Autor: imf Publikováno: 19.prosince 2005 |
Bez superšpionských hraček Tragédie způsobí, že se Sam přestane soustředit na svojí práci a je dočasně vyloučen z aktivní služby. Deprese a válení před televizí však ještě nikdy nikoho nevyléčily, takže se o pár měsíců později Fisher vrací s prosíkem za Lambertem do NSA a žádá o nějakou tu misi. Čas a práce léčí, tohle pořekadlo většinou funguje. Samova výluka mu však zavírá dveře do světa elitních agentů, který měl tak dobře obšlápnutý. Tentokrát bude muset zamířit do úplně jiné divize a stává se z něj dvojitý agent, operující bez přímé podpory agentury. To znamená seškrtání položek v oblasti vychytávek (na noční vidění a termovizi zapomeňte), tisíc falešných identit a především všudypřítomné macešství - pokud se něco podělá, musíte si pomoci sami, protože NSA popře, že vás kdy viděla (přece si pamatujete na legendární hlášku z úvodu každé epizody Nulové šance - ministr se bude od všeho distancovat). Samův úkol nebude jednoduchý, ale jestli si myslíte, že už nemá co ztratit, šeredně se mýlíte. Tohle není předzvěst konce, mluvíme o novém začátku. Alespoň takhle to vidí šanghajská pobočka Ubisoftu, která má na starosti koncept čtvrtého dílu Splinter Cell a exkluzivní verzi pro Xbox 360. Od té se odvíjí všechny ostatní porty (PC, PS2, Xbox), připravované v Montrealu. A aby byl náš Frankenstein kompletní, musíme přičíst další tým, který se věnuje výhradně multiplayeru. Pro chlapce z Šanghaje je to první sólo a tak se chtějí opravdu blýsknout. Pro Sama Fishera je to navíc přechod na novou platformu, kterému tvůrci přikládají velkou důležitost a hlavně zřejmě nejdůležitější životní epizoda. Jeho mise ho totiž zavede do útrob teroristické organizace JBA (John Brown´s Army), jež operuje na území USA a jejím cílem je menší revoluce, která nastolí nový řád. Schizofrenik z donucení Tohle hraní na obě strany dá jednomu zabrat, navíc bez speciálních udělátek. Sam bude muset tentokrát spoléhat mnohem víc na svoje fyzické dispozice, výcvik a především instinkty. S tím souvisí i zbrusu nový systém morálky, který vám nepřímo dovolí zahrát si oblíbenou hru na hodného a zlého policajta (ač to prý nebude tak černobílé jako ve Fable či Knights of the Old Republic). Sam totiž pořád ještě pracuje pro vládu USA a ta si nenechá jen tak zbůhdarma zabíjet daňové poplatníky. V mnoha případech se budete muset rozhodnout, zda civilistu (např. pilota při unesení helikoptéry po útěku z vězení) zabít, jak si přeje JBA, nebo jen omráčit - hra vám poskytne spoustu možností. To vše za cenu rizika, že to bude vašim spolubojovníkům připadat nápadné, stejně jako to, že na vás někteří nepřátelé občas nebudou střílet. Tohle klišé už je sice v akčních seriálech hodně ohrané, ale jeho zakomponování by mohlo být hodně osvěžující. Výpomoc od parťáka nutností S uvedeným příkladem souvisí radikálně pozměněný koncept umělé inteligence. Nejen že budete muset získat důvěru klíčových postav a správně se rozhodovat (hra se bude prý hodně větvit, jedno rozhodnutí o životě/smrti někoho změní veškerý následující děj), občas budete potřebovat i pomoc. Vaši kolegové tak v některých misích nebudou pouhými pasivními pobíhači, budete jim moci dávat různé příkazy, bez kterých by splnění úkolu nebylo možné. Např. při útěku z vězení vám bude muset James Washington několikrát pomoci, protože bez kooperace při dostávání se do nedostupných míst, odemykání zamčených dveří z druhé strany či odlákávání stráží byste se prostě na svobodu nedostali. Ve vybraných pozdějších misích vám zase bude po ruce jiný z pěti, individuálně animovaných členů JBA (ale přepnout se do jejich ovládání nepůjde). A tady nové možnosti interakce zdaleka nekončí. Interaktivní cutscény coby úvod misí Tvůrci slibují samostatně uvažující NPC postavy, díky kterým nebude problém zosnovat vězeňskou vzpouru desítek muklů nebo občanskou válku, ve které budou bojovat dvě znesvářené frakce a mezi nimi se ocitnou civilisté. Do těchto monstrózních bitek s desítkami účastníků můžete zasáhnout, ale také nemusíte - budou se odehrávat bez vašeho přičinění a měly by působit dokonale věrohodně. Slíbeny jsou také interaktivní cut-scény. Zatímco v předchozích dílech jsme mohli jen pasivně sledovat, jak Sam sviští volným pádem ke startu mise, tady ho budete moci v těhle filmových záběrech ovládat, dělat s ním salta a všemožně blbnout, dokud vám hra nenaznačí, že byste měli otevřít padák. Úvod jiných misí zprostředkuje podobně pojaté plavání nebo potápění pod ledovou krou. Větší, lepší, chytřejší jen na Xbox 360? Autoři si od toho slibují větší vtažení hráče do děje a také využití potenciálu nové konzole. To s sebou přináší i vylepšenou grafiku, kterou jsme prý ještě neviděli. Svatá pravda, protože se screenshoty z Xbox 360 verze se zatím šetří. Hra by měla běžet na vylepšeném enginu z Chaos Theory (čili vylepšený Unreal engine 2.5, nikoli na třetí generaci) a rozdíl mezi Xbox a X360 verzí by měl být znát. Jsem velmi zvědav, ale abych nerýpal, už se screenshoty z PS2 verze autoři dokázali hráčům zamotat hlavu. Série Splinter Cell vždycky dokázala posunout vizuální laťku o pořádný kus a i když první video působí spíš jako ilustrace k naznačené dějové linii (žadné in-game záběry v něm nenajdete), zjevně se opět máme na co těšit. Zprávy o tom, že v cut-scénách bude použit stejný model hlavní postavy jako při samotném hraní a že zbylým 150 postavám bude věnována stejná péče jako Samovi v různých převlecích, to zní skoro až pohádkově. Takže až se vás jaro zeptá, co jste dělali v zimě, raději odpovězte: Upgradoval jsem ostošest. Sam Fisher si brousí zuby na váš hardware. Nenechte se zaskočit. Revoluční změny čekají i příznivce multiplayeru, na kterém se usilovně pracuje už nějaký ten pátek. Nový systém, přístupnější nováčkům, se zvažuje už od Pandora Tomorrow a změny tak nebudou jen kosmetické (navýšení počtu hráčů ze 4 na 6, resp. 3 proti 3). Základní koncept Versus módu sice zůstane zachován, tzn. mrštní a po stěnách pohybující se agenti v third-person kameře proti odlišně vyzbrojeným (nové létající sondy) strážcům Upsilon Force s novými smrtícími chvaty ve first-person pohledu (viz render z X05 videa). další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Sam se na jaře poprvé neoholí Je už téměř jisté, že čtvrtý Splinter Cell bude revolucí na všech frontách. Ano, říká se to o každém pokračování, ale v téhle sérii bylo opakovaně prokázáno, že to nejsou jen marketingové bubliny a nějak mě nenapadá žádný důvod, proč chlapcům v Ubisoftu i tentokrát nevěřit. Montrealská pobočka bude mít sakra hodně práce, aby udržela krok s verzí pro novou generaci konzolí (na Xboxu 360 prý půjde rozbít JAKÉKOLIV světlo, levely budou mnohem rozsáhlejší, Samovy svaly se budou hýbat jako nikde jinde a jeho vousy budou podle všeho naprosto realistické - už saháte po šrajtofli? :), ale tvůrci sebevědomě prohlašují, že mají ještě nějaké ty trumfy v kapse. Na papíře to zní hezky, snad nám to všem vydrží do března 2006, kdy by se hra měla objevit na všech dostupných platformách. Zdroje: GameInformer, Splintercell.Trackmania.cz, GameSpot, IGN, GamePro a další Stáhněte si: Videa... Související články: Novinky, Splinter Cell: Chaos Theory recenze, Splinter Cell: Pandora Tomorrow recenze, Splinter Cell recenze |
imf | |
spolupráce na některých částech článku: jd autorovi imf je 24 let, občas napíše nějakou tu recenzi do Levelu, ale jinak se zajímá především o film a je jedním z redaktorů MovieZone |