Autor: Ladis Publikováno: 1.dubna 2002 |
![]() ![]() ![]() Zákulisí vývoje Nejpodstatnějšími změnami oproti GP3 budou naprosto přesné tratě, přechod do 3D spolu s využitím motion capturingu, co se týče mechaniků v pitu a komisařů podél trati, odlišné modely monopostů jednotlivých stájí, znatelně vylepšená grafika a zvuky a neposledně také kvalitnější fyzikální a kolizní engine, přispívající spolu s vylepšenou AI k maximální možné realističnosti. Není toho málo, co říkáte? Dle slov autorů byste se ve hře GP4 měli cítit jako skutečný pilot F1 ve svém voze. Zajímavostí je, že hra je souběžně s PC verzí (důraz kladen na hardcore simulaci) připravována i pro konzoli Xbox od Microsoftu (pojato více arkádovitě) a není vyloučena (ale ani potvrzena) možná konverze pro ostatní herní platformy. Očekávaný měsíc vydání je červen 2002, ještě není známo, pro kterou platformu vyjde titul nejdříve. Každopádně samotný kód hry je již témeř hotov, nyní programátory nejvíce zaměstnává vychytávání a oprava chyb ve hře spolu s optimalizací pro jednotlivé platformy. Vývoj GP4 již defacto nastal spolu s vytvářením GP3, kdy množství nashromážděných dat, informací a materiálů ![]() Na vývoji GP4 pracuje v rámci Microprose (specializuje se na grafiku, tratě, převod kódu hry na XBOX aj.) a Geoffovy společnosti Simergy (programuje fyzikální engine a umělou inteligenci) celkem 25 lidí - z toho polovinu tvoří programátoři a polovinu grafici s designéry. Pojďme si nyní rozebrat jednotlivé atributy očekávaného GP4. Licence na minulou sezónu Samozřejmostí je licence FIA na sezónu 2001. Otázkou je, proč Microprose nekoupili práva pro sezónu aktuální. Údajně tak učinili z důvodu maximální realističnosti, kdy vycházeli z již existujících a ověřených dat za minulou sezónu a nechtěli nijak "spekulovat" s daty pro šampionát současný. Díky licenci pro rok 2001 se setkáme ve hře se všemi jezdci, kteří absolvovali poslední závod minulé sezóny. Bohužel tak přijdeme o možnost zajezdit si například s McNishem či Satem. Podobně budeme mít možnost závodit pouze za týmy minulé sezóny - Ferrari, McLaren, Williams, Benetton, BAR, Jordan, Arrows, Sauber, Jaguar, Minardi, Prost bez účasti Toyoty. Jedinou možností tak zřejmě bude aplikace nadšenci vytvořeného neoficiálního patche, který zaktualizuje data. ![]() ![]() ![]() Pozitivně působí smysl autorů pro i ten nejmenší detail, na který kladou velký důraz. Například tratě z GP3 budou zcela přepracovány, s využitím nejmodernějších technologií, založených na bázi globálního polohovacího systému (GPS). Použity byly i videosekvence závodních okruhů a tisíce fotografií - jak oficiálních, tak i soukromých, které autoři pořídili přímo na trati. Díky těmto materiálům budou textury ve hře zcela věrohodné, odpovídající reálu. Zaujal mě i fakt, že samotní autoři si přímo na okruzích dělali množství nákresů a poznámek - je zřejmé, že vědí, proč vkládají do hry tolik úsilí. Vylepšení grafiky Grafika hry se dočká oproti GP3 významné kvalitativní změny. GP4 mají podporovat nejmodernější hardware (nutností bude vlastnit 3D kartu), díky čemuž se setkáme s dokonale provedeným nasvícením scény, realistickými stíny na trati i v kokpitu, HW T&L, full-screen antialiasingem, environmentálním mapováním vozů nebo realistickými odlesky na mokrém povrchu. Dokonalostí pak je zobrazení proudu horkého vzduchu v okolí motoru s použitím bump-mappingu. ![]() Vítanou změnou oproti GP3 je i implementace autentických modelů monopostů jednotlivých stájí. Ve hře se tak budeme moci setkat s celkem 11 odlišnými vozy, samozřejmě krom modelu odlišnými i svými fyzikálními vlastnostmi. Jistě zaujme i existence virtuálního kokpitu, ve kterém se budeme moci libovolně volně rozhlížet. Bonbónkem pak bude 3D kompletně vytvořená garáž, ze které se bude během tréninku a kvalifikace startovat s možností shlédnou aktuální dění na trati a našeho aktuálního stavu na interaktivním monitoru, umístěného nad kokpitem vozu. ![]() ![]() ![]() Herní módy Krom grafiky se oproti GP3 znatelně zlepší i ozvučení. GP4 budou podporovat EAX s využitím reverb efektů v pitu, tunelech, pod mosty. Samozřejmostí je tak 3D zvuk, novinkou je možnost slyšet všech 22 vozů na startovním roštu. Změn se dočkalo i ozvučení motoru s využitím reálných samplů, komunikace přes rádio či ozvučení mas lidí okolo vás. GP4 budou zahrnovat celkem pět herních módů - tradiční Practise a Quick Race, Non-Championship race, kdy již budeme před samotným závodem absolvovat trénink a kvalifikaci. Oproti Quick Race přibude možnost nastavení počtu kol. Vrcholem je pak šampionát, kdy budeme během roku postupovat po jednotlivých tratích - přesně jako ve skutečnosti. Zahrnut je i arcade mód Quicklaps, umožňující soupěřit o nejlepší zajetý čas. Ve hře se setkáme s dynamickým počasím, což v praxi znamená, že během závodu se slunečné počasí může změnit na oblačno až déšť, kdy pak některé části trati budou pod vodou, zatímco jiné již budou suché. Díky tomu se přidá na strategičnosti, kdy bude potřeba optimalizovat zastávky v boxech s ohledem na výměnu pneumatik, paliva apod. Pro všechny typy virtuálních závodníků Grand Prix 4 bylo vyvíjeno s cílem zaujmout jak začínající hráče formulí1, tak i skalní fandy, pročež se počítá s rozsáhlými možnostmi nastavení obtížnosti od rookie přes amateur, semi pro, pro až po ace. K dispozici vám tradičně budou i různá ulehčení ovládání vozu v podobě automatického přibržďování, automatické převodovky, správného natočení vozu po kolizi, nezničitelnosti, asistence trakce a řízení, zobrazováním optimálního rychlostního stupně a ideální linie průjezdu zatáčkami. Novinkou je implementace manuální spojky, takže hardcore fandové jistě využijí její "přednosti". Replay závodu bude zahrnovat až 90 minut, počítá se s množstvím kamer, zajímavě zní umístění kamer v helmě a v "téčku" nad hlavou jezdce. Co naopak zamrzí, je absence kariéry či internetového hraní - licence to autorům neumožňuje. Multiplayer tak zahrnuje pouze hru po sériovém kabelu mezi 2 počítači (PC), mód modem to modem (PC), možnost závodění s kamarády po LAN až v osmi hráčích (PC) a klasický split screen - až ve čtyřech lidech pro XBOX či ve dvou na PC. ![]() ![]() ![]() Důraz na fyzikální engine Hlavní důraz, jak již bylo řečeno, byl kladen na fyzikální engine, který má na starosti sám Geoff Crammond. Ten si vytyčil cíl předvést hráči, jaké je to sedět v reálném monopostu F1. Fyzikální engine zahrnuje i takové vychytávky, jako otáčení monopostu kolem své osy při kolizi - jako při skutečných závodech - mrkněte na video a sami uvidíte, jak dokonale odvedl Geoff svou práci. Každý tým má unikátní a jedinečný fyzikální model vozu - s Ferrari či Williamsy vyhrajete mnohem snáž, než s takovými Minardi. S fyzikálním enginem úzce souvisí i možnost nastavení množství prvků vozu - přítlačná křídla, nastavení převodovky, tlaku pneumatik a mnoha dalších. Umělá inteligence má navázat na dobře odvedenou práci v minulých dílech. Škoda jen, že jednotliví oponenti nebudou disponovat vlastním charakterem jako v TOCA Race Driver (bylo by skvělé, kdyby si třeba Montoya pamatoval, jak jste ho pře 10 koly vyblokovali a vrátil vám to i s úroky), ovšem i tak budou reagovat odlišně, individuálně. Díky přístupnému kódu hry je šance na budoucí neoficiální patche a různé editory, vytvořené nadšenci. ![]() Stáhněte si: Video (6 MB) |
Ladis připravil: jd |