DOOM III - QuakeCon 2003 preview
zdroj: tisková zpráva

DOOM III - QuakeCon 2003 preview

16. 8. 2003 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Na síťové party QuakeCon bylo tento týden uveřejněno hodně nových informací o DOOM III, které shrnujeme v tomto aktualizovaném preview o jedné z nejočekávanějších akčních her současnosti.

Autor: jd
Publikováno: 16.srpna 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ve městě Dallas v americkém státu Texas se tento týden konala síťová party QuakeCon (foto), která je takovou větší a známější obdobou domácích akcí typu PG Challenge. Letošní QuakeCon byl však výjimečný tím, že si na něm vyvolení účastníci mohli poprvé vyzkoušet multiplayer v DOOM III, čemuž málokdo odolal. Síťová hra původně v této first-person akci neměla být obsažena, ale nakonec ji tam id Software ve spolupráci se Splash Damage (tvůrci Wolfenstein: Enemy Territory) přidali. Podle prvních zpráv nemělo jít o nic extra komplexního, pouze pár deathmatchových módů (žádné CTF), zkrátka aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Nicméně i za takové situace byl DOOM III logicky středem zájmu a proto jsme se rozhodli shrnout všechny poslední novinky o jedné z nejočekávanějších her do tohoto aktuálního preview.

 Bez Johna Carmacka
Namísto každoročního projevu Johna Carmacka, který je momentálně nemocný, se mikrofonu na QuakeConu chopili čtyři klíčoví členové id Software - konkrétně šéf firmy Todd Hollenshead, hlavní designér Tim Willits, programátor Robert Duffy a animátor Fred Nilsson. Ti jako tradičně nešetřili vychovalováním a vynášením své hry vysoko do nebes ("bude to nejlepší a unikátní singleplayer hra, kterou jsme kdy vytvořili a propracovaný příběh má na svědomí profesionální spisovatel"), ale to s radostí přeskočíme a budeme se soustředit jen na to podstatné.

Na QuakeConu byl premiérově předváděn jeden síťový level oplývající industriální sci-fi atmosférou, který až na pár interaktivních prvků prý nepřinesl z hlediska hratelnosti nic moc inovativního, co by nebylo k vidění už v předchozích síťových titulech od id Software, ale zábavný přesto byl. O jeho podobě jste si u nás mohli udělat obrázek už ve čtvrtek večer z následujících screenshotů ve vysoké kvalitě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Čtveřice multiplayerových módů
Multiplayer v DOOM III podporoval (zřejmě kvůli vysokým HW nárokům) zatím pouze bitvy čtyř hráčů současně, kteří si to v DM rozdali s pistolí, brokovnicí, kulometem, plasma gunem nebo raketometem. Nejen v případě vyčerpání nábojů existuje možnost použít své vlastní pěsti, z nichž se ale stává silná zbraň až tehdy, seberete-li oblíbený Berserker power-up znásobující jejich účinnost i rychlost pohybu. Pak k zabití protivníka obvykle stačí jediná rána a vše je doprovázeno řevem a speciálním módem vidění jako ve starém Doomovi.

I přes stále trvající primární orientaci na hru pro jednoho hráče byl nyní zvýšen počet multiplayerových módů na čtyři: Deathmatch, Team Deathmatch, Last Man Standing a Tournament. V nich budou moci profíci vyvádět speciální kousky známé z Quaka jako rocket-jumping nebo strafe-jumping a na dotaz publika se dokonce začalo uvažovat o tom, že by hraní po síti mohly zpestřit náhodně rozmístěná monstra v mapě. Co si pod tím představit? Osobně mě napadá jedině něco na způsob kooperativní hry nebo spíš Warcraftu III, kde neutrální jednotky, tzv. creeps hlídají například doly a lze na nich získávat zkušenosti. Každopádně jako nápad to nezní úplně špatně. Počet hráčů v multiplayeru v plné verzi není definitivně uzamčen na 4 a je asi pravděpodobné, že v budoucnu se toto číslo ještě zvýší na dvojnásobek, pokud to bude jen trochu možné.

 Grafické orgie
Počítače na QuakeConu vybavené 2GHz procesorem a GeForce FX 5900 grafikou měly uzamčeno rozlišení na dnes už podprůměrné hodnoty 640x480 s vypnutým antialiasingem, ale i přesto prý vypadala grafika DOOMa trojky velmi slušně - především detailní modely postav a věrohodné textury, což není po shlédnutí trailerů žádné překvapení. Důvod pro tento krok ze strany pořadatelů QuakeConu si vysvětluji jedině tak, že hra ještě není plně optimalizovaná, protože byla odložena až na začátek příštího roku, a nechtěli ji asi ukazovat trhající se ve vysokém rozlišení.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Kvůli vysoké úrovni detailů je prý vytváření každého levelu pro DOOM III velmi komplikovaný a náročný proces, na němž se obvykle musí podílet tým několika lidí a konzultantů, nezvládne to tedy pouze jeden člověk jako tomu bylo doposud. Oproti tomu tvůrci modů mají mít notně ulehčený život, neboť ve hře je skoro vše snadno upravitelné přes textové konfigurační soubory. Navíc vyjde rovnou s přibalenými editačními nástroji, takže se odhaduje vznik spousty různých modifikací v brzké době po uvedení na trh. Něco podobného však tvrdí kdekdo a realita je pak úplně jiná, takže to prozatím berte s rezervou.

 Realistická fyzika
V multiplayerovém demu byl přítomen i tzv. "rag-doll" efekt pro realistickou fyziku, který byl do hry podle neoficiálních zdrojů údajně přidán až na poslední chvíli, možná jako reakce na obdivuhodné kousky z Half-Life 2 trailerů. Krabicemi nebo barely tedy lze hýbat tlačením nebo výstřelem ze zbraně, stejně jako s odlétajícími mrtvými těly nepřátel. Aneb zhruba to samé, co znáte třeba z Unreal Tournamentu 2003. Možná právě proto se v DOOM III neroztříští při zásahu celé okno, ale pouze praskne část skla jako ve skutečnosti. Střelbou můžete také vyřadit z provozu část osvětlení a využít temnotu s baterkou nebo viditelnost stínu protihráčů strategicky ve svůj prospěch.

Přestože se prý id Software vůbec neobávají konkurence v podobě Half-Life 2 ("ostatní hry nemusí být špatné, aby ta naše vynikla"), nezapomněli vyzdvihnout svůj vlastní fyzický engine, který má být mnohem schopnější než ty ostatní na trhu jako Havok nebo Karma. To doložili na příkladu s testovací mapou se 100 krabicemi, které když se po jednom výstřelu dají do pohybu, ostatní enginy to údajně už moc nezvládají, zatímco ten jejich ano. Dále bylo řečeno, že pro optimální běh DOOM III bude nutná grafická karta s alespoň 64 MB paměti a že nVidia hodně podporovala Johna Carmacka během vývoje enginu. Znamená to, že poběží lepší na GeForce než na Radeonu? To určitě ne, ale majitelé grafických karet od nVidie mají v tomto tvrzení aspoň jakousi záruku kompatibility.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Přepracovaná detekce zásahů
Spousta lidí bude rovněž kvitovat, že byla kompletně přepracována detekce zásahů. Rozloučit se prý máme s neviditelnou krychlí kolem hráče, která vyhodnocuje, jestli byl model zasažen, i když šla střela úplně mimo, jak to dodnes funguje například v UT2003. Oproti tomu v DOOM III budete muset opravdu pořádně mířit a trefit přesně část těla (resp. polygonu) nepřítele, abyste ho zabili. Ve hře se údajně vyskytnou i situace, kdy se nějaký hráč stihne vyhnout raketě, která mu následně proletí těsně pod rukou a nijak ho přitom nezraní.

Změnou oproti standardu bude též absence "use" klávesy pro používání nějakého spínače apod. Nyní k nim stačí pouze přistoupit a vše se udělá automaticky, stejně jako v případě různých terminálů, jejichž obrazovky jsou bez nutnosti přepínání pohledu samy o sobě tak detailní, že z nich lze snadno vyčíst potřebné informace. Snad poprvé v historii se ve hře od id Softu vyskytnou i NPC neboli nehratelné (resp. spíš nezabitelné :) postavy, které poskytnou různé informace a podobně.

Na QuakeConu bylo oficálně potvrzeno, že si finální verzi DOOM III určitě nezahrajeme letos. Nicméně alespoň bylo přislíbeno, že časem budou volně k downloadu soubory potřebné ke spuštění PC CD-ROM verze na Linuxu a Macu, podobně jako u předchozích her od iD. Na přípravě Xboxové verze, která vyjde o něco později, se podílí externí studio Vicarious Visions. Konverze hry bude ve srovnání s osobními počítači nevyhnutelně horší kvůli technickým omezením konzole, zejména kvůli málo paměti, ale trhat se samozřejmě nebude.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v naší sekci screenshotů

 Pár střípků o Quake IV a budoucnosti id Software
Poslední novinky se týkají tajemstvím zahaleného projektu Quake IV, který se prý stále nachází v příliš ranné fázi vývoje na to, aby o něm mohly být uveřejněny nějaké bližší detaily, nicméně pár zajímavých střípků naleznete v této novince. A pokud by vás čirou náhodou zajímalo, co bude následovat po DOOM III a pravděpodobných datadiscích vyvinutých nějakými externími firmami, čtěte pozorně následující větu. John Carmack se nechal v rozhovoru pro GameSpy slyšet, že budoucí hrou od id Software s jistotou nebude pokračování Wolfensteina, Dooma ani Quaka, nýbrž úplně nějaká nová série, která bude ovšem nevyhnutelně opět spadat do akčního žánru. Tento geniální programátor by prý také rád někdy zkusil vytvořit předělávku například Quake II za pomoci nového DOOM III rendereru/enginu, což by nemuselo být vůbec špatné...

Zdroje: HomeLan, PlanetQuake3, GameSpy, GameSpot a další

Stáhněte si: E3 2003 full video, Radeon 9700 video, E3 2002 video, The Legacy video, Engine video

Související články: DOOM 3 versus Half-Life 2 HW téma (6/2003) QuakeCon 2002 preview (8/2002), E3 2002 preview (5/2002), Novinky

 
jd
autorovi je 24 let, na Tiscali Games pracuje jako šéfredaktor a editor, na herních webech působí od roku 1998, nejraději má akční (Quake, GTA), strategické (Transport Tycoon, UFO), závodní (NFS) a sportovní tituly, neobejde se bez kvalitní (psy)trance/ambient hudby, baví ho taneční party, squash, lyžování a cestování (více)

 
 
jd

Nejnovější články