Max Payne 2 - preview
zdroj: tisková zpráva

Max Payne 2 - preview

23. 9. 2003 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Po 2 letech se vrátí hrdina jedné z nejchytlavějších third-person akčních her. Jaký vlastně bude Max Payne 2, romantická love-story plná přestřelek s vylepšeným efektem bullet-time a novým enginem?

Autor: Kate
Publikováno: 23.září 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Jsou hry, jejichž vývoj se neustále protahuje, datum vydání ve jménu vylepšování a dolaďování donekonečna odkládá, ale finální výsledek nakonec stejně za moc nestojí. Pak jsou tituly, které se rovněž dlouho odkládají, vypiplávají a teprve když spatří světlo světa, dokážeme pochopit, proč jsme na ně čekali tak dlouho. Third-person akce Max Payne (recenze) z léta 2001 byla bez nadsázky a zbytečného "hype" typickým příkladem druhé kategorie. Jak ale dopadne pokračování hry, na které ve finských Remedy dlouho tajně zadělávali a narozdíl od jedničky ho vydají už po necelých dvou letech vývoje?

 
Láska na první výstřel
Hned na začátek si musíme prozradit něco málo o tom, co se s Maxem za ty „dva roky“ vlastně stalo. Když si konečně zchladil žáhu a pomstil smrt své dcerky i ženy Michelle, zřejmě usoudil, že by se jeho život mohl alespoň částečně vrátit do starých kolejí, a tak se opět postavil na stranu zákona jako policejní detektiv. Jenže než se vůbec stačil ve službách newyorkské policie pořádně ohřát, byl obviněn z další vraždy. Tentokrát se obětí stala jeho kolegyně z práce, Valerie Wintersonová. A co víc, Max přiznal, že čin spáchal! Tím se také otevírá nový příběh, který - ač to tak na první pohled nevypadá - spadá zatím do nepříliš profláklé kategorie akční love-story.

Celá hra je vlastně vyprávěna retrospektivně - začíná dlouhým flashbackem jedné deštivé podzimní noci, vzpomínkou na to, co se dosud stalo. A ať už to bylo cokoliv, výraznou roli zde sehrála krásná a tajemná Mona Sax, femme fatale, nájemná vražedkyně, která převrátila Maxovi život naruby, i když v prvním díle se objevila jen krátce a okolnosti navíc nasvědčovaly tomu, že také naposled. Jenže znáte to, láska je prostě nevyzpytatelná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nejen Max se vrací
Max Payne, muž, který neměl co ztratil, je tedy zpátky. Vypadá starší, ale možná to dělá jen pár viditelnějších vrásek na čele a tmavé kruhy pod očima odrážející styl života, který vede. Každopádně není jediný, s kým se ve dvojce znovu setkáme. Vedle již zmíněné Mony by se měly navrátit téměř všechny postavy, které přežily jedničku. Ačkoliv tím budou oba díly poměrně silně svázány, Remedy se dušují, že dvojku pochopí a především si užijí i ti, kteří měli v roce 2001 na práci něco jiného.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V Max Payne 2 se jinak setkáme s menším počtem konkrétních postav (jmen) než v jedničce. Ano, čtete správně. Jak tvrdí tvůrci, v prvním díle prý stejně některé postavy sloužily jen k tomu, abyste je o chvíli později mohli zlikvidovat. K těm v chystaném pokračování byste si ale měli stačit vytvořit nějaký vztah a příběh prožívat podobně jako u dobrého filmu. To samozřejmě nijak nesouvisí s počtem řadových nepřátel, anonymních postav, zpravidla třímajících v ruce AK-47 nebo M16tku, kterým se budete muset postavit.

 Procházka po New Yorku
Stejně jako originál, i dvojka bude situována do rozmanitého prostředí newyorkské metropole. Mise nás zavedou do polorozpadlých budov ve špinavých čtvrtích i do luxusních sídel. Zahrajeme si jak na širokých otevřených prostranstvích. tak třeba i v klaustrofobních prostorech nemocničního zařízení. Dokonce bychom se měli navrátit do několika lokací, známých z jedničky, ale všechny prý prošly kompletní předělávkou.

Díky spolupráci s Rockstarem, který sídlí přímo v New Yorku, nabídne hra mnoho míst, která se budou velice podobat svým skutečným předlohám. Na rozdíl od schématu, kdy se každá mise odehrává v jiné lokaci, do které se už po jejím absolvování nevrátíte, má Max Payne podobně jako film těžit z několika konkrétních míst. Abyste se však při plnění úkolů v opakujícím se prostředí nenudili, bude pokaždé dané prostředí v souvislosti s příběhem nějakým způsobem změněné nebo něčím odlišné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Komiksy a výlety do snů
Co se týče dějových spojováků, v jedničce podaných elegantním způsobem komiksových obrázků, tak ty takové zůstanou i tentokrát. Ovšem narozdíl od originálu je uvidíme pouze mezi jednotlivými misemi a ne v jejich průběhu - například když Max zvedne telefon, mrkne do novin nebo se podívá na televizi. Tato změna by měla podpořit celistvost akce, ale zároveň hru neobrat o jeden z jejích typických, ačkoliv na tvorbu zřejmě jinak nepříliš náročných prvků. Během samotného hraní tedy komiksy neuvidíme, ale zato narazíme na mnoho kratších in-game animací.

V Max Payne 2 se také opět vydáme do hrdinova nitra, respektive jeho psychedelických snů. Zda se znovu setkáme i s nekonečnými labyrinty, nebo s chozením po "tenké červené linii", není zatím jasné. Osobně nudná a pro mě dost nelogická bludiště považuju za ukázku toho, že snaha o originalitu se nemusí vždy odrazit ve výsledku kladně.

 Dvakrát delší než jednička?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pro vývojáře z finských Remedy prý není prioritou nabídnout nám co nejdelší herní požitek, ale co nejlepší. Jak říká Sam Lake, scénárista jedničky i pokračování, podstatná je hloubka a síla. Samotný scénář pro Max Payne 2 je prý třikrát takový než u originálu, což ale rozhodně neznamená, že hra bude třikrát delší. Jen pro připomenutí, dohrání Max Payna zabralo něco kolem 10ti hodin a právě tato relativní krátkost byla jednou z mála věcí, které se hře vytýkaly. Pro Sama Lakea je nejdůležitější, aby hráče jeho nový příběh zaujal a aby jej dohráli až do konce. V souvislosti s pokračováním se mluví o průměrné hrací době kolem 20ti hodin, což je na dnešní poměry už celkem slušné číslo.

 Zbraně zahalené tajemstvím
Zbrojní arzenál nebyl v jedničce nijak extrémně široký. Typickou maxpayneovskou zbraní se staly berety, v každé ruce jedna, šikla se i brokovnice, automatické zbraně a efektně působily též pozdravy ve formě hozených granátů nebo Molotov cocktailů. Toto všechno by se mělo pravděpodobně objevit též v Max Payne 2, i když zástupci vývojářů slibují rovněž několik nových kousků. O co konkrétně půjde, můžeme jen hádat. Novým rysem hry se každopádně stane možnost používat zbraně, ve kterých došla munice, jako předmět pro boj tváří v tvář. Jinými slovy - pokud bude nejhůře, můžete svým Desert Eaglem s prázdným zásobníkem vzít alespoň někoho přes hlavu. Pokud jde o vozidla, ty nebudou navzdory současnému trendu nijak ovladatelná, stejně jako v jedničce.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Bullet-time verze 2.0
Změn, či spíše úprav, se dočká i vlastnost pro Max Payne naprosto charakteristická - tzv. bullet-time, tedy matrixovský efekt zpomalování času. Ačkoliv byl Max Payne prakticky herním průkopníkem tohoto prvku, dnes už dávno není jedinou hrou, ve které si můžete vychutnat pomalé úskoky a svištící kulky. I tak si ale myslím, že ovládání bullet-timu pomocí levého tlačítka myši bylo v Max Payne mnohem intuitivnější a pohodlnější než Focus efekt v nedávném Enter the Matrix. Jak se tedy bullet-time ve dvojce změní? Vše by nyní mělo probíhat více hladce a mnohem detailněji. Zřetelně uvidíte kulky, které kolem vás prolétávají, zachytíte rozložený pohyb každé částečky. Tomu bude odpovídat i nové zvukové podkreslení, mnohem složitější než v prvním díle. Abyste si mohli vychutnat bullet-time efekt ještě lépe, dostane Max do vínku také několik nových druhů pohybů.

 Nový engine, systémové požadavky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co se týče technické stránky, poběží dvojka na novém engine s podporou fyzikálního engine Havok 2, který by se měl efektně promítnout především do zpomalených scén. Ani sliby o fotorealistické grafice zřejmě nevyzní naprázdno. Svět má vypadat (a co jsme zatím viděli, tak i vypadá) velice realisticky a bude zpracován s důrazem na co největší množství detailů. Pokud chcete vědět, zda Max Payne 2 na vašem stroji pošlape, pak vězte, že úplným minimem má být Pentium III/Athlon 1GHz nebo Celeron/Duron 1.2 GHz, 256 MB RAM a 32 MB grafická karta. Pro spuštění bude třeba 1,5 GB volného místa na disku, operační systém Windows 98/ME/2000/XP s DirectX 9.0.

Popisovat hudbu jakékoliv hry v preview je jeden z nejnevděčnějších úkolů. A proto pokud chcete slyšet nějakou ukázku, která by mohla částečně nastínit atmosféru a styl hry, spusťte si oficiální homepage a zaposlouchejte se do pomalých tónů ústřední melodie.

 Animace a mimika postav
Díky newyorkským Rockstar Games bylo do hry najato několik skutečných herců právě z okolí této metropole. Jejich tváře převzaly nové herní postavy a jejich pohyby byly nasnímány pomocí motion capture. Pokud vám učarovala synchronizace pohybů rtů a řeči, kterou nám slibují vývojáři Half-Life 2, neměl by vás zklamat ani Max Payne 2. Stejně jako v HL2, i tady se totiž setkáme s propracovaným systémem mimiky, díky kterému z obličejů postav vždy poměrně jasně poznáme, jaké mají pocity. Pro animace umírajících bude využito technologie rag-doll a kamera opět klátící se tělo pomalu oblétne kolem dokola, než mrtvola definitivně spadne na zem. Remedy nám také v této souvislosti slibují plno zbrusu nových a velice efektních animací.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v naší sekci screenshotů

 Už na podzim
Na rozdíl od prvního dílu, kde byla umělá inteligence protivníků především naskriptovaná a příliš rozdílného chování jsme si při opakovaném hraní neužili, nabídne dvojka úplně nový systém AI. Taková slova sice slýcháme pokaždé, ale chlapíkům z Remedy zatím není důvod nevěřit - umělá inteligence má být dynamičtější, postavy prý budou lépe reagovat na vaše podněty a také důvtipněji využívat možností prostředí, ve kterých se s nimi potkáte (tedy především se mají obstojněji krýt). Ve hře se objeví i několik charakterů, které se do bojů postaví po Maxově boku. Tyto postavy by se měly rovněž, laicky řečeno „umět postarat samy o sebe“. Protože však umělou inteligenci neposoudíme z obrázků ani videí (jakkoli efektní manévr může být naskriptovaný), nezbývá nám než počkat do finální verze hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Poznámku o multiplayeru jsem si nechala až úplně na závěr, bude totiž velice krátká. Síťová hra součástí finální verze jednoduše opět nebude. I tak ale hlavní designér hry Petri Järvilehto nesmlouvavě říká: „Chceme, aby pokračování bylo lepší a to v každém ohledu. Na druhou stranu také chceme, aby bylo něčím úplně novým.“ Pravdu se budeme moci dozvědět už za necelý měsíc - v Americe totiž hra na PC vychází 15. října (v Evropě 31.10.) a pro konzole Playstation2/Xbox se na trhu objeví o pár týdnů později.

Zdroje: ToTheGame, Gamers, IGN, GameSpot, HomeLan Fed, GameSpy, ActionTrip

České fanouškovské stránky o sérii Max Payne naleznete na adrese MaxPayne2.Gamecentrum.net

Stáhněte si: Teaser video, Gameplay videa

Související články: Max Payne recenze a návod (2001), Novinkové články o Max Payne 2



Kate
autorce je 18 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games se občas mihne v televizním pořadu GamePage, nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak (všechny články autora)

 
 
Kate
Smarty.cz

Nejnovější články