Narodili jste se v bunkru a vzácný svit slunce vás šokuje. Ve světě zničeném atomovou válkou však bují i jistý život. Věštíme, jak ho strávíte, jak Bethesda uchopí legendu a proč nepůjde o pouhý "Oblivion s kvérama".
Autor: Ještěr Publikováno: 17.června 2007
zdroj:
tisková zpráva Fallout obsahuje všechny ty věci, které na RPG žánru zbožňuju – svobodu hráče a velký otevřený svět ve stylu "běž si kam chceš a dělej si, co se ti zlíbí". Jenže pak ho najednou máte k dispozici a přemýšlíte, jak s takovou ikonou vlastně pracovat, což je mnohem složitější, než si myslíte, protože tady se bezesporu jedná o hru, která neuvěřitelně zlegendovatěla a je opravdu, opravdu nelehké vystihnout po letech její „duši“ – kór když k ní lid pravidelně přistupuje se silně nostalgickým tónem. - Todd Howard, producent Falloutu 3
Po deseti letech ve zdevastované Americe Narodili jste se v bunkru, konkrétně v tom s pořadovým číslem 101, a počítáte s tím, že v něm také dožijete. Jaké má tohle ponorkové dobrodružství ve světě nechutně bílých zdí, sterilizované podlahy a protivně zrnících zářivek k čertu smysl? Slýcháváte, že svět nad vámi je dávno pryč, ale to je to poslední, co vás schovaného za masivním železným ozubeným kolem zajímá. Tohle minimálně platilo ještě před pár hodinami, než váš otec (mimochodem namluvený hollywoodskou star Liamem Neesonem) neočekávaně zmizel z krytu. Poháněn vztekem a mladickou nerozvážností (zatím se zdá, že věk vaší postavy bude napevno 19 let) opouštíte rodnou hroudu, šokováni byť jen pouhým svitem slunce. Korodující vraky korábů silnic lemující zbytky silnic, bizarně zruinované opuštěné budovy – v naoko zbědovaném světě však bují i jistý život, lidé, bojující s všudypřítomnou radiací stejně jako se zmutovanými dárečky, různě se potulujícími pustinou.
Redaktor zahraničního magazínu Game Informer dostal životní příležitost shlédnout hodinovou prezentaci Xbox360-verze stále poměrně raného projektu ve velkém biografu „u Bethesdy doma“ v Marylandu. Bez větších technických škobrtnutí spatřil Bethesdí přístup k herním charakterům, průběh boje, strukturu morálky a questů a odcházel samozřejmě unešen: „Tohle je to nejlepší, co kdy prošlo rukama Bethesdy, a to bez jakýchkoli kompromisů a hromadou nových drobnůstek, které musí oslovit i ty nejodolnější brblaly.“
„V obou starých Falloutech začínáte jako naprostý nýmand. Přesně tohle chceme hráči umožnit zažít i my," poznamenává vedoucí designer projektu Emil Pagliarulo (dříve mj. série Thief, oblíbená zlodějská cesta napříč Oblivionem). Po smrti matky při komplikovaném porodu vám otec vezme vzorek DNA a šoupne ho do DNA scanneru, který odhadne vaši podobu v dospělosti. V tomto okamžiku dostanete příležitost vybrat si pohlaví, etnikum, stavbu těla a hlavní obličejové rysy (něco samozřejmě podědíte po otci), včetně hromady bonusových blbůstek, které mají být propracovanější než v Oblivionu.
zdroj:
tisková zprávazdroj:
tisková zprávazdroj:
tisková zpráva TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
Někdy během předškolního věku vám otec věnuje dětskou skládací knížečku, lišácky pojmenovanou „You´re Special!“, kde si k obrazu svému naťukáte sedm primárních atributů. V deseti potom nafasujete BB gun (nejspíš něco takového, čím disponoval malý Jonny z Modocu) a Pip-Boy 3000, minikompjútr na zápěstí s podobnými funkcemi (jako ve Falloutu 1 a 2). Bude také umět zachytit rádiový signál včetně přeživších rádio-stanic, z jejichž vysílání se občas dozvíte nějaký úkol. V šestnácti se vám dostane do rukou GOAT (aka Generalized Occupational Aptitude Test), který vám na základě specializovaných otázek a odpovědí určí charakterové rysy a počáteční hodnoty dovedností (snad to takhle nebude povinné). Konečně v devatenácti, na úzkém prahu mezi bezpečím bunkru (Vaultu) a zuřivou pustinou, vám hra umožní závěrečnou editaci všech těchto dat.
Znásilnění Falloutu? Mohlo být hůře Jak si ti zasvědcenější nemohli nevšimnout, hra opět těží z oblíbeného SPECIAL systému, který bude zredukován na 14 dovedností (původně 18), opět s možností zvolit si tři skilly za vaše talenty a hýčkat si je rychlejším tempem. Perky (speciální schopnosti) budete inkasovat častěji, konkrétně ob level. Změny by měly dle vývojářů vést k unikátnějšímu profilování charakteru a zamezení možnosti vytvořit si nadupaného superdrsňáka hned zkraje v bunkru.
zdroj:
tisková zpráva
První dny hráče venku z bunkru se ponesou spíše ve znamení problému, jak si uchránit vlastní zadek, než komplexního pátrání po jediném zbylém rodinném příslušníkovi. Například životodárná voda je nejen vzácnou a drahou komoditou, ale zároveň hlavním zdrojem radiace, na kterou na svých toulkách přírodou narazíte. Prakticky vše živé ve hře má hlad a vy musíte rozumně odhadnout, kterou zmutovanou mrchu je možno slupnout a která naopak slupne vás :)
Systém soubojů Bethesda se dušuje, že těžiště Falloutu 3 rozhodně nebude ležet v potyčkách. Vedle pochopitelné přítomosti bojů v reálném čase (sorry, hardcore fandové, ale doba se opravdu poněkud pohla) tvůrci slibují alternativní tahový systém Vault-Tec Assisted Targeting Systém (VATS). Ten vám postaru umožní krátké herní přestávky, mlácení protivníků do očí s nemalou penalizací odvislou (mimojiné) od vaší vzdálenosti, skillu, krytí nepřítele a podobné tradiční vymoženosti (viz obrázek níže, na kolik procent máte šanci zasáhnout tu kterou část těla nepřítele). Při těchto radovánkách zajisté využijete hodně vysokou obratnost (tu nepřečůráte ani v reálném čase), na které budou opět přímo závislé akční body. Stejně jako ve starých dílech bude na každou formu života platit něco jiného. Mezi tahovým VATS a bojem v reálném čase půjde údajně plynule přepínat.
Nejen vy budete ovšem v boji těžit z přítomnosti zaměřovacího okénka, což si nejspíš uvědomíte s první zlomenou nohou nebo rozdrceným ramenem, což se adekvátně projeví v rychlosti chůze, resp. při střelbě. Takové průšvihy se samozřejmě neléčí obyčejným stimpackem, nýbrž odbornou rukou doktorskou, což může být shodou okolností i ta vaše. Zbraně se budou postupem času opotřebovávat nebo mohou být poškozeny přímo při bojích, nicméně části staré výzbroje budete moci použít při sestavování té nové.
zdroj:
tisková zpráva
V rámci zachování Falloutí tradice, boje se tváří býti převelice brutální. Autoři dokonce plánují některé zvláště nechutné momenty, bohaté na cákající krev a vyhřezlá mutantí střívka, dramaticky zpomalit. Už screeny všude kolem článku dávají jasně najevo, že Fallouty nebyly a nejspíš ani nikdy nebudou pohádkou na dobrou noc mrňatům ani hrou ideálně vhodnou pro německý trh.
Jeden z hlavních vývojářů, Gavin Carter, k tomuhle bodu dodává: „Kvůli střelným zbraním jsme překopali celičký systém umělé inteligence (AI) z Oblivionu a hodně upravili hledání cesty NPC postav (pathfinding). Budou se šikovně krýt, manévrovat jako o život a obecně reagovat mnohem realističtěji na své prostředí.“ Doufejme, že si pánové z Marylandu uvědomují, že krvavé bitky nebyly přímo to, co dělalo Fallouty tak parádně černočernou záležitostí…
Každý charakter po takovém boji samozřejmě snese menší (jídlo, limonáda) i větší (stimpack) léčení, včetně tradičních „boost drugs“ (psycho) před započetím boje. Pitné vody bude ve hře opravdu pomálu, na druhou stranu ji budete nacházet i na celkem netypických místech, jakým například toaletní mísa na bohem opuštěné zastávce podzemky bezesporu je. Voda může zároveň zvyšovat HP i ozářit, což může eventuélně vést až k neslavnému konci. Nepochybně dobrou zprávou je pravděpodobná absence level-scalingu (=protivníci levelovali s hráčem), který pořádně shodil Oblivion. Takové "svinstvo" do Falloutů dle mého názoru nepatří, takže když strčíte nos někam, kam nemáte, s největší pravděpodobností o něj také rychle přijdete.
Velké řeči nebo návrat ke klasice? Fallout 3 nemíní svým bratránkům dělat ostudu ani co se týče variability řešení úkolů, což je příznivá zpráva jak pro čiště bojového, tak pro zlodějsko-plíživého a lstivě ukecaného hrdinu. Vrací se i stará dobrá karma a tolik proslulá morální dilemata (např. spor Vault City vs. Gecko ve Falloutu 2), některá zlá rozhodnutí nakonec přinesou hromadu dobrého a naopak.
Stejně jako Oblivion i Fallout 3 nabídne nemalou svobodu jednání a řešení určitých questů, které posunou hru dál. Oproti Oblivionu se ale nepůjde zavděčit všem najednou, čili žádný bojový mág nepsaným hrdinou Cyrodiilu a zároveň sadistickým lídrem Temného Bratrstva – zdá se, že se konečně vrací doba komplikovaných rozhodnutí. Fallout 3 půjde podle předpokladů hrát jak za nudného hrdinu, tak za zparchantělého otrokáře a NPC na tohle všechno budou samozřejmě reagovat: „Dokonce ani samotné questy by neměly být čistě černé nebo bílé, protože velká část Falloutů je v oblíbených šedých barvách“. Autoři se budou muset nějak poprat s faktem, že Fallout 2 byl jednoduše ukecanější než všechny díly The Elder Scrolls dohromady. Stejně tak 9-12 různých konců, které velkodušně slíbili, bude něco, s čím ještě neměli tu čest.
Co se týče grafického nádechu, začali výtvarníci s pátráním po atmosféře u prvního z Falloutů, s níž souvisí intro hudba 30.-40. let licencovaná (in memoriam) od klasického R&B uskupení The Ink Spots. Narozdíl od předešlých dílů by měl být Fallout 3 rozumně hratelný jak v pohledu z vlastních očí, tak v pohledu třetí osoby, přičemž tento mód s majestátným pohledem na vašeho hýčkaného avatara. má být oproti Oblivionu přepracován. Hra jinak poběží na modifikovaném Oblivioním enginu s mnohem větším zaměřením na detail čehokoliv. Každá zbraň, konzole, přepínač či skoba v herním světě má mít svůj účel. Todd Howard jedním dechem dodává, že F3 rozhodně nebude „slátán“ z útržků starší TES grafiky, tak uvidíme.
Stěhování na východ Stejně jako kdysi BIS, i Bethesda si za prostředí hry zvolila končiny blízké domovu studia, oblast Washington D.C. a jeho okolí. Čili poměrně dramatickou oblast – nezapomínejme, že Falloutí mytologie se rozchází se skutečností těsně pro WW2 a končí – nebo spíše začíná – v roce 2077 nejkratším válečným konfliktem dějin.
zdroj:
tisková zpráva
Fallout 3 samotný začne roku 2277, tedy po kulatém dvoustém „výročí“ a zem kolem Washingtonu si pořád žije ve své malé dekadenci. Středobodem hry bude městečko zvané Rivet City, shluk příbytků vybudovaných kolem zříceného nákladního letounu, zatímco kolem poházená malá sídla připomenou takový předválečný lomoz v amerických ulicích jen stěží. Podstatný kus mapy světa – prý o něco menší té z posledního dílu TES - je improvizovaně pospojován rozvětvenou sítí podzemních drah.
„Zredukovali jsme počet NPC. Už se nebavíme o tisících, ale jen o stovkách“, naznačuje Howard. To by mělo mít pozitivní vliv na kvalitu a osobitost průměrného postkatastrofického Američana: „Lidé, kteří se navzájem znají, nebudou vést jen neurčité generické řečičky – naopak se mohou oslovovat jménem a debatovat o vyloženě osobních věcech.“ Při této příležitosti se nelze nezmínit o hojně diskutované (ne)přítomnosti dětí ve hře – patrně tam budou, ale ještě nejsou pořádně pořešeny (Bethesda by tím mohla riskovat pro vydavatele neoblíbený 18+ rating). Přes přítomnost několika dočasně naverbovatelných maníků nemá jít vyloženě o hru, kde by vás obklopovala parta společníků. Autoři přesto potvrdili, že vás může/nemusí doprovázet jedno nekonkretizované zablešené psisko, které… prostě do každého Falloutu tak nějak patří. Na využití klasických amerických korábů silnic - či jiných přibližovadel - řeč paradoxně vůbec nedošla.
zdroj:
tisková zprávazdroj:
tisková zprávazdroj:
tisková zpráva další obrázky z této hry v budoucnu v galerii
Je to pořád jenom hra? Fallouty od BIS nebyly jen nějaké dvě gamesy. Šlo především o živoucí, morálně komplikovaný svět, v němž jste si následky jednání nesli po celý herní život, díky čemuž i v prastarém grafickém ohozu působil velmi reálně. Byl určen primárně dospělým se snahou zanechat po sobě nějakou myšlenku, poselství. Chtěl navodit – a taky že úspěšně navodil – naprosto jedinečnou atmosféru, která se v hlavách tehdejších vývojářů nezrodila ze dne na noc. Jistě, mluvím tady o studené válce, americkém myšlení let padesátých, poselství o nesmyslnosti války.
Snaha Bethesdy nespadnout do kolotoče laciných, často patetických RPG příběhů, které vás na konci vyplivnou úplně netečné, je i přes některé neoblíbené (nutné) změny zřejmá, navíc mají ještě spoustu času na přemýšlení. „Novodobý Fallout 3“ totiž dorazí na PC, PS3 a Xbox 360 až na podzim roku 2008… Tedy teoreticky - pokud mě paměť nemate, odklad Oblivionu se nakonec protáhl na celých deset dlouhatánských měsíců, a to jim na zadkem neštěkala masa uvrčených fandů. Slovy výkonného producenta projektu, Todda Howarda: „Tradiční duch Falloutů nám všem začíná chybět. Chceme ho ve hrách znovu vidět. Je vzrušující pracovat s partičkou, která se má o podobnou věc postarat.“
Nebuďme děti zdroj:
tisková zpráva
Asi žádná internetová diskuze se neobejde bez tradičního sporu „starých uslzených psů“ s „mladými konzumními burany“. Jak už to v podobných případech bývá, pravda se povaluje někde mezi a soudný člověk se směje. „Změny jsou OK. Musejí ale dávat smysl. Ten Ork – erhm, promiňte, supermutant – smysl nedává, nevypadá jako supermutant a nemá v dané části Ameriky co dělat“, stěžuje si redaktor fansite NMA. Ano, bylo by naivní domáhat se po deseti letech pouze kosmetických změn, ALE názory typu „neposlouchejte je a udělejte z toho klidně druhého Stalkera, hlavně ať se to dobře hraje“ asi taky nejsou zrovna na místě. Že se tisíce lidí přecitlivěle strachuje o svou nejoblíbenější hru je naprosto přirozená věc: tak jako se milující matka snaží držet své dítko co nejdál od alkoholu a drog, oni brání svůj Fallout před ukolébaností vývojářů a masovým trhem. Snad se ztracenému synovi dostane od nevlastních rodičů dobrého zacházení…
Zdroj: Game Informer, Madbrahmin, No Mutants Allowed
FALLOUT NA WEBU
Vault Šílené Brahmíny – největší tuzemská fanstránka s denní aktualizací, povídkami ze světa Falloutů atd.
No Mutants Allowed - nejobsáhlejší světová fansite, s Bethesdou dlouhodobě tak trochu na nože :)
Fallout 3 – a Post Nuclear Blog - parádní blog Portugalce Briosafreaka, „šedé eminence“, která má blízko k vývojářům všech dílů. Velmi rychlá denní aktualizace.
Oficiální stránky hry - zatím jen s odkazem na oficiální fóra a nedávno vypuštěný teaser.
Fallout Wiki – „The Vault“ - přehledný souhrn herní mytologie, kam jistě s vráskami na čele zavítal nejeden BS vývojář.