| Autor: jd Publikováno: 11.dubna 2007 |
zdroj:
tisková zpráva
klikněte na náhled pro zobrazení scanu ve vyšším rozlišení Že pozadu nezůstanou ani doprovodné animace a že imigrant Niko rozhodně není druhým Mirkem Dušínem, prokáží hned první minuty hraní. Navzdory sousedům klábosícím o patro níž vykopává dveře jednoho bytu, lepí se ke zdi a tasí pistoli, načež zjišťuje, že obývák je prázdný a opatrně se pouští do jeho prohledávání. Z toho se dá odvodit, že hrdina má v tomto směru již něco za sebou.
zdroj:
tisková zpráva
Jakmile z interiérů vykročíte ven, což nebude nikdy za celou hru provázet loadování, pochopíte, co je největší devizou čtvrtého GTA - město Liberty City inspirované skutečným New Yorkem. Vývojáři z Rockstar North v něm dlouhodobě sídlí a na toto konto uvedli: "Je to prostředí, které nebylo nikdy propracováno do takové hloubky. Ze všech lokací, které přicházely v úvahu, byl New York nejzajímavější." Včetně mrakodrapů do daleka zastiňujících sluneční paprsky (jinak odrážející se ve skle) a především osobitá tvář New Yorku, který nikdy nespí a je přezdíván hlavním městem světa. Proto do GTA IV zakomponovali čtyři z pěti obvodů New York City plus část New Jersey, z nichž každá bude specifická nejen architekturou, ale i národnostním složením obyvatel.
zdroj:
tisková zpráva
Zároveň přejmenovali jednotlivé čtvrti: z Brooklynu je Broker, z Manhattanu je Algonquin, z Queens je Dukes, z Bronxu je Bohan a New Jersey se změnilo v Alderney. Stejné to je v případě pamětihodností a ikon města: ze Sochy svobody bude Socha štěstí, z budovy MetLife se stane Getalife a podchod pod Manhattanským mostem se změní v BOABO (zkratka pro Beneath the Offramp of the Algonquin Bridge Overpass). Na otázku, proč nevytvořili věrnou kopii celého města, tvůrci odpověděli, že reálný svět z principu není určen pro videohru a že si do ní vybrali pouze to nejvhodnější, aby byla zábavná. Rušný život v ulicích Rozlohou půjde o menší území než v San Andreas, ale ani píď nezabere venkov nebo poušť. Všechno v herním světě má mít svůj účel, ať už to souvisí přímo s hratelností nebo to jen navozuje atmosféru. Ta bude odrazem reálném New Yorku a má se výrazně lišit dle toho, jestli je zrovna den nebo noc. Zjevně nejvíce si dal Rockstar záležet na maximálně pestrém a uvěřitelném životě na ulicích, resp. mnoha způsobech chování obyvatel, které obecně více odráží dané prostředí. Někdo nese nákupní tašku, baťoh nebo kufr, někteří debatují nebo kouří cigarety, jiní zase telefonují, sedí na lavičce či na schodech, čtou si noviny nebo nervózně spěchají na schůzku.
zdroj:
tisková zpráva
Ani silnice nezůstaly bokem zájmu a mají být plné děr, stejně jako neopakující se zdi budov s vylámanými cihlami. Pokud loktem rozbijete okénko nějakého vozu, střepy skla vypadnou na ulici i na sedačku, jak otevřete dveře zevnitř. Samotnou jízdu automobilem nebo motocyklem zezadu sleduje blíže umístěná kamera než v předešlých dílech GTA, díky níž vyniknou detaily modelu. Všechny vehikly mají být obdařeny novou fyzikou a pochopitelně v nich můžete naladit oblíbenou rádiostanici.
zdroj:
tisková zpráva
Samozřejmostí se stane pro sérii typické fungování systému městské hromadné dopravy (vlaky, metro, lodě), ale in-line brusle, koloběžky, jet-packy a zejména oblíbená letadla budou tentokrát chybět. To vše kvůli přítomnosti jen jednoho města, avšak možná bude důvodem spíš choulostivost prostředí, neboť si asi každý dovede představit tu melu, pokud by se ve hře dalo s letadly narazit do autenticky ztvárněných newyorských věží po vzoru teroristů z 11. září 2001. Celkově se hra snaží být mnohem realističtější (narozdíl od Crackdown či předchůdců), i když na humor také dojde (viz reklamy v rádiu nebo billboardy). Struktura misí GTAIV nabídne novou úroveň svobodné a méně lineární hratelnosti. Máte mít na výběr mraky činností a nové, zatím neupřesněné způsoby interakce s prostředím nebo s kontaktními osobami. Přesto nejběžnější formou zůstanou setkání naživo a zavolání moderním mobilním telefonem. Disponuje LCD displejem a standardními funkcemi jako Kalendář, Zprávy, Fotoaparát a Adresář, v němž se vyskytují čísla např. na známé ve městě, v docích či na taxikáře.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
obrázky vytípané z traileru si prohlédněte v galerii Narozdíl od předešlých dílů nebudete vyloženě pouhým poskokem ani nemusíte povinně plnit každou misi (přestože si tak i zde získáte přátele), nýbrž si sami vyberete, jak a s kým trávit čas. Pokud si někoho zamilujete, protože s ním je legrace, jednoduše se mu ozvete mobilem a budete doufat v kladnou odpověď. Struktura misí tedy bude oproti San Andreas odlišná a také různorodější. Příběhová linie se rozvine různými cestami, díky čemuž prý budete mít větší vliv na svůj osud i vzhledem k časté nutnosti učinit rozhodnutí, která někdy mohou být zásadní. Globálním cílem přitom není stát se králem města jako v předešlých hrách - to by ostatně v New Yorku bylo nemožné, jste jen jedním z mnoha občanů - v GTAIV půjde primárně o přežití. Ostražitější muži zákona
zdroj:
tisková zpráva
Rockstar začal s vývojem v roce 2004 v totožně složeném týmu, jaký stál za minulými díly série (stejní programátoři, producenti, scénárista, designéři aj.), nikdo z klíčových lidí ho prý neopustil, což se často nevidí. Tehdy konzultoval spoustu věcí s policejními experty. Dozvěděl se od nich, že být zločincem je v současnosti o hodně náročnější než například v 80. letech a snažil se to zohlednit do hry, protože bude zasazena do roku 2007. Počítejte tedy (oproti kupříkladu Vice City) s četnějším výskytem policejních hlídek i se spoustou zatčených osob. Na adresu přítomnosti dětí či zvířat, o čemž se spekulovalo vzhledem k jednomu framu z traileru, se Rockstar vyjádřil negativně, prý je ve svých hrách nechce mít. Takže na žádné psy nebo kočky nenarazíte, potvrzeni byli jen ptáci na obloze. Závěrečné drobky Multiplayer ve hře nějaký bude, ale určitě nepůjde o obdobu masívních onlinovek. Autoři teprve nyní zkouší vymyslet něco, co bude zajímavé a bude se to hodit k singleplayeru. Pro nadabování hledají spíše méně známé hlasy, které se ideálně šiknou k určitému charakteru, a to samé se dá říct o teprve vybírané hudbě pro soundtrack, který má dobře sednout k nátuře New Yorku.
zdroj:
tisková zpráva
O systému zaměřování zatím nepadlo ani slovo a scany obrázků, které vidíte okolo, prý nereprezentují vizuální úroveň finální hry (do vydání v říjnu 2007 se má grafika, běžící na interním RAGE enginu jako Table Tennis, ještě zlepšit). Její verze pro PS3 a X360 budou identické (o PC nikde ani slovo), jediný rozdíl spočívá v tom, že majitelé konzole od Microsoftu dostanou v roce 2008 exkluzivní stažitelný obsah. Celkově má čtvrtý díl oproti GTA III učinit stejný pokrok, jako byl skok mezi prvním GTA a trojkou. Těšíme se!Zdroje: Game Informer, fanstránky, Wiki, diskusní fóra Související články na TISCALI: Novinky, GTA: San Andreas PC a PS2 recenze, GTA: Vice City PC a PS2 recenze, Grand Theft Auto III recenze, GTA: Vice City Stories recenze, GTA: Liberty City Stories recenze Stáhněte si: Trailer Zajímavosti ohledně GTAIV: napodobení oficiálního traileru se záběry na totožná místa ze skutečného New Yorku, další fanouškovská předělávka traileru jak by asi vypadala případná Wii verze ;), český překlad neuvěřitelně detailního výkladu každé scény traileru, pojednání o GTA IV celkově, video-srovnání GTAIV se Saints Row, politici brojí proti zasazení GTAIV do New Yorku a fotky plakátů na GTAIV v ulicích. |
| jd | |
| autorovi je 28 let, zastává funkce šéfredaktora, novinkáře a editora; má rád akční, závodní a fotbalové hry; neobejde se bez ambient/(psy)trance/progressive hudby, relaxuje při procházkách s labradorem a většinu času momentálně tráví dokončováním rodinného domu |