F.E.A.R. - preview
zdroj: tisková zpráva

F.E.A.R. - preview

31. 7. 2005 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Ve F.E.A.R. se ponoříte do hlubin odvrácené strany lidské duše, té, která nikdy nespatřila světlo, té, která skrývá vaše nejtajnější obavy. Na co všechno se v této nadějné střílečce máme těšit, alespoň dle slibů tvůrců NOLFa?

Autor: Spider
Publikováno: 31.července 2005


Obrázek zdroj: tisková zpráva Vždy jsem si přál stát se někým zajímavým a slavným. Můj sen o armádní kariéře se rozplynul nad hrobem „neznámého vojína“, na kterém nebylo ani jedno jméno. Touhu po kariéře kaskadéra doslova zničil můj nabývající strach z výšek. A sen stát se členem speciálních jednotek jsem přestal snít při shánění informací o hře F.E.A.R. Fear v překladu znamená strach a ano, já cítil jisté mrazení v zádech při pouhém sledování dosavadních trailerů, které nám představila firma Monolith. Ta se dostala na výsluní především díky povedené střílečce No One Lives Forever se sličnou agentkou v hlavní roli.

 Členem speciální zásahové jednotky
F.E.A.R., neboli First Encounter Assault and Recon, je speciální jednotka, která bývá americkou vládou povolávána jen v těch nejdelikátnějších případech, kdy selhávají všechny běžné armádní složky a kdy zůstává mnohdy i rozum stát. Precizně vycvičení vojáci této jednotky bývají často obdařeni mnoha speciálními, až nadpřirozenými schopnostmi a proto právě oni mají tu čest bránit vlast proti dosud neznámým a obzvlášť nebezpečným nepřátelům.

Ostatně sami zjistíte, že být členem takovéto jednotky opravdu není žádný med. Na začátku hry, kdy je tým Delta Force před zraky kamery doslova rozdrcen neznámou silou, se do akce dostává vrtulník, pomalu letící potemnělým americkým městem budoucnosti. Na palubě nese pár ostřílených chlápků, kteří si nezávazně povídají o obligátním „Co nového?“. Jedním z těch maníků se stanete vy, ovšem žádnou velkou týmovou akci za tím nehledejte, po většinu času se totiž budete muset spolehnout jen a jen na sebe.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jak říká designér Craig Hubbard, jejich cílem je vytvořit dokonalý film ve hře, absolutně vás nechat propadnout své roli a nechat vás se bát. K tomu dodává: „Mým vzorem jsou japonské hororové filmy, proto bude F.E.A.R. právě takový – nebude o monstrech a vetřelcích, bude o stínech a pochybnostech ve vaší vlastní představivosti.“

 Strach na vlastní kůži
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nutno podotknout, že k dosažení té pravé atmosféry strachu bude Monolith využívat i staré a osvědčené triky k zvětšení přitažlivosti hry. A tak se znovu setkáte se zpomaleným časem, což zde patří k nadpřirozeným schopnostem člena týmu. Půjde o jakýsi reflex, kdy se hrdina stává několikanásobně rychlejší než ostatní, čas se zvolní, hlas se stává pomalým a jaksi zduněným, sklo se tříští na malé kousky pomalu letící k zemi, nepřátelé jsou koseni přesnou palbou vaší zbraně a to vše doprovází rozmazané okolí při prudších pohybech.

Vedle toho narazíte na roztrhané mrtvoly, které po vašem příchodu padají ze stolů. Život vám bude znepříjemňovat zhasínající elektřina a problikávající zářivky, to vše okořeněné o skřípavé a nepříjemné zvuky a temný, atmosférický hudební doprovod. Nadpřirozeno ze hry doslova čiší - přítomnost malé holčičky, hra světel a stínu, šumění obrazu a pohyb předmětů bez příčin… Ta pravá atmosféra tedy určitě ve F.E.A.R. nebude chybět.

 Slibná umělá inteligence
Co se týká nepřátel a soubojů s nimi, Jeff Orkin, tvůrce umělé inteligence, říká, že pro něj je prioritou, aby každá bitva přinesla něco nového a hlavně aby nabídla hráči zábavu, ne jen „zmáčknout tlačítko, vběhnout do místnosti, všechny postřílet, sebrat náboje, jít do další místnosti, zmáčknout……“, klasický neduh mnoha akčních her. Nedivte se proto, až protivníci proletí sklem, polezou po zdech či zmizí ve zdánlivě nepřístupných dírách ve stropech. To vše umožní specifické schopnosti daných nepřátel, kteří by měli být rovněž velmi rozmanití, ne jen stejný model s novou texturou a přidanou končetinou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Protivníci mají úzce spolupracovat, utvářet skupiny a snažit se rozptýlit vaši pozornost co nejvíce směry. Umělá inteligence bude podle Orkina na takové úrovni, že umožní hráči velkou volnost a svobodu hraní a zároveň mu dovolí zažít nové a nové situace. Kolikrát jsme už ale toto slyšeli a jaká pak byla realita? Dle videa nevypadají oponenti příliš inteligentně, většinou se nekryjí moc chytře a způsobují problémy spíše počtem než umem, nicméně díky svému rozestavení mohou být některé souboje docela tuhé. Každopádně tuto vlastnost hry budeme moci pořádně zhodnotit až po vlastním hraní.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co mne však zaujalo, byly "použitelné" souboje na blízko, které mají být mnohem rozmanitější než v jakékoliv jiné hře. Nebudou to samozřejmě půlhodinové bitky plné krytů, úderů a zákeřných chvatů - vhodnější je mluvit o jednostranné likvidaci nepřátel vaší osobou. Díky speciálním schopnostem totiž máte možnost skákat rychle a daleko, a tak není problém si o některé z nepřátel vyčistit podrážky. Jako dobrý, byť ne úplně nejoriginálnější nápad se jeví zhoršení vjemů při větším zranění - uši a oči vám nebudou tolik sloužit, stanete se pomalejším a to vše se údajně projeví i na hratelnosti.

 Výzbroj
Abych řekl pravdu, nebyl jsem nijak výrazně překvapen, když se mi do rukou dostal seznam zbraní. Z klasických zbraní stojí za zmínku zbraň zvaná Semiautomatic Assault Rifle, účinná útočná puška s objemným zásobníkem a dlouhým dostřelem, jejíž nevýhodou je zřetelně pomalejší pohyb při chůzi a běhu. Jinou zajímavou věcičkou je použití dvou pistolí zároveň. Jistě, nejde o žádnou údernou bombu, ale věřím tomu, že se, podobně jako kdysi u Dooma, stane váženým hardcore-hráčem každý, kdo projde F.E.A.R. jen s nimi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Další skupinu tvoří takzvané experimentální zbraně, které mi ovšem přišly vcelku neatraktivní, zaujal mne zde snad jen Nail Gun neboli „hřebíkomet“. Ten se, kromě zabíjení, dá účinně použít i na přibíjení různých věcí ke zdi, čímž si můžete měnit interiéry k obrazu svému. Ostatní kousky jsou již všeobecně známé odjinud, tzn. granáty, raketomet či brokovnice. Nic, co by vám vyrazilo dech.

 V detailech je krása
Pokud byste se obávali jisté nudnosti při procházení stejných či navzájem si podobných interiérů, nemusíte mít strach, ve hře budou i rozsáhlá venkovní prostranství. Nicméně nebude jich příliš mnoho, aby se neopakovala situace z No One Lives Forever 2, kdy si na ně prý mnoho hráčů stěžovalo. Souvisí to také s tím, že snahou tvůrců je, aby hráč byl co nejblíže svému strachu, proto tedy potřebují stísněné, až klaustrofobické prostředí.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Kolik detailů se dá vychytat tak, aby hru obohatily a vtáhly hráče do děje? Může jít například o tolikrát diskutované pohyby nepřátel při smrtelných křečích, zde opravdová pastva pro oči, dále zlomené ruce po pádu z výšky či zvrácená hlava po zlomeném vazu - ani takovéto bizarnosti nebudou výjimkou. Modifikovaný Havok engine má ve F.E.A.R. předvést opravdové zázraky. Zaručí vysokou míru interaktivity, což ještě více umocní dojem ze hry, stejně jako dokonale rozbité sklo, rozlétávající se květináče a padající těla či předměty...

Kdysi vývojáři uváděli, že ideální grafickou kartou pro bezproblémové hraní by měla být GeForce 6800 Ultra. Minimálně mluvili o kartě s podporou DX9, která sice není podmínkou, ale její absence vás připraví o mnoho atmosferických prvků a efektů, které jsou u hry typu F.E.A.R. velmi důležité. Nicméně podle benchmarků betaverze si na zmiňované GeForce 6800 Ultra šlo vše užít jen s nízkým počtem snímků za sekundu. Pro hladký průběh multiplayerové bety to prý chtělo spíše GeForce 6800 Ultra SLI či dokonce GeForce 7800 GYTX SLI nebo ATI Radeon 9800. Ve finální verzi se pochopitelně očekávají znatelně nižší HW nároky díky optimalizaci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Shrnutí
Vypadá to, že rozletu F.E.A.R. už nemůže nic zabránit. Jediným potenciálním nebezpečím pro hru tak zůstává umělá inteligence nepřátel, se kterou jsem se již mnohokrát zklamal já a jistě i vy, možná nerůznorodost herního prostředí a nakonec trochu vyšší nároky na váš stroj, ovšem tady ani nevím, zda to brát jako zápor, či nikoliv. Mnoho současných her má požadavky takřka na úrovni speciálních počítačů NASA, a tak se dnes stává téměř zázrakem nějaký hezky vypadající engine, který spolehlivě zvládají i starší mašiny (viz GTA: Vice City ve své době).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ve hře samozřejmě nebude chybět multiplayer (minimálně 6 herních módů, kterými jsou DM, TDM a Elimination a Slow-motion DM i ve svých týmových verzích), kterému jsme se více věnovali v našich březnových dojmech. F.E.A.R. je každopádně nadějí, že se ponoříme do hlubin odvrácené strany lidské duše, té, která nikdy nespatřila světlo, té, která skrývá naše nejtajnější obavy. A to všechno v češtině už v říjnu tohoto roku - těšte se!

Každý, kdo si předobjedná hru F.E.A.R. z Tiscali GameShopu, dostane do několika dnů zdarma bonusové DVD, které obsahuje CD klíč pro omezný přístup k betatestu hry (+ 5 klíčů pro vaše přátele, které zajistí přístup do různých multiplayerových testů), dále podrobný návod, wallpapery, plakáty, jiné bonusy a několik exkluzivních insignií a skinů pro odlišení se od protivníků, které vám zůstanou i do plné verze.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Dojmy z multiplayeru (3/2005), Novinky...

Spider
autorovi je 19 let, prvním rokem studuje informatiku na VŠE v Praze a je šéfredaktorem discmagu Escape; nejvíce se zaměřuje na FPS s válečnou tematikou, ovšem jedině u pořádného fantasy RPG dokáže prosedět celé dny


 
 
Spider

Nejnovější články