Dungeon Siege II - preview
zdroj: tisková zpráva

Dungeon Siege II - preview

1. 7. 2005 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Značku Dungeon Siege, geniální spojení rychlé akce s vývojem postav, si zamilovali hráči po celém světě. V pokračování je čeká boj proti obávanému nájezdníkovi Valdisovi, který se snaží sjednotit celou Arannu.

Autor: Petr Prošek
Publikováno: 1.července 2005

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Akční RPG jsou jedním z nejoblíbenějších herních žánrů. Geniální spojení rychlé akce s vývojem postav si zamilovali hráči po celém světě již s příchodem prvního Diabla, které spousta fanoušků stále považuje za absolutní klenot. Jiným naopak k srdci přirostlo Diablo II, Sacred nebo Dungeon Siege, jež rovněž patří k naprostým špičkám a není pochyb, že se dříve či později dočkají dalších dílů. Právě o posledně zmiňovaném skvostu od slavného vývojářského týmu Gas Powered Games nyní bude řeč, neboť v druhé polovině léta by se mělo objevit pokračování s názvem Dungeon Siege II.

Hodnocení prvního dílu kroužilo kolem třpytící se devadesátky a všichni kromě skalních příznivců Diabla jím byli doslova nadšeni. I v nejlepším titulu se ovšem objevilo několik nedostatků, které si autoři naštěstí uvědomili a snaží se je odstranit. O druhém dílu akčního RPG Dungeon Siege ostatně začali přemýšlet již v době, kdy ve spolupráci s Mad Doc Software dokončili datadisk Dungeon Siege: Legends of Aranna. Dvojka ale v nových prvcích půjde mnohem dál, než by se na první pohled mohlo zdát. Základní princip samozřejmě zůstává zachován, proč také měnit něco, co mělo u hráčů tak velký úspěch. Každá část hry se však dočká několika vylepšení, jež chystanou novinku ještě více přiblíží představám náročných hráčů.

 Pro záchranu Aranny
Děj Dungeon Siege II se odehrává stovky let před původní hrou. Jestli jste tedy s Dungeon Siege nepřišli do styku, nemusíte mít strach, že druhý díl nepochopíte. Pokud jste ovšem první dobrodružství prošli křížem krážem, budou vám některé historické události celkem povědomé. Stejně jako na začátku předchozího dílu si i zde musíte vytvořit jednu postavu, tentokrát ale bude váš hrdina již od první chvíle mnohem zkušenější než v Dungeon Siege, kde jste se protloukali s pouhým rolníkem, vyvoleným pro záchranu ohroženého království Ehb.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nyní se vám pod ruku dostane zkušený žoldák s poměrně slušným výběrem specializací. Samozřejmě se nedočkáte tak podrobného systému jako například v Baldur’s Gate, ale na akční RPG se autoři poměrně vytáhli. Proti komu budete bojovat? Není to nikdo jiný než obávaný nájezdník Valdis, který se snaží sjednotit celou Arannu, a to poměrně brutálním způsobem – se svou „mordpartou“ touží po moci a naprosté nadvládě. V zemi zuří občanská válka a již dávno není lehké rozlišit, kdo stojí na straně dobra a kdo kope za neřády.

MOCNÉ SÍLY
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Všichni hrdinové i hrdinky budou mít k dispozici několik unikátních a velice účinných sil. Získají je u zvláštních trenérů, které najdou v různých částech fantastického světa. Autoři připravili přes třicet rozdílných sil, jež lze používat na třech různých úrovních. Vzhledem k tomu, že mají opravdu ničivé účinky, musí bojovník počkat, než se znovu nabijí. Proto je vhodné dobře promyslet, zda se jejich aktivování v danou chvíli vyplatí. Některé síly lze navíc ještě kombinovat, a docílit tak mnohem silnějšího účinku. Nutno však podotknout, že je mohou požívat pouze zkušení hrdinové, a tak rozhodně nesmíte zanedbat růst vlastností a schopností vašich svěřenců.

Jednou z několika sil, šitých na míru klasickému bojovníkovi, je například vířivý útok (Whirling Strike). Stačí k sobě přilákat co největší množství nepřátel, nechat se jimi v klidu obklíčit a ve vhodné chvíli je všechny pohladit nabroušenou čepelí. Ani přírodní a bojoví mágové ale nepřijdou zkrátka. Zatímco prvně zmiňovaní dokáží například vyčarovat ledové skály (Circle of Frost), které zmrazí vše v okolí, druzí ovládnou obrovské množství ohnivé energie (Detonation) a srovnají předem určené místo se zemí. Radost pohledět!

Přestože jde o akční RPG, mají autoři plné ruce práce, aby hráče vtáhli co nejvíce do děje hlavními i spoustou vedlejších úkolů. Ani postavy se po luzích a hájích Aranny nepotloukají nadarmo, mají své vlastní zájmy, a pokud se k vám nebudou chtít přidat hned po prvním potřesení pravicí, budete muset nejdříve získat jejich důvěru a něco milého pro ně udělat. A když je nakonec nalákáte, rozhodně se nestanou pouhými loutkami ve vašich službách. Často spolu budou diskutovat a někdy se i pohádají, což nebude mít sice žádný vliv na další dění, ale rozhodně to zpestří neustálé akční běsnění.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vzhůru do boje
V porovnání s prvním dílem klesne počet postav ve vaší skupině na šest, zato se ale dočkáte mnohem propracovanějšího vývojového systému. Klasické vylepšování v závislosti na preferovaném stylu boje zůstává zachováno, ale autoři do hry zapojili i další lákavé prvky. V Dungeon Siege II budou stále k dispozici čtyři základní třídy postav (bojovník, lučištník, přírodní a bojový mág), které se však tentokrát dále odlišují v závislosti na volbě nabízených schopností. Ty jsou na výběr ve formě speciálních „schopnostních stromů“, díky nimž můžete mít například dva stejné bojovníky s úplně jiným zaměřením.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jednotlivé dovednosti zpřístupníte investováním bodů, jež dostanete za získané zkušenosti, a můžete je tak povýšit až na desátou úroveň. Jak sami vidíte, bude to chvíli trvat, než se z vašich svěřenců stanou skuteční mistři. A to jsme se ještě nezmínili o speciálních silách, jejichž správně načasované použití může změnit průběh celé bitvy. Samostatnou kapitolou jsou tzv. mazlíčci, kteří vás na vašich cestách budou provázet a rovněž se budou zlepšovat, ať už půjde o zdokonalenou starou známou mulu nebo ohnivého elementála, jehož můžete krmit různými dřevěnými zbraněmi.

Díky zmiňovaným novinkám bude boj v Dungeon Siege II mnohem taktičtější (možnost pauzování a rozdávání příkazů zůstává zachována), zabaví vás na dlouhé hodiny a nebudete si připadat jako v kině, kde sledujete pochod skupiny hrdinů malebným fantasy prostředím. K tomu ostatně přispěje i velké množství nepřátel obdařených nebezpečnými schopnostmi a novým systémem umělé inteligence (coach AI technology & aggro system).

Protivníci na vás zaútočí většinou ve skupinách, a pokud je pobijete, zbytek vezme nohy na ramena vstříc dalším posilám. Nepřátelé v průběhu bojů změní formace, zaútočí na nejslabší členy vaší party a napadnou ty, kteří přilákají pozornost podpůrným léčením ostatních. Pokud narazíte na obzvláště vydařenou skupinku, budete se muset potýkat i s vůdci, a ti vás pěkně pošramotí svými speciálními schopnostmi. Občas bohatě postačí, když některý z nepřátel ovládne léčebná kouzla. A aby toho nebylo málo, dočkáte se samozřejmě soubojů s obrovskými bossy, kteří vám dají pořádně zabrat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Chybami se vývojáři učí
Snaha autorů o co možná největší zapojení hráčů do děje se projeví i v rozhovorech. Dungeon Siege II má mít téměř 300 plně namluvených NPC, s nimiž si díky vylepšenému dialogovému systému pokecáte mnohem více než v prvním dílu. V rozhovorech bude na výběr z několika možností, a tak vám vaše dobrodružství nepřijde tak zatraceně lineární.

Pokud prozkoumáte všechny oblasti a splníte vedlejší questy, strávíte s hrou více než třicet hodin čistého herního času, jestliže však půjdete rovnou za nosem, smrskne se herní doba na dvacet hodin. Dungeon Siege II se díky nově přidané teleportaci nebude odehrávat pouze v království Ehb, ale zavítáte rovněž do dalších koutů Aranny – údajně se tak dočkáte mnohem rozmanitějšího prostředí.

KOUZLA A ČÁRY
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dungeon Siege II nabídne spoustu kouzel, s nimiž zlikvidujete řady krvelačných nepřátel. Mnohdy je však využijete i k posílení vlastností, vyléčení zraněných spolubojovníků nebo k vyvolání vlastních monster, která za vás položí život. Některá kouzla autoři odhalili již před vydáním hry, a tak se s nimi můžete seznámit:

Plasma Globes - Tímto kouzlem vypustíte několik ohnivých koulí, poskakujících vstříc nepřátelům. Odrážejí se od země i od různých překážek, jež jim stojí v cestě, a vybuchnou až při kontaktu s protivníkem. Jsou velmi efektivní hlavně v uzavřených prostorách.

Frost Beam - Pokud preferujete jednoduchá kouzla, která můžete sesílat rychle za sebou, nabízí se mrazivý paprsek. Hravě ho zvládnou i začínající šamani a může jim zachránit život. Tímto zaklínadlem ovšem nepohrdnou ani zkušení přírodní mágové, kteří útočící nepřátele promění v bezbranné kusy ledu.

Cripple - Mezi základní schopnosti bojových mágů patří ochromení soupeře. Stačí lusknout prstíky a protivník je rázem ozdoben těžkými magickými řetězy. Díky nim je podstatně pomalejší a jeho útok stojí za starou bačkoru. Takto spoutanému nepříteli bez problémů utečete a v klidu ho zlikvidujete z dálky.

Blind - Vedle zmiňovaného ochromení se nabízí i oslepení, které je současně jedním z nejmilosrdnějších bojových kouzel ve hře. Nestáhne nepřátele z kůže ani je nenechá shnít zaživa, jen je pokryje oslepujícím inkoustovým mrakem, a netřeba zdůrazňovat, jak těžko se jim pak bojuje či míří.

Summon Raptor - Jestliže se neradi pouštíte do boje a necháváte za sebe jednat ostatní, přijdou vám vhod vyvolávací kouzla. Jedním z nich povoláte na pomoc dravého ještěra, který se bez otálení vrhne na útočící nepřátele a bude vás chránit vlastním tělem.

Earthen Embrace - Mezi nejjednodušší přírodní kouzla patří hliněné objetí, které je jedním z mnoha pasivních zaklínadel. S jeho pomocí mág propůjčí všem spolubojovníkům sílu země, zvýší jim maximální počet životů a současně umožní absorbovat poškození při útoku blesky.

Různá vylepšení se dotknou i ovládání a zpříjemní vám samotné hraní. Dočkáte se více slotů pro kouzla, přístupnějších formací ve skupině a vylepšeného deníku, v němž najdete všechny mapy, bestiář, popisy postav a hlavních i vedlejších questů. Autoři zdvojnásobili počet vzácných i unikátních předmětů, a tak vám přijde vhod nové automatické porovnávání, určující, jaké brnění či zbraň jsou lepší.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Ještě hezčí a ve více lidech
Změnami pochopitelně projde i audiovizuální stránka hry, která se přizpůsobí dnešnímu vysokému standardu. Samozřejmostí je podpora pixel shaderů verze 2.0, díky nimž se můžete těšit na skvělou vodu nebo propracované efekty počasí. Kouzla vypadají již teď perfektně a nový grafický kabátek se projeví i na samotných zbraních, které se třpytí různými odlesky a jsou vymodelovány do nejmenších detailů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hudební doprovod má na starosti mistr Jeremy Soule a ke štěstí chybí už jen povedený multiplayer. Dungeon Siege II nepřinese samostatnou multiplayerovou mapu, jako tomu bylo v prvním dílu. S ostatními hráči se pustíte do boje v rámci singleplayerové kampaně a neovládnete pouze jednu postavu, ale rovnou celou partu. Obtížnost nepřátel se automaticky přizpůsobí celkovému počtu vašich hrdinů a hra tak zůstane lákavá i v bojích početných armád. Nezbývá tedy než doufat, že všechny prvky, jež vývojáři z Gas Powered Games slibují, se ve hře skutečně objeví.

Tento článek původně vyšel v časopisu GameStar. Hra Dungeon Siege II u nás vyjde ve verzi s českými titulky pravděpodobně v říjnu.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Dungeon Siege recenze, Dungeon Siege: Legends of Aranna recenze



Petr Prošek
autor GameStaru


 
 

Nejnovější články