NHL 2003 - preview
zdroj: tisková zpráva

NHL 2003 - preview

3. 8. 2002 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Začátek sezóny severoamerické hokejové ligy o Stanleyův pohár se rychle blíží a s tím je každoročně spojeno vydání aktuálního ročníku hry NHL od EA Sports. Na jaké novinky se můžete těšit letos?

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 3.srpna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva S končícím létem a začátkem skutečné sezóny severoamerické hokejové ligy o Stanleyův pohár bývá každoročně spojeno i vydání její počítačové podoby v sérii NHL. Nejinak tomu bude i letos a na 17. září plánují kanadští EA Sports vydání anglické verze NHL 2003 a pár dnů či týdnů poté se u nás objeví jako již tradičně kompletně počeštěná verze. Po internetu a od oficiálních zdrojů se objevují zprávy o tom, nač se letos můžeme těšit, z čehož jsme pro vás připravili toto preview.

 Nové herní menu
První viditelnou změnou ve hře bude její interface neboli rozhraní, přes které budete ovládat její nabídky. Doteď jsme byli zvyklí na konzolově laděné menu v rozlišení 640 x 480 pixelů, do kterých se toho příliš nevešlo. Letos se základní rozlišení zvýší na 800 x 600 a vzhled nabídek se posune k počítavější podobě, kde se do jednoho okna vejde co nejvíce položek a k nastavení a spuštění hry nebude potřeba se proklikávat soustavami obrazovek. Současně to zpříjmení i prohlížení žebříčků, statistik hráčů i týmů a všech dalších rozsáhlých tabulek, které jsou nedílnou součástí každé NHL.

V souvislosti s nabídkami zmíním i herní možnosti, které se nijak nevymykají standardu z loňska, čili exhibiční přátelák, NHL sezóna (možnost hrát až deset sezón za sebou formou známé „kariéry“), playoff anebo turnaj, do nějž lze zapojit i nároďáky. Ve hře najdeme všech 30 mužstev z kanadsko-americké NHL, čtyři all-stars týmy a dvacet nároďáků, samozřejmě včetně toho našeho. Co naopak nenajdeme, je před pár lety zrušený režim tréninku a ani trestné nájezdy nepůjdou nastavovat méně kostrbatě než dosud, bez možnosti si dát aspoň odvetu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nesmrtelné komentátorské duo Jim Hugson a Don Taylor se na nás prý už těší se svými novými průpovídkami a hudební doprovod vytvoří mix od několika kapel, z nichž jmenujme třeba Jimmy Eat World, Queens of the Stone Edge nebo Papa Roach. Samozřejmě půjde hudba nahradit i vlastními skladbami, jak tomu bylo i loni. Diváci mají křepčit ještě víc než dosud a zaznamenáme i jejich individuální slovní projevy.

 Herní novinky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přistupme k tomu, co nás asi zajímá nejvíce, a tím jsou úpravy vlastní hry. Začneme grafikou ve hře, která se - jak je možné soudit z obrázků - asi moc lišit nebude. Hardwarová náročnost se slovy tvůrců nemá oproti loňsku zvyšovat, což jen podtrhává předpoklad, že v grafické části enginu ke změnám moc nedocházelo. To ale myslím vůbec nevadí a hlavně to na hratelnost nemá vliv. Nesetkáme se ani s lahvemi na brankách, ani s létajícími čepicemi, které svého času po hattricku zasypávaly kluziště.

Zajímavou změnou, kterou jsem zaznamenal, má být opravdu pořádné vymodelování hráčů a všech předmětů na ledové ploše. Díky tomu už by nemělo docházet k situacím, kdy puk hráčem klidně proletí - třebas i brankářem - a celá situace pak vypadá, jako by byla předem naplánována a už dopředu bylo jasné, zda z útoku branka padne či nikoli. Celá fyzika puku má být přepracována a má mimo jiné reagovat i na druh překážky, na niž narazí - hokejka, brusle, tělo hráče, betony, vyrážečka, apod.

Měli bychom se rovněž setkat s mnohem realističtějšími zákroky golmanů, kteří budou střely vrážet všemi možnými částmi těla a nebudeme svědky několika předdefinovaných sekvencí, kdy se puk letící na bránu zázračně odrazí od vzduchu anebo skončí v předdefinovaném místě svatyně či golmanovy výstroje. Tohle zní rozhodně velice slibně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vylepšená umělá inteligence?
NHL 2003 slibuje i úplně přepracovaný systém umělé inteligence, a to jak hráčů v poli, tak i golmanů. Golmani mají používat různé styly chytání a budou reagovat i na to, jak na ně útočníci najíždějí a jak kličkují. Také bude propracovanější systém učení se brankářů. Budou se prý učit účinně reagovat na váš herní styl podle toho, jak proti nim najíždíte, odkud zpravidla střílíte apod. Ono i vlastní kličkování bude rovněž upraveno tak, abyste mohli buď známým způsobem použít některý ze speciálních pohybů u hvězdného hráče, ale také můžete vytvořit vlastní sekvenci těchto pohybů a tu ve hře použít. Jak to bude přesně prováděno, se zatím neví, ale má jít o mnohem větší vliv hráče samého na ovládání puku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva S AI souvisí i hra v týmu, kdy se mají spoluhráči v poli chovat podle toho, co ten který hráč pětky provádí. Když například střední útočník zamíří na pravou stranu kluziště, automaticky pravý křídelník najíždí na pozici centra a rozložení hráčů v poli se tak snaží vyrovnat. Když třeba obránce najede za soupeřovu modrou, jeden z vlastních útočníků se k němu přiblíží, aby mu usnadnil práci s přihrávkou a byl v případě střetu se soupeřem poblíž. Útočící hráči jsou neustále v pohybu a stále se snaží najít volnou pozici v soupeřové pásmu. Rovněž role obránců v rámci týmových strategií by měla více připomínat to, co se od nich opravdu požaduje.

Novinkou v NHL 2003 bude i možnost navolit rozdílné strategie jednotlivým herním řadám. Kéž by také konečně zmizela možnost při oslabení či přesilovce točit jen dvě pětky, aby druhé vyloučení v řadě za sebou nebylo většinou utrpením jak pro postižený, tak i pro „zvýhodněný“ tým.

 Game Breaker a GameStory 2
Ze hry zmizelo definitivně momentum, které mělo vliv na výkony hráčů týmu, jemuž se při hře aktuálně víc daří. Nahradí jej tzv. „game breaker“, což má být jakési momentální časové zvýhodnění, které si hráč vybuzeného týmu může ručně zaktivovat. Hra se na okamžik zpomalí a jeho tým tak dostane krátkou výhodu oproti soupeři.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Abych řekl pravdu, nedokážu si zatím dost dobře představit, jak to vlastně má celé fungovat. Soupeř má být nějakým způsobem o tuhle časovou prodlevu ochuzen a to už vůběc netuším, jak EA provedou. Při tomto momentu se i přiblíží kamera a útočník tak získá lepší přehled o rozestavení hráčů v poli, postavení soupeřova golmana apod. V každém případě, kdyby tato úprava za moc nestála, bude její používání možné vypnout.

Další novinkou, která dostala konkrétní jméno, je tzv. „game story 2“, v jejímž případě se jedná o zdokonalený systém zjišťování zajímavých informací o hráči, které se použijí jako zpestření při hře a v přerušeních, kdy na něj najede kamera. Díky tomu už se snad třicetkrát za zápas nebude opakovat „zajímavost“, že ten a ten byl loni zraněný apod. Ve hře najdou hlavně ti mladší již známý systém kartiček s cheaty a herními úpravami, které se hodí pro uvolněný přístup ke hře než do opravdových turnajových klání.

 Síťový kód a kamery
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z ostatních avizovaných úprav ještě zmíním vylepšený síťový kód, který byl zatím vždycky u EA kamenem úrazu. Electronic Arts plánují rozjet svůj vlastní online projekt, kam se hráči budou moci přihlašovat, vytvářet si svoji identitu, hledat protihráče apod. Pro nás to asi nebude nijak atraktivní už vzhledem k připojení, které do zámoří od nás neslibuje zrovna vysoké kvality a tak spíš zůstane u soubojů na vlastních, vzájemně propojených počítačích.

O kamerách se tvůrci zmiňují ve smyslu, že budou zachovány stávající, čili tradičně několik kamer k ničemu a jedna, pomocí níž se dá i hrát. Naštěstí zůstane kamera Overhead a snad by měl jít její pohled dokonce ladit, asi podobně, jako tomu bývá v případě natáčení kamer u FIFY. Ve hře najdeme i známou „breakaway kameru“, která se zapíná při úniku a nájezdu útočníka na samotného golmana. I tento prvek lze volitelně vypnout.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v naší sekci screenshotů

 Závěr
Co dodat? Dnes zatím asi nic. Jak je obvyklé, slibů je spousta, většina toho všeho zní skvěle a pouze zbývá počkat, jak to celé dopadne v praxi. Zatím bylo zvykem během pár dní najít počítačovy permanentní slabiny a na nich jej pak drtit. Loňský ročník byl v tomhle směru velký pokrok, ale i tak po čase hra chtě nechtě padla do známých stereotypů. Za největší minus v sérii NHL považuji dodnes slabou hru v poli, která je pak kompenzována akrobatickým golmanem. Ten když chce, tak jej neprostřelíte, ať děláte co děláte. To pak vede k tomu, že hráč hledá „tutovku“ a až ji najde, používá ji neustále, protože standardními akcemi branka nepadne a nepadne a skórovat se v hokeji musí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kdyby přidali na hře v poli a útočníci se tak snadno nedostávali do brankových situací, nebylo by pak třeba golmany tolik nadlidšťovat a z pěkné pozice by šel dát i pěkný gól bez nutnosti použít tutovou očůrávku. Já osobně nejvíce čekám od nových modelů hráčů. Skrz ně už by neměl puk procházet jako dosud a věřím, že puky budou lítat i dostatečně rozmanitě, abychom se vyhnuli stereotypním situacím při zakončování. Za měsíc a půl je NHL tady, tak doufejme, že nám, fanouškům, udělá radost.

Stáhněte si: Video (15 MB)
Související články: Novinky, NHL 2002 recenze (9/2001), NHL 2001 recenze (10/2001), NHL 2002 trochu jinak 1.díl a 2.díl (1/2002), Česká extraliga pro NHL 2001 (5/2001)

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 

Nejnovější články