý design byl skutečně senzační, takže ani není divu, nicméně ve Valve jisté více či méně zásadní úpravy učinili – medik například už nebude moci rozšiřovat v nepřátelském týmu nákazu, špión se zase místo předstírání smrti bude moci schovat do stínu (více o vlastnostech jednotlivých postav najdete níže). Bude toho patrně mnohem více, Valve se ale prozatím zdráhá prozradit detaily, byť vývojáři nekonkrétně naznačují, že novinek bude mnohem víc.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

Díky Source enginu se tak značně promění Demo man, jehož přesně mířené granáty budou najednou mnohem obávanější. Ve hře pochopitelně zůstaly i ony zásadní vychytávky, jako je rocket-jumping a znovu se například můžete pomocí granátů nechat rychle „přesunout“ na dlouhou vzdálenost, třeba až do nepřátelské základny (tyto triky měly u prvního dílu ve svém arzenálu prakticky všichni jen trochu zkušení hráči). Mimochodem, ve Valve se podřekli, že by mohlo v tomto směru dojít na nějaké novinky – skaut prý například bude běhat tak rychle, že přeběhne přes vodu, aniž by se potopil.

Zmíněný odstavec by mohl některé hráče odradit – Team Fortress je propracovaná hra s komplexními pravidly, a tak jako u všech ostatních multiplayerových titulů je požitek přímo úměrný kvalitě spoluhráčů. Pokud se jako začátečník napoprvé dostanete mezi špičkové hráče, brzy hru znechuceně vypnete. Valve se podle jistých náznaků budou snažit tento handicap nějakým způsobem vyřešit a kromě toho, že hru navrhují i s přihlédnutím k běžným hráčům a nováčkům, patrně vytvoří nějakou formu rozdělení hráčů a serverů podle schopností.

V hlavních rolích

 PYRO
Ideální obranář. Pohybuje se ze všech postav nejrychleji, ale efektivita jeho zbraní není velká, zejména pokud jde o rychlost jejich účinku. Jeho místo je v první linii, kde kosí nepřátele svými hořlavými raketami a plamenometem. Hořící a oslabení nepřátelé nemají pomyšlení na pokračování v boji a navíc je kolegové v druhé linii snadno dorazí. Také v útoku ale Pyro dokáže způsobit potíže – dezorientuje obranu a připraví pozici pro své parťáky.

 ENGINEER
Důležitý obranný pilíř každého týmu! Stačí mu na správném místě vybudovat užitečné zařízení (ostřelovací věže, ale také doplňovače energie a munice) a udržovat je v provozu. Bez dobrého inženýra je efektivita obrany poloviční a více než míření je v jeho případě nezbytné uvažovat takticky a dobře plánovat. Klíčová část předchozího textu spočívá ve „správném místě“ - umístění strojů je totiž pro úspěch týmu naprosto rozhodující.

 SNIPER
O sniperovi si jistě dokážete udělat obrázek sami. Skutečně se hodně podobá ostřelovačům v jiných hrách, ovšem s jednou zásadní výjimkou – zde totiž nezbytně potřebuje čas na přesné zaměření a střelbu. Není to jen o stisknutí spouště, jeho zbraň zkrátka potřebuje trochu času. Sniper je ze své podstaty ideální na boj z dálky, na krátkou vzdálenost je velmi slabý, a dostane-li se do kontaktu s nepřítelem, čeká ho pravděpodobně rychlá smrt.

 SPY
Špión má skutečně unikátní schopnost – dokáže se schovávat ve stínu a dokáže také předstírat podobu nepřátel. Tohle samo o sobě ale nestačí, důležité je, aby hráč byl schopen infiltrovat se do nepřátelského týmu a předstírat například, že tam brání základu. Ve správném okamžiku (při útoku svých kolegů) si pak vychutná inženýra, zlikviduje střelné věže a zajistí týmu snadné vítězství! Preferujete-li lstivost před brutální silou, sáhněte po špiónovi.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva

 HEAVY WEAPONS GUY
Známý také pod přezdívkou Heavy. Pokud jde o sílu jeho zbraní, nemá ve hře konkurenci. Zároveň je také schopný nějakou ránu přijmout a vydrží tedy déle než ostatní, jeho velkou nevýhodou je ale naopak nízká rychlost pohybu. Díky kulometu se hodí pro hráče, kteří rádi kosí nepřátele (nejčastěji dotírající skauty) a nemají přitom příliš přesnou mušku (= začátečníci). Ale nenechte se mýlit, Heavy je klíčový obranář!

 MEDIC
U medika došlo proti klasické verzi TF ke změnám, jeho základní úkol ale samozřejmě zůstal. Slouží jako podpora svým týmovým partnerům, které udržuje při životě už svou přítomností. Při obraně mohou díky němu spoluhráči déle zůstat na svých strategických místech (nemusí si chodit doplňovat energii), při útoku je ale jeho přítomnost ještě zásadnější – energii totiž necháte ve své základně a medik je tak jedinou cestou k uchování týmu při životě.

 DEMOLITION MAN
Zkráceně Demo Man. Všestranná postava, která disponuje slušným množstvím výbušnin – například díky časovaným bombám je poměrně snadno schopen udržet strategicky důležitá místa (v čele s vlastní vlajkou, samozřejmě). Jeho granáty jsou ale schopny nadělat neplechu i při dobře mířeném útoku a díky tomu je Demo Man patrně nejvšestrannější z party – ne každý je ostatně schopen tak efektivně zlikvidovat nepřátelskou ostřelovací věž.

 SCOUT
Hlavní výhodou tohoto sympatického drobečka je jeho schopnost velmi rychlého pohybu. Umí běhat opravdu svižně a kličkováním a uhýbáním se složitě trefuje každou zbraní s pomalou kadencí – jako takový se ideálně hodí pro útěk s nepřátelskou vlajkou, i když je nutné zvážit i jeho malou odolnost a nízkou efektivitu zbraní. Scout je zkrátka zosobněním hesla „kdo uteče, vyhraje“ a obratnost jeho hráče je klíčem k vítězství.

 SOLDIER
Průměrný voják bez velkých slabin i zásadních předností. Voják je všestranný a právě jeho kombinace slušného pohybu a síly je velkou výhodou – hodí se jako jakási záloha, která je schopna pomoci jak v útoku, tak v obraně. Největší předností je ovšem ničivý raketomet, kterým může nejen rychle zničit ostřelovací věž, ale především se kamkoliv rychle a pohodlně dostat díky rocket-jumpům. Máte-li rádi klasiku, jste na správné adrese.

Základní koncept TF2 spočívá v úzké spolupráci jednotlivých postav. Ten umí to a ten zas tohle a každý má v rámci boje určité přednosti. Jedna postava se hodí spíše na obranu, druhá je užitečnější v útoku, třetí se specializuje na podporu ostatních, čtvrtá je vhodná jako jakási záloha... patrně si to dokážete živě představit a určitě už jste si našli mezi postavami svého favorita – každý máme určité schopnosti a vkus, všichni bychom si ale měli v nabídce Team Fortress 2 snadno vybrat. Hráč s dobrou muškou sáhne po sniperovi, dobrý stratég po inženýrovi, samaritán po medikovi a obratný běžec třeba po skautovi....

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Hlavní záměr Valve nicméně spočívá v tom, že bude zábavná bitva postavena na taktickém přístupu a že nepůjde jen o ultimátní cíl celkového vítězství. Hráči budou cítit povinnost uhájit například střežený most, zlikvidovat nepřátelskou ostřelovací věž či odrazit útok dvou nepřátel. Budou s nadšením plnit tyto dílčí úkoly, protože je výhra v těchto malých „bitvách“ posune o krůček blíže k vítězství v celé válce. Jinak řečeno, celé to bude nejen o zábavě, výzvě a chaosu, ale také o humoru!

 Co nás nemine
Upřímně řečeno, Valve na Team Fortress 2 stále pilně pracuje a to je možná ten důvod, proč hru vydává zdarma společně s Half-Life 2: Episode 2. Team Fortress 2 bude spíše polotovar, i když to slovo zní možná příliš pejorativně. Dočkáme se nových map, předělávek několika starších a různých herních režimů (potvrzen byl zatím jen CTF), rozhodně však zdaleka všechny nebudou v první verzi vydané někdy v létě. Co je ještě důležitější, nebudou tam dokonce ani boti, které vývojový tým hodlá později naprogramovat a povýšit tak Team Fortress 2 na singleplayerovou hru.

I přes tuto nejistotu jsme přesvědčeni, že Team Fortress 2 přinese revoluci v žánru multiplayerových stříleček. Ke geniální hratelnosti Valve přidali stylovou retro grafiku a my se nemůžeme dočkat. Najednou se zdá, že TF2 spojí hardcore profíky s nadšenými začátečníky i příležitostnými hráči. Stačí ostatně komukoliv pustit onen trailer v HD kvalitě. Tři minuty a jste v tom až po uši. Co až vyjde samotná hra?

Tento článek původně vyšel v časopisu Zvětšit zdroj: Tisková zpráva

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky...

Jan Modrák
autor je šéfredaktorem časopisu SCORE

 
 
Jan Modrák (SCORE)

Nejnovější články