Halo - preview PC verze hry
zdroj: tisková zpráva

Halo - preview PC verze hry

14. 5. 2003 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Krátce před výstavou E3 byly odhaleny detaily o konverzi nejúspěšnější xboxové střílečky Halo pro PC a v aktuálním preview se dozvíte, na co všechno se můžeme koncem léta těšit, včetně multiplayeru.

Autor: Korgull
Publikováno: 14.května 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Nevraživost mezi majiteli Xboxů a PC vznikla pravděpodobně v době, kdy pro Xbox vyšla exkluzivně hra s názvem Halo. Ubohým PCčkářům, pro něž byla hra původně plánována, tak nezbylo než si nechat o takové akci nechat pouze zdát, v jiném případě sáhnout hluboko do kapsy a zakoupit (u nás tehdy nedostatkovou) krabičku s logem Microsoftu. Anebo se stáhnout do ústraní a pokorně čekat, až se stane zázrak a na světlo světa přijde oznámení, že také oni dostanou možnost zahrát si Halo na svém PC.

Zázraky se dějí a oznámení přišlo. V tu ránu začalo ale pochopitelně všechny zajímat, v jaké podobě a kvalitě se Halo na PC objeví. Bude to obyčejná konverze, identická s verzí pro Xbox? Nebude v něm náhodou něco chybět nebo bude naopak obsahovat něco nového? Kdo jej bude vyvíjet a jak se bude hrát? A v neposlední řadě samozřejmě i to, kdy jej konečně dostane hráč do rukou? To vše se pokusíme zodpovědět v tomto aktuálním preview.

 
Podobnost s Xboxovou verzí
Začneme tedy od samého začátku. Vývojem xboxové verze Halo se zabývalo studio Bungie. To nyní také více méně spolupracuje se studiem Gearbox na přípravách verze pro PC. Podle vlastních slov prezidenta společnosti Gearbox, Randyho Pitchforda, bude Halo pro PC přesnou reinkarnací xboxové verze. To znamená, že si hráči vlastnící PC budou moci level po levelu, misi po misi, užít naprosto stejnou single-player kampaň, jakou jejich kolegové s Xboxem už měli možnost okusit předminulé Vánoce. Hra bude obsahovat všechny zbraně, vozidla, nepřátele, fyziku, umělou inteligenci, hudbu i zvukové efekty, jaké můžete znát z původní konzolové obdoby hry. Co se týče vozidel a zbraní, můžete se dokonce těšit i na nějaké nové typy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Příběh o záchraně Země
Příběh Halo je zasazen do roku 2552 a vypráví o jednom ze super-vojáků, kterému říkají SPARTAN-117 a.k.a. Master Chief. Ten byl už od dětství veden k boji a nyní je jednou z nejefektivnějších zbraní Země v dlouhotrvajícím boji proti skupině vetřelců, jež známe pod pojmem Covenanti. Ti už dlouhá léta ničí lidské kolonie napříč galaxií, a tak se stalo posláním číslo jedna je zničit dříve, než se jim podaří objevit Zemi. I za cenu sebeobětování.

Když se Covenantům podaří zničit poslední lidskou základnu na planetě Reach, je tu ještě vesmírná loď pojmenovaná "Pillar of Autumn", která se jim pokusí skokem přes celou galaxii uniknout a zabránit tak svému zajetí. Cestou ale naráží na jinou planetu, obehnanou podivným prstencem na její oběžné dráze, uměle vykonstruovaným a skrývajícím ve svých útrobách celý jeden svět. Master Chief se spolu s vestavěnou umělou inteligencí jménem Cortana pokusí rozplést tajemství tohoto prstence (Halo) dříve, než bude pozdě.

 Technická stránka věci
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Halo pro PC je ve vývoji už asi osm měsíců. Gearbox na něm začali aktivně pracovat v září loňského roku, a to i přesto, že Microsoft hru oznámil už v červenci. Aby vůbec bylo možné takový titul převést do této verze, aniž by utrpěla jeho věhlasná kvalita, museli tvůrci kousek po kousku rozebrat původní xboxovou obdobu hry, aby ji poznali co nejpodrobněji. Fyzika ve hře a umělá inteligence jsou vesměs identické s verzí pro Xbox, ale další technologie, především pak velká část komponent grafického enginu, bylo nutné více méně předělat od základu.

Všech 10 misí původního Halo si budou moci tedy užít i PCéčkáři. Dokonce i s několika technickými zdokonaleními, jako je např. svižnější nahrávání. To by mělo být tak rychlé, že nebude třeba žádná nahrávací obrazovka. Počáteční nahrávání by mělo trvat sotva jednu nebo dvě vteřiny, přičemž loadování během hry a rychlé ukládání bude probíhat automaticky v pravidelných úsecích při dosažení určitého kontrolního bodu. V xboxové verzi systém ukládání pozic navíc fungoval tak, že pokud jste se chtěli vrátit o nějakou pozici dříve, museli jste si prostě projít celou misi znova, což v případě tak velkých map jako jsou v této hře, mohlo zabrat dokonce i hodinu. Zda bude ten systém také ve verzi pro PC pojat úplně stejně, je zatím předmětem debaty.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Grafika ve vyšším rozlišení
Samozřejmě, že oproti xboxové verzi bude ta pro PC podporovat mnohem větší rozlišení než je původních 640x480. Při rozlišení 1024x768 vypadá grafika čistě, ale obzvlášť nároční hráči si budou moci zahrát i při rozlišení 1600x1200. Některé speciální efekty (např. efekt průhlednosti) byly přepracovány a jiné (např. počasí) jsou podobné originálu. Jednou z nejlepších vlastností Halo byla určitě fyzika. Vzhledem ke skutečnosti, že se hra odehrává na cizí planetě, nejsou fyzikální vlastnosti stejné, jako na Zemi, avšak i na jiných planetách fungují určitá fyzikální pravidla a tak je hráč alespoň nucen trochu experimentovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pravděpodobně jedinou oblastí, kde museli tvůrci uznat, že PC na Xbox prostě nemá, jsou modely postav hráčů. Bylo třeba přistoupit ke změně koncepce modelů. Holt je v tomto ohledu Xbox o krok napřed, protože každý majitel PC nemá nadupanou grafickou kartu, která by dokázala to, co unifikované řešení od nVidie v Xboxu. Jinak Halo pro PC vypadá v každém směru stejně dobře, jako její xboxová příbuzná a podle již zmíněného Randyho Pitchforda by měla běžet dobře i na slabším stroji, pokud tedy bude vybaven nějakou trochu schopnou grafickou kartou. Punčochu pro případ, že jste měli v úmyslu jít vybrat poštu, proto nechte v šuplíku.

 Ovládání a míření
Kdo z vás má při pomyšlení, že by měla být Halo hratelná pouze za použití nějakého gamepadu, může se uklidnit. Halo pro PC bude plně v moci vaší schopnosti ovládat myš a určité speciální příkazy budete moci zadávat také pomocí klávesnice. Buďte si jisti, že tato "nepatrná" změna bude mít na celkový zážitek velký vliv. Už nebudete muset v zápalu boje svírat dvě analogové páčky, ani vytáčet citlivost ovládání na nejvyšší stupeň a doufat, že to bude na nepřátele řítící se ze všech stran stačit.

I když jste to vy, co jste měli možnost hrát Halo na Xboxu, možná nepoznali, tato verze hry byla obdařena automatickým zaměřováním. Verze pro PC toto obsahovat nebude, protože to již prý neplnilo svou funkci. Zrušení této vlastnosti navíc vedlo podle slov autorů k lepšímu vybalancování hry. Pokud někoho tíží v mysli ještě má předchozí slova o používání gamepadu, Gearbox jeho podporu pochopitelně také chystá. To pro případ, že by snad někdo usoudil, že nad tento způsob ovládání není.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

S tímto novým způsobem ovládání připravil Gearbox ještě jednu změnu, která se týká ovládacího interface. I když stále navozuje pocit a napodobuje vzhled xboxové verze hry, byl systém menu trochu upraven pro speciifka PC. Jsou zde navíc přidané standardní možnosti - budete si moci nejen přeštelovat grafiku, ale také si přemapovat svou klávesnici nebo nastavit speciální tlačítka pro různé akce (např. přehazování zbraní).

 Halooo, kdo tam?
Další silnou stránkou Halo bude umělá inteligence nepřátel. Nepřátelé prý pracují v týmech, aktivně se uhýbají za štíty a používají objekty v okolí jako úkryt, házejí granáty a víceméně jednají jako živá, dýchající a myslící stvoření.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva PC verze hry bude vybavena ještě dalšími inovacemi. Hlavním Chiefovým prostředkem k přežití bude brnění, které bude třeba dobíjet a pokud ho na sobě hrdina nebude mít, vystavuje se vysokému nebezpečí likvidace. Bojování proto bude probíhat nárazově. Chvíli si zastřílíte do Covenantů, absorbujete nějaké ty zásahy, stáhnete se, dobijete brnění a znovu se pustíte do boje. Stejně jako ve verzi pro Xbox, i zde budete moci najednou nést pouze dvě zbraně, což vás donutí tak trochu strategicky uvažovat nad tím, zda si půjčíte zbraň od padlého vojáka, ať už je z kterékoliv strany barikády. PC verze hry bude navíc obsahovat některé nové typy zbraní, které v té xboxové nebyly.

Nemusíte se bát ani toho, že by Gearbox udělali něco takového, jako se jim "povedlo" v PC verzi 007: Nightfire - že ze hry vypustili vozidla. V PC verzi Halo nebude chybět žádné z těch, která jsou ve verzi xboxové. Jejich ovládání bude také podobné. Hra se přepne do perspektivy třetí osoby a vy budete řídít džíp manévrováním kamery. Těšit se tedy můžete na již zmíněné Warthog a Banshee, na tank typu Scorpion i vznášedlo Ghost. Při porovnání s těmi xboxovými byste navíc jen stěží hledali nějaké rozdíly.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Možná si nyní říkáte, že by také neškodila nějaká ta bonusová mise v single-playeru. Pan Pitchford připustil, že i o této možnosti již byla mezi vývojáři řeč, nicméně vyvstal problém s tím, nač by se tyto nové mise měly zaměřit, takže si to asi schovají až na později.

 Novinky v multiplayeru
Novinkou, a to velmi zásadní, však bude multiplayer. Halo pro PC bude totiž obsahovat plnohodnotnou síťovou hru přes LAN či Internet, a to jak se všemi nabídkami, které byly k dispozici u Xboxu, tak také s několika možnostmi novými. Gearbox vytvořil i šest nových multiplayerových map, z nichž většina je založena na již existujících mapách ze single-playeru. Ve všech také můžete očekávat podporu vozidel, například tzv. Banshee, což je speciální stíhačka. Kromě toho bude možné použít i zbraně metající plazmové koule, se kterou v původním Halo a ještě navíc jen v single-playerové kampani mohli zacházet pouze Covenanti. Objeví se rovněž trochu modifikované džípy Warthog, vybavené odpalovacím zařízením řízených střel, namísto původní M41.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Původní Halo obsahovalo mnoho různých multiplayerových herních módů. Zahrát jste si přitom mohli buď přes čtyři spojené Xboxy nebo ve split-screenu. Hra pro PC bude vybavena stále častěji používanou technologií od GameSpy, s kterou prostě nahrajete hru, dáte vyhledat servery v zabudovaném browseru, a až najdete nějaký vhodný, pustíte se jedním klikem do hraní. Vybrat si budete moci z několika základních herních typů - Deathmatch, Capture The Flag, Oddball a King Of The Hill.

 Bez kooperativní hry
Dále budete moci experimentovat ještě s dalšími nastaveními, jako týmová hra, různými variantami Last Man Standing, s časy respawnu atd. V PC verzi ale můžete zajít ještě dále, když si navolíte, která vozidla jaký tým bude moci používat ve hře typu CTF; nebo třeba i týmu červených poskytnout celou sadu Warthogů, které se budou obnovovat okamžitě, zatímco týmu modrých dáte jen jednoho Scorpiona s tím, že se navíc objeví znovu vždy až po minutě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v naší sekci screenshotů

Celkem reálně bohužel hrozí, že PC verze Halo nebude obsahovat kooperativní mód. Aby to totiž fungovalo stejně dobře také přes Internet, museli by Gearbox úplně přepracovat celou síťovou architekturu hry. Přidání kooperativního módu by také byl zhruba rok práce navíc pro tři lidi, které studio nyní nemá. Nemluvě o potenciální možnosti, že by to mohlo rozhasit ostatní části hry. Gearbox v současné době tedy hledá nějaké jiné východisko z této situace - prostě něco, co by bylo jednodušší na realizaci a ne tolik riskantní.

 Prodloužení letních prázdnin
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vše podstatné o chystaném a s nadějí i nadšením očekávaném projektu snad již bylo řečeno, a tak ještě nakonec doplním informaci, kdy že jej budeme moci zakoupit. Gearbox již mají hotový obsah a nyní pracují na tom, aby vše fungovalo tak, jak má. Dočkat byste se proto měli někdy na konci léta tohoto roku, nejvíce pravděpodobné je září. Halo pro PC by měla být k dostání na 2 CD a vydavatelem nebude nikdo jiný než sám Microsoft. Ale pozor! Těšit se prý můžeme i na nějaká další překvapení...

Zdroje: GameSpy,homepage a další

Stáhněte si k xboxové verzi Halo: nVidia promo video, E3 2000 trailer, Video z GameStaru, Video z GameStocku, E3 2001 video, Trailer, Intro video,

Související články: Novinky, Preview Xbox verze (5/2000), Screenshoty a trailer z Halo 2

Korgull
Korgull spatřil světlo světa před více než 24 lety, protlouká se, jak se dá, a na Tiscali Games píše především novinky. Nejraději hraje adventury (staré dobré Grim Fandago, Neverhood), ale nepohrdne ani dobrou strategií, RPG nebo akcí (všechny články autora)

 
 
Korgull
Smarty.cz

Nejnovější články