zdroj:
tisková zpráva
Květnové DOOM III preview od Leona patří k suverénně nejčtenějším článkům a proto není od věci sledovat každé šustnutí kolem této očekávané pecky od id Software. Nebudeme vás však mást nahazováním čtvrt roku starého E3 videa, jako to dělají jinde, ale povíme si o novinkách, které vypluly na povrch při příležitosti konání herní akce QuakeCon 2002 v americkém Texasu, kde byl DOOM III poprvé předváděn široké veřejnosti.
Podle dlouhého projevu (MP3, přepis) geniálního programátora Johna Carmacka je nyní engine, který začal vyvíjet před dvěma lety souběžně s Q3A: Team Arenou, téměř hotov a zbývá do něj přidat pouze některé drobnosti. Nyní je tedy vše v rukou designérů z id Software, kteří už mají v ruce všechny potřebné nástroje k vytvoření dechberoucí hry s hororovou atmosférou, kterou od nich úplně každý očekává a cokoliv horšího než hodnocení 95% by bylo velkým zklamáním.
Omezený multiplayer Jak již bylo dříve řečeno, DOOM III se zaměří primárně na hru pro jednoho hráče, která nebude ani krátká ani dlouhá a zkušení hráči ji prý dokončí během jednoho propařeného víkendu. Cíl tvůrců je patrný - chtějí udělat obsahově bohatou hru klidně s menšími, ale propracovanými levely, která musí každého člověka především bavit a délka hrací doby není tak důležitá. Vedle toho se počítá i s podporou multiplayeru ve formě deathmatche, avšak maximálně ve 4 lidech současně, kteří navíc nebudou moci vstupovat do hry během jejího konání. Na plnohodnotné síťové bitvy ve více lidech nebo lepších herních módech se má specializovat až pozdější datadisk nebo separátní produkt.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Pokud umíte číst mezi řádky, je z toho jasné, že id Software se soustředí hlavně na to, aby celý projekt dokončili co nejdříve a mohli začít s licencováním enginu dalším firmám. Zatím ho mají k dispozici pouze Raven Software pro Quake IV, který je teprve v zárodku vývoje a neuslyšíme o něm pravděpodobně dříve než za rok. S tím bezprostředně souvisí i často kladená otázka, kdy si DOOM III budeme moci zahrát - John Carmack k tomu pouze řekl, že nechtějí hru ukazovat na několika výstavách E3 za sebou, což přeloženo do srozumitelné řeči znamená vydání někdy v roce 2003 (ten byl také uveden na billboardech Activisionu v Los Angeles).
Dokonalý engine budoucnosti
zdroj:
tisková zpráva
V průběhu prezentace hry na QuakeConu se u mikrofonu a myši během půlhodiny vystřídali všichni klíčoví členové id Software, z čehož jsme se dozvěděli další zajímavosti. Stejně jako nejnovější Unreal engine s Karmou od Epicu, i DOOM III se pyšní realistickým fyzickým modelem, který umožňuje ve střílečkách dosud kromě Unreal Tournamentu 2003 nevídané věci. Mrtví nepřátelé i zde budou padat ze schodů jako ve skutečnosti a současně bude mít velký vliv, kam koho zasáhnete. Nebo taková střelba do lampy ji rozhoupe a začne dynamicky osvětlovat prostor v místnosti, kde se zrovna nachází (tato funkce půjde i vypnout). Na otázku, jestli nějak ovlivní viditelnost nepřátel, když rozbijeme všechna světla v levelu, padla bohužel pouze neutrální odpověď, že příšery jsou z pekla a vidí stejně dobře nebo špatně jako hráč :)
Jelikož se hra odehrává na Marsu, budou venkovní lokace složeny z kamenitého a písčitého terénu, čemuž podle Johna Carmacka přizpůsobili i některé vlastnosti enginu. Ten už nyní podporuje Dolby surround 5.1, ale majitelé PC zůstanou ochuzeni o hardwarovou akceleraci zvuku narozdíl od Xboxové verze, která byla včera oficiální cestou ohlášena. Její vývoj ale naplno nezačne dříve, než si hru zahrajeme na standardních počítačích.
Konec hledání barevných klíčů
zdroj:
tisková zpráva
Co se týká náplně misí, v id Software samozřejmě ví, že se starým konceptem "najdi žlutý a červený klíč" by nyní už příliš neuspěli. Podobně v řadě jiných FPS, i v DOOM III tedy budete v ohrožené základně na Marsu plnit nejrůznější úkoly, jako například "vyčistit zamořené území" atd.. Ty se budou během hraní průběžně aktualizovat v jednoduchém menu s obrázkem dané lokality, které se ovládá jednoduše myší a prý připomíná webovou stránku v HTM formátu.
Také bylo potvrzeno, že se můžeme těšit jak na staré známé zbraně (BFG, raketomet, brokovnice, pistole, chain gun), tak i nepřátele, z nichž byl během QuakeConu poprvé ukázán Revenant z druhého dílu, kterého si určitě pamatujete díky raketometům namontovaným na jeho pažích. Zpestřením budou i tzv. idle-animace, které se automaticky spustí, pokud vaši nepřátelé nebudou mít zrovna nic na práci.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Hardwarové nároky Na závěr asi každého budou zajímat hardwarové nároky DOOM III - hra byla sice předváděna v 800x600 na Pentiu 4 2,2Ghz a ATI Radeon 9700, avšak jinak si prý vystačíte s grafickou kartou řádu GeForce 2 a nějakým 1Ghz procesorem jako minimální konfigurací, na které to poběží jakž takž v nižším rozlišení. John Carmack dlouze vysvětloval, že když vše začali kdysi navrhovat, museli učinit důležitá rozhodnutí a kompromisy ohledně kompatibility mezi jednotlivými grafickými čipy a designovat hru na to nejlepší, co se tehdy dalo sehnat. Ale jak všichni dobře víme, technologie jdou nezadržitelně kupředu a není snadné měnit některé specifikace a plány v samotném průběhu vývoje, neboť by kvůli tomu došlo k velkému zdržení jako u některých dílů Quaka.
Pro tvůrce přídavných levelů nebo modifikací je jistě dobrou zprávou obsažení všech potřebných nástrojů přímo v hlavním EXE souboru hry. Díky tomu se napsáním příkazu "editor" do konzole přepnete do vývojového módu, ve kterém můžete v reálném čase vše měnit a také ihned vidět, jak vypadá výsledek. Tento krok se mnohonásobně vyplatí už při samotném vývoji hry, který kvůli tomu jistě proběhne mnohem rychleji, než když se v předchozích dílech Quaka musela každá mapa nejdříve vytvořit v externím programu a poté složitě kompilovat pro otestování.
zdroj:
tisková zpráva
Nezbývá tedy, než se začít modlit, aby onen vysněný den D, kdy nakoupíme zásoby potravin a zabedníme okna v pokojíku, nastal už brzy a mohli jsme se ponořit do skvělé atmosféry a naplno si užít nástupce legendy.
Zdroj: GameSpy, GameSpot, HomeLan
Stáhněte si: Legacy video (2,5 MB nebo 7 MB), E3 2002 10min. video (24 MB), DOOM III engine video (14 MB), ATI Radeon 9700 promo video (3 MB) Související články: Preview (5/2002), Novinky
|