Quake IV - preview
zdroj: Archiv

Quake IV - preview

16. 9. 2004 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

DOOM III byl horor, Quake IV bude válka. Okolo čeho se má točit příběh, jak se změní zbraně a využijeme i vozidla? To vše včetně prvních střípků o hratelnosti i technickém zpracování se dozvíte z tohoto preview.

Autor: Kate
Publikováno: 16.září 2004


Zvětšit zdroj: Archiv Ještě před pár týdny byl nejskloňovanějším jménem v herním průmyslu DOOM III. Nyní se v britském časopisu PC Zone a americkém PC Gameru objevily první informace o Quake IV a pomalu začíná startovat další mánie. Není divu, pojem Quake je pro mnoho hráčů na žebříčku zbožňovanosti hodně vysoko a až dosud se o jeho čtvrtém pokračování vědělo prakticky pouze jen to, že se na něm skutečně pracuje.

První ohlášení vývoje Quake IV přišlo už kdysi dávno během turnaje QuakeCon v srpnu roku 2001, kdy se také svět dozvěděl, že na hře budou pracovat Raven Software, pochopitelně za pomoci, podpory a dohledu lidí z iD Software. Obě firmy měly v té době už za sebou úspěšnou spolupráci třeba na hrách Heretic či Hexen a Raven je také známý kvalitní sérií Soldier of Fortune, takže rozhodnutí id Softu, komu svěřit Quake IV, asi ani nikoho příliš neudivilo.

 Repete na planetě Stroggos
Dějová linie singleplayerová kampaně Quake IV naváže na příběh Quake II, a to hned pár hodin po jeho závěru. Na konci dvojky se vám na planetě Stroggos podařilo zlikvidovat obranný systém a zničit vůdce a kolektivní mozek rasy Stroggů, Makrona. Jak se však nyní dozvídáte, do finálního vítězství přece jen ještě nějaký ten krok chybí. Stroggové se totiž rychle vzpamatovali a sjednotili pod vedením nového - a samozřejmě také daleko horšího a nebezpečnějšího – Makrona, což pro vás znamená jediné: celou akci si prostě střihnete ještě jednou.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Plusem pro lidstvo je fakt, že obranný planetární systém je stále mimo provoz, díky čemuž se tentokrát na Stroggos nedostanete pouze vy, ale i početné skupiny dalších mariňáků, jejichž detailní postavy si můžete prohlédnout na screenshotech. Z hlediska hratelnosti jejich přítomnost znamená, že většinu levelů už nebudete procházet sami jako v Quake II, ale za asistence cvičených jednotek. I přesto by se tu však mělo najít také několik příležitostí pro „one man show“.

Obrázek zdroj: Archiv  V kůži nepřítele
Příběh má tentokrát odkrýt ještě více z podstaty Stroggů, dostanete se jim totiž přímo pod kůži, nebo lépe řečeno do jejich kybernetického světa, kde se nakonec stanete jedním z nich. Ano, zní to podivně, ale v určité části Quake IV budete prostě nuceni stát se tím, proti čemu bojujete. Hlavní výhodou celé zápletky bude hlavně získaný přístup k všemožným kybernetickým doplňkům a vymoženostem, jejichž konkrétní možnosti a účinky zatím nejsou známy, ale jistě by mohly zajímavě zpestřit hratelnost.

 DOOM III byl horor, Quake IV bude válka
Hlavní programátor Raven Software Rick Johnson říká, že jestliže DOOM III byl o hororu, pak Quake IV bude o válce. Namísto toho, aby se vás tvůrci snažili vyděsit na každém rohu, vás totiž postaví tváří v tvář nikoliv extrémně nechutným, ale spíš náročným protivníkům. Rychlá adrenalinová akce, účinné zbraně, tým parťáků a bojová atmosféra, kdy jedna strana stojí proti druhé – to všechno má Quake IV představovat.

Kolegové z časopisu PC Zone usuzují, že hra by v sobě mohla skloubit intenzitu Call of Duty s vozidly ve stylu Halo. Pravověrným quakerům možná při této větě vstávají vlasy hrůzou, nicméně zatím nemůžeme nic jiného, než čekat, jakým směrem se Quake IV svoji atmosférou a celkovým nábojem pohne.

 Revize zbrojního arzenálu
Patrně vás trochu překvapí, že co se týče zbraní, plánuje Raven celkem důkladné změny. Samozřejmě to neznamená, že se neshledáme s žádným známým kouskem, to by ostatně bylo vzhledem k hratelnosti skoro nemožné. Ze známých zbraní, které se v Quake IV rozhodně objeví, můžeme však zatím jmenovat pouze čtyři, a to základní blaster (se světlem), machine gun, nailgun a shotgun (brokovnice).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Každá zbraň samozřejmě projde jistou revizí (vylepšením), aby dobře zapadla do nové koncepce a hlavně mezi další přidané kousky, které zatím v Raven Software drží nekompromisně pod pokličkou. Zda se ve čtyřce znovu objeví i stará známá výbava typu railgun, plasma gun, rocket launcher nebo lightning gun dosud nikdo nepotvrdil ani nevyvrátil.

 Prostředí a ovladatelná vozidla
Raven slibují různorodou akci ve vnitřních i vnějších lokacích, rozhodně nemáme očekávat jen monotematické kosení nepřátel v tmavých chodbách. Ve hře prý uvidíme domovskou planetu Stroggů ze všech možných pohledů, přičemž nebudou chybět ani boje na jejím povrchu a na obloze. Rozlehlost, která by se vyrovnala Far Cry, však samozřejmě očekávat nemůžeme.

Zvětšit zdroj: Archiv Čtvrtý díl poprvé v Quake sérii nabídne také možnost ovladatelných vozidel, která zpestří singleplayerovou zábavu. Ačkoliv jejich oficiální seznam ještě není nikde k dispozici, z toho, co už bylo ve hře viděno, se můžeme těšit třeba na mariňácké obrněné džípy, buginy s několikačlennou posádkou nebo jednomístné motorky. Stroggové budou mít k dispozici třeba vznášející se tanky a další typy různých létajících prostředků, z nichž některé můžete vidět i na obrázcích okolo.

 Na DOOM III enginu
Už od počátku se mluvilo o tom, že Quake IV poběží na stejném engine jako souběžně vyvíjený DOOM III. Není také žádným tajemstvím, že části kódu byly vývojáři z iD Software upravovány „za běhu“, což lidem v Ravenu občas dost komplikovalo práci a prodlužuje to prý dobu vývoje. Nicméně i tak měli oproti ostatním tvůrcům velkou výhodu v tom, že se už o engine a fyzikální systém nemuseli prakticky vůbec starat, což si rovněž sami velice pochvalují. Stejně jako v DOOM III bychom se i zde měli setkat s interaktivními in-game menu / obrazovkami, ke kterými stačí jen přistoupit a můžete je ihned ovládat.

Hlavní grafik Quake IV, Kevin Long, říká, že se rovněž v ohledu na vizuální stránku snažili uchovat styl druhého dílu, samozřejmě podpořený novými vysokopolygonovými modely, texturami ve vysokém rozlišení apod. Coby inspirace pro tvorbu děsivého nepřátelského světa i celé kultury posloužila Ravenu řada filmů, románů a komiksů, stejně jako vlastní představy a noční můry. Pokud jde o nepřátele, několik z nich zažije ve čtyřce svůj comeback (Gunner, Strogg Marine, Gladiator), samozřejmě ještě podpořený přítomností nových typů kreatur.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v budoucnu v sekci screenshotů

Jediným případným problémem, na který v PC Zone v souvislosti s DOOM III engine poukazují, by mohl být fakt, že tato technologie zvládá (na současném hardwaru) pracovat maximálně se čtyřmi až pěti (byť vysoce detailními) postavami na obrazovce najednou, což by bylo vzhledem k pojetí Quake IV coby „války“ zřejmě přece jen trochu málo…

 Multiplayer ve stylu Quake III: Arena
Zásadní věcí, kterou musím zdůraznit, je fakt, že ačkoliv děj singleplayeru navazuje na dvojku, multiplayerová část bude samozřejmě vycházet z Quake III: Arena. Pokud jde o hratelnostní změny, nemůžeme očekávat tolik inovací jako v trojce, nicméně fanoušci Q3A jistě nebudou zklamaní, když dostanou svoji oblíbenou hru jen mírně poupravenou a v o dost lepším grafickém zpracování. Ovladatelná vozidla, o kterých jsme psali výše, ovšem součástí multiplayeru nebudou. Pokud jde o herní mody a další specifikace, odmítají Raven zatím cokoliv dalšího prozradit.

Zvětšit zdroj: Archiv  Koncem roku 2005
Otázek, které zůstávají nezodpovězeny, je stále ještě více než dost. Vzhledem k tomu, že ale Quake IV asi nevyjde dřív než koncem roku 2005, mají v Raven Software na postupné uvolňování kusých informací a sadistické napínání hráčů spoustu času. Žádné velké závěry tedy dělat nebudeme. Snad se již brzy vyrojí další a lepší preview, která doplní a zpřesní to z PC Zone, a nebo Raven dokonce vydají nějaké to pilotní propagační video a my konečně uvidíme mariňáky, Stroggy a některé nové zbraně přímo v akci. Skutečná Quake IV mánie pak na sebe zřejmě už nenechá dlouho čekat.

Zdroj: PC Zone

Související články: Novinky, Vše o sérii Quake včetně recenze datadisku Team Arena

Kate
autorce je 19 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games občas příspívá i do časopisu LEVEL, dříve se také podílela na televizním pořadu GamePage. Nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak


 
 
Kate

Nejnovější články