Half-Life 2 - preview
zdroj: tisková zpráva

Half-Life 2 - preview

25. 4. 2003 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Half-Life 2 je skutečně ve vývoji, celý herní svět zachvacuje šílenství a my jsme pro vás posbírali všechny dostupné informace a obrázky, které jsou k této akční hře k dispozici. Gordon Freeman je zpět!

Autor: Kate
Publikováno: 25.dubna 2003


Když Doug Lombardi z Valve Software v pondělí večer oficiálně potvrdil existenci Half-Life 2, zvedl tím určitě ze židle nejednoho fanouška. První díl vyšel koncem roku 1998 a herní svět tenkrát nadobro změnil svoji vyváženou akcí, přitažlivým příběhem, skriptovanými scénami a perfektní hratelností.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
 
Legenda se vrací
Vývojáři z Valve říkají, že na hře se pracuje snad od samého dokončení jedničky. Jeden z šéfů a spoluzakladatel firmy Gabe Newell zase tvrdí, že na její vývoj padlo téměř všechno, co vydělali na původní hře. Jen pro zajímavost, společně s datadisky, re-edicí a krabicovou verzí Counter-Strike se Half-Life dodnes celosvětově prodalo asi 8 milionů kusů, takže ani čtvrtina zmiňované sumy by rozhodně nebyla k zahození.

Od druhého pokračování se čeká, že svou prodejností překoná dokonce i opěvovaný a předem zbožňovaný DOOM III. Vzhledem k faktu, že Half-Life se na konzoli Playstation 2 (2001) udalo "pouhých" 500 000 kopií (tedy necelá šestnáctina celkového prodeje), bude dvojka s největší pravděpodobností určena pouze pro platformu PC. Poslední dobou se ale stále častěji zmiňuje i možnost tvorby pro Xbox, a tak nám asi nezbude nic jiného, než nechat tuto kapitolu otevřenou. Osobně tipuju, že jestli ne u Doom III, tak u Half-Life 2 snahy Microsoftu o protlačení hry na Xbox vyjdou.

 Gordon Freeman podruhé
Příběh vás opět vrazí do kůže protřelého Gordona Freemana, se kterým se půjdete postavit neřádu z vesmíru včetně vetřelců z Xenu, i když v trochu jiné podobě. Podle zákulisních drbů se dokonce část této rasy stane vašimi spojenci, což by mohlo zpestřit hraní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hra nabídne celkem dvanáct různých kapitol, rozdělených na menší části jako v jedničce, mezi kterými mají probíhat jen skutečně krátké nahrávací doby (doufejme, že to nedopadne jako u Postal 2). Každá z těchto kapitol by měla průměrně zdatnému hráči zabrat okolo čtyř hodin. Celkově tedy máte nejméně 36 hodin herního času, což na dnešní, občas ubohé poměry skutečně není vůbec málo a především - Half-Life 2 tak bude delší než její předchůdce. Příběh se má odehrávat jak v interiérech a ulicích města, o kterém bude řeč níže, tak i v rozlehlých venkovních prostranstvích.

 Staří známí i nově příchozí
Ve hře se opět setkáte s několika postavami z původní hry jako třeba s některými vědci, hlídačem Barneym nebo bossem G-Manem, který však tentokrát bude vaším zaměstnavatelem. Ten mimochodem získá nový, mnohem sofistikovanější vzhled (viz srovnávací obrázky níže) a i když vizuálně zestárne, namluví jeho hlas stejný člověk jako v jedničce.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Čerstvým přírůstkem do herní rodinky se stane půvabná dcera vědce Alyx Vance, jejíž matka byla zabita v původním příběhu, ale ve dvojce by se snad měla znovu objevit. Ani ti, kteří Half-Life v životě neviděli (a upřímně nevěřím, že někdo takový na světě je) se nemusí obávat - dvojka bude podána tak, aby ji rozuměli i nově příchozí a prvním dílem nezasažení hráči.

 Střípky z příběhu
Příběh Half-Life 2 začíná o něco později než končí jednička, přímo na něj tedy nenavazuje. Gordon si tentokrát může alespoň v počátcích oddychnout, jeho služby pro Black Mesa, potažmo vládu skončily a místo toho se dal do kupy s již zmiňovanou Alyx, za kterou ale nebude možné hrát. Osud je společně se zbytkem původního vědátorského týmu zavede do metropole pojmenované jako City 17 a postupně budete odhalovat i to, co jste celé ty roky mezi příběhy obou her dělali.

Fiktivní City 17 má být stylizováno do role velkého města východní Evropy, ale s přítomností vlastní vlády. Ačkoliv vše vypadá ze začátku přímo idylicky, město je brzy napadeno ještě odpornějšími a zákeřnějšími mimozemšťany, než po kterých jste šli v jedničce. Více se v současnosti o příběhu nedozvíme. Snad nám může být zárukou, že dějovou linii měl na starosti spisovatel Mark Laidlaw, tedy stejný člověk, který vymyslel dobrodružství v úvodním Half-Life.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Source engine
Hra poběží na vlastním zbrusu novém 3D engine „Source“ přímo od Valve, který jim zabral nejvíce času z celého vývoje a jeho základ byl prý dokončen v září 2002. Dojmy většiny redaktorů prestižních zahraničních plátku, kteří měli možnost otestovat hru na vlastní kůži, se v jednom shodují - Half-Life 2 vypadá báječně. Nejde jen o to, že celý herní svět je zničitelný, živý a plný detailů, ale dokonce i obyčejné střely zanechávají na všem různé stopy stejně jako v reálu. Fyzikální model hry zaručí realistické chování látek, jinými slovy v Half-Life 2 vás dřevěná budka proti granátům skutečně neuchrání. Navíc vše, co je v reálném světě vznětlivé, má opravdu hořet i ve hře (například dřevo). Každý objekt bude mít také díky Havok technologii (použitá např. i v Deus Ex 2 a Thief 3) svou jasně definovanou hmotnost, takže budete moci nosit a zvedat věci podobně jako ve skutečnosti. Vzít a hodit po někom židli nebo se pokusit krýt před palbou z pistole pomocí stolku by nemělo být žádným problémem a ve hře se tím otevřou úplně nové možnosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Výrazně by se mělo zlepšit i modelování rozlehlejších venkovních lokací, pro které tvůrci užili osvědčené metody podobně jako konkurence v chystaných titulech typu DOOM III. Speciální bump-mapping pak zaručí již jednou zmiňovanou detailnost objektů a modelů, která ovšem nemá být na úkor přehnané hardwarové náročnosti. V Half-Life 2 opět nebude žádný briefing misí ani third-person cut-scény. Hra jde prostě vlastní cestou. Všechny skriptovací scénky poběží přímo v engine, což bude nejen lépe vypadat, ale samozřejmě i přidá hře hutnější atmosféru. Díky detailnímu particle systému prý uvidíte efektní scénky jako výbuchy nebo mračna kouře téměř na každém kroku.

 Alyx jako živá
Každá postava se má ve hře skládat průměrně z 5000 polygonů a během jejích pohybů uvidíte i pohyb svalstva pod oblečením, stejně jako ji můžete spatřit u lépe vyvinutých jedinců ve skutečnosti. Aby byla dokonalá i mimika postav (důležitá především u Alyx), neváhali Valve najmout dokonce psychologa! Doktor Paul Ekman má být tím pravým odborníkem, který tvůrcům pomůže s umístěným vhodných výrazů do obličeje. Těch základních bude dvacet, přesně dle příslušné studie ze sedmdesátých let (ano, tehdy ještě neznali Jima Carreyho ;)

Vždy tedy budete vědět, na co právě vaši hrdinové asi myslí, případně, co „cítí“. Aby celkový dojem nekazila špatná, ale ve hrách bohužel dost obvyklá nesouhra pohybů úst a vlastní řeči, vymysleli Valve speciální jednotící systém, který budou moci mimochodem jednoduše využít i tvůrci modů. Perlička: dialogy, které spolu vaši přátelé povedou, se mají odvíjet dynamicky dle aktuálního stavu hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nepřátelé a zbraně
Rovněž umělá inteligence se údajně ve hře bude dynamicky měnit vzhledem k situaci. Hlídači ve vězení se mají krýt proti mimozemským potvorám, vaši nepřátelé zase nebudou váhat mrštit po vás nejbližší sud a podobně. Chytřejší budou ale i vaši spojenci a to pozoruhodně včetně Barneyho, který se už nebude tak bezhlavě a sebevražedně vrhat do každé akce. Jedním z drobečků na odstřel, na které v City 17 natrefíte, bude i třínohá obluda Strider, jejíž výhodou má být přizpůsobivost terénu (může stát a běžet prakticky po všem). Dalším miláčkem se určitě stane insekticidní Ant Lion nebo nedefinovatelná Hydra. Zmutovaní zombie mají být naopak poněkud tupí a pomalí, většinou se zmůžou jen na to, aby po vás něco hodili nebo kopli.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Všichni budou disponovat unikátními hlasovými možnostmi, jinými slovy Half-Life 2 bude plná šílených a prý až děsivě realistických zvuků. Co se týče zbraní, Valve slibují obvyklý mix klasických kousků (pistole, pušky, brokovnice, raketomety, granáty atd.) spolu s futuristickými „udělátky“. Nic víc zatím nevíme, a tak je zbrojní arzenál další oblastí, ve které se budeme muset nechat překvapit.

 HW nároky a multiplayer
Hra prý solidně poběží i na podprůměrném počítači (tedy procesor kolem 700Mhz) s DX6 kompatibilní kartou typu Riva TNT. Nejlepší pochopitelně bude, pořídíte-li si pro Half-Life 2 stroj s alespoň Pentiem 4 2GHz a nějakou GeForce4. Co se týče multiplayeru, nevíme v tuto chvíli absolutně nic, pouze jediná věc je jasná - multiplayer bude. To bychom si sice dali dohromady i bez svatého slova Valve, nicméně firma zatím odmítla hovořit o jakýchkoliv podrobnostech.

 Ráj pro tvůrce modů?
Důležitou informací je opětovný záměr Valve vydat i balíček editačních nástrojů, tzv. Source toolkit. Tímto krokem se znova otevřou dveře tvůrcům různých modů, takže je dost možné, že i slavné děti původní Half-Life jako Counter-Strike nebo Day of Defeat vezmou pomalu za své (pokud vás toto téma zajímá, mrkněte se na 10 Half-Life modů, které neznáte). Gabe Newell slibuje, že prostředí pro tvůrce bude mnohem přívětivější a že celá tvorba bude jednodušší. Tvůrci nejrůznějších modifikací se budou moci více zaměřit na práci s hotovými částmi než na řádky zdrojového kódu. Obzvlášť manipulace s texturami prý bude hodně pohodlná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jediné, co mě v této souvislosti skutečně zajímá, je fakt, jak skončí prachem zavátá multiplayerová týmová akce Team Fortress 2. Osobě tipuju, že nic takového už nikdy neuvidíme, minimálně ne v podobě, jakou Valve začali v roce 2000 slibovat. Newell se však dušuje, že jakmile bude oficiálně představeno Half-Life 2, dočkáme se pohybu i ve věci TF2.

 Rezervace dovolené na konec září
Hra se dočká své velké premiéry 14. května na letošní výstavě E3 v Los Angeles, kde ji budou Valve Software prezentovat ve speciálním kině u stánku výrobce grafických karet ATI. Dřívější fámy ze Spong.com o exkluzivitě pro nVidii tedy zřejmě vzaly díkybohu za své. Plné verze hry bychom se měli všichni dočkat 30. září tohoto roku. Valve a Sierra ji plánují prodávat jak běžným způsobem v obchodech, tak i přes vlastní, zatím nepříliš spolehlivou internetovou službu Steam.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co říci na závěr? Jen věřme, že ono šílenství a „hype“, které se kolem Half-Life 2 rozpoutalo, nebude úplně neopodstatněné. Mimochodem, Valve Software mají už nyní zaregistrovanou doménu Half-Life3.com :)

P.S. Chcete vidět, jak měl původně vypadat model Gordona Freemana? Mrkněte se sem.

Zdroje: PC Gamer, Computer Gaming Online, CNN a další

Související články: První obrázky a informace o Half-Life 2!, Half-Life 2 klepe na dveře, Zahrajeme si Half-Life 2 už letos o Vánocích, Vše o prvním dílu Half-Life

 
Kate
připravil: jd


 
 

Nejnovější články