Mercenaries 2 - preview
zdroj: Archiv

Mercenaries 2 - preview

16. 8. 2007 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Splnit kontrakt znamená získat peníze. Získat peníze znamená nakoupit nové zbraně a zničit s nimi něco zatraceně velkého... Proč je "GTA ve Venezuele" momentálně nejočekávanější hrou šéfredaktora?

Autor: Martin Klekner
Publikováno: 16.srpna 2007


Obrázek zdroj: Archiv Geniální koncept série Grand Theft Auto se již v průběhu let dočkal nespočtu více či méně úspěšných kopií. Jednou z těch lepších byla v roce 2005 i hra Mercenaries, od lidí ze zkušeného studia Pandemic (např. Full Spectrum Warrior nebo SW: Battlefront), která si v naší recenzi vysloužila velice solidních 80%. Autoři se však očividně nenechali ukolébat úspěchem na konzolích PS2 a ani ne dva roky po vydání Playground of Destruction představují multiplatformové pokračování, které již na první pohled vypadá zatraceně ambiciózně. Mercenaries 2: World in Flames toho podle autorů hodlají nabídnout skutečně hodně, jedno je však jisté už nyní - příznivci totální destrukce budou znovu v sedmém nebi! Uspokojeni přitom budou majitelé PC, X360, PS3 i PS2.

 Otevřená náruč Latinské Ameriky
Příběh, na němž si vývojáři dávají obzvláště záležet, sice originalitou na první pohled příliš nehýří, zato však nabídne lákavé prostředí jihoamerické Venezuely a zdejší sluncem zalitou ropnou krizi. "Hra obsahuje dějovou linii ne nepodobnou tomu nejlepšímu z tvorby Jerryho Bruckheimera a Quentina Tarantina," prozradil serveru IGN Jonathan Zamkoff, jeden z vůdců projektu, "dočkáte se proto jak zábavných rozhovorů a množství hlášek, tak bláznivé akce a desítek výbuchů, které ještě v žádné hře nebyly tak efektní." Vedle propracovanějšího příběhu se pak máme těšit i na hlubší charaktery všech zúčastněných postav, které byly minule dle názoru autorů až příliš ploché. Hráči se tak nemohli s hlavními hrdiny patřičně sžít - což se tentokrát rozhodně nemá stát.

První volbou, kterou ve hře učiníte, se stane výběr jednoho ze tří starých známých žoldáků, jejichž jedinou touhou je vytřískat z venezuelského konfliktu co nejvíce peněz. Pro bláznivé ničitele neberoucí si servítky je tu potrhlý Mattias Nilsson se stylovým čírem a tetováním, jemnější nátury zaujme sličná Jennifer Mui, ti, kteří rádi ničí systematicky a chladnokrevně, pak jistě sáhnou po Chrisi Jacobsovi. Každý přitom nabídne lehce odlišný styl hraní, rozhodnutí to tedy není jen čistě kosmetické (více o hlavních postavách v tabulce níže).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Příběh se odehraje ve třech aktech. Na samém začátku budete najati vlivným politikem Ramonem Solanem, abyste pomohli dostat ze spárů nepřátel jednoho z jeho věrných generálů. Průšvih přichází ve chvíli, kdy kontrakt úspěšně splníte, místo očekávané finanční odměny se však dočkáte jen upřímného výsměchu, rány mezi oči a vyhození do tropického vedra ulic Caracasu. To ovšem chudák Solano ještě neví, s kým si vlastně začal. Druhý akt, nesoucí se v klasickém duchu minulého dílu (získávání financí a materiálu za rozličné práce všeho druhu), bude směřovat k jedinému cíli. K ničivému finále, kdy samozvaný rádoby diktátor pozná, zač je toho loket.


 Motto hratelnosti: "Co, ne jak"
Kdo hrál původní hru (popř. jakýkoliv titul ze série GTA), má už teď jasno, jak bude vše probíhat. "Hlavní rozdíl mezi prvním a druhým dílem tkví především v proporcích," přiznává Zamkoff, "všechno v Mercenaries 2 bude zkrátka větší a lepší." Co to znamená? Hra nabídne svět, jenž bude rozlehlejší než všechny mapy z minulého dílu dohromady. V tomto prostředí se budete moci zcela neomezeně prohánět, krást auta, vrtulníky, lodě, civilní a armádní vozy, střílet ze všeho, co vám přijde pod ruku, a samozřejmě plnit nespočty kontraktů pro každého, kdo bude mít čím zaplatit. Systematickým odpravováním členů určité frakce si u ní pochopitelně příliš sympatií nezískáte, brzy tedy dojde na střety zájmů, z nichž budete nuceni elegantně vybruslit.

Znepřátelených stran nabídne hra pět (naftová společnost hledící si svých zakázek, politická strana západních států usilující o nastolení mírových podmínek, záškodnická guerilla, čínské vojenské síly a vojáci náležící venezuelské vládě pod vedením Solana), plus samozřejmě neutrální piráti, jimž jediným je vaše politická orientace zcela šumafuk. Základní pravidla jsou přitom následující: žádná nejsou. To jediné, na čem záleží, je splnit kontrakt, všechno ostatní - ideologie, čest, svědomí - jde stranou. Protože každý časem zaplatí...

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Obrovská volnost, kterou sandboxové herní prostředí nabídne, se řídí zcela jednoduchým motem: "Co, ne jak", pocházejícím od samotných vývojářů. To ve zkratce znamená: "Zadáme vám úkol, řekneme vám co kde najít, koho odpravit a čeho přitom případně využít, jak to ale ve výsledku provedete, to necháme zcela na vaší představivosti." A přesně tak to i funguje. Letošní E3 nabídla jeden testovací level, v němž měl hráč za úkol rozestavit tři radiové stanice na určených místech, zaměřit jimi pozici uneseného obchodního manažera a následně ho osvobodit. Hlavní hrdina se objevil na jedné z Landing Zones (které budou pro hraní klíčové, neboť poskytnou prostředky pro rychlé cestování z jednoho místa země na druhé), v minimapě vyznačeny jednotlivé pozice pro umístění stanic, v rukou Kalašnikov, na zádech raketomet - a od té doby bylo zcela na něm, jak bude pokračovat. "Každý úkol půjde splnit desítkami a stovkami různých cest," tvrdí Zamkoff.

 Destrukce bez hranic
Ať už si ovšem vyberete jakýkoliv způsob, jedno se nikdy nezmění - největší deviza série, naprostá, dechberoucí a neuvěřitelně realistická destrukce. Loňská E3 nabídla na ukázku pouze osamocenou ropnou stanici, která lehla popelem miliony možnými způsoby. Letos byla tato stanice jen drobnou tečkou na radaru předváděné herní mapy. Zamkoff, který se za doprovodu mluveného slova (samozřejmě vynášejícího Mercenaries 2 do nebe), vznesl v drobné helikoptéře do vzduchu, uvedl gameplay ukázku zničením obrovského dopravního mostu několika dobře cílenými raketami. Civilní auta, která po něm zrovna projížděla, se samozřejmě zřítila do hlubin mořského průlivu.


O něco dále podlehla zkáze naše ropná stanice, na které bylo jasně patrné, jak se každá její část "odlupuje" pod náporem raket zcela samostatně a pokaždé jiným způsobem. Následovalo předvedení realistických gejzírů po zásahu vodní hladiny, či rozšiřujícího se požáru v korunách nedalekého lesa. A to byl samozřejmě pouhý začátek, pravé peklo přišlo až se vstupem hlavního hrdiny do městských ulic, přivoláním letecké podpory a srovnáním několika obytných bloků se zemí. To vše jen potvrdilo všeříkající prohlášení: "Když to vidíte, můžete to zničit."

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Vedle nezřízených grafických orgií přinesou Mercenaries 2 i obrovské množství zbraní, vozidel a ničivých náletů, oblíbených již z minula. Během prezentace nám byla představena pouze helikoptéra, obrněné APC, vojenský jeep a několik civilních vozů (v čele s tirákem), plná verze se ovšem pyšní 130 druhy techniky. Najdeme zde skutečně vše, od nablýskaných sporťáků a chopperů, přes obří čtyřkolky, až po ničivé tanky. Díky hojnému výskytu vodních ploch se premiéry dočkají čluny, vznášedla a dokonce i bitevní lodě (!). Pozadu ovšem nezůstává ani zbraňový arzenál, 30 dostupných kousků pravděpodobně uspokojí každého militaristu - a vězte, že AK47 je v této hře ten nejlehčí kalibr.

V žáru bitvy pak přijde na řadu třetí, zdaleka nejlákavější prvek hry, kterým je vzdušná podpora. Vedle obligátní možnosti vyžádat si zásoby, techniku, či posily, tak jediným stiskem tlačítka (a zaplacením požadované peněžní sumy) snesete na určenou oblast zkázu v podobě jednoho z 20 ničivých náletů. V E3 prezentaci jsme byli svědky shození ničivé pumy naváděné laserovým zaměřovačem, to ovšem byla jen zdaleka nejmenší z nabízeného portfolia explozí. MOAB (Mother of all Bombs), jak zní název té nejmocnější, mluví ostatně sám za sebe.

POSTAVY
Mattias Nilsson
Zvětšit zdroj: Archiv O Mattiasově dětství se toho mnoho neví, jeho obecné vzdělání však pravděpodobně nebylo poznamenáno žádným školním institutem. Mnohem více informací se nám uchovalo z doby, kdy působil jako významný člen švédské speciální jednotky Arctic Rangers. Především díky své neutuchající touze riskovat a pouštět se do nejnebezpečnějších akcí si zde vydobyl silnou pozici, časem se ovšem projevila jeho nátura samotářského lovce a ostré neshody s kolegy na sebe nenechaly dlouho čekat. Z Rangers byl vyhozen poté, co brutálně zbil svého přímého nadřízeného. Z vojáka se stal kriminálník a po boku motorkářské bandy Wolfpack Brotherhood zosnoval nejedno bankovní přepadení. Následovalo vězení, a i když není známo, zda-li byl Mattias z cely propuštěn či sám utekl, faktem zůstává, že je ve Švédsku dodnes jedním z nejhledanějších zločinců. Exil mu ovšem zas až tak neuškodil, spíše naopak - našel totiž zalíbení v povolání žoldáckém. V současnosti je považován za jednoho z nejnebezpečnějších mužů ve svém "oboru". Jeho skutečný věk zůstává tajemstvím.

Jennifer Mui
Zvětšit zdroj: Archiv Ačkoli původem z Hong Kongu, vyrůstala tato pětatřicetiletá diva ve Velké Británii. Poté co oba její rodiče - otec úředník, matka učitelka - nedokázali po příchodu do Londýna najít práci, zůstala rodina bez domova. Situace to pravda byla jen přechodná, zanechala však na malé Jennifer nesmazatelnou stopu - rozhodla se, že už nikdy nebude trpět nedostatkem peněz. Krátce po dokončení školy se přidala k armádě. Po prodělání náročného výcviku a s nejlepšími možnými dosažitelnými výsledky byla přijata do jednotky MI6, ani zde však nebyla zcela spokojena s výší platby. Po několika úspěšných misích byla neprávem nařčena ze selhání v otázce ochrany své jednotky, což jenom popohnalo její rozhodnutí opustit armádní sbory a začít výnosnou kariéru jako žoldák. Brzy se ukázalo, že šlo o krok správným směrem: nemusela se už spoléhat na nikoho jiného než sama na sebe a její výdělek vystoupal strmě vzhůru. Rychle nabyla pozice nejlépe placené ženy v branži a nikdy se přitom netajila tím, že ji vůbec nezajímá, co je dobře a špatně, jen kolik to ve výsledku hodí. Mnozí ji už podcenili vlivem zdánlivě slabé konstituce - většina z nich už nežije.

Chris Jacobs

Zvětšit zdroj: Archiv Měl vojnu v krvi již od svého narození, a tak nebylo žádným překvapením, když se po univerzitě vydal po stopách otce a přidal se k americké armádě. S úmyslem udělat svět lepším místem se brzy propracoval až do Delta Force a zúčastnil se mnoha akcí v Iráku, Afghánistánu a Darfúru. Právě tehdy se jeho vznešené ideály poprvé střetly s tvrdou realitou. Zmanipulovaná armáda, nelogické rozkazy, krvelačné akce na obou stranách - to vše ho donutilo opustit válečnou mašinérii a veškeré dřívější světoborné ambice hodit za hlavu s vědomím, že na světě nejsou "ti dobří" a "ti špatní". Že jsou jen "ti špatní" a "ti horší". Zahořkl, stal se z něj zarytý pesimista. Jediným východiskem se ukázalo být přidání se k žoldákům. Veškeré dění okolo sebe kritizuje cynickými hláškami a ze všeho nejvíce mu přijdou směšní vojenští velitelé, kteří si myslí, že mají lepší vyhlídky než všichni ostatní, jenž skončili v žumpě historie. V Chrisových sedmatřiceti letech se na světě najde jen málokdo, kdo by se neobával jeho černého humoru, nevyhnutelně předznamenávajícího katastrofu.

 Akce není nikdy dost
Již v předchozím díle si hráči oblíbili zábavné minihry při zabírání obsazené techniky, a právě ty nyní doznaly množství vylepšení. Využijeme tak například nového vystřelovacího háku, který se vždy neomylně zachytí na nejbližším vzdušném či vodním stroji a přitáhne postavu přímo na jeho palubu. Na E3 bylo takto k vidění, jak se hlavní hrdina bleskově octnul na stupátku prolétajícího vrtulníku, otevřel dvířka do kabiny a překvapeného pilota vyhodil po krátkém zápolení (klasická forma rychlého mačkání příslušných tlačítek) dolů na zem. V další ukázce si za doprovodu několika různých animací poradil s osazenstvem džípu a otravného APC. O něco tvrdším oříškem je zmocnění se tanku, i to ovšem s trochou cviku, štěstí a jedním odjištěným granátem přejde brzy do krve.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Velkým problémem prvního dílu byla umělá inteligence, která nereagovala vždy zcela adekvátně. Autoři se na ni proto zaměřili jako na jednu z hlavních oblastí, kterou je nutno vylepšit. Patrné to bylo již ze samotné ukázky. Nepřátelé pravda nejsou žádní géniové a do protřelosti vojáků z Crysis jim ještě notný kus zbývá, soudě dle pre-alpha verze však již dokáží rychle a efektivně odpovědět na nastalou hrozbu (již žádná ignorace opodál ležících mrtvých těl). Velice zajímavě se pak jevila situace, kdy hráč na chvíli přistál se svou helikoptérou, aby opodál zaměřil jednu z radiových pozic, a co se nestalo - dva vojáci stroj okamžitě zabrali.

Další detaily již jen dokreslují výslednou hratelnost. Předně, aby mohl hráč využít letecké podpory, bude muset obsadit ropné zdroje (v podobě těžebních stanic), jejichž ovládnutí bude pro hru zásadní. Před samotným zavoláním jednoho z letadel pak bude nutné nalézt vhodnou přistávací plochu - nejednou tak budete nuceni vypálit kus lesa vhodně zaměřenou nadílkou napalmu. O něco později, během třetího aktu, dostanete možnost založit si vojenskou frakci a rekrutovat své vlastní žoldáky (mezi nimi i dvě příběhové postavy, Ewana a Evu Navarro). I tentokrát se objeví tzv. „dangerous buildings“ chrlící nové a nové vojáky až do chvíle, kdy je v kouři a prachu pošlete k zemi. A konečně - hra nabídne kooperativní multiplayer pro dva hráče (na jednom zařízení, či přes internet), jehož jediným omezením bude vzhledem k velké náročnosti enginu maximální vzájemná vzdálenost 500 metrů.



 Syté barvy a žhavé výbuchy
O všudypřítomné destrukci jsme již mluvili, její zpracování je ovšem tak úžasné, že ho nelze jen povrchně odbýt. Herní engine funguje na technologii Havok 4.5, která veškerému ničení dodává tak realistické vzezření, že máte mnohdy nutkání schovat se s křikem pod stůl. Všechny budovy, lesy, konstrukce a dokonce i celá města (která vypadají jednoduše k nakousnutí) je možné vymazat z povrchu zemského a kompletní zničení herního prostředí o rozloze 8x8 km přitom závisí jen na objemu vašeho bankovního účtu - neb každý náboj něco stojí. Nejen splněné úkoly, ale i veškeré monstrózní demolice vám naštěstí vydělají nějaké ty peníze k dobru.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

O celkové grafické podobě ani nemá cenu mluvit, vše hýří nepřeberným množstvím pestrých barev, prostředí vypadá nesmírně stylově, a je bez debat, že se zrodila veliká konkurence pro GTA IV. A to jste ještě neslyšeli soundtrack v Reggae stylu, linoucí se bez ustání repráčků. Tomu se teprve říká žhavá letní idylka!

 Vlna kontroverze
Okolo Mercenaries 2 se okamžitě zdvihla vlna kontroverze. Venezuelská vláda se ostře vyslovila proti příběhu hry, který podle jejich názoru vede společnost k negativnímu postoji vůči jejich zemi a případné podpoře americké invaze, s cílem sesadit diktátora Hugo Cháveze. To samozřejmě Pandemic rezolutně odmítli a zároveň s tím na oficiální homepage vydali prohlášení, že nebyli v této věci americkou vládnou nikdy kontaktováni (přestože již pro armádu USA připravili speciální simulátor, fungující na základech jejich Full Spectrum Warrior) a že postavy, příběh i události jsou čistě smyšlené.

Zvětšit zdroj: Archiv Uvidíme, jak se nakonec hra vybarví. Jisté je, že se o letošních Vánocích můžeme, i na PC, těšit na zatraceně řízný počin, okořeněný netušenými možnostmi na poli destrukce herního prostředí a nekonečným přívalem adrenalinové akce. A řekněte sami, co víc si může obyčejný akční hráč přát?

MERCENARIES 3?
Ještě ani nevyšel druhý díl a autoři již přemýšlí o tom, co by přinesli nového v tom třetím. Na přímou otázku, zda-li plánuje pokračování, odpověděl Jonathan Zamkoff následovně: "Pokud do toho budu mít co mluvit, pak rozhodně!" Zdaleka největší novinkou by se přitom mělo stát zařazení podvodního prostředí do základního konceptu hry. Dočkali bychom se tak potápěčského vybavení, Scuba Diveru, podmořské techniky a jak známe autory, tak i bitevních ponorek. Velké plány jsou rovněž slibovány pro kooperativní multiplayer - těšit bychom se mohli na hru až pro šestnáct hráčů najednou. Ve všem má bohužel hlavní slovo EA, a to k pokračování svolí jedině tehdy, uspěje-li World in Flames. Ve vlastním zájmu proto držme autorům palce!

zdroj: Archiv


Mercenaries 2 E3 2007 trailer - stažitelná verze (43 MB, 1280x720)


další gameplay videa na GameTrailers

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Novinky, Mercenaries recenze



Martin Klekner
autorovi je 19 let a studuje gymnázium; hrami se zabývá od útlého dětství a dříve psal pro GameZone; nejraději má RTS, FPS a RPG; ve volném čase rád točí filmy, sportuje a píše povídky

 
 
Martin Klekner

Nejnovější články